Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er den nye "greia" med valpevaksiner?


tm100008
 Share

Recommended Posts

Jeg har over en god periode, spesielt den siste tiden, møtt flere og flere valpeeiere med en valp som er uvaksinert, og så forteller den nybakte valpeeieren at de skal vaksinere lille gullet første gang ved 12 ukers alder. Gjerne samtidig som de omtrent holder valpen over hodet sitt for å sikre stor nok avstand til alle andre hunder i frykt for smitte av både pest og kolera.

Imens undrer jeg meg alltid over hva dette gjør med pregningen av valpene, ikke minst tapt sosialisering.

Flere av disse som jeg da har vekslet noen ord med, de forteller at de har blitt anbefalt å holde valpen sin vekke fra alle hunder, og noen virker faktisk til å hatt en dialog med veterinærkontor mtp vaksinering og avstand til andre hunder.

Hva skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen 'ny' greie. Det er oppdretters ansvar og vurdere om valpekullet trenger vaksine, og da vaksineres valpene kun mot parvo. Valpenes mor bør være vaksinert mot de andre sykdommene ikke så veldig lenge før parring, og vil derfor overføre sin immunitet til valpene via morsmelk. Dette holder fram til valpene er 12 uker, og de bør derfor vaksineres mot alle sykdommene ved denne alder.

Det har vært utbrudd av parvo ikke mer enn 10 mil unna oss, så vi anbefaler oppdrettere og vaksinere valpene mot parvo før levering. Men valpekjøpere bør fortsatt være opptatt av at hundene de lar valpene sine sosialisere seg med er fullvaksinerte og friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi var ikke vaksinert når vi hentet henne. Oppdretter hadde sjekket med vetten om hvordan det lå an med tanke på utbrudd osv. rundt forbi i landet,og det var ikke noen stor fare for at Zara skulle få det. Så da lot de være. Vi holdt oss unna plasser der det er store samlinger av hunder,og lekte aller mest med hundene her i nabolaget den første tiden :) Vi hilste selvfølgelig på hunder vi traff andre plasser også,men som sagt så gikk vi ikke der det er overflod av bikkjer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mine hunder sosialiseres ikke med gud og hvermann sine hunder, uansett når de får vaksinen. Av en eller annen pussig grunn så blir det bikkjer av dem også, så kanskje de ikke trenger å omgåes andre hunder i så tett grad at det er fare for smitte uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo liksom "greia" at siden valpene har fått antistoffer fra mor så er det faktisk ikke noen større dødsrisiko bare ved å møte noen fremmende hunder på tur, liksom.. Så man kan selvsagt la de ha et normalt valpeliv selv om de ikke har fått den sprøyta.

Men hvor mange skal man måtte sosialisere med, da? Dere som vet sånt?

Mine hilser knapt på andre hunder (helst ikke) som vi møter på turer rundt på gangveien her..

Vi treffer våre hundevenner på campingweekender og utstillinger - samt "frislipp av en gjeng hunder" sammen med valpekjøpere. Men jammen er de både signalsikre, greie i alle former av hundemøter med/uten bånd, og sånn generelt ganske hyggelige uten å ha vært gjennom hele nabolagets hunderomper, aldri fått juling av andres drittbikkjer, og de lever nok i troen at alle andre hunder er noen snille dyr.

Tror det blir fort mye stress, jeg - å taue valper rundt for å møte mest mulig hunder før 4 mndr alder. Færre, men fornuftige, hunder tror jeg er bedre i alle fall. (Og fornuftige hunder kanskje også har fornuftige eiere - som har vaksinert SIN hund. Da er det i alle fall ikke noe problem for valpen din)

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ingen av mine har fått 12 ukers vaksine. Dette er ikke ett "must" for de..

Hvis de ikke har fått vaksine ved 8 uker, så vil jeg si at det er et must for valpene å få 12-ukers vaksinen. Jeg ville ikke tatt sjangsen på at mors antistoffer er tilstrekkelig til å beskytte en valp til den er 12 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke har fått vaksine ved 8 uker, så vil jeg si at det er et must for valpene å få 12-ukers vaksinen. Jeg ville ikke tatt sjangsen på at mors antistoffer er tilstrekkelig til å beskytte en valp til den er 12 mnd.

De har fått 7/8 ukers vaksine ja. Har ikke hørt om noen oppdrettere som ikke gir de 8 ukers vaksine...

Men det å få 7/8 ukers og 12 ukers vaksine er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

De har fått 7/8 ukers vaksine ja. Har ikke hørt om noen oppdrettere som ikke gir de 8 ukers vaksine...

Men det å få 7/8 ukers og 12 ukers vaksine er ikke nødvendig.

Det er helt avhengig av hva de får det. Jeg vaksinerer kun valpene her med parvo vaksine når de er 8 uker, da er det nødvendig med vaksine når de er 12 uker igjen. Det er svært mange oppdrettere som ikke gir vaksine ved 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er greit om mine hunder får både ved 8 og 12 uker. Men siste valpen fikk ikke ved 8 uker og da ventet jeg til 12 uker med å gi(mor var vaksinert, og jeg fikk valpen 9 uker gammel). Men jeg ser på vaksinen ved 12 uker som den viktigste, spesielt fordi en del velger å gi bare parvovaksine ved 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine har fått 12 ukers vaksine. Dette er ikke ett "must" for de..

Jeg tror du har opfattet ting feil, jeg. Det er 7-8 ukersvaksinen som ikke er et must. Det er bevist at hunder kun får vaksine ved 7-8 uker ikke har full immunitet til de er ett år, fordi vaksinen "sloss" med antistoffene valpen allerede har for mora, + at immunforsvaret ikke er fullt utviklet til nyttegjøre seg av vaksinen. Får de kun ved 12 uker derimot har de full immunitet (med unntak av kennelhosten da, den finnes det ikke immuntiit mot ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik at det er nettopp 12 ukersvaksinen man skal ha, fordi den inneholder beskyttelse mot alt hunden skal beskyttes mot frem til den er året. 8 ukersvaksinen beskytter jo bare mot parvo, så jeg ville heller hatt 12 ukers enn 8 ukers.. Mana fikk begge fordi hun var med andre hunder tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til Thia droppet 8ukers vaksinen, vi tok 12 ukers vaksinen på henne. Vi begynte sosialiseringen selv om, men hun fikk bare treffe hunder som jeg kjente, per i dag er jeg veldig glad for at jeg var nøye på å sosialisere henne fra jeg fikk henne da søsteren er helt koko på andre hunder, hun møtte ikke hunder før hun var 13 uker ++

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerte også valpen min for første gang ved 12-ukers alder. Men ingen veterinær, oppdretter eller hundefolk har fortalt meg at jeg ikke skal la valpen hilse på andre hunder selvom. Merk at jeg ikke skriver om bare ukjente hunder, men hunder generelt.

Jeg tror jeg har hodet på rett plass også. Jeg verken oversosialiserer eller "feilsosialiserer" - men legger tilrette for at valpen tidlig får et godt grunnlag mtp andre hunder i alle størrelser og former.

Klart man selvfølgelig ikke skal la valpen sin bli "feilsosialisert" med å la de hilse på alt av hunder, men jeg vil tro det gir ganske feil signaler til gullet sitt hvis valpeeiere med skrekken i halsen heiser opp valpen sin langt oppi lufta hver gang de ser andre hunder, og dette da er i frykt av smitte - og at de ikke skal la valpen sin få hilse på andre før etter vaksinen. Den greia forstår jeg ikke helt. Derfor spørsmålet her ;) Jeg lurer også litt på hvor denne skremselspropegandaen kommer fra. Er det nytt?

Jeg håper ikke folk mistolker så innmari, for jeg har ikke skrevet at man skal la valper hilse på alt av hunder.

Jeg er mer bekymret for holdningen den siste tiden med frykten hos valpeeiere som har formening om at valpen deres står i kontant smittefare ved ethvert hundemøte, og de derfor er livredde for å la den hilse på andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny greie? Synes det alltid har vært sånn, jeg. Jeg husker da jeg fikk min første hund for lenge siden, da hørte jeg at jeg ikke måtte la henne gå bort til fremmede hunder før hun hadde fått 12-ukersvaksina si. Og det hadde min mor hørt også for maaange år siden. Så da var det bare sånn, da.

Men jeg har liksom ikke tenkt på det sånn med de tre siste hundene. Nå var riktig nok Pøbel og Kamar vaksinert da jeg fikk de, men trooor ikke jeg hadde tenkt så veldig mye over det om de hadde fått den eller ikke. Der vi bor nå så er det liksom ikke til å unngå at de kommer til å hilse på en hund eller to, eller snuse i gresset noen andre hunder har gått og enten tisset eller bæsjet. Ut må vi, liksom. Parvovirus kan fint overleve i avføring fra andre hunder på bakken en god stund, og valper er som valper flest, de eter det de kan, de. Om vi ikke følger godt nok med. Hva har det da å si om valpen er uvaksinert og hilser på en annen hund, kontra å spise infisert bæsj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njæ.. Jeg bor i Oslo, men lar ikke mine hunder hilse på alle og enhver vi møter ute fordet. Selvsagt kan de bli smittet av allslags ulumskheter fordet, men man MÅ ikke bort å hilse på alle hunder man ser i parken eller møter på gangveien, vel?

Når man slutter med det kanskje man også slipper den nærmest årlige lusebehandlingen - det gjorde i alle fall jeg med mine hunder.

Kennelhosten får de dog alltids et snev av, men med årlig vaksine imot det så både tror og håper jeg at de i det minste får et lindrigere sykdomsforløp. Før vaksinen kom ble bikkjene "alltid" skikkelig dårlige, hostet en uke og det var skikkelig synd på dem. Nå er det mer et par dager, og et fåtall hostinger - og aldri på alle sammen. (Oftest kun to av 4, av en eller annen grunn)

Men jo - hvis man absolutt MÅ gå i hundeparken akkurat etter Dagsrevyen er det kanskje umulig å unngå smitte. Men likevel anbefaler produsentene av vaksinene at det da skal holde med parvovaksinen i 7-8 ukers alder (ved spesielt stort smittepress) og så "full pakke" når de blir ca 12 uker.

Vi må også huske på at vaks.produsentens anbefalinger er internasjonale. Her i Norge vil nok en større prosent av de hundene man møter faktisk selv være vaksinerte - og det reduserer selvsagt smitterisikoen betraktlig. Mener å ha lest at man regner rundt 80% av alle hunder i Norge er faktisk vaksinerte, og det håper jeg jo er riktig.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden når ble det valgfritt at valpen bare skal hilse på hunder man kjenner? Sånn reelt sett? Om man bor langt ut på landsbygda kanskje, men ikke i bystrøk ihvertfall.

Er andre hunder eneste smittekilden?

Det er valgfritt i Trondheim i alle fall, man må bare ta sine forholdsregler.

Sosialiseringen av Smula var planlagt, i den forstand at hun skulle få hilse på mange forskjellige raser (har en rasist i hus, det holder). Men likevel fikk hun kun hilse på hunder jeg godkjente for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange skal man måtte sosialisere med, da?

Tja, Monti er med på hundeklubben flere dager i uka. I går var vi på miljøtening, der var det nærmere 30 stk. Han blir derimot bundet et stykke unna ofte, så ligger han der og kikker på hva som skjer.

Ang vaksinering så sa oppdretterne våre at valpen SELVSAGT er vaksinert når den kommer til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...