Gå til innhold
Hundesonen.no

Ukomfortabel med oppdragelsesartikkel på raseklubbens webside


Kensington Gate
 Share

Recommended Posts

Jeg går ut fra at du er ferdig med å redigere innlegget ditt nå, Karpe Skrotum - som forøvrig, siden du er så opptatt av etikette her, er en ufin ting å gjøre, særlig når du ikke engang skriver at du har redigert innlegget ditt.

Nå begynte dette som en fleip, men for all del:

Ingenting i det du siterer tilsier at jeg skal reagere på hva du skrev. Det er mange som har reagert på hans metoder med f.eks 'struping' og strømbruk, men hva har det med denne diskusjonen å gjøre?

Sånn reint bortsett fra at du - som jeg også "dokumenterte" ved å sitere deg - i diskusjon etter diskusjon har påstått at CM ikke kan hund, og at du i tidligere diskusjoner (jeg kan godt finne de til deg også, det er ikke noe stress det, men jeg tenker bl.a. på diskusjon om hvordan man vender en hund til å gå med skjerm) har vært svært i mot tvang fordi "det kan gjøres på hyggeligere måter", mener du?

- Tror hver og en bør passe på hvor de selv går jeg. Ille nok å nevne enkel-personer, men når man indirekte pålegger denne meninger denne ikke har så blir det over kanten syns jeg.

Da foreslår jeg at du sender en rapport på det innlegget, så skal jeg fortsette å passe på hvor jeg selv går :)

Forøvrig sa jeg vel noe av det samme som deg i mitt innlegg rett før deg om dette å ufarliggjøre og ikke gjøre en stor sak av det - slik jeg ser det, så er vel vi ganske så enige egentlig - bare at vi ordlegger oss forskjellig?.

Her er 2 eksempler der jeg i eksempel 1 egentlig er litt enig med deg i at det ikke er såå ille for hunden liksom, men selv syns jeg nå alternativet virket bedre.
Ikke alle hunder som protesterer slik og man kan godt lede dem og klippe uten positivt tilnærming og i mange tilfeller går dette helt greit - det er vel ingen som mener dette ikke kan gjøres heller?
Men at hunden får en liten forsterkning skader vel heller ikke?

Det er ikke bare det at vi ordlegger oss forskjellig, vi har forskjellig utgangspunkt også, har vi ikke? Jeg tror ikke f.eks kloklipp er "såå ille for hunden liksom", så jeg ser ikke helt at det er nødvendig å ha et "alternativ som virker bedre". Det er en forskjell på selve grunntanken i det å stelle hund, det er en dagligdags greie, og en helt vanlig plain kloklipp funker så bra på de aller fleste valper at man ikke trenger noe "alternativ" - det er positivt nok i seg selv.

Lede rolig og sikkert tar jeg som en selvfølge. (mulig jeg ikke skulle gjort det?)

Det er ingen selvfølge nei, hadde det vært en selvfølge hadde vi neppe hatt diskusjon etter diskusjon om hvordan man håndterer kloklipp, ressursforsvar og andre bagateller, vi hadde heller ikke trengt å diskutere "lederskap" og hvorvidt det er tull eller ikke. Du har vært så lenge på forumet her nå at du har sett en eller flere sånne diskusjoner, antar jeg? Særlig med tanke på at denne omhandler det temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skjønner ikke dette behovet enkelte har for å leke 'hundemor' jeg... Som 2ne sier er det tusen små ting hundemor gjør som vi ikke har en sjanse til å etterape, hvis vi i det hele tatt oppfatter de

Njæ. Det får bli opp til NCK å bytte ut den artikkelen med det de mener er bedre. Det ser jo ut til at fornuften vil seire til slutt her.. Dessverre er det her blitt en debatt som er til tider f

Om dere skal klage ville jeg også lagt med et forslag til en alternativ artikkel med andre metoder. Og til alle lurkere med collier. Meld dere inn, hiv dere på, vi er ikke farlige.

Jeg går ut fra at du er ferdig med å redigere innlegget ditt nå, Karpe Skrotum - som forøvrig, siden du er så opptatt av etikette her, er en ufin ting å gjøre, særlig når du ikke engang skriver at du har redigert innlegget ditt.

Det er stor forskjell på å gå på person og som også strider imot reglene på forumet, kontra å ikke orientere om at man har redigert et innlegg - dette ser man uansett lett ved sitering. Hadde det vært 'så' imot vanlig etikette, så hadde man ikke hatt valg om man ville ha 'redigert' med ved redigering og man hadde iallefall ikke hatt dette avslått som standard.

Sånn reint bortsett fra at du - som jeg også "dokumenterte" ved å sitere deg - i diskusjon etter diskusjon har påstått at CM ikke kan hund, og at du i tidligere diskusjoner (jeg kan godt finne de til deg også, det er ikke noe stress det, men jeg tenker bl.a. på diskusjon om hvordan man vender en hund til å gå med skjerm) har vært svært i mot tvang fordi "det kan gjøres på hyggeligere måter", mener du?

Nå kan ikke jeg huske at jeg har sagt at CM ikke kan hund, jeg mener jeg har sagt og som du allerede har sitert, at han gjør mye feil og han gjør også endel riktig - jeg har vel flere ganger f.eks sagt at er det noe man kan lære av han så er det nettopp dette med å være rolig f.eks.

Jeg skiller på 'tvang' kontra det lede - 'vil du ikke, så skal du samme f ...' kontra ufarliggjøre og lede.

Eksemplet er hunden vi har nå - han må bruke skjerm. Jeg hadde panikken fra forrige hund i tankene, for også der 'ledet' jeg på skjermen uten å farliggjøre det, men slo altså ut i panikk, så annen framgangsmåte var enkelte og greit påkrevd. Så da skulle jeg vel brukt positiv tilnærming på den hunden vi har nå også da eller? Nei, jeg prøvde bare å lede - lot den lukte på skjermen, satte den på - så øynene at dette var noe han ikke likte og tok den av igjen slik at han fikk lukte litt igjen, så ble den satt på uten noe mer 'fjas' (hvis du vil) - jeg ledet og ufarliggjorde uten noe mer.(at han fikk noe godt rett etterpå med skjermen på skader vel ikke, gjør det vel?) Jeg så hunden taklet det - forrige hunden 'presset' jeg, for han var nervøs og stresset og tok ikke hensyn til dette og fikk resultat deretter.

Det er ikke bare det at vi ordlegger oss forskjellig, vi har forskjellig utgangspunkt også, har vi ikke? Jeg tror ikke f.eks kloklipp er "såå ille for hunden liksom", så jeg ser ikke helt at det er nødvendig å ha et "alternativ som virker bedre". Det er en forskjell på selve grunntanken i det å stelle hund, det er en dagligdags greie, og en helt vanlig plain kloklipp funker så bra på de aller fleste valper at man ikke trenger noe "alternativ" - det er positivt nok i seg selv.

Grunntanken var vel samme som din i eksemplet med 'sååå ille for hunden liksom' - Joda, de kunne vel fortsatt å dra til en dyrlege eler vært 2 for å klippe - du kan mene at når det blir slik at det er en dagligdags greie som er ok, jeg syns dog ikke det. De mente forøvrig at 'pølsemetoden' bare var noe tull og den vill de absolutt ikke bruke selv - så jeg steppet inn og gjorde det for de - fra helt anti-pølse, ble de litt mer at .... jo sannelig, det kan kanskje være en ide å ha litt videre syn enn hva de hadde med tunnel-synet sitt tidligere. Jeg har forøvrig samme grunntanke som deg med å lede - men hvis ledingen blir et 'press'(hvis du skjønner), så kan det virke som vi har ulik mening(?)

Det er ingen selvfølge nei, hadde det vært en selvfølge hadde vi neppe hatt diskusjon etter diskusjon om hvordan man håndterer kloklipp, ressursforsvar og andre bagateller, vi hadde heller ikke trengt å diskutere "lederskap" og hvorvidt det er tull eller ikke. Du har vært så lenge på forumet her nå at du har sett en eller flere sånne diskusjoner, antar jeg? Særlig med tanke på at denne omhandler det temaet?

Joda, vi må diskutere på et diskusjonsforum vettu :) - du(tenn-stiften 2ne) la opp til en diskusjon med undertegnede og du fikk hva du ville ha - ekke jeg snill ;)

Poenget er hva man legger i det å lede - Alle leder tørr jeg påstå. Hvordan de leder derimot,- der er det stor forskjell i praksis og meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...