Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen spiser ikke.


elinebj93
 Share

Recommended Posts

Min kunne gå så mye som 3dager uten og spise, spiste hun ikke så fikk hun ikke tilbud før til neste måltid. Hendte også at hun ikke fikk mat i det hele tatt en dag for at hun skulle få kjenne seg sulten. Utover det merket jeg at aktivitetsnivå hadde litt og si for matlysten. Så da fikk hin trene mer intensivt for og få opp matlyst. Spiser din litt ville jeg gitt høyenergi for for og få mest mulig kalorier i det lille hun spiser. Spiser hun absolutt ingenting bør du dra til dyrlegen. Det viktigste med slike hunder er og være konsekvent så går det seg somregel til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser absolutt ingenting. Jeg har bare lagt 20 biter oppi, for å sjekke om han spiser, men det blir ikke borte. Vi har vært hos dyrlegen med han, men ingenting feil med han sier de.

Han er også i daglig trening, og leker med en stor shææfer hann flere timer daglig.

Det meste han har gått hittil er 5 dager uten å spise noenting.

Men da skal jeg bare ta vekk matskålen, og "sulte" han litt da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det beste er å slutte å dille med matproblemet. Jeg forer kun med ett for og har gjort det hele tiden. Er ikke hunden sulten, så er den vel ikke sulten da. Da tar jeg unna foret, neste mulighet er da neste måltid. Så lenge hunden er i fin form, aktiv og dyrlegen ikke finner noe galt, så mener jeg at det beste er å slutte å dille. Men dersom du har en småspist hund så er det viktig å fore med ett bra for med mye energi slik at den får bra med næring ut av det den spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det beste er å slutte å dille med matproblemet. Jeg forer kun med ett for og har gjort det hele tiden. Er ikke hunden sulten, så er den vel ikke sulten da. Da tar jeg unna foret, neste mulighet er da neste måltid. Så lenge hunden er i fin form, aktiv og dyrlegen ikke finner noe galt, så mener jeg at det beste er å slutte å dille. Men dersom du har en småspist hund så er det viktig å fore med ett bra for med mye energi slik at den får bra med næring ut av det den spiser.

Helt enig. Min er også ekstremt småspist, og hopper mer enn gjerne over noen måltider her og der. Når hun var valp bekymret jeg meg fælt over at hun spiste så dårlig, men nå har jeg senket skuldrene og lar henne spise det hun vil. Hun får ett type tørrfor, og er slank, men ikke for tynn. Så slapp av, så lenge hun virker sunn og frisk og ikke for tynn. Mye viktigere å følge med på vekta og på energi nivået (hvis hun raser ned i vekt eller virker slapp så er det enn helt annen sak) enn å stresse med hvor mange kuler hun spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd. Jeg bruker foret appetitt valpefor fra 10 til 25 kg. Hvordan er dette foret?

Han har vært litt tjukk, men nå er han på normalvekta si igjen. Ca 13 kg. Brukte royal canin medium, men det fikk han bare diare av, så da måtte jeg gå i bytte.

Han er ikke for tynn, eller for tykk nå, og er frisk og rask ellers.

Men da skla jeg bare følge rådene, ta velkk maten etter 15-20 min også får han vente til neste måltid.

Er det dumt av meg å legge maten i vått? For da spiser han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han liker å tygge på tyggebein, pinner og sånt så er det ingenting i veien for å legge maten i bløt :) Hvis han ikke vil tygge på noen ting, så er det kanskje en idé å sjekke om alt er iorden med tennene hans. Tygger han ikke på noe kan han også fort få tannstein.

Selv har jeg dårlig erfaring med Appetitt valpefôr (konstant fising og løs avføring), men hvilket fôr som fungerer godt varierer ofte fra hund til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min går på eukanuba og det fungerer bra. Hun tålte heller ikke royal canin. Jeg har også hørt mye negativt om appetitt.

EDIT: Om du har en hund som er veldig ømfintelig i magen så anbefaler jeg å prøve lamb og rice foret til eukanuba. Det er mer skånsomt for magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund liker tørrfòr-typene som er kjent for høy smakelighet. De kan han spise normalt av i årevis, men prøver jeg ett annet enn Hills eller Royal Canine - da er det iherdig spisevegring av tørrfòret. Jeg råfòrer bikkja ved siden av. Han er veldig glad i rått, men putter du oppi noe av et tørrfòr han ikke liker, da rører han ikke det heller. Det hadde aldri falt meg inn å sulte en hund til å like mat den i utgangspunktet virkelig ikke spiser av, så da bruker vi smaksgaranti eller søppelbøtta på slik mat. Men det er jo meg da ;)

Har du prøvd RC sensitive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd. Jeg bruker foret appetitt valpefor fra 10 til 25 kg. Hvordan er dette foret?

Han har vært litt tjukk, men nå er han på normalvekta si igjen. Ca 13 kg. Brukte royal canin medium, men det fikk han bare diare av, så da måtte jeg gå i bytte.

Han er ikke for tynn, eller for tykk nå, og er frisk og rask ellers.

Men da skla jeg bare følge rådene, ta velkk maten etter 15-20 min også får han vente til neste måltid.

Er det dumt av meg å legge maten i vått? For da spiser han..

Appetitt er ett av felleskjøpet sine for. Dersom bikkja fungerer fint så ja vel. Men jeg vil ikke nødvendigvis si at det er ett av de beste kvalitetsforene på markedet.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal vente så lenge som 15 til 20 minutter. Har ikke bikkja begynt å spise innen 5 minutter maks, så er det bare å fjerne etter min mening. Når jeg var lita og vi skulle spise middag, så var det å sette seg ved bordet å spise når maten var framme, ikke komme 20 minutter etterpå å få maten sin. Jeg vil at mine hunder skal spise når jeg gir de maten jeg. Derfor spiser de alltid når den blir servert, hvis ikke forvinner den og da kommer den ikke igjen før neste måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen... Hvis han har vært tjukk, så spiste han vel ikke fordi han var mett?

Og nå når han er nede på fin vekt trenger han jo slett ikke så mye mat.... Eline, jeg skjønner at du bekymrer deg, men mest sannsynlig spiser han akkurat det han skal ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresset også med dette matgreiene da min var yngre. Til slutt ble jeg også streng, hun måtte spise når hun fikk mat hvis ikke gikk den vekk igjen. Nå er alt mye bedre, jeg slipper å vente på at hun skal spise. Hun spiser det hun vil ha, er det ting igjen i skåla og hun går vekk ifra den, så forsvinner skåla og jeg tar det som et tegn på at hun er mett (det skjer veldig skjeldent).

Har en veninne som driver å setter fram maten til hunden 3 ganger daglig fordi hun bekymrer seg for at den ikke spiser, jeg blir helt stressa av å se hvordan hun kaver, hiver maten utover gulvet, krydrer den, blander den, alt mulig. Hunden ble ikke mer sulten av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dumt av meg å legge maten i vått? For da spiser han..

Så bløt det, da. Oppdretteren vår anbefaler å bløte foret, spesielt når de er valper. Dette begrunner de med at hunden da lettere tar opp alt som finnes i foret i motsetning til om de spiser det helt.

Med den forrige hunden stresset vi veldig med dette. Hun spiste LITE. Etterhvert slappet vi av, hun var jo full av energi og var heller litt rund enn litt tynn. Vi endte opp med å gi henne ca halvparten av det anbefalte - da var hun mer enn fornøyd. Ellers kan jeg skrive under på at Hills har fungert glimrende her i huset også - et av de få forene særingen virkelig ville spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bløt det, da. Oppdretteren vår anbefaler å bløte foret, spesielt når de er valper. Dette begrunner de med at hunden da lettere tar opp alt som finnes i foret i motsetning til om de spiser det helt.

*klipp

Det sa også alle salgrepresentantene fra för leverandørene (Hill's, RC og Eucanuba) når jeg jobbet i dyrebutikk. Han fra Hill's sa ta han aldri slutter å bløte föret til hundene sine, men gir halvaprten bøtt halvparten tørt for at de skal få litt tyggemotstand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å blaute foret er vel heilt normalt? Det er langt frå alltid at vi let det stå for faktisk å bli blautt, men vi har alltid vatn over foret.

Appetitt er finfint for, det. Akkurat som alle andre seriøse formerke som blir solgt her til lands. Som andre har sagt, det nokre hundar funkar supert på, kan andre bli sjuke av, og motsatt, funkar din hund på appetitt, så er det flott. Vi brukar appetitt på vår hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar mine hunder få "fortelle" at de ikke liker en type tørrfor, men hvis de er småspiste med neste forsøk av fôr - så får de gå sultne.. Har hatt et par hunder som virkelig ikke likte lam & ris fôr - og da tvinger jeg ikke dem til å måtte spise dette pga mine prinsipper - men hvis de da også nekter kylling & ris - "to bad so sad" for dem..

Unghunder har så mye rart som foregår i hodene sine, så mye matproblemer løser seg helt av seg selv når de vokser seg til. Så følg med på at hunden ikke blir radmager eller mister aktivitetsnivået - gjør de ikke det, så går det helt sikkert greit!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bløt det, da. Oppdretteren vår anbefaler å bløte foret, spesielt når de er valper. Dette begrunner de med at hunden da lettere tar opp alt som finnes i foret i motsetning til om de spiser det helt.

Takk for info som var veldig oppklarende for meg. Jeg har hatt min første valp i en uke nå, og er allerede frem til nå fullstendig forvirret over alle skal/skal ikke som blir presentert, bl.a. i forhold til om man skal gi valpen vått eller tørt for. Det er jo så mange meninger der ute! :) Jeg valgte å følge oppdretters råd og gir derfor bløtt for. Nå fikk jeg en god forklaring til på hvorfor det er bra for henne. :)

Er så glad jeg fant dette forumet i går, slik at jeg kan lese andres erfaringer og meninger og se andres løsninger og trekke ut det som passer for min lille elskling, i tillegg har jeg noen fagpersoner med masse erfaring som jeg kan henvende meg til, som etter hvert kommer til å bli kjent med hunden min.

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge flere veterinærer, forebygger man også tannstein om fôret gis sammen med vann...tørt fôr legger seg som et belegg på tennene og forårsaker på sikt dårligere tenner...

Ifølge andre veterinærer igjen så anbefales det å gi tørrfòret tørt fordi hunden da får brukt tennene sine. Så hvis man gir oppbløtt fòr hver dag, så bør man være enda flinkere med å gi hunden andre ting å tygge på for å gi god tannhygiene - eventuelt tannpuss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge andre veterinærer igjen så anbefales det å gi tørrfòret tørt fordi hunden da får brukt tennene sine. Så hvis man gir oppbløtt fòr hver dag, så bør man være enda flinkere med å gi hunden andre ting å tygge på for å gi god tannhygiene - eventuelt tannpuss.

Jeg har hørt at dette er oppspinn og at det er ytterst få som får det som følge av bløtt for. Uansett er det jo en valp vi snakker om, så den får vel endel tyggeting uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...