Gå til innhold
Hundesonen.no

små allergivennlige hunderaser.


bikkjene
 Share

Recommended Posts

For det første er det jo individuellt hva man tåler og ikke, hvis man først er allergisk. Min yngste reagerte krftig på en puddel, men tålte tolleren bra. Vel, innen de man kaller allergivennlig er vel toypuddelen av de minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bestevenninna mi som er allergisk og hun ønsker seg en minst mulig allergivennlig hund. Jeg har en schapendoes og den tåler henne veldig godt men den er allergivennlig. Er bare det at venninna mi ikke reagerer på hundene med en gang og hun må vente lenge før hun kan bli allergisk mot akkurat den hunden. Hun hadde marsvin i to år før hun merka hun var allergisk mot de. I tillegg hadde hun marsvin i barndommen men først nå som voksen reagerer hun på de stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange allergivennlige hunder, men det er slett ikke sikkert at hun tåler dem. De som regnes for allergivennlige av små størrelse er bichon-rasene, bedlington terrier, dverg- og toypudde, som jeg kommer på sånn i utgangspunktet.

Jeg tror ikke malteser i utgangspunktet er allergivennlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke malteser i utgangspunktet er allergivennlig?

Malteser er en bichon og er allergivennlig på linje med de andre bichonrasene :)

Er yorksire terrieren allergivennlig? Har lest det på nettet flere steder. :D

Yorkshire terrier er også allergivennlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bestevenninna mi som er allergisk og hun ønsker seg en minst mulig allergivennlig hund. Jeg har en schapendoes og den tåler henne veldig godt men den er allergivennlig. Er bare det at venninna mi ikke reagerer på hundene med en gang og hun må vente lenge før hun kan bli allergisk mot akkurat den hunden. Hun hadde marsvin i to år før hun merka hun var allergisk mot de. I tillegg hadde hun marsvin i barndommen men først nå som voksen reagerer hun på de stakkars.

OT: men... Hvis hun har en så stor tåleransegrense så bør hun spørre legen sin om ikke de skal desensibilisere/vaksinere mot allergi i stede for å plutselig sitte i en situasjon der hun må selge hunden igjen etter 2år fordi hun plutselig blir allergisk..? Og da kan hun velge å vrake i hunderaser :thumbsup:

Jeg har både venninne og kollega som har vært igjennom desensibilisering mot hund og hest (hun ene har prøvd mot katt også men det var mislykket), og har ikke reagert på noen av delene siden og er lykkelige dyreeiere :D

Endret av Gullulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 3 ting man kan være allergisk mot (hund):

- Sikkel

- Fettet (?) i pels og hud

- Avføring

Om man er allergisk mot pels/hud, kan røytefrie hunderaser være noe mindre allergi-fremkallende. Om det er sikkel eller avføring har det ingen betydning hva slags rase det er.

Også kan man være allergisk mot alt på en gang, slik min far er. Dog allergisk i ulik grad i forhold til de ulike faktorene. Min far er allergisk mot alle hunder, men det tar mye lenge tid før han merker at Chessea har vært i samme rom som ham enn med en "røyterase". Han reagerer med en gang ved direkte kontakt og på sikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...