Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksine til 8ukers valpene?


Sasha&Kiara
 Share

  

17 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      11
    • Nei
      6
    • Annet (Utdyp) Hehe ;))
      1


Recommended Posts

Jeg har 2 japanere, fra 2 forskjellige oppdrette.

Ene er vaksinert andre er ikke vaksinert, hehe.

Vetrinærer sier så mye forskjellig.

Noen sier at de bør vaksineres mens andre sier det ikke er så nøye.

Hmmm, kanke bli klok på det, hehe...

Så da tenkte jeg like greit og høre hva flesteparten sier, hehe.

Og om noen har noen kloke ord for/imot. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg sørger for å ha en nylig fullvaksinert mor til kullet, og da får de tilstrekkelig antistoffer gjennom morsmelken. Men hvis jeg hadde solgt en valp til en eier som lever i et område med stort smittepress (kenneler, etc) ville jeg nok vurdert å satt en parvovaksine samtidig med helseattesten/id-merkingen ved 7 ukers alder.

Vet'en min sier i alle fall akkurat det samme som leverandøren av vaksinene - 3 mndr for første "full dose" (alle 4) og så igjen ved 1 års alder, for så å holde 3 års intervall. (Unntak: kennelhoste og rabies som gies årlig). Første rabiesvaksinen tas heller ikke samtidig med de 4 vaks. i 3 mndr. alder (minst 2 ukers intervall mellom dem).

Vaksiner blir bedre med årene, og man bør følge produsentens anbefalinger. Ikke gamle veterinærer som synes at det er like greit å overvaksinere årlig (penger i kassa..). Det er ikke slik at "jo mer = jo bedre", tror jeg..

I gamle dager vaksinerta man jo helt villt.. 4 full pakke på småvalper, så minst en gang i året. Men de vaksinene som fantes da fungerte nok ikke bedre. Men det gjør de nå.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare for mine oppdrettere.

Den ene vaksinerte før jeg alle før jeg hentet. Den andre vaksinerte ikke. Valpene har nok antistoffer fra morsmelka, og trenger ikke vaksinering før 12 ukers alder da antistoffverdiene blir for lave. TIl vanlig er smittefaren liten, men valper som lever under større smittefare bør få vaksinering :)

Jeg personlig syns ikke vaksine er nødvendig her i Norge før levering i de aller fleste tilfeller.

Veldig enig med SusanneL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hvordan vaksinemerke veterinæren bruker og hvor valpene skal. Det finne i dag 3 ulike merker 4 komponents vaksiner som brukes i Norge (2 ekstra i Sverige om jeg ikke husker feil). Nobivac og Duramune som de mest vanlige, der Duramune er godkjent fra 6 ukers alder, og nobivac anbefalt tidligst ved 8 uker utenom ren parvo vaksine. Derfor sier også veterinærer forskjellig. De fleste veterinærer som er oppdaterte vaksiner slik Susanne skriver, hvert 3år med 4'komponent og 1x i året med kennelhosete vaksinen (i å med at denne kun varer 1år i 4'komonenten og er det mest utbredde viruset for hund).

Det kan også være skadelig for valpene at tispen vaksineres under drektighet, det anbefales vaksinering av tispe 3 uker før parring. Selv om valpen får antistoffene til mor går disse gradis ut av kroppen i 8-9 ukers aldre samtidig som valpens eget immunforsvar utvikes til det fulle.

Man bør tenke at om valpen skal møte mange andre hunder eller være i en husholdning med andre hunder som går på fellestreninger og treffer andre hunder så bør man i det minste vaksinere mot parvo. Skal valpen lenger nord enn Bodø bør også valpen i det minste vaksinerers mot paro, da det fortsatt dør flere valper i året her oppe pga at for få hunder er vaksiner og for mange eiere slipper hundene ut for egenlufting...

Generelt så bør oppdrettere være mer oppmerksom på hvor de skal sende valpen og kanskje nevne stedene til veterinæren. Er det en oppdatert veterinær så vet de om det har vært tilfeller av smitte i disse/det området den siste tiden og kan vurdere nødvendigheten for den enkelte valp. Eks. ble GG vaksinert ved 6ukers alder som den eneste i kullet siden han skulle hit opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SusanneL: jeg leser at du skriver at du passer på å ha nyvaksinert tispe, vaksinerer du når tispen er drektig/har valper eller når hun begynner å løpe?

Bare jeg som lurer siden jeg selv planlegger valper og lurer på hva jeg må gjøre med tispen ang. vaksinen på henne, da hun sist ble vaksinert i feb. i år, og skal parres i desember i år, noe som gjør at hun da har valper når hun bør vaksineres igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser til at hun er vaksinert sånn ca 3-6 mndr før parringen, så hun har full immunitet mot det hun er vaksinert imot. Vet ikke hvorfor, men tror ikke det er noe "bedre" å gjøre det helt oppi parringen eller sånn umiddelbart før eller etter. (Hadde aldri vaksinert en drektig tispe i alle fall - det er sjelden det temaet kommer opp så akutt, liksom).

Har ingen vitenskapelig dokumentasjon på dette, men stoler på "magefølelsen" her, og ville ikke satt på en ny "full pakke" vaksine under ett år etter forrige, nei..

En parvovaksine i 7-8 ukers alder tar nok ingen skade av, men da jeg opplever at selv 10-12 ukers gamle valper kan bli ganske "satt ut" av den DHPPi-vaksinen (de fire "store") vil jeg ikke utsette så unge valper for dèt i alle fall.

Har en gang hørt eller lest at det faktisk bare kan gjøre vondt verre - pga de antistoffene de har fra mor fremdeles er aktive i valpene i den alderen.

Men nå var det nytt for meg at det går så mye parvo nordover i landet, da.. Har ("bank i bordet") aldri hatt det på hundene (eller valper jeg har solgt), så kanskje man hadde tenkt annerledes hvis man følte det som en reell trussel.

Men jeg ser stadig vekk at valpekjøperes veterinærer synes det er greit å prakke på hundene full dose årlig, helt uavhengig av hva produsenten anbefaler. Jeg skjønner godt at mange da føler at det er fint å gjøre det slik, føles såkart "sikrere". Men jeg fastholder på at +30 års vaksineanbefalinger ikke nødvendigvis er de riktige.. Ting utvikles og forbedres hele tiden - også vaksiner.

I Sverige har de i mange år hatt revaksinering hvert 4. år, og jeg hører sjelden om noe stort problem derifra. Dog har de vel hatt noen flere utbrudd av valpesyke enn det vi har hatt her i Norge. Men det er likevel sjeldent, da.

Kennelhosten synes jeg faktisk er den viktigste å følge opp da hundene faktisk får dette av og til. (Men mine blir dog utsatt for ekstremt smittepress da de er på et 20talls utstillinger i året)

For den vanlige valpekjøperen som går på vanlige turer med sin hund skal det nok veldig uflaks til for at de skal dels møte en hund som er uvaksinert og samtidig være syk, liksom. Mener jeg hørte at man estimerer at ca 85% av alle hunder i Norge er vaksinerte. Og jeg HÅPER jo at det likevel ikke betyr at 15% har verken parvo, valpesyke eller hepatitt...

Kennelhoste derimot er en heeelt annen sak. Det er å regne som vår influensa, og selv vaksinerte folk får jo dette (om enn kanskje i sjeldnere og kanskje mildere grad?) Derfor får også vaksinerte hunder dette til tider. Men når jeg har dette på mine er det sjelden ALLE har det - som regel bare en eller kanskje to (av fire/fem). Det tror jeg kan være pga vaksineringen.

Men, igjen, jeg er ingen autoritet på området, jeg gjør bare slik vet'en min anbefaler og det har funket til nå i alle fall!

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...