Gå til innhold
Hundesonen.no

Advarsel: Forgiftning av hunder i Oslo

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Kan du når det passer svinge innom stedet hvor det er påstått at det er hengt opp plakater? Ja, og så fortelle oss soniser etterpå om du har sett noe bevis for disse påstandene. :flowers:

Kjenner jeg blir litt skuffet hvis alt er løgn og fanteri, for jeg har sett engasjementet som har blitt vekket i folk - og det er dårlig gjort å sette igang det basert på tull og tøys.

Jeg skal være deres utsendte øyne og ører, folkens! :) Rapport kommer i kveld.

Jeg har pratet med politiet om dette, og de har ikke fått inn noen slike meldinger..

Det virker for meg veldig snodig, og får meg til å tenke at dette egentlig er skremsel for å få folk til å holde hundene sine i bånd eller.no sånt..

Nå snakker de om det på radioen også. Dette minner meg veldig om den historien for noen år tilbake om at bruk av antiperspirerende deodorant skulle være årsaken til brystkreft hos kvinner. Jeg gravde litt i akkurat det, og ikke fant jeg doktoren som var nevnt som leder for forskningsgruppa, men universitetet som etter sigende sto bak denne "ground breaking" forskningen var ikke engang nevnt ved riktig navn.

Det er uansett ikke mulig å kartlegge at hunder har dødd av planta forgiftning alt nå, da det som tidligere nevnt må obduksjon til. Men man kan jo selvsagt se at hunden viser tegn på forgiftning. Men mtp at det er en del sopp ute (og ikke minst VELDIG mye annet dritt ute her i Oslo) så kan jo disse hundene (hvis de eksisterer) ha fått seg andre ting. Og sagmugg kan legges ved trær for å markere råte eller at akkurat her skal det sås, det har jeg sett flere ganger i "hagen" min, slottsparken.

Edit: I stedet for å undersøke lapper og riktigheten av farsotten, har de røde farer og jeg bestemt oss for å arrangere vårt eget, private løp langs haugene med sagflis, for å markere at dette bare var tull. :P

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 2
Skrevet

Hei, vi sjekket saken. Veldig lite som til nå tyder på at det er snakk om forgiftning. Men kjenner noen vedkommende som har mistet hunden(e), ta kontakt med journalisten!

http://www.dagbladet...nriks/18744617/

Tusen takk for oppklaringen!

Jeg måtte jo bare lage en ny link på facebook som heter OPPLYSNING til alle hundeeiere i Oslo :P

Engasjementet hos hundeiere og hundekjære var det i hvert fall ingenting å si på :D

• Like 2
Guest Gråtass
Skrevet

Herregud, så hysteriske hundeeiere er det lenge siden jeg har hørt om... Forgiftningsrykter og alt mulig fjås, for et byløp. Pinlig!

Skrevet

Er alle hundefolk så lettskremte og lettlurte??

Lignende ting har desverre skjedd tidligere. Det er forskjell på å bli skremt/lurt og det å være litt ekstra oppmerksom inntil man har fått en oppklaring i saken :)

• Like 1
Skrevet

Hvorfor det er så ille å være føre var skjønner jeg ikke men... :rolleyes2:

Noen har vært så føre var at de påstår at noen bevisst dreper hunder ved å forgifte de..

Det er ikke et overtramp i din bok vel?

Skrevet

Noen har vært så føre var at de påstår at noen bevisst dreper hunder ved å forgifte de..

Blander meg inn og kommenterer at det blir litt på spissen å sammenligne de som tenker føre-var fordi de mener det kan være noe bak budskapet de får klint i fleisen som advarsler på hjemmebane (og tenker at det ikke skader å ta forhåndsregler, forstår jeg Pippin rett), og disse folka som opprinnelig startet disse ryktene. Noen må jo startet med å formidle dette og trolig har det vel vært en spøk fra første stund. Utgangspunktet kan jo ikke helt sammenlignes i denne saken.

Skrevet

Nå er det jo ikke så veldig usannsynlig at noe sånt kan skje, vår godeste B W bor vel i Oslo nå, og han har vel blitt annklaget for forgiftning av hunder der han bodde før og.... Men bra det ikke var det denne gangen :D

Skrevet

Og? Skulle man ikke bry seg da mener du, fordi noen "påstår" at noen bevisst legger ut sånt for å drepe hunder? Er det noen som ubevisst dreper hunder ved å legge ut gift med vilje? Folk har gjort det før, så hvorfor ikke tro det denne gangen? Ser virkelig ikke problemet med å passe på når man får et sånt budskap.

Skrevet

Bra at det var helt uskyldig!

Dessverre skjer ting som forespeilet i advarselen. Det er vel et par år siden, som nevnt tidligere å tråden, at noen la ut kjøttdeig med knust glass på festningen i Trondheim. Jeg har også sett fisk (!) liggende under et par trær her oppe på Grefsen, og holdt hundene unna det. Det finnes dessverre så syke folk, selv om det heldigvis oftere er folks paranoia enn faktisk grunn til å frykte forgiftning og lignende.

Jeg er sjelden den første til å formidle potensielt overdrevne advarsler, men jeg har bodd på St.hanshaugen før, og der var det også en episode der noen hadde mistet en hund i forgiftning (riktignok i en bygård, men det var lite tvil om at det var snakk om en nabo de hadde veldig dårlig forhold til pga. hunden).

Skrevet

Menneh atte hvorfor skal folk spre sånt, hvis det ikke ligger sannhet i det, forresten? Hundehatere som ikke vil ha noen hunder gående ute eller noe?

Folk som vil ha hunder bort fra parkene, eller bare at de blir holdt i bånd... mange "gode" grunner.

Skrevet

Noen som husker Bonsai kittens, da? En av de virkelig vannvittige nett"spøkene" som verserte i år etter år...

Noen liker å spre slikt for å se reaksjoner, og i ettertid kan man jo synes det hele var en god vekker for alle og enhver. Men det er selvsagt ikke spesielt snilt å spre skrekk hos folk, da!

Og nei, ikke "alle" gikk på dette... De fleste tar nok slike påstander med en sunn skepsis, og det viser vel også denne tråden.

MEN, når så det er sagt.. Det ER faktisk sant at det fantes faktisk forgiftet sagflis i Oslo! Det lå i garasjen vår (sagflis som er spredd utover noe olje/bensinsøl) men ble kostet vekk i går (og jeg tenkte litt på dette, da).

Heldivis overlevde alle hunder i området! (Mulig det var noen teite mus eller rotter som stjal noe av det og døde senere av forgiftning - det vet jeg jo ikke, da... :o )

Susanne

Skrevet

Nå brukes vel flis for å absorbere bensinsøl, ikke for å forgifte dyr... Der hvor Scilos kommer fra legges det ut gift hver vår for å minske antallet hjemløse hunder og katter før turistsesongen begynner. Sjarmerende.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...