Gå til innhold
Hundesonen.no

Ukomfortabel med oppdragelsesartikkel på raseklubbens webside


Kensington Gate
 Share

Recommended Posts

Det skal man ikke se borti-fra, for etter egen erfaring, så skal det ofte mye til for å endre en bestemmelse, avgjørelse, forskrift osv der en av de 'ledende' figurene har vært med i prosessen og sluttresultat. Være seg organisasjon, borettslag, politikk osv ...

Er selv i 'krig' med borettslags-leder for å få fjernet noen trær som stenger for sola - andre trær i borettslaget har blitt fjernet av samme grunn uten generalforsamling eller mer det det, men så lenge leder selv har vært med på å få til en bjørkealle i 'hovedgata' så blir det sett bortifra dette og han krever et general-forsamlings vedtak for samme - det er hans hjertebarn skal vite (at det bryter loven hjelper lite og det dreneres og dreneres, for det har vært tatt opp flere ganger - men skal nok få viljen og retten min(å alle berørtes), selv om det tar tid)

Samme tror jeg om denne artikkelen/infoen ... kommer til å ta tid, men treghet i systemet - med viten eller ei, så vil den endres til slutt. Bare så synd at slikt skal ta sånn tid - unødvendig, da det jo ikke er for å tråkke noen på tærne man gjør det, men for hundenes ve og vell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skjønner ikke dette behovet enkelte har for å leke 'hundemor' jeg... Som 2ne sier er det tusen små ting hundemor gjør som vi ikke har en sjanse til å etterape, hvis vi i det hele tatt oppfatter de

Njæ. Det får bli opp til NCK å bytte ut den artikkelen med det de mener er bedre. Det ser jo ut til at fornuften vil seire til slutt her.. Dessverre er det her blitt en debatt som er til tider f

Om dere skal klage ville jeg også lagt med et forslag til en alternativ artikkel med andre metoder. Og til alle lurkere med collier. Meld dere inn, hiv dere på, vi er ikke farlige.

Det ulvemor og hundemor gjør er noe som kalles "pinning", dvs at de åpner munnen, legger den over nakken/munnen til valpen, og er valpen "riktig ille", så presses de ned. Noen ganger er pinning med lyd, noen ganger uten, alt ettersom hvordan valpen er, og hvor sur mor er for det den har gjort. Risting forekommer ikke i valpekasser, så akkurat denne setningen: Ta et tak i nakkeskinnet og rist den, se så morsk ut du bare kan, og si fy eller nei med din dypeste stemme. bør kanskje modereres. Man trenger ikke å ta et tak i nakkeskinnet, og man trenger ikke å riste. Det er nok at man holder hånda over nakke/nese, ser morsk ut og sier fy eller nei med dyp stemme.

Og før du har tenkt å fortsette å klampe rundt i salaten med begge beina, Karpe Skrotum :P så bruker jeg ikke denne måten selv. Jeg er ikke hundemor, jeg har ikke muligheten til å gi en valp alle de advarsler den får av mor før hun pinner den, jeg har ikke mimikken til å legge på ørene, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette behovet enkelte har for å leke 'hundemor' jeg... Som 2ne sier er det tusen små ting hundemor gjør som vi ikke har en sjanse til å etterape, hvis vi i det hele tatt oppfatter det.

Heldigvis har de fleste flere verktøy i kassa som gjør at sånt blir helt unødvendig, det er vel de ferske valpekjøperene som kan risikere å tolke alt fra valpebiting til tissing inne som 'dominans' man kan være bekymret for.

Edit: etter å ha lest grundigere igjennom hva som står på collieklubben sine nettsider ble jeg enda mer bekymret. Det er i forbindelse med matforsvar man skal ta et godt tak i nakken på valpen og riste den faktisk.

Har noen virkelig sett en voksen hund jage valpen vekk fra matskåla, bite den over nakken og riste den?

En sånn hund hadde jeg ikke hatt i nærheten av valper...

Forøvrig skal man også bli sint hvis hunden holder et godt tak i lekene og ikke vil gi de fra seg. Å lære bytting er ikke nevnt. Kjekt å vite at collieoppdretter overhodet ikke ønsker noe som helst kamplyst hos rasen, ikke rart siste spiker i kista for rasen som 'brukshund' er et faktum. Kjempesmart å straffe lekelyst...

Edit2: kan noen vennligst forklare meg forskjellen i mellom å riste en hund etter nakkeskinnet og å filleriste?

Etter min definisjon er det akkurat samme greia formulert på to forskjellige måter, men mulig jeg har misforstått?

Uansett: å riste etter nakken er noe hundene gjør med byttet sitt for å drepe.. Det er ikke noe de bruker i valpeoppdragelse. Nå blir det sikkert såre tær her, men hvis det er vanlig blant colliemødre og oppdrettere å riste små valper etter nakkeskinnet så forklarer det veldig mye av mentaliteten til enkelte collier jeg har møtt :aww:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette behovet enkelte har for å leke 'hundemor' jeg... Som 2ne sier er det tusen små ting hundemor gjør som vi ikke har en sjanse til å etterape, hvis vi i det hele tatt oppfatter det.

Det er det jeg også mener. Vi er ikke hunder og det vet hundene. Tamhunden har utviklet seg til å forstå mennesket utrolig godt (Ref. BBCs dokumentar Horizon: The Secret Life Of The Dog) og det er den som skal tilpasse seg vår verden.

Edit: etter å ha lest grundigere igjennom hva som står på collieklubben sine nettsider ble jeg enda mer bekymret. Det er i forbindelse med matforsvar man skal ta et godt tak i nakken på valpen og riste den faktisk.

Pass deg nå! Det sto "ta tak" ikke "ta GODT tak"! :P

Forøvrig skal man også bli sint hvis hunden holder et godt tak i lekene og ikke vil gi de fra seg. Å lære bytting er ikke nevnt. Kjekt å vite at collieoppdretter overhodet ikke ønsker noe som helst kamplyst hos rasen, ikke rart siste spiker i kista for rasen som 'brukshund' er et faktum. Kjempesmart å straffe lekelyst...

Dessverre mener mange collieoppdrettere at drakamp er absolutt fy-fy. Det ergrer meg langt inn i sjela at folk tar en fin brukshundrase og tar knekken på alle brukshundegenskaper.

Edit2: kan noen vennligst forklare meg forskjellen i mellom å riste en hund etter nakkeskinnet og å filleriste?

Slik jeg forstår det, så er risting oppdragelse og filleristing mishandling. :wacko: Grunnen til at jeg sa noe på det, var fordi det ble reagert ganske kraftig på raseforumet på at "risting" ble gjort om til "filleristing". Risting er risting og helt unødvendig spør du meg.

Nå blir det sikkert såre tær her, men hvis det er vanlig blant colliemødre og oppdrettere å riste små valper etter nakkeskinnet så forklarer det veldig mye av mentaliteten til enkelte collier jeg har møtt :aww:

Min fanesak er mentaliteten hos rasen og jeg mener at det ikke står bra til med rasen. Jeg syntes det er trist at så mange oppdrettere nekter å anerkjenne MH-verktøyet eller Per-Erik Sundgrens forskning. Samtidig hevder de alle å avle på godt gemytt, hvilket vanskelig kan stemme når man ser på rasespindelen. Mange collies har "hatt en dårlig dag" på MH-banen...

Jeg er egentlig ganske enig med Loke jeg så jeg trenger vel ikke si så mye mer og det er en grunn til at jeg ikke er medlem av collie klubben selv om jeg har collie selv :D

Hvis jeg melder meg ut, blir det nok jubelrop og stor fest blant en del, har jeg forstått. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fanesak er mentaliteten hos rasen og jeg mener at det ikke står bra til med rasen. Jeg syntes det er trist at så mange oppdrettere nekter å anerkjenne MH-verktøyet eller Per-Erik Sundgrens forskning. Samtidig hevder de alle å avle på godt gemytt, hvilket vanskelig kan stemme når man ser på rasespindelen. Mange collies har "hatt en dårlig dag" på MH-banen...

Hvis jeg melder meg ut, blir det nok jubelrop og stor fest blant en del, har jeg forstått. :frantics:

Vel, de får ha gratulerer med å ha 'ødelagt' "Lassie", å ha sørget for at rasen har blitt stemplet som nervøs og ubrukelig og at mange av oss forhenværende Collie- eiere ikke vil ta i rasen igjen. De har fått masse fin pels da :whistle:

Men dette blir en annen diskusjon..

Men du må ikke melde deg ut! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å ta et tak i nakkeskinnet, og man trenger ikke å riste. Det er nok at man holder hånda over nakke/nese, ser morsk ut og sier fy eller nei med dyp stemme.

Og før du har tenkt å fortsette å klampe rundt i salaten med begge beina, Karpe Skrotum :P så bruker jeg ikke denne måten selv. Jeg er ikke hundemor, jeg har ikke muligheten til å gi en valp alle de advarsler den får av mor før hun pinner den, jeg har ikke mimikken til å legge på ørene, f.eks.

Hehe, salaten du liksom :D

Ditt siste avsnitt her sier vel litt om hvorfor siste del heller ikke bør være med. Jeg anser deg for å ha god kunnskap og peiling på hund - når selv da du sier at du ikke klarer å gi valpen advarslene, hvordan kan man da forvente at mange av de med langt mindre kunnskap og de som er helt blanke skal gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, salaten du liksom :D

Ditt siste avsnitt her sier vel litt om hvorfor siste del heller ikke bør være med. Jeg anser deg for å ha god kunnskap og peiling på hund - når selv da du sier at du ikke klarer å gi valpen advarslene, hvordan kan man da forvente at mange av de med langt mindre kunnskap og de som er helt blanke skal gjøre dette?

Jeg forventer ikke det, og det er heller ingen i min omgangskrets som behandler valper sånn, og SÆRLIG ikke for å dempe matforsvar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hundeoppdragelse, så er hunden den beste læremesteren!

Min 2 år gamle hannhund på 45 kg og valpen på 10 kg fikk hver sin kotelett, og det gikk ikke lang tid før eldstemann begynte å sirkle seg inn på minsten...minstemann stivnet litt, sluttet å tygge og satte blikket i storebroren...som sukket tungt og gikk å la seg med verdens mest lidende blikk ;)

Og motsatt; om lillebroren stjeler fra matfatet til storebror, så kommer det dypt knurr, og han flytter seg så han blokkerer vekk valpen...

Det har ikke vært ETT tilfelle av valperisting her i huset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldstemann tar heller aldri fra yngre hunder maten, men det hender hun lurer de fra den. Da inviterer hun de til lek, og det skjer så sjeldent at HUN starter leken, så den yngre hunden lar seg nesten alltid lure, og så fort den yngste er langt nok unna det spiselige, så har eldstemann plutselig fått seg noe godt å kose seg med :ahappy: Manipulerende tispeskinnet til mor det! :wub::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dele denne lenken som Easy fant fra University of Pennsylvania

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/02/090217141540.htm

"In a new, year-long University of Pennsylvania survey of dog owners who use confrontational or aversive methods to train aggressive pets, veterinary researchers have found that most of these animals will continue to be aggressive unless training techniques are modified."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er ekstra spesielt er hvordan dette nå har "regjert" på facebook. Alle har forskjellige måter å oppdra valper og hundene sine på og greit nok det- DET er ikke poenget her, men at dette er hva som fronter Norsk Collie Klubb. Å ta det så personlig som det nå har blitt blir for dumt. Det er at artikkelen ligger ute på Collie klubben sine sider det går på, ikke forfatteren som oppdretter eller hennes synspunkter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er ekstra spesielt er hvordan dette nå har "regjert" på facebook. Alle har forskjellige måter å oppdra valper og hundene sine på og greit nok det- DET er ikke poenget her, men at dette er hva som fronter Norsk Collie Klubb. Å ta det så personlig som det nå har blitt blir for dumt. Det er at artikkelen ligger ute på Collie klubben sine sider det går på, ikke forfatteren som oppdretter eller hennes synspunkter.

Enig, trist at det blir tatt som et personangrep; det er det jo absolutt ikke. Kommunikasjon er ikke alltid så enkelt å få til :mellow: .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes dere det er rart at folk reagerer? Jeg hadde følt meg litt truffet jeg også-spesielt når vi kjenner til synet som Linda har på europeisk collie. At Lassie er ødelagt, er også feil å si. Lassie er amerikansk og lever videre. :D Her i Norge skal vi følge FCI standarden på collie, den er engelsk og ikke amerikansk. En ting skal dere vite: mentalitet sitter ikke i skjønnheten eller i pelsen på en hund.

Diverese utklipp fra denne tråden: for å vise div. forum diskusjoner har en tendens til å utvikle seg i mange retninger!

" Hun er nemlig en av de oppdrettere her til lands med lengst erfaring med rasen og som har oppdrettet en rekke champions - hennes linjer danner grunnlaget for en rekke av de norske oppdretterne. "

snapback.pngKensington Gate skrev 17 September 2011 - 08:41 AM:

Min fanesak er mentaliteten hos rasen og jeg mener at det ikke står bra til med rasen. Jeg syntes det er trist at så mange oppdrettere nekter å anerkjenne MH-verktøyet eller Per-Erik Sundgrens forskning. Samtidig hevder de alle å avle på godt gemytt, hvilket vanskelig kan stemme når man ser på rasespindelen. Mange collies har "hatt en dårlig dag" på MH-banen...

Hvis jeg melder meg ut, blir det nok jubelrop og stor fest blant en del, har jeg forstått. :frantics:

"Vel, de får ha gratulerer med å ha 'ødelagt' "Lassie", å ha sørget for at rasen har blitt stemplet som nervøs og ubrukelig og at mange av oss forhenværende Collie- eiere ikke vil ta i rasen igjen. De har fått masse fin pels da :whistle:"

Forøvrig skal man også bli sint hvis hunden holder et godt tak i lekene og ikke vil gi de fra seg. Å lære bytting er ikke nevnt. Kjekt å vite at collieoppdretter overhodet ikke ønsker noe som helst kamplyst hos rasen, ikke rart siste spiker i kista for rasen som 'brukshund' er et faktum. Kjempesmart å straffe lekelyst...

"Dessverre mener mange collieoppdrettere at drakamp er absolutt fy-fy. Det ergrer meg langt inn i sjela at folk tar en fin brukshundrase og tar knekken på alle brukshundegenskaper.!

:wave: Mange rare påstander vil jeg si. Drakamp er den beste belønningen mine-engelske,pelsrike collier, kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker verken om amerikanske,engelske, klassiske, moderne type Collie- Heller ikke om pelslengde. Ei heller om Linda sine synspunkter på Collie engelsk vs amerikansk. Vi snakker om en artikkel som ligger ute på Collie klubben sine sider. Jeg tror det er der feilen ligger, at man KAN IKKE klare å diskutere en sak uten å dra hundre andre ting i det, ei heller holde seg til saken og ikke ta det personlig og gå på personer isteden.

(Forøvrig, så er da "amerikanerne" som folk kaller det også innenfor standaren her i Norge også, det har flere dommere dømt med å gi både cert, cacib og BIR til flust av "amerikanere".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Det skulle gå å diskutere sammen. Men, som du ser i innlegget mitt over så HAR IKKE denne diskusjonen holdt seg til saken!

Jeg har ikke quotet noe- Med vilje. Men derimot synes jeg det er noe spesielt å komme inn hit og svare på alt som er svada og ironi istedenfor det som tråden da faktisk handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært få som skriver på forumet til nck.

Det er en lang tekst som omhandler valpensutvikling, teksten er god den. MEN; jeg tror ikke første rådet til en collieoppdretter vil være å riste valpen om den skulle forsvare maten sin. Rådet mitt er ihvertfall å forebygge, så ikke valpen føler behov for å forsvare mat ol. og det vet jeg hun som har skrevet artikkelen også mener! Det står faktisk i artikkelen, det er viktig å skape tillit,valpen skal føle seg trygg på menneskene sine, det skal være trygt å være hos deg. Ergo, får ikke valpen behov for forsvar...tenker jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...