Gå til innhold
Hundesonen.no

Byhund for student?


marianelly
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har nå blitt student i Oslo, og har frytkelig lyst på hund. Har relativt god tid til turer i marka og lek og kos i parker, men den må også være delvis selvstendig, da jeg ikke har anledning til å ta den med på forelesninger. Ønsker meg i hovedak en liten hund (max 50 cm i hodehøyde) og den MÅ vært korthåret (både pga hygienen her inne, og på grunn av tidligere allergi - som jeg dog ikke er plaget av nå, men som jeg er redd at KAN komme tilbake). Har ei venninde som har en blanding av Jack Russel og Chiuaua, og den virker helt fantastisk. Som student, med et visst budsjett, har jeg ikke mulighet til å bruke mangfoldige tusenlapper på en hund.

Noen av dere hundeeksperter som har noen gode råd å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har nå blitt student i Oslo, og har frytkelig lyst på hund. Har relativt god tid til turer i marka og lek og kos i parker, men den må også være delvis selvstendig, da jeg ikke har anledning til å ta den med på forelesninger. Ønsker meg i hovedak en liten hund (max 50 cm i hodehøyde) og den MÅ vært korthåret (både pga hygienen her inne, og på grunn av tidligere allergi - som jeg dog ikke er plaget av nå, men som jeg er redd at KAN komme tilbake). Har ei venninde som har en blanding av Jack Russel og Chiuaua, og den virker helt fantastisk. Som student, med et visst budsjett, har jeg ikke mulighet til å bruke mangfoldige tusenlapper på en hund.

Noen av dere hundeeksperter som har noen gode råd å komme med?

Hei :) Ingen hundeekspert her, men noen tips kan jeg vel kanskje bidra til :) Først vil jeg si at dersom du er/har vært allergisk er det ikke nødvendigvis bedre med en korthåret rase. Du kan se på bichon rasene, som ikke røyter, men pelsen bare vokser og vokser. Disse kan klippes helt ned i en hverdagsklipp og krever ikke store mengder pelsstell uten om det. Silky- og yorkshire terrier (personlig er jeg stor fan av silky!), det er små hunder med mye fart i rumpa og store personligheter :) Av gemytt tror jeg bichon rasene er mildere og kanskje lettere å ha med å gjøre :) Dverg/mellom puddel kan også være et alternativ, helt nedklipt er de kjempefine :D JRT ville jeg kanskje styrt unna, det er en krevende rase som sikkert andre kan fortelle mer om, men mitt intrykk er at det er en liten brukshund som kan bli i det meste laget dersom den ikke får mye fysisk og ikke minst mental trening.

Jeg er selv student og har en dvergpinscher gutt som er helt fantastisk! Min krever endel (jeg har nok lagt opp til det selv), av turer og mye mental trening og stimuli. Han klarer fint å være hjemme alene i en 3-5 timer daglig, men er en håndfull dersom jeg/vi har hatt en rolig uke (spesielt nå i eksamenstider). Ellers kan jeg absolutt anbefale dvergpinscheren, kjempe artig rase med mye spilopper og glede! Er endel bjeffing på rasen, spesielt dersom den ikke aktiviseres nok, er ingen typisk "kose hund" vil jeg si.

edit: dersom du ikke vil ut med fort 10-12000 som rasehunder ofte koster nå kan du se på omplasseringshunder? Da vet du litt om hva du "får" også, hvordan hunden er osv :) En god gjerning er det også! se litt rundt på div. omplasseringssider: charlottes, binas, solplassen er noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk-Svensk Gårdshund?

Hold i bakhodet det at selv om det er dyrt å kjøpe renraset, så er uansett engangsutgiften for kjøp av hund det minste problemet. Det er de løpende utgiftene og ikke minste de uventede utgiftene som krever mest av lommeboka.

Lykke til!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann!

Jeg har nå blitt student i Oslo, og har frytkelig lyst på hund. Har relativt god tid til turer i marka og lek og kos i parker, men den må også være delvis selvstendig, da jeg ikke har anledning til å ta den med på forelesninger. Ønsker meg i hovedak en liten hund (max 50 cm i hodehøyde) og den MÅ vært korthåret (både pga hygienen her inne, og på grunn av tidligere allergi - som jeg dog ikke er plaget av nå, men som jeg er redd at KAN komme tilbake). Har ei venninde som har en blanding av Jack Russel og Chiuaua, og den virker helt fantastisk. Som student, med et visst budsjett, har jeg ikke mulighet til å bruke mangfoldige tusenlapper på en hund.

Noen av dere hundeeksperter som har noen gode råd å komme med?

Miniatyr Bullterrrier <3 søte, morsomme hunder med egen personlighet som skjarmerer alle i senk hvor enn de går ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du ha hunden til? Skal det være tur/kosehund, vil du drive med noe hundesport, hvor mye aktivitet får hunden til daglig?

Det er masse små hunderaser som er korthårede, ikke fullt så mange allergivennlige. Men noen er det jo å velge mellom der også.

Dersom du er student og har dårlig råd - har du også råd til alt utstyret en valp trenger i starten, har du råd til fôr og dyrlegeutgifter osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare angående pels og hygeine og sånn. Mange korthårsraser røyter noe sinnsykt, og folk reagerer gjerne mer på dem enn de med langt hår. Så du kan risikere å få en hund som legger igjen pels på de vanskeligste steder, og som du reagerer kraftig på. Jeg ville heller sett på allergivennlige raser jeg da, ikke ta risikoen på at det går bra.

Du MÅ legge flere tusen i en hund om du skal kjøpe deg noe seriøst (med mindre du velger omplassering, har hund på fôr, etc). Men det lønner seg gjerne i det lange løp. Husk at det er dyrt ellers og, uventede dyrlegebesøk kan gjerne komme opp i ganske mye, pluss at du definitivt bør ha forsikring, noe som koster +/- 2000 kr i året, alt etter rase og selskap.

Men hvis den må være korthåret, selv om dette som sagt ofte er verre for allergikere, så ville jeg og tatt en titt på DSG altså :-)

Student+hund er sant, jeg synes det er ypperlig jeg, mye mer fleksibel, og mer tid med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårede hunder er drepen på hygiene og allergi. Jeg hadde en stor langhåret Groenendael og en Korthåret Jack russel Terrier samtidig, og den lille var 100 ganger verre enn den store i forhold til røyting. I tillegg sprer flasset ( som er det de fleste reagerer på) seg lettere på de korthårede. Jeg ville sett på puddel ( renraset) var jeg deg. Puddelblandninger er ofte dyrere enn reneasede og de har en dårligere pelskvalitet. Ta kontakt med raseklubber og forhør deg om onplasseringshunder ev valper med utstillingsfeil. En blandingshund kan uansett ofte bli dyrere i vetrinærutgifter siden man sjelden vet hva slags sykdommer som ligger bak på linjene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips, ser du har fått mange gode svar her! Når man er student/ungdom og ikke har allverdens med penger selv og skaffer seg hund (er der selv, men har hatt min i mange år), så er det helt nødvendig at du inngår en slags avtale med foreldrene dine eller slik som kan støtte deg økonomisk OM tilfellet er der at det blir høye veterinærregninger, dessverre er det ingen vet. som jeg vet om som er med på noen slags avbetaling, så det er veldig viktig, så får du heller gjøre en ordning med at du får gradvis betale tilbake til dine foreldre (o.l) fra utgiften som evt. dukker opp, er sjelden en valp/hund aldri må til dyrlegen over tid, og så er det de utgiftene som vaksinasjon som man må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha vurdert bichon- rasene eller dvergpuddel.

Dersom jeg var student og sånt ville jeg egentlig styrt unna terriere.

Ikke misforstå. Terriere er hærlige hunder med mye liv og futt i, Med riktige forsterkere kan de bli kjempegode både i lydighet og andre hundesporter, men de kan også være ganske krevende.

Mange terrierraser sliter med samkjønnsaggresjon, så tidlig sosialisering med de riktige hundene er viktig, men ikke alltid nok.

Jeg ville satse på "mykere" hunder enn terriere. Klart det er forskjeller mellom raser og individer, men generelt sett er de krevende. De kan bli overhypre og nesten destruktive om de ikke får nok aktivitet. De er veldig smarte hunder, så mentaltrening og fysisk trening bør gå pote i pote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ville ha vurdert bichon- rasene eller dvergpuddel.

Dersom jeg var student og sånt ville jeg egentlig styrt unna terriere.

Ikke misforstå. Terriere er hærlige hunder med mye liv og futt i, Med riktige forsterkere kan de bli kjempegode både i lydighet og andre hundesporter, men de kan også være ganske krevende.

Mange terrierraser sliter med samkjønnsaggresjon, så tidlig sosialisering med de riktige hundene er viktig, men ikke alltid nok.

Jeg ville satse på "mykere" hunder enn terriere. Klart det er forskjeller mellom raser og individer, men generelt sett er de krevende. De kan bli overhypre og nesten destruktive om de ikke får nok aktivitet. De er veldig smarte hunder, så mentaltrening og fysisk trening bør gå pote i pote.

Hvorfor gjør det at ts er student, at hun burde satse på en mykere og enklere rase? Hun burde finne den rasen/blandingen som passer best for henne som person og hvordan hundehold hun vil ha. Jeg har aldri hatt så god tid til hund som når jeg var student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student, med et visst budsjett, har jeg ikke mulighet til å bruke mangfoldige tusenlapper på en hund.

Noen av dere hundeeksperter som har noen gode råd å komme med?

Basert på dette er mitt eneste råd å vente til du har en bedre økonomi.

Det koster penger å ha hund..

For en normal hund kan du nok regne minst en tusenlapp i mnd for selve hundeholdet, en valp koster gjerne mellom 8 og 12000,-

Du bør også ha en del i reserve til uforutsette utgifter, kanskje du får en skade som blir dyrere enn forsikringen dekker, eller må ut med egenandel på flere tusen for en skade..

Vent til du har økonomien i orden, vurder så å få deg hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...