Gå til innhold
Hundesonen.no

Romfolk i Oslo spiser hund, rotter og måker


Argyr
 Share

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bare lurer, sånn i min enkle naivitet, på hvorfor POKKER man må grise og svine til så innegamperæva bare fordi man er fattig, uteligger etc etc? Man kan vel i det minste holde det litt ryddig der

Det gjør noe med piggene dine når du vokser opp med høre at du genetisk disponert til å bli løgner og tyv. Nå er det ikke slik at folk ser på meg at jeg har romaniblod før jeg sier det, og derfor har

Har noen her påstått at de velger å leve i dritt og møkk, sende ungene sine på tiggerferd fra barnehagealder, stjele og grise til fellesområdene våre for å plage "oss"? Ikke det nei. Påstanden er at d

SIKKER på at du leser hva hun skriver...?

Det lurer jeg også på.

Det er nettopp fordi han bor på gaten, mangler et øye og ikke snakker norsk som gjør at en god del arbeidsplasser er uaktuelle for han, og det vil være få arbeidsgivere som ønsker å ansette. Jeg forstår ikke hvorfor min mening om hvilken jobb han kan passe til er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når man først er inne på de reisende så er det like arrogant som det alltid har vært å forvente at et reisende folk skal tilpasse seg vår kultur, få seg fast jobb, fast bopæl osv. De har ikke de samme verdiene som oss, de ønsker ikke de samme tingene som oss og det må vi respektere. Romanifolket har vandret i Skandinavia siden 1500 - tallet, så å be de pelle seg hjem er enda mer arrogant.

Jeg tipper at det var like mye motstand å hente på 1500-tallet da det var tyverier og forsøpling rundt hushjørnene til folk. Dengang var det vel normalt å ta saken i egne hender for å se til å fjerne ubudne gjester som var til direkte plage, nå i dag er vi avhengig av et samfunn som tar grep. Jeg tror at det i dag er mye mer forståelse å hente enn noensinne, og den arrogansen du viser til ser jeg ytterst lite til. At folk blir oppgitt når de blir direkte berørt av tilskitning, tigging og tyverier er fullt forståelig, og vil være en naturlig reaksjon uansett hvem som står bak.

Når jeg leser artikkelen det er linket til å startinnlegget, så føler jeg en sterk antipati til handlingene - slettes ikke til en folkegruppe.

Du etterspør at folk skal vise respekt for deres livsstil. Nei, jeg kan ikke respektere de handlingene som det skrives om i artikkelen, for det er til plage for andre mennesker. De kan gjerne få vandre rundt og leve slik de mener er best, men da får de finne måter som ikke plager andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenpost...icle2462192.ece

Her står det litt mer oppklarende...

Pga dårlig nettilgang sliter jeg med quotene men først til Kangerlussuaq: vet du i det hele tatt hva slags kultur vi hadde i Norge på 1500 tallet? Du skjønte at jeg pratet om Romanifolket generelt ikke sant? De som har vært er en stund før den norske kulturen vi kjenner i dag oppsto?

Og Hundevennen: hvor får du det fra at jeg respekterer de handlingene? Eller for min del får de gjerne spise rotter for den saks skyld, måker også, men når det påståes her at tyveri etc er sigøyneres kultur så blir jeg - som 1/3 sigøyner - en smule provosert.

Dette disse rumenerne driver med har ingenting med Romanikultur å gjøre.. Ikke litt en gang.Hadde dere visst noe om sigøynere så hadde dere feks visst at å ha en ren caravan betyr absolutt alt for en sigøynerkvinne. Det er mye jeg ikke er enig i når det kommer til Romanikulturen, og jeg er ikke oppvokst i den, men jeg vet såpass som at dette ikke har noe med sigøynerlivstil å gjøre. Dette er lut fattige mennesker som ikke får jobb i sitt eget land og gjør det de må for at de og familien skal overleve.

Jeg vet det er vanskelig for nordmenn å fatte, men folk dør faktisk av sult i andre land...I Romania bor det barn i kloakken som dør av sult. Tror aldri jeg har mistet respekten for så mange folk på en gang som når den morsomheten om at Gud ga Afrika tørke, Japan flom etc, men stakkars Norge fikk Nav verserte på facebook.

Hadde jeg og Ask bodd i Romania og vært såpass fattige så hadde jeg glatt prøvd å få meg til Norge for å loppe hver og en av dere for alle kronene jeg kunne for å sikre at ungen min slapp å dø i et kloakkrør.

Edit: og bare for å være enda "slemmere" - jeg hadde lett slaktet og flådd Loke for å fôre ungen også..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel snakk om den del definisjonsspørsmål. Romani-folket er nettopp det som ofte er betegnet som sigøynere (selv om noen av dem nekter for det og mener sigøynere ikke har noe med dem å gjøre...), men består også av mange grupper med mange forskjellige levesett, hvorav ikke alle er lovlige.

Det er mange som kommer til Norge for å få hjelp og få det nettere, men hvor mange av disse ser man faktisk søke oppholdstillatelse, asyl, og hjelp til innpassing og jobbsøking? Det er nok av de som faktisk greier å tilpasse seg. Og de må faktisk greie å forholde seg til de samme levereglene og lovene som oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du at politiet skal gjøre?

Det er mange friske, oppegående nordmenn som sliter med å få seg jobb. Innvandrere er intet unntak. Det er ikke så enkelt som du tilsynelatende tror det er.

Det er jeg klar over, men det er vel viljen det står på? Hvis man ikke er villig til å innrette seg i samfunnet, holder ungene unna skolen og nekter å lære seg engelsk, kan man ikke helt regne med å bli akseptert i samfunnet heller. Jeg tror at om de hadde villet ha hjelp, ville de fått det også, men da må de vise at de vil! Det kommer flyktninger til Norge som ikke har utdannelse, er analfabeter og kun kan hjemlandets språk, disse klarer også å innrette seg i samfunnet med hjelp. Fordi de vil! I stedet for å komme ulovlig inn i landet for å gjøre kriminalitet, kunne de ha søkt seg inn lovlig som kvoteflyktning eller lignende.

Det går vel ann å grave ett hull om man skal gjøre fra seg også? Hvorfor må de grise sånn? Jeg klarer bare ikke forstå hvorfor de må holde på på en måte som vekker sånn oppsikt og går imot fornuft og det moderne samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg brukt Likar-knappen på forumet for første gong. Loke: Du har så rett! Eg blir litt oppgitt på nordmenn frå tid til annan.

Og det at dei et rottar og måkar må jo berre vere ein fordel, det er skadedyr som er flott å bli kvitt, samtidig som det ikkje burde vere noko i vegen for at det er god mat om ein ikkje er fisefin. Ser ikkje heilt den store forskjellen på å ete måke og høne, eller rotte og kanin, om ein skal tenkje litt objektivt og ikkje henge oss opp i kva som er "normalt" i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du i det hele tatt hva slags kultur vi hadde i Norge på 1500 tallet?

Hehe.. Jeg kan ikke påstå at jeg VET i den grad at jeg levde på 1500-tallet, men jeg er en bokorm som liker aller best litteratur lagt til historisk fra 1500-tallet og fram til 1800-tallet. Der trives jeg som leser.

Du skjønte at jeg pratet om Romanifolket generelt ikke sant? De som har vært er en stund før den norske kulturen vi kjenner i dag oppsto?

Og Hundevennen: hvor får du det fra at jeg respekterer de handlingene? Eller for min del får de gjerne spise rotter for den saks skyld, måker også, men når det påståes her at tyveri etc er sigøyneres kultur så blir jeg - som 1/3 sigøyner - en smule provosert.

Jeg bryr meg ikke om hvilket folk du prater om i denne sammenheng. Jeg er ikke en av de som dro inn det i innlegget mitt, jeg fokuserte kun på handlingene og naturlige reaksjon på disse.

Du ba om respekt i den sammenheng at vi skulle være tolerante over levesett. Det levesettet som plager andre mennesker får ikke min respekt. Uavhengig av hvem, for det er handlingene jeg ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tater er det vansklig å fatte mange av disse holdningene dere har her inne. Og hvor nedlatende dere er i deres uvitenhet.

Nå tror jeg nok ingen her inne sikter til tatere i denne tråden, men jeg tipper man sikter til mengden med "rumenske tiggere/rumenske sigøynere" (dårlig formulering, derfor apostrofene) som har invadert ihvertfall hovedstaden de siste årene. Og det er ikke udelt positivt gjesteopptreden - såpass ærlige må man få lov til å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Jeg kan ikke påstå at jeg VET i den grad at jeg levde på 1500-tallet, men jeg er en bokorm som liker aller best litteratur lagt til historisk fra 1500-tallet og fram til 1800-tallet. Der trives jeg som leser.

Jeg bryr meg ikke om hvilket folk du prater om i denne sammenheng. Jeg er ikke en av de som dro inn det i innlegget mitt, jeg fokuserte kun på handlingene og naturlige reaksjon på disse.

Du ba om respekt i den sammenheng at vi skulle være tolerante over levesett. Det levesettet som plager andre mennesker får ikke min respekt. Uavhengig av hvem, for det er handlingene jeg ser på.

Hvorfor siterer du mitt svar til Kangerlussuaq?

Forøvrig så kan du få en liste over folks levesett som plager vettet av meg:

Folk som har bikkjene sine løse selv om hundene løper bort til andre og tror de har "kontroll".

Folk som ikke oppdrar barna sine og lar de hyle seg til ting i butikker, hyle og herje å toget etc

Folk som spiller danseband låter til langt på natt når de har hageparty om sommeren. Gjerne med allsang.

Folk som har ekstremt høy musikk i bilen og lar den stå på etter de har parkert.

Folk som ikke plukker opp etter hundene sine

Folk som kaster søppel ut av bilvinduet

Folk som trenger seg inn i togvognene før man rekker å gå ut

Folk som sniker i køer

Folk som bruker en hver anledning til å få ut litt frustrasjon på en stakkars butikkmedarbeider

Folk som syter over hvor grusomt vi har det i Norge

Folk som ikke plukker med seg søppel etter de har vært på skogstur, i parken etc

Folk som tror at jobben er et sted man skal oppholde seg et visst antall timer og prøve å gjøre minst mulig

Folk som overhodet ikke har respekt for andre menneskers tid og konsekvent kommer for sent til avtaler (å stjele noens tid er verre enn å stjele penger...tid får man aldri igjen)

Dette var noen av de punktene som plager meg. Jeg tipper alle har en individuell liste over ting de misliker hos medmennesker. Det er endel av å leve i et samfunn det.

Nå tror jeg nok ingen her inne sikter til tatere i denne tråden, men jeg tipper man sikter til mengden med "rumenske tiggere/rumenske sigøynere" (dårlig formulering, derfor apostrofene) som har invadert ihvertfall hovedstaden de siste årene. Og det er ikke udelt positivt gjesteopptreden - såpass ærlige må man få lov til å være.

Jo, det virker som flesteparten i denne tråden tror dette har noe Romanikulturen å gjøre...

Endret av Miriam
Dobbelpost.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det virker som flesteparten i denne tråden tror dette har noe Romanikulturen å gjøre...

Ikke enig i den, altså.

Og forhåpentligvis har ikke de jeg nevnte i mitt forrige innlegg så mye med Romanikulturen å gjøre heller, jeg regner faktisk med at deres oppførsel ikke er representativ for Romanikulturen. (Nei de driver ikke kun med tigging - mange av dem går dessverre mye hardere til verks.)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig i den, altså.

Og forhåpentligvis har ikke de jeg nevnte i mitt forrige innlegg så mye med Romanikulturen å gjøre heller, jeg regner faktisk med at deres oppførsel ikke er representativ for Romanikulturen. (Nei de driver ikke kun med tigging - mange av dem går dessverre mye hardere til verks.)

Det gjør noe med piggene dine når du vokser opp med høre at du genetisk disponert til å bli løgner og tyv. Nå er det ikke slik at folk ser på meg at jeg har romaniblod før jeg sier det, og derfor har jeg fått høre endel dritt i oppveksten før jeg har påpekt at de faktisk står å snakker med en - av mange - med det såkalt løgnaktige blodet rennende i årene.

Nå er jeg som sagt ikke oppvokst i den kulturen, men min mor er sånn halveis oppvokst i den kulturen. Dvs faren hennes var sigøyner. Han var ikke en særlig bra mann, men han om det. Jeg kjenner norske menn som er verre.

Romanifolket er ekstremt stolte og svært nøye på at ting skal være rent og pent. Ære står høyt hos de, på godt og vondt. Kulturen deres er ikke å tigge og å grise, i romani kulturen er familie, frihet og ære det viktigste.

At rastløsheten er genetisk har jeg ingen tvil om. Jeg har aldri bodd på et sted mer enn i 4 år i hele min oppvekst, mamma har aldri noensinne bodd et sted mer enn i 5. Hun er forøvrig et svært velfungerende menneske, med en høy stiling, et alltid plettfritt hjem og med en så høy arbeidsmoral at hun aldri har vært borte fra jobb bortsett fra under sykehusinnleggelse når hun har hatt kreft. Hun har jobbet fullt under alle kreftbehandlingene.

Hun har til sammen 6,5 års skolegang. Aldri har jeg opplevd at hun har jugd heller, og hun tvang meg en gang i barndommen til å bli med ned i en butikk hun trodde kanskje jeg hadde stjålet et visklær fra. Jeg var uskyldig, jeg hadde fått det av en kompis.

At folk ikke lever slik som vi anser som normalt betyr ikke at de ikke er lykkelige. Romanifolket gir ikke blaffen i barna sine, de måler bare lykke på en annen måte enn stort fint hus, fin jobb og høy status i det norske samfunn og gjør valg basert på det de mener er best for barna. Selv om mye av det er langt i fra de valgene jeg ville tatt for min sønn, så forstår jeg at andre kan velge anderledes basert på andre erfaringer.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir blaffen i om det er "standard"-rumenere eller romani-rumenere, jeg.

Har man råd til å ta seg til Norge, så har man antagelig råd til mat som er slaktet og håndtert på kulturelt akseptabelt vis også. Om ikke her, så der man kom fra.

Det har aldri vært de fattigste eller mest ressurssvake som har emigrert noen gang i historien, hverken fra Norge eller fra andre land. Folkevandring krever ressurser, ganske enkelt.

Det er ikke OK at folk, det være seg romani-rumenere, rumenske-rumenere, nordmenn eller svensker, tyskere eller kinesere, gjør sitt fornødene i parker og busslommer, eller at de går fra slakteavfall og søppel uten å rydde opp etter seg.

Elementært.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir blaffen i om det er "standard"-rumenere eller romani-rumenere, jeg.

Har man råd til å ta seg til Norge, så har man antagelig råd til mat som er slaktet og håndtert på kulturelt akseptabelt vis også. Om ikke her, så der man kom fra.

Det har aldri vært de fattigste eller mest ressurssvake som har emigrert noen gang i historien, hverken fra Norge eller fra andre land. Folkevandring krever ressurser, ganske enkelt.

Det er ikke OK at folk, det være seg romani-rumenere, rumenske-rumenere, nordmenn eller svensker, tyskere eller kinesere, gjør sitt fornødene i parker og busslommer, eller at de går fra slakteavfall og søppel uten å rydde opp etter seg.

Elementært.

Det er så rart det der. Hvordan det er en etablert sannhet at det er de rike som kommer til Norge, imens det er de fattige Nordmennene som emigrerte... Har vi virkelig et så unikt landskap at man heller vil sove i 20 minus ute på gata her enn å bo greit i eget land og må være sultedøden nær for å ville dra fra det?

Og nei, det er ikke greit å forsøple på den måten, det er jeg helt enig i. Men det har ingenting med Romanikultur å gjøre, slik enkelte her mer enn hentydet. Det har noe med fattigdom, lav selvrespekt, håpløshet etc å gjøre. Det pleier gjerne å henge sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor siterer du mitt svar til Kangerlussuaq?

Sikkert fordi du har rotet inn mitt nick inn i dette svaret ditt. Skriver du til et bestemt nick, så får du gjøre det klarere.

Forøvrig så kan du få en liste over folks levesett som plager vettet av meg : .... (klippet vekk)

Håper det gikk greit at jeg ikke la noen vekt på din liste over folk som irriterer vettet av deg. Jeg forstår ikke hva den listen gjør i denne tråden hvor det diskuteres en artikkel som det er linket til. Dine personlige irritasjoner som ikke angår tema er jeg ikke interessert i å høre om.

Jeg er heller ikke en av de som setter meg ned og godtar alt mulig bare fordi man lever i et samfunn. Du skriver på slutten av din personlige irritasjonsliste at man bør liksom bare forstå at man bor i et samfunn. Å engasjere seg politisk synes jeg er vel og bra. På den måten har man muligheter til å påvirke samfunnet og dens utvikling, om det så betyr bare i liten grad ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fordi du har rotet inn mitt nick inn i dette svaret ditt. Skriver du til et bestemt nick, så får du gjøre det klarere.

Håper det gikk greit at jeg ikke la noen vekt på din liste over folk som irriterer vettet av deg. Jeg forstår ikke hva den listen gjør i denne tråden hvor det diskuteres en artikkel som det er linket til. Dine personlige irritasjoner som ikke angår tema er jeg ikke interessert i å høre om.

Jeg er heller ikke en av de som setter meg ned og godtar alt mulig bare fordi man lever i et samfunn. Du skriver på slutten av din personlige irritasjonsliste at man bør liksom bare forstå at man bor i et samfunn. Å engasjere seg politisk synes jeg er vel og bra. På den måten har man muligheter til å påvirke samfunnet og dens utvikling, om det så betyr bare i liten grad ;)

Hvis du hadde lest innlegget mitt litt nøyere så hadde du skjønt at jeg gjorde det så klart jeg kunne.

Prøv på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, jeg skal se film ;)

Men Loke, du skrev jo nicket mitt i teksten :P Uansett, det er vel ingen kriminell handling å sitere dine innlegg, er det vel?

Nei, men jeg skreiv " først til Kangerlussuaq" (? vanskelig nick) og noe greier, før jeg skreiv " så til hundevennen" og når du da lurer på hvorfor jeg skreiv det jeg egentlig skreiv til Kangerlussuaq til deg, så må jeg få lov til å påpeke at det ikke var til deg? :P

Gaad..dette ble klønete svart... *finne senga*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg skreiv " først til Kangerlussuaq" (? vanskelig nick) og noe greier, før jeg skreiv " så til hundevennen" og når du da lurer på hvorfor jeg skreiv det jeg egentlig skreiv til Kangerlussuaq til deg, så må jeg få lov til å påpeke at det ikke var til deg? :P

Gaad..dette ble klønete svart... *finne senga*

Åja, det forklarer saken. At du roter så fælt, altså :P

hehe

Oppklaring: Det var meg som skrev om Norge på 1500-tallet, og deretter så skriver du mitt nick, og så svarer jeg på det. Jeg tror ikke jeg lurer på noe i den forbindelse :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, det forklarer saken. At du roter så fælt, altså :P

hehe

Oppklaring: Det var meg som skrev om Norge på 1500-tallet, og deretter så skriver du mitt nick, og så svarer jeg på det. Jeg tror ikke jeg lurer på noe i den forbindelse :wacko:

*ler*

Kanger quotet meg når jeg skreiv at sigøynerene kom til skandinavia på 1500 tallet, og h*n mente de burde rette seg inn i kulturen våres...

Jeg synes det var litt søkt...Hvilken av kulturene liksom? Verden har endret seg endel ganger på små og store måter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så rart det der. Hvordan det er en etablert sannhet at det er de rike som kommer til Norge, imens det er de fattige Nordmennene som emigrerte... Har vi virkelig et så unikt landskap at man heller vil sove i 20 minus ute på gata her enn å bo greit i eget land og må være sultedøden nær for å ville dra fra det?

Og nei, det er ikke greit å forsøple på den måten, det er jeg helt enig i. Men det har ingenting med Romanikultur å gjøre, slik enkelte her mer enn hentydet. Det har noe med fattigdom, lav selvrespekt, håpløshet etc å gjøre. Det pleier gjerne å henge sammen.

Det var IKKE de aller fattigste nordmennene som emigrerte, som sagt. Det er ikke de fattigste og mest ressurssvake som gjør det. Tror neppe det er stort å diskutere, det finnes rikelig av historisk dokumentasjon og nytidig erfaring som viser det.)

Joda, forsøpling kan ha med fattigdom, lav selvrespekt og håpløshet og gjøre - gjerne det. Men det er nok like sannsynlig at det har med kultur, kunnskap og vilje å gjøre. Å rydde etter seg koster ingenting, og søppelbøtter er lett tilgjengelig, nesten over alt.

Du ser det hos etniske nordmenn også, noen kaster chipsposen ut av bilvinduet på motorveien, andre tar den med seg og kaster den på dertil egnede steder, noen tar med seg engangsgrillen fra skauen og bruker søppelspannet på parkeringsplassen, andre lar den stå.

(Og litt OT, Loke - hvordan kan man genetisk være 1/3 av et eller annet? Kan man få en valp som er 1/3 dachs, liksom?)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...