Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor trener du slik du gjør?

ingar

Recommended Posts

Dette temaet har vært framme så ofte at noen blir lei av å lese om det.

Men det er kanskje fordi bare en gren svarer? Da blir det ensidig. Hvorfor ser vi aldri Astri eller Djerve sin verson av hvorfor metoden derer virker? Jeg regner da med at man vet hvorfor man gjør ting?

Det hadde vært veldig nytting for alle om vi nå saklig belyser de to treningsfilosofiene vi har og jeg anmoder altså spessiellt hva de som trener med PS NF å delta. Jeg kan jo anmode Astri og Djerve forklare, helt nøytralt og objektivt, hvorfor deres hunder legger seg på kommando dekk eller kommer på inkalling eller andre øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Jeg trener da PF/NS, og får vel også komme med hvorfor jeg trener slik jeg gjør :wink:

- Jeg tror på klikkerfilosofien, og ikke ting som "will to please", lederskap osv

- Ved å fokusere på det som er rett og belønne det får jeg arbeidsglad hund som ikke er redd for å gjøre feil

- Jeg er selv passiv i treningen, slik at hunden må handle på egenhånd. Jeg lokker og lurer ikke, slik at hunden ikke skal blå avhengig av unødvendige hjelpebetingelser.

- Med klikkertrening ses det ut til at atferden lettere generaliseres i andre situasjoner.

- Klikkeren timer bra!

Og det funker supert og raskt på alle hundene jeg har trent i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. skal jeg ta det som et komplimang eller en fornermelse at du vil vite hvordan akkurat jeg gjør ting? :) hehe, neida kan vel prøve å forklare da, hvis jeg har forstått deg rett..

--hvorfor deres hunder legger seg på kommando: Jeg sier dekk og hunden legger seg. Det bare skjer. Du tenker kanskje på hvordan jeg lærte det inn en gang i tiden? Da brukte jeg godbiter og ros når hunden la seg. Og jeg pekte på gulvet og veiledet hunden til å legge seg. Så kom en kommando på det. Nå får ikke hunden godbit for hver gang hun legger seg, men et rosende ord i ny og ne. Er hun veldig sta og vanskelig får hun et lite napp i øret og en strengere kommando. Men somregel er det nok med litt strengere stemme. Det samme gjelder sitt. Da blir det et klask på rompa hvis hunden ikke hører, eller nå er det nok å snakke strengt. Somregel er det ingen problem å få hunde til å sitte eller dekke. Hunden gjør det fordi den vet at den må. Ellers blir det korrigering. Etterhvert som hunden kan kommandoen og har lært det, setter jeg strengere krav.Så jeg antar at hunden gjør det jeg sier for å unngå korrigering. Jeg er lederen så jeg bestemmer.

Er jo ikke alltid hunden syns det er så gøy bestandig, men som jeg sier: det er hardt å være hund. :D Hunden kan ikke gjøre som den vil heller hele tiden.

--kommer på inkalling: Har brukt langline og ropt hunden inn og ros masse. Min hund har vært veldig mammadalt og lite selvstendig, så har aldri hatt noe problem med at hunden drar langt unna meg. eller andre øvelser. Kommer hun ikke drar man inn tauet. Nå er det rop, og kommer ikke hunden er det nykk i langtauet og streng stemme. Hunden kommer fordi den må, fordi jeg trekker den inn hvis den ikke kommer frivillig.

Vet ikke helt om det var dette du var ute etter? Eller om jeg forklarer meg dårlig? Ikke objektivt nok. Prøver ihvertfall hehe- :) Please be kind!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet har vært framme så ofte at noen blir lei av å lese om det.

Men det er kanskje fordi bare en gren svarer? Da blir det ensidig. Hvorfor ser vi aldri Astri eller Djerve sin verson av hvorfor metoden derer virker? Jeg regner da med at man vet hvorfor man gjør ting?

Det hadde vært veldig nytting for alle om vi nå saklig belyser de to treningsfilosofiene vi har og jeg anmoder altså spessiellt hva de som trener med PS NF å delta. Jeg kan jo anmode Astri og Djerve forklare, helt nøytralt og objektivt, hvorfor deres hunder legger seg på kommando dekk eller kommer på inkalling eller andre øvelser.

jeg har lite lyst til å svare på sånne. Folk som leser gidder ikke å analysere, men begynner med å si hvor ille og galt alt er.

Ja, jeg får vel si litt når du er den som oppfordrer :)

Jeg bruker mest meg selv som forsterker, og mye leke. Godbiten brukes også når jeg føler at det er mer effektivt. Jeg bruker korrigering for å få vekk uønsket adferd.

Når jeg starter trening med en valp er jeg nøye på å bruke kroppspråket, og få hunden til å synes det er morro å være med meg. Grunnen til at jeg gjør det sånn er fordi jeg vil at hunden skal synes det er gøy og spennende å lære og følge med på meg. Jeg vil ikke at hunden skal kun være med å trene fordi den får noe å spise liksom. Bruker aldri straff i innlæringen, men når hunden kan det krever jeg at den gjør det. Hvis ikke straffes det med ubehag. Jeg er alltid nøye på at hunden kan det før jeg korrigerer noe som helst. Og når jeg begynner å korrigere skal det være konsekvent. Akkurat som med rosen.

Kan jo si hvordan jeg lærte inn dekk, og hvordan jeg analyserer det. Jeg sier dekk til hunden, og legger den seg ikke legger jeg den ned. Jeg tar det ganske forsiktig i begynnelsen. Det er ikke sånn at jeg deiser den ned i bakken :) Når den la seg kan den gjerne få en godbit eller leke og masse ros. Senere venter jeg et sekund etter jeg har sagt dekk, også legger jeg hunden ned. For å få en raskere dekk må jeg være raskere til å legge hunden ned i det tempoet jeg vil ha dekken. Hunden vil derfor gjøre det raskere for å unngå ubehaget. Bare må si at ubehag er ikke noe som skal gjør vondt! Det at jeg legger hunden ned er ikke vondt, men mer ubehagelig enn at hunden legger seg selv. Når hunden legger seg er det selvsagt full ros og kos, og kanskje en godbit eller leke.

Innkalling: På innkallingen er jeg nøye med langline. Langlinen skal ikke holdes, for da skjønner selvsagt hunden at den er i bånd. Den skal ligge på bakken og tråkkes på når hunden ikke kommer på innkalling. I innlæringen bruker man ikke nei eller noe, hvis hunden ikke kommer når man roper første gang bare drar man hunden inn til seg, og roser masse og belønner gjerne også med leke eller godbit når den har kommet. (helst leke, dette fordi jeg ikke vil ha en hund som leter etter mat når vi gjør lydighets øvelser). Når hunden kommer skal det ALLTID være positivt. Det skal aldri være negativt å komme når mor roper. Her skal det være trygt og positivt å være. Men kommer ikke hunden blir den dradd inn med langline, og jeg kan si nei. Dette må gjøres konsekvent. Stikker hunden av uten langline husker den det til neste gang også. For å få en raskere innkalling har jeg noen ganger brukt sprutehalsbånd. Hvis den kommer tregt når jeg roper eller f.eks ikke slutter med det den driver med med en gang kommer det et sprut fra halsbåndet.

Det var da litt :D Har prøvd å forklare det så bra som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forklaring Vicky! Syns det er vanskelig selv å forklare for det blir garantert misforstått på et vis. Jeg korrigerer ALDRI i en innlæring. Bare oppmuntring og ros. Hunden syns det er gøy! Det gjør jeg fremdeles med de øvelsene som rull rundt og sitt bamse. Men når det er snakk om korrigering er det i hverdagen når jeg sier på plass og hunden bare tuller og går fra plassen sin hele tiden selv om jeg har sagt ligg. Det er da regler brytes, og jeg syns bør korrigeres. Jeg har alltid vært konsenkvent fra starten. Jeg korigerer sjeldent. Det er nok å heve stemmen, så er det forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vil derfor gjøre det raskere for å unngå ubehaget. Bare må si at ubehag er ikke noe som skal gjør vondt! Det at jeg legger hunden ned er ikke vondt, men mer ubehagelig enn at hunden legger seg selv. Når hunden legger seg er det selvsagt full ros og kos, og kanskje en godbit eller leke.

Men hva hvis du f.eks er på trening med hundeklubben, og hunden mye heller vil løpe bort til de andre hundene? Holder det da med at et lite ubehag opprettholder atferden? Hva du legger i et lite ubehag vet jeg ikke, men hvis hunden har tilgang til en annen forsterker (å løpe å leke med de andre hundene) må ubehaget være stekt nok til at den uønskede atferden (at hunden løper bort til de andre hundene) ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forklaring Vicky! Syns det er vanskelig selv å forklare for det blir garantert misforstått på et vis. Jeg korrigerer ALDRI i en innlæring. Bare oppmuntring og ros. Hunden syns det er gøy! Det gjør jeg fremdeles med de øvelsene som rull rundt og sitt bamse. Men når det er snakk om korrigering er det i hverdagen når jeg sier på plass og hunden bare tuller og går fra plassen sin hele tiden selv om jeg har sagt ligg. Det er da regler brytes' date=' og jeg syns bør korrigeres. Jeg har alltid vært konsenkvent fra starten. Jeg korigerer sjeldent. Det er nok å heve stemmen, så er det forstått.[/quote']

Samme her :D Nå som jeg og Vicky har kommet nærmere hverandre har hun blitt mer var på meg. Hun leser meg som en åpen bok. Noen ganger lurer jeg nesten på om hun leser tankene mine :) Så det er ganske sjelden jeg behøver å korrigere. Hun leser utrykket mitt av og til. Så hun vet nesten alltid hva hun skal ved å bare lese meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky vet så godt at det ikke er lov, så hun gjør aldri sånt :) Dette er fordi jeg har vært konsekvent med korrigeringen. Med Vicky holder det alltid med et nei, men hadde det ikke gjort det hadde jeg gitt henne et klyp i øret, eller tatt tak i nakkeskinnet. Ikke for å løfte henne opp etter det, men bare for å markere, også sier jeg nei. Men som sagt, det har aldri vært nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la være hva da?

Hvorfor legger hunden seg? Du skrev "Vicky vet så godt at det ikke er lov, så hun gjør aldri sånt". Legger hun seg selv om den uønskede atferden (å ikke legge seg på kommando) ikke blir fulgt av en korrigering?

Jeg lurte på om et lite ubehag kunne hindre hunden i å løpe bort til de andre hundene (for som sagt, det må et visst ubehag til for at en hund ikke skal løpe bort til en så god forsterker som å leke med andre hunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legger hunden seg? Du skrev "Vicky vet så godt at det ikke er lov, så hun gjør aldri sånt". Legger hun seg selv om den uønskede atferden (å ikke legge seg på kommando) ikke blir fulgt av en korrigering?

Jeg lurte på om et lite ubehag kunne hindre hunden i å løpe bort til hundene (for som sagt, det må et visst ubehag til for at en hund ikke skal løpe bort til en så god forsterker som å leke med andre hunder).

Hun vet at hvis hun ikke hadde lagt seg når jeg sa dekk hadde det kommet ubehag. Men hun vet også at hvis hun legger seg kommer det mye positivt.

Ja, det kan det absolutt. Hvis det er konsekvent nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vet at hvis hun ikke hadde lagt seg når jeg sa dekk hadde det kommet ubehag. Men hun vet også at hvis hun legger seg kommer det mye positivt.

Ja, det kan det absolutt. Hvis det er konsekvent nok :)

Før jeg svarer videre vil jeg gjerne vite hva du legger i et lite ubehag (det som kommer når hun ikke dekker) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men hvorfor tror du selv at hun legger seg? For å unngå det ubehaget? Eller for å tilfredsstille deg?

Jeg har ikke tenkt å svare i all evighet. Jeg orker ikke å være Orakelet Idelfi. Men jeg skal svare på denne.

Hunden dekker får å unngå ubehaget og fordi hun elsker å gjøre oppgaver for meg. :) Det er en grei kombinasjon av begge deler. Hadde hunden bare dekket pga ubehaget hadde den jo hatt ørene rett ned og halen mellom bena. Vicky har halen til værs, ørene rett opp og de intense øynene stirrer.

For å gjøre dekken litt fancy og morsom har jeg laget en egen lek for Vicky. Jeg har plutselig dekket henne mens vi springer og herjer. Hun syns det er kjempe morro å være "tidligst ute". Har gjort dekken litt til en lek :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å svare i all evighet. Jeg orker ikke å være Orakelet Idelfi. Men jeg skal svare på denne.

Unskyld for at jeg er nysgjerrig, men dette er jo et diskusjonsforum så..... :wink:

Hunden dekker får å unngå ubehaget og fordi hun elsker å gjøre oppgaver for meg. Det er en grei kombinasjon av begge deler. Hadde hunden bare dekket pga ubehaget hadde den jo hatt ørene rett ned og halen mellom bena. Vicky har halen til værs, ørene rett opp og de intense øynene stirrer.

For å gjøre dekken litt fancy og morsom har jeg laget en egen lek for Vicky. Jeg har plutselig dekket henne mens vi springer og herjer. Hun syns det er kjempe moro å være "tidligst ute". Har gjort dekken litt til en lek

Ok, flott, da har jeg din mening til hvorfor hunden utfører kommandoene, slik som Ingar spurte om :wink: (selv om jeg nødvendigvis ikke tror på will to please)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld for at jeg er nysgjerrig, men dette er jo et diskusjonsforum så..... :wink:

Ok, flott, da har jeg din mening til hvorfor hunden utfører kommandoene, slik som Ingar spurte om :wink: (selv om jeg nødvendigvis ikke tror på will to please)

Det går fint :) Må bare spørre. Men jeg orker ikke så alltfor mange spørsmål :D hehe... hvertfall ikke om det emnet. Men det er sant, det er et diskusjonsforum så du har ikke gjort noe galt :)

Jess, alle skal få lov å ha sin mening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Lisa gjør utfører alt jeg ber henne om fordi hun 1: vil oppnå en gode (å apportere, å leke, drakamp, godbit) og fordi 2: hun elsker å jobbe og har stor vilje til å tilfredstille.

Korrigering, kjeft osv forekommer ikke i treningen da dette tar lysten og piffen fra hunden. Jeg har ikke lyst til å jobbe med en hund som ikke logrer eller "smiler". Treningen blir så mye mer effektiv og suksessrik når vi får til et samarbeid som bygger på noe positivt.

I heimen kan det forekomme at hun får noen skarpe ord eller et tak i nakken, men det er sjelden jeg behøver å gjøre noe sånt. Ikke føler jeg for det heller.

Har forresten fått en klikkerklok hund for de som er interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Lisa gjør utfører alt jeg ber henne om fordi hun 1: vil oppnå en gode (å apportere, å leke, drakamp, godbit) og fordi 2: hun elsker å jobbe og har stor vilje til å tilfredstille.

Korrigering, kjeft osv forekommer ikke i treningen da dette tar lysten og piffen fra hunden. Jeg har ikke lyst til å jobbe med en hund som ikke logrer eller "smiler". Treningen blir så mye mer effektiv og suksessrik når vi får til et samarbeid som bygger på noe positivt.

I heimen kan det forekomme at hun får noen skarpe ord eller et tak i nakken, men det er sjelden jeg behøver å gjøre noe sånt. Ikke føler jeg for det heller.

Har forresten fått en klikkerklok hund for de som er interessert :D

hehehe, Vicky er også klikkerklok så det holder :) Men personlig foretrekker jeg stemmen min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikkertrener fordi jeg har lest læringslovene og tror på dem og fordi jeg har ingen tro på at jeg klarer å time korreksjon 100%.

Er det en mulighet for at jeg korrigerer feil atferd så lar jeg heller være liksom.

Og så har jeg en hund som "tar igjenn" når jeg blir irritert uten at han skjønner hvorfor så det er egentlig like greit å ikke gå den veien... :wink:

Pus har desverre ikke skjønt at PS/NF ikke fungerer på Loke så der bygger det opp til uvær for tiden :)

Men ang PS og dekk..Min forrige belger var som tidligere nevnt trent med PS/NF og han hadde den råeste dekken man kan forestille seg!Uansett situasjon så la han seg i lufta omtrent når jeg sa dekk :) Jeg rakk knapt å si det ferdig før han smalt i bakken.

Jeg tror ikke dekk betydde noe negativt for han,tvertom virket det som han elsket å få den komandoen.Men det har nok sannsynligvis med at han visste at det ikke ble deng når han var under komando,så reaksjonen var litt sånn:dette kan jeg!! Håper jeg får til en like bra komando på Loke og vi øver og øver hver dag :wink: Men jeg bruker legg deg da..Dekk er forebeholdt lydighetstreningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

Jeg vet ikke hvorfor jeg trener som jeg gjør. Derfor vurderer jeg å melde meg på klikkerkurs for å finne ut litt mer av ting! Hva som passer både hunden og meg.

har du ikke funnet ut det ennå?! :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du ikke funnet ut det ennå?! :-o

Jeg synes det er flott at hun ikke har bestemt seg enda...Heller det enn å trene på en måte man ikke føler er riktig.

Mona er tross alt første hunden hennes og hun har ikke hatt henne lenge..Det tok maange år før jeg fant en treningsmetode jeg var helt komfortabel med og selv etter å ha lest første utgaven av "klikkertrening for din hund" tok det en ganske lang stund før jeg begynte å prøve det ut skikkelig i praksis. :wink:

Og så var det en laaang crossover periode (som jeg er i enda :roll: )

Stå på IW ,bitene faller på plass etterhvert uansett hvilken metode dere lander på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...