Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsikring og epilepsi


Wench
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg og samboer kjøpte(på papiret er det samboer sin hund) oss en valp for 3 måneder siden. Rett etter vi fikk han, fikk han et epilepsianfall mente samboeren min. Men jeg trodde bare at valpen hadde drømt og sparket/ristet litt mer enn vanlig. Likevel sa han ifra neste gang vi dro til dyrlegen, og vi fikk to tabletter for anfall i tilfelle det var det, og hvis han får det flere ganger. Nå mener samboer at vi ikke får forsikret valpen, eller må kjøpe en ekstra dyr forsikring fordi "anfallet" står ført opp i en journal. Derfor vil han ikke forsikre valpen i det hele tatt. Stemmer dette? Det skal sies at han ikke har hatt flere "anfall", og at jeg vil at hunden skal forsikres. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det beste er at dere prater med de forsikringsselskapene som dere vurderer for å få sikre svar.

Slik som jeg kjenner til forsikringsavtaler, så er det slik at kjente sykdommer som har oppstått ved/før tegning av forsikringen vil ikkehunden være forsikret mot.

Forsikrer du f eks en hund med avrevet knebånd, så vil ikke forsikringen dekke operasjon av det knebåndet - men får hunden en annen sykdom/skade, så vil forsikringen gjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det beste er at dere prater med de forsikringsselskapene som dere vurderer for å få sikre svar.

Slik som jeg kjenner til forsikringsavtaler, så er det slik at kjente sykdommer som har oppstått ved/før tegning av forsikringen vil ikkehunden være forsikret mot.

Forsikrer du f eks en hund med avrevet knebånd, så vil ikke forsikringen dekke operasjon av det knebåndet - men får hunden en annen sykdom/skade, så vil forsikringen gjelde.

Stemmer. Ring forsikringsselskapet og hør med dem. Det er lurt å ha forsikring! Jeg hadde aldri turt å ikke ha det, med min økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tenker at dette virker som en litt forhastet konklusjon jeg da - for om en valp som er så ung får anfall (og ikke bare drømmer, hvilket ofte valper gjør med dertil voldsom "løping") så bør den sjekkes grundig - veldig grundig. Så bør oppdretter kontaktes og deretter bør dere vurdere om dere faktisk skal kreve kjøpet hevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette virker som en litt forhastet konklusjon jeg da - for om en valp som er så ung får anfall (og ikke bare drømmer, hvilket ofte valper gjør med dertil voldsom "løping") så bør den sjekkes grundig - veldig grundig. Så bør oppdretter kontaktes og deretter bør dere vurdere om dere faktisk skal kreve kjøpet hevet.

Jeg er helt enig i at det var en forhastet konklusjon, men hvorfor vurdere å heve kjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er helt enig i at det var en forhastet konklusjon, men hvorfor vurdere å heve kjøpet?

Fordi en hund som får epileptisk anfall i en alder av 3 måneder mest sannsynlig ikke lever til den blir året.

Epilepsi dukker som regel ikke opp før hunder er 3-6 år gamle, og selv da er det sannsynlig at hunden må avlives. Av og til funker medisiner - som regel ikke.

En valp som får anfall er alvorlig alvorlig syk - mest sannsynlig ligger det noe annet bak, og da bør man finne ut hva det er - alternativt heve kjøpet og bruke pengene på en frisk valp.

Joda - kynisk, men helt alvorlig ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en hund som får epileptisk anfall i en alder av 3 måneder mest sannsynlig ikke lever til den blir året.

Epilepsi dukker som regel ikke opp før hunder er 3-6 år gamle, og selv da er det sannsynlig at hunden må avlives. Av og til funker medisiner - som regel ikke.

En valp som får anfall er alvorlig alvorlig syk - mest sannsynlig ligger det noe annet bak, og da bør man finne ut hva det er - alternativt heve kjøpet og bruke pengene på en frisk valp.

Joda - kynisk, men helt alvorlig ment.

Uansett, jeg synes ikke man skal male fanden på veggen enda.

Forslaget ditt med å ha en dialog med oppdretter synes jeg var god. Det er fint å ha kontakt med noen som bør ha god oversikt over linjene som er brukt i den kombinasjonen, og gi tilbakemelding på sykdomsbildet man så langt har fått mistanker om.

Uansett, trådstarter kan høre med oppdretter om denne er interessert i å sponse en MR-undersøkelse av hunden? Eventuelt gi avslag i valpeprisen tilsvarende en grundig og tilrettelagt undersøkelse? På den måten kan man få avklart hvilken epilepsitype det er snakk om, evenuelt få avbekreftet/bekreftet mistanker. Veterinærhøyskolen i Oslo har også en spesialist i nevrologi, og klinikken har riktig utstyr for slike undersøkelser.

Ønsker TS og valpen lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Som sagt, så tror ikke jeg han hadde et anfall. Det har vist seg senere at han ofte drømmer ganske "kraftig". Noen ganger bjeffer han bare litt, noen ganger rister han bare på labbene, og noen ganger rister hele valpen. Jeg tror nok bare samboer ble så redd fordi det er vår første valp og fordi han har hørt skrekkhistorier før. Uansett så hadde ikke noe avslag i prisen fra "oppdretter" betalt mye, da dette er en blandingsvalp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...