Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er bra å ha på teorien? valpekurs


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Jeg skal ha teori på et valpekurs i Oktober, og nå har jeg hodet fullt av masse info om alt mulig som raser rundt i hodet :P Jeg må sortere dette litt og få laget en plan jeg skal gå etter, og da spør jeg deg:

Hva synes du er viktig å ta opp på teorien på et valpekurs? Dette er ganske unge hunder, 3 mnd og opp.

Vet at det er flere her som har valpekurs så kanskje dere har tips til opplegget? Vil gjerne ha spesifikke tema jeg kan forberede meg på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på valpekurs nå og det var noen ting jeg synes var kjempe bra dem tok opp!

:

- Giftige ting for hunden

- Pubertetperioden(Fortalte om at hundene en periode kunne være "rampete", ikke høre etter, og generelt være skikkelig tenåringer. Og dette var de hundene en ofte fant gratis på Finn.no, fordi folk trodde hunden var helt gærn, men det er bare en periode i oppveksten, som går over).

Kommer ikke på flere nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint hvis man prater litt om hvorfor hverdagslydighet som innkalling, ikke storme ut dører (det er det verste jeg ser, hunder som tror åpen dør betyr løp ut), sitt/dekk/stå på avstand er viktig for hundens sikkerhet jeg.

Folk bruker så mye tid på å trene hunden på unyttige ting, 90% av hundeiere trenger bare disse tingene utenom å kunne gå så noenlunde i bånd.

Tror det hadde vært langt færre påkjørsler og rømninger hvis folk hadde lært hunden disse enkle tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest vanlig for nybegynnere å spørre om egentlig;

- valpebiting

- alene hjemme trening

- hverdagslig stell i form av kloklipp, sjekke ører, øyner og tenner osv.

- spørsmålsrunde må jo også være med

- hva som er normal valpeoppførsel og ikke

- om husrenhet

og så et tips, eller to, for øvelse: Kontakt og ikke minst, vis de hvordan de lærer hunden å gå pent i bånd.. For akkurat den biten er det ikke mange som kan ;) Heller ikke å lære hunden innkalling..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kort om hundens signaler, fordeler med å trene positivt (positiv, negativ forsterkning og positiv og negativ straff), miljøtrening, sosialisering, generalisering av øvelser, at godbiten/leken de bruker må være sterk nok (ikke sikkert det hjelper med tørforbiter på treningsbanen selv om det fungerer hjemme), fòring, + tingene som er nevnt over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her syns jeg.

Selv syns jeg det viktig å lære kontakt og ro-trening.

Samtidig få med at det kan være litt lurt å ikke lære inn for mye i starten og heller fokusere på ro innimellom, for det er vanskeligere å få en hund ned i aktivitetsnivå enn å øke denne etterhvert hvis behovet og lysten er der.

Fortelle litt om hva som kan forsterke (øke) og dempe en adferd (både ønsket og uønsket) - nå tenker jeg spesielt på oppmerksomhet med blikk, lyd og generelt kroppspråk, men også i selve treningen i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lære den at belønningen når det ringer på døra ikke er gjestene. Som han sa til oss; om hunden løper til døra når det ringer på (fordi den gjør det samme som deg), begynn heller å gå på kjøkkenet, stapp fingrene i leverposteiboksen, la hundene slikke, gå så rolig for å åpne døra. Når hundene har skjønt tegninga; åpne døra, gå så på kjøkkenet, stapp fingra i leverposteiboksen og la hundene slikke.

Også om hunden får ligge i sofaen; ha et eget teppe hunden får ligge på. Får dere gjester legger dere teppet på gulvet, da flyttes plassen dens ned på gulvet for hunden er vandt til å ligge på teppet.

*høres lurt ut i teorien*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler omkring vaksinasjoner, utreise av landet både til Sverige og til andre land (eller er vel tilbake som oftest er "prolemet"). At det er dette med ormekuren i Sverige nå. Litt førstehjelp som hva man gjør når hunden har spist noe den ikke skulle, eller har blitt bitt av huggorm. Og vanlige ting som folk spør om her inne. Stell av hund (og gi beskjed til pelsraseeierne at oppdretter er nok godt sted å starte for god hjelp), hopping, valpebiting etc.

Om dette er nybegynnere, så husk å gjør språket og terminologien enkel og lett å fatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Litt kort om hundens signaler, fordeler med å trene positivt (positiv, negativ forsterkning og positiv og negativ straff), miljøtrening, sosialisering, generalisering av øvelser, at godbiten/leken de bruker må være sterk nok (ikke sikkert det hjelper med tørforbiter på treningsbanen selv om det fungerer hjemme), fòring, + tingene som er nevnt over :)

Ikke enig! Dropp alle fancy ord som positiv forsterkning, negativ straff osv. De har ingen ting på et valpekurs å gjøre. Det eneste man oppnår er å fremmedgjøre eierne for hundetrening og gjøre noe som egentlig er ganske enkelt, veldig komplisert. Men er det noen som spør bør man selvfølgelig være klar til å svare :)

Ellers ville jeg lagt vekt på å snakke om en del ting som skal læres på kurset og en del ting nye valpekjøpere vil lure på:

- renslighetstrening (litt avhengig av aldern på valpene på kurset)

- gå pent i bånd

- innkalling

- alene hjemmetrening

- hvordan man kan lære hunden ting som sitt/dekk

- sosialisering

- Viktigheten av å trene på at man ikke alltid skal hilse på folk/andre hunder

- ro

- håndteringstrening

- pelsstrell, kloklipp osv (og hvor de med pelsraser kan henvende seg for mer hjelp f.eks. oppdretter)

I tillegg er det viktig å snakke litt om hvordan man lærer hunder ting generelt og hvordan det vil gjøres på kurset. Som f.eks. at hunden trenger å få en belønning når den gjør rett (godbit/leke e.l.) for at den skal ville gjenta det (akkurat som at de ikke hadde giddi å gå på jobb hver dag hvis de ikke fikk lønn). At du må vise hunden eller shape frem (alt etter metode dere bruker på kurset) fordi valpen ikke automatisk forstår hva du sier. Generell læringsteori uten å legge mye vekt på fancy ord og uttrykk.Det kan man evt heller ta opp igjen en kveld mot slutten av kurset når deltagerne forstår litt mer hva du snakker om.

Nå høres det ut som jeg fordummer deltagerne på valpekurset, men mange har aldri hatt hund og aner ingen ting om hvordan man lærer bort til et dyr som ikke forstår hva du sier. Det er viktig at de føler de mestrer hundetreninga og ikke skremme dem med hvor avansert dette er (noe det selvfølgelig heller ikke er). Ellers er det jo viktig å kartlegge kunnskapene til valpekursdeltagerne. Er det mer erfarne hundefolk må det selvfølgelig legges på et annet nivå.

Edit: og regler om vaksine og å ta hunden til utlandet som Nirm nevner kan også være greit å være innom.

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpebiting ser det ut til at mange ferske hundeeiere er mest overrasket over.... det kunne være greit å bli informert litt om på et valpekurs, så man ikke beskylder valpen for å være "aggressiv og prøver å dominere oss", men heller får vite at man har en helt normal valp! :)

Temaet hjemme-alene-trening tror jeg også er viktig å ta opp og informere om. Mange forstår ikke helt det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig! Dropp alle fancy ord som positiv forsterkning, negativ straff osv. De har ingen ting på et valpekurs å gjøre. Det eneste man oppnår er å fremmedgjøre eierne for hundetrening og gjøre noe som egentlig er ganske enkelt, veldig komplisert. Men er det noen som spør bør man selvfølgelig være klar til å svare :)

Det er no greit å vite hvordan man skal forsterke en adferd og hvordan man skal "straffe" en hund ... Jeg har valpekurs nå og der var det et par eiere som både tok fysisk i hunden sin for å straffe hunden og de som trykket hunden ned i både sitt og dekk, so jo, jeg synes det er viktig å ta med om det er helt ferske hundeeiere der som ikke har peiling!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er no greit å vite hvordan man skal forsterke en adferd og hvordan man skal "straffe" en hund ... Jeg har valpekurs nå og der var det et par eiere som både tok fysisk i hunden sin for å straffe hunden og de som trykket hunden ned i både sitt og dekk, so jo, jeg synes det er viktig å ta med om det er helt ferske hundeeiere der som ikke har peiling!

Jeg har da ikke sakt at man ikke skal ha med det, men jeg syns det gjør det unødvendig vanskelig å bruke masse facy begreper. Om man kan det man snakker om klarer man fin å forklare hvordan man forsterker en adferd og hvorfor. Du bør kunne klare å forklare hvorfor det er andre måter som er bedre enn å trykke ned rumpa til valpen og hvordan dette kan gjøres uten å gjemme deg bak vansklige uttrykk. Jeg har vært på valpekurs hvor jeg syntes teorien var helt grei, fordi jeg har en del erfaring og vet hva alle disse begrepene betyr, men nesten alle de andre slet med å skille begrepene, hva som er hva og ikke minst hva det betyr at man skal gjøre i praksis. De ble var forvirra og gikk hjem med inntrykk av at hundetrening er ekstremt vanskelig.

Men å f.eks. ta inn disse begrepene og gå litt mer inn i læringsteori seinere i kurset (f.eks. mens valpene har pause i bilen) når deltagerne forstår litt mer hva du snakker om tror jeg kan være en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rema1000 trening jeg.. det som er enkelt er lett å lære. Jeg snakker litt om hvordan hunder er satt sammen, hvordan de lærer, hva man gjør når den har bæsjet inne for 16. gang, hvorfor den trekker i båndet og ikke kommer når man roper. Så blir resten litt opp til deltagere. Jeg er helt uintressert i om det er førstegangs hundeeiere eller tjuendegangs, for alle trenger en oppfriskning fra forrige valp og det er det viktigste kurset man kan gå på i løpet av en hunds liv, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det første gang du har kurs? Vær ydmyk, innrøm at du ikke kan alt ("Det vet jeg dessverre ikke, men skal sjekke det opp til neste gang) og bruk masse sunn fornuft ;)

Og så oppfordrer jeg alle som har kurs til å ta en eller annen form for instruktørutdanning; ikke fordi man nødvendigvis er så mye flinkere da, men folk har mer respekt for noen med papirer å vise til (eller resultater) ;)

Valpetiden er den viktigste tiden i hundens liv, og det er viktig at den bare får positive erfaringer i denne tiden - dette inkluderer også timene den er på kurs!

Det er ikke så VELDIG mange årene siden man lærte å riste valpen i nakkeskinnet på valpekurs, eller at voksne hunder burde bruke pigghalsbånd...

Jeg kommer akkurat fra valpekurs nå, og hørte veldig mange som sa: "Valpen min gjør det feil!" Nei, en valp gjør aldri feil - om hunden feiler, så er det eier/trener som gjør feil...

Tror du kommer til å ha et flott kurs, jeg (mange gode råd her :) ) - er bare meg som blir så engasjert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er superengasjert! :D Har netopp laget ferdig en power point presentasjon med endel av temaene som jeg fikk tips om her. Er mitt første teori kurs, og jeg er så glad for at nå kan endelig jeg fortelle om alt det JEG syns er viktig å lære til nye hundeiere. Jeg samarbeider med en annen som skal ha praksisen, jeg syns det er greit med en hovedperson som instruerer (flere kokker jo mer søl), og så er jeg hjelpeinstruktør hvis det trengs. Vi to trener og kan så og si like mye, og vi kan like mye som de insruktørene vi har hatt her på kurs før, så derfor tok vi dette kurset denne gangen, istedet for å leie inn andre som koster masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode tips her,- jeg syns også det er greit om de som har valpen tenker litt igjennom hvordan de ønsker å ha det når hunden blir voksen og tar noen valg ut i fra det.

Syns de det er greit hunden ruser ut av døra, eller vil de den skal sitte? Så belønner (får gå ut) når den sitter.

Er det greit at den tigger? Hvordan? Ved å mase/skrape? Legge seg? Jobbe ut i fra det, og belønne når "tiggingen" er som du vil ha den.

Greit at den hopper opp på deg? Hvis ikke, belønne når 4 ben er i bakken. Om du syns det er greit, så får man heller si i fra til fremmede folk at den hopper.

Ønsker man hund i sofa? I senga?

Det er mange som kommer og har hørt masse greier om at hunder skal gjøre sånn og ikke slik. Jeg tror det er viktig å være bevisst på hvordan man ønsker å ha det med voksen hund, ta de valgene som passer for deg, og jobbe ut i fra det. Og om man syns det er helt ok å ha en hund som hopper, ligger i sofaen, gauler når folk ringer på, så er det akkurat det,- helt ok. Men da vet du at det er du som har tatt valget, og ikke bikkjas skyld om du skulle endre mening ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...