Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp meg litt?


hundefrelst
 Share

Recommended Posts

Vet ikke om dette blir rett plass, men prøver.

Vi har en engelsk setter valp på 7mnd, som vi har løs på gårdsplassen vår. I går kom det en person med en jack russell terrier gående forbi med hunden sin løs, som gikk rett utenfor gjerdet vårt. Drama (hunden vår) er jo en nysgjerrig liten valp og går selvfølgelig forsiktig bort og hilser på, uten å gå utenfor gjerdet. JRT eierne observerer ikke at hunden hans er litt på avstand, og den begynner å bjeffe voldsomt mot hunden vår, og Drama tror dette er en lek og hopper på JRT'en.

Jeg får tatt Drama til siden og eierne til JRT'en kommer å henter hunden sin, eierne ser ikke på meg og sier heller ingenting. Jeg spør selvfølgelig om det gikk bra med hunden deres, bare for å forsikre meg at Drama ikke har gjort hunden deres noe. Han svarer at dette gikk kjempefint.

I dag så kommer eierne uten hunden og snakker med meg. Han sier at hunden var i dag hos dyrlegen for å sy på hodet og rundt øyet etter sammenstøtet i går - og vil at vi skal betale dyrlegeregningen.

What to do?

1. Det var hans hund som kom bort på vår gårdsplass, hunden min gjorde ikke annet enn å hoppe på hunden og jeg så selv at hunden ikke skadet seg.

2. Er det ikke litt sent å komme en dag i etterkant å si at hunden måtte sy? Han måtte jo ha sett skadene der og da, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg også - drama var på deres tomt og innenfor gjerdet, den andre utenfor - hvordan hoppet den da oppå den? Var det den andre som kom på deres inngjerdede område, så mener jeg den andre ikke hadde kontroll på sin hund og har uansett brutt lovverket - da syns jeg han har en ytterst dårlig sak. (men spørs om det er så lurt kun å se på det lovlige her da?)

Men jeg syns no det høres rart ut at dette skjedde via lek - hvis du ikke har et helt annet syn på lek enn det jeg har da ... lek bruker vanligvis ikke å trekke blod ;) (men han kunne jo ha skadet seg i etterkant også?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerde kan være så mangt, det er jo ikke sikkert det var et gjerde som var uforserbart av noen av hundene. Men all den tid begge hundene var løse så ser jeg ikke at noen har noe skyld her. Og han sa at det var fint da du spurte?

Du får si at om du skal betale så vil du se veterinærattest på at skaden skyldes bitt, evt. får du si at da skulle han sagt at hunden var skadet da du spurte. En skade som må sys blør gjerne såppas at det burde vel både du og han sett umiddelbart. Jeg tenker som forrige innlegg at han like godt kan ha skadet seg etterpå, og eier ser sitt snitt til å få dekket regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, ser at dette gjerdet ble veldig dårlig formulert :huh:

Men ja, vi har en inngjerdet tomt, uten port, og det var her Drama da inviterte til lek ved å hoppe mot JRT'en, stille seg i lekeposisjon og logre med halen. JRT'en bjeffet, og jeg fikk tatt unna Drama før JRT'en (eller Drama) fikk noen brutale hendelser.

Jeg sa til eieren av JRT'en at han fikk komme igjen i morgen om han syntes dette var såppas viktig (vil gjerne ha mannen i huset hjemme), så han kommer helt sikkert i morgen. Og da for å "ordne opp". Ser for meg at han da tar med seg veterinærregningen..

Men jeg sitter med det at det var HAN som ikke hadde kontroll på sin hund, det var HAN som hadde hunden sin uten bånd, ikke fulgte med, og det var minst 100 meters avstand mellom han og JRT'en. Skal jeg da straffes for at han ikke hadde kontroll på sin hund? Og jeg sitter ennå igjen med det at hunden min ikke har gjort hans hund noenting, da jeg ikke så noen skader på hunden da den dro. Men det blir jo ord mot ord..

Er jeg på jordet? Vil gjerne ha synspunkter på dette, da jeg aldri i mitt liv trodde jeg skulle oppleve dette altså :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... I utgangspunktet meiner eg jo at om hunden din hoppar på ein annan, så er du ansvarleg for det, sjølv om skaden ikkje vert oppdaga før seinare. Men om du er heilt sikker på at det ikkje vart noko skade då dette skjedde, så er det som du seier ord mot ord, og då er ein jo uskuldig til det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det fortsatt ikke - din hund ville leke sier du. Den andre hunden bjeffet, men kom altså ikke inn og da i angripende/aggressiv adferd tydeligvis. Så drar du unna drama for at det ikke skal skje noen brutale hendelser?

På meg høres dette noe merkelig ut

OlavEmil: eier skal ha kontroll på hunden sin og hvis eier ikke har kontroll og hunden går i veien og blir påkjørt, så er det ikke bileiers skyld akkurat. (hvis denne ikke har mulighet for å stoppe og følger reglene) - Eier skal spørre før han slipper hunden fram til andre hunder og ikke overlate alt ansvar til andre. Han skal alltid ha kontroll på hunden etter loven - det hadde han altså ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det fortsatt ikke - din hund ville leke sier du. Den andre hunden bjeffet, men kom altså ikke inn og da i angripende/aggressiv adferd tydeligvis. Så drar du unna drama for at det ikke skal skje noen brutale hendelser?

På meg høres dette noe merkelig ut

Hva er det du ikke skjønner? :huh:

JRT'en kom oppover veien , nær gjerdet vårt og Drama fikk øye på JRT'en. Drama går bort, JRT'en bjeffer smått, jeg går bort og ser etter eier til JRT'en som er langt nede i veien. JRT'en står litt utenfor porten vår, og Drama innenfor - her hopper da Drama på JRT'en, til siden, legger seg i lekeposisjon som hun gjør når hun leker med andre hunder, logrer med halen og er tydelig på at hun vil leke. DA begynner JRT'en å bjeffe, og går etter Drama. Det er her jeg tar Drama til siden slik at det ikke skal oppstå noen brutale og i dette tilfellet blodige hendelser (som eier av JRT'en hevder at har skjedd).

Vet ikke hvordan jeg kan få forklart det tydeligere? :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper Drama PÅ JRT-en, eller i lekeposisjon VED den? Det samme i neste setning, går JRT-en ETTER Drama, eller PÅ Drama? Hvis de ikke var i fysisk kontakt er det jo åpenbart at det ikke ble noe skade der. Hvis de lekte/lekesloss/glefset så kan det såklart ha oppstått skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JRT og Drama møtes i porten uten dør, der Drama hopper på den lille hunden for å leke.. Hoppet Drama utenfor eiendommen? Altså utenfor grensene til gjerdet? Eller kom JRT innenfor grensen?

Om det er du eller den andre eiern om har skyld er vanskelig å si.. Men jeg ville ihvertfall krevd å få se veterinærregningen og også gjerne hunden. Det høres veldig merkelig at hunden må sys etter at valpen din lekehoppet på den..

Om han burde ha kontroll på hunden, ja. Men om det er akkurat DET som er grunnen for skadene er vagt. Han fulgte ikke med, og ropte heller ikke på hunden sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis begge hadde hundene løse og ingen hadde kontroll, så deler man vel på regninga? Det hjelper jo ikke at det skjedde rett utenfor din eiendom eller lignende.. Hunden din var jo ikke sperret inne forsvarlig..

Om den andre hundeeieren prøver å lure deg til å betale en skade som ikke skjedde, får nesten du avgjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drama hoppet først PÅ JRT'en, deretter til SIDEN å gikk i lekeposisjon.

Drama hoppet utenfor eiendommen ja (vel og merke 1 meter, men ja - det var utenfor). JRT'en var aldri innenfor eiendommen. JRT'en var ute etter Drama, det var her jeg tok henne til side og satte meg på huk sammen med henne og holdt JRT'en unna.

Og jeg kunne godt ha betalt den dyrlegeregninga, det er ikke det som er problemet her akkurat nå sånn egentlig. Men problemet er rett og slett at jeg VET at hunden min ikke har skadet hunden deres (ihvertfall ikke fysisk med dype syskader, jeg satte tross alt på huk og så at hunden var fin). Så dette er skader som isåfall har skjedd i ettertid - mener jeg. Men dette blir jo ord mot ord?

Kan eier komme å servere meg dyrlegeregninga og be meg betale? Eller kan jeg nekte? Off, dumme spørsmål kan jeg tenke meg - jeg har ingen vitner - så det er meg mot han i denne settingen :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA begynner JRT'en å bjeffe, og går etter Drama.

Vet ikke hvordan jeg kan få forklart det tydeligere? :wacko:

Det var noe annet hvis den går etter, men spørs hvordan. Gikk den som i det å gå, eller gikk den etter i settingen 'å gå etter' - altså aggressivt?

Syns også det er rart at ingen av dere så blod, for det skal litt til for å sy og da blør det vanligvis endel - både hodet og ved øyet også ja.

Edit: du må uansett ikke betale alt slik jeg ser det - i beste fall halve hver. Kanskje best for 'naboskap' også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe annet hvis den går etter, men spørs hvordan. Gikk den som i det å gå, eller gikk den etter i settingen 'å gå etter' - altså aggressivt?

Syns også det er rart at ingen av dere så blod, for det skal litt til for å sy og da blør det vanligvis endel - både hodet og ved øyet også ja.

Går etter som i å bjeffe og knurre etter henne.

Jeg så ihvertfall ikke noe blod, men eieren her hevder tydeligvis at det var såppas ille at det måtte sys. Ennå han sa at det gikk kjempefint da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drama hoppet først PÅ JRT'en, deretter til SIDEN å gikk i lekeposisjon.

Drama hoppet utenfor eiendommen ja (vel og merke 1 meter, men ja - det var utenfor). JRT'en var aldri innenfor eiendommen. JRT'en var ute etter Drama, det var her jeg tok henne til side og satte meg på huk sammen med henne og holdt JRT'en unna.

Og jeg kunne godt ha betalt den dyrlegeregninga, det er ikke det som er problemet her akkurat nå sånn egentlig. Men problemet er rett og slett at jeg VET at hunden min ikke har skadet hunden deres (ihvertfall ikke fysisk med dype syskader, jeg satte tross alt på huk og så at hunden var fin). Så dette er skader som isåfall har skjedd i ettertid - mener jeg. Men dette blir jo ord mot ord?

Kan eier komme å servere meg dyrlegeregninga og be meg betale? Eller kan jeg nekte? Off, dumme spørsmål kan jeg tenke meg - jeg har ingen vitner - så det er meg mot han i denne settingen :ermm:

Korleis gjekk dette?

Om du VEIT at din hund ikkje skada JRT, så er det jo ikkje noko sak i det heile. Då skal du sjølvsagt ikkje betale. Og det at du ikkje har noko vitne speler då ingen rolle, det som har noko å seie her er at HAN ikkje har noko vitne. Det er jo han som anklagar deg for skadeverk, då er det sjølvsagt han som har bevisbyrda. Politi og lensmann er nok ikkje noko å tenkje på eingong, dei kan gjere fint lite når det er ord mot ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kom med påstanden at det var indre skader i dag da - i går var det kutt over øyet og hodet :ahappy:

Jeg foreslo (for å være høflig og litt delansvarlig) at vi kunne dele på veterinærregningen (som var på 3000,-!) - men dette godtok han ikke. Så han skulle ringe nedover på politistasjonen på mandag og undersøke nærmere. Herre jesus :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har du strekt deg og vore imøtekomande. Han sa neitakk, no er saka ute av verda. Eg ville ikkje svart på fleire henvendingar frå han no, var eg deg. Står han på døra, kan du berre seie nettopp det, du gav han eit bra tilbod, han sa neitakk, no ser på saka som avslutta. Det vil som sagt overraske meg om politiet viser noko interesse for den saka der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Indre skader" av et sånt lite møte? Er han helt på jordet, eller?

Be om å få se hunden hans og selve dyrlegeregningen.Så ringer du veterinæren og spør om tilfellet selv.

Dette høres ut som et forsøk på svindel. Du må ikke finne på å betale fyren noe som helst. For alt du vet, så kanskje hunden hans ble påkjørt eller noe senere den dagen, og så forsvant sjåføren eller noe. Så nå prøver fyren å få tilbake pengene for veterinærbesøket av deg.

Jeg hadde ikke betalt fem øre! Svindelforsøket hans ble røpet da han begynte å bable om "indre skader"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må si meg helt enig der - men det blir jo heller ikke slik at jeg betaler noe som helst nå da, når han ikke godtok det. Han hadde valget å godta det der og da, han sa nei. Nå er det lagt på is :)

Men det jeg skal gjøre er å snakke med veterinæren vår, og høre om han kan snakke med veterinæren de brukte. Da jeg vil vite sannheten fra veterinæren - for jeg synes eieren av JRT'en snakket så mye tull. Så da kommer sannheten frem på mandag håper jeg :) Kunne jo godt ha snakket med veterinæren de brukte selv, men ved å snakke med veterinæren vår får jeg samtidig noen råd håper jeg. Jeg stoler veldig på vår veterinær, og velger derfor å bruke han :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen chihuahua akkurat.. en JRT er en ganske tøff hund som tåler en god del..

Dersom du skal betale noe som helst skal du selvsagt også ha både journal OG regning som grunnlag for å vurdere dette.

Jeg synes ellers ikke du bør betale så mye som 3000,-..

At eieren har gamblet på å ikke forsikre hunden sin er ikke ditt problem egentlig.

Samtidig vil jeg si at både du og den andre eieren dreit dere ut.

Dere er begge forpliktet til å ha kontroll på hunden deres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen chihuahua akkurat.. en JRT er en ganske tøff hund som tåler en god del..

Dersom du skal betale noe som helst skal du selvsagt også ha både journal OG regning som grunnlag for å vurdere dette.

Jeg synes ellers ikke du bør betale så mye som 3000,-..

At eieren har gamblet på å ikke forsikre hunden sin er ikke ditt problem egentlig.

Samtidig vil jeg si at både du og den andre eieren dreit dere ut.

Dere er begge forpliktet til å ha kontroll på hunden deres..

Hele regninga var på 3000, delt vil det si at jeg må betale 1500 - men han godtok det jo ikke så det blir ikke betalt ;) han hadde en sjanse, og valgte selv å ikke bruke den.

Og nei, vil ikke påstå at jeg dreit meg ut jeg. Jeg er fult klar over at vi begge skal ha kontroll på hundene våre. Og jeg kan gladelig betale, men da SKAL jeg betale for noe hunden min har gjort. Hunden min har ikke skada JRT'en såppas som eieren beskriver, hunden var borti med begge fremlabbene - som et lite dytt, men hunden velta ikke. Da vil jeg ikke påstå at hunden min har forårsaket indre skader der den kan bli medisinert resten av livet?

Så tror heller det er du som driter deg ut - for det har aldri vært snakk om hvem som skal ha kontroll. Det er snakk om jeg må betale for noe hunden min ikke har gjort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele regninga var på 3000, delt vil det si at jeg må betale 1500 - men han godtok det jo ikke så det blir ikke betalt ;) han hadde en sjanse, og valgte selv å ikke bruke den.

Og nei, vil ikke påstå at jeg dreit meg ut jeg. Jeg er fult klar over at vi begge skal ha kontroll på hundene våre. Og jeg kan gladelig betale, men da SKAL jeg betale for noe hunden min har gjort. Hunden min har ikke skada JRT'en såppas som eieren beskriver, hunden var borti med begge fremlabbene - som et lite dytt, men hunden velta ikke. Da vil jeg ikke påstå at hunden min har forårsaket indre skader der den kan bli medisinert resten av livet?

Så tror heller det er du som driter deg ut - for det har aldri vært snakk om hvem som skal ha kontroll. Det er snakk om jeg må betale for noe hunden min ikke har gjort ;)

Be om å få se journalen du, der vil det gjerne stå hva som har skjedd, og også noe om hva som har forårsaket skaden (dersom det er en klar skadeårsak)

Når det gjelder juridiske spørsmål er det svært sjelden jeg driter meg ut, og det er da jaggu det juridiske som er problemet ditt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...