Gå til innhold
Hundesonen.no

Når eier ikke skjønner hva en hund har behov for...


Ross
 Share

Recommended Posts

Har ei venninde som har ei venninde som skaffet seg hund på et impuls kjøp, hun så hunden min og en uke etterpå hadde hun også kjøpt seg hund. Hun har aldri snakket om at hun har hatt lyst på egen hund og jeg er redd dette skal bli en katastrofe for den lille valpe.

Nå er d gått 6 mnd siden hun skaffet hunden en liten minatyr hund og en typisk veske hund er det blitt, en er mer i veska enn på bakken og den er med ut på utesteder med høymusikk i helgene, vorspiel og på jobb. Greit at hun ikke vil at hunden skal være alenen hjemme men er jo ikke alle aktiviterer en hund har godt av å være me på heller synes jeg.

Problemet er vel at hun kan ikke hund, hun kan ikke å håndtere hund og hun skjønner ikke konsikvensne av d hun gjør med hunden.

Han er som sagt så og si aldri hjemme alene, men plutselig skulle eier på danmarks tur og dro avgårde, venninda mi lurte på hvem som passet hunden i helga. HUNDEN? nei den var alene hjemme den på badet, hun hadde lagt ut ekstra mat og vann pluss avispapir på gulvet så der skulle den være alene fra fredag til søndag. Vennina mi vasla meg og jeg dro inn din og hentet hunden hennes for jeg viste hvor ekstranøkkelen t huset lå,Jeg ble lettere sagt forbanna!! Jenta kom tilbake og jeg hadde da ingen rett til å bare ta hunden hennes og derfor fikk hun hunden tilbake men også en riktig dose kjeft. Etter dette vil ikke eier snakke me meg mer og d skjønner jeg jo for jeg hadde ingen rett til å hente hunden hennes og ta den hjem til meg og kjefte hun ut. Men i forholdt til hunden så følte jeg t d var det eneste rette å gjøre!

Nå hører jeg at hunden er jo aldri ute fordi eier synes det er så kjedelig å gå tur... hunden hadde en dag bærjet og tisset i baggen til eier og da hadde eieren kastet hunden ned trappen (en trapp på 4 trappe trinn) hunden hylte men eier synes d var fortjenet, den måtte jo tross allt lære..

Men om hunden bæsjet i baggen for 4 timer siden så skjønner den jo ikke NÅ hvorfor den blir kastet ut trappa og hvem idiot (unnskyld ordbruken) kaster en hund ut trappa????

Jeg skjenner jeg blir mer og mer forbanna og har skrevet en mail til mattilsynet og dyrlegen for å høre om d er noe jeg kan gjøre...

Jeg vet d ikke er min sak å kjempe MEN noen må jo kjempe for den lille valpen som tydeligvis ikke har det veldig bra i sitt nye hjem!

Vennina mi har fortalt at valpen virker redd eier og kryper sammen i når eier kommer for å holde på med hunden, trydlige tegn på at den er redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke stort annet å gjøre enn å kontakte mattilsynet. Og spørs om de gjør noe med det,så lenge hunden får mat og har ly.. Veldig kjip situasjon! Man føler seg helt hjelpesløs.. Har selv ett tilfelle som jeg vurderer å melde ifra om til mattilynet om. Så kan de ihvertfall sjekke det ut selv og se om det er grunn til å gjøre noe. Å belære andre, funker dårlig. De blir da gjerne mer trassig eller snurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blit gjerne litt ot men kan man melde fra og være anonym? Trenger man oppgi hvem man er, og hvis mattilsynet/politiet finne noe gale når de er på besøk hos en person og vil gå videre med saken trenger da den som melte fra stille opp el?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn blir det vel ofte når hunden blir en kul eiendel og ikke et dyr med en hel del basisbehov som bør og skal oppfylles...

Heldigvis er det vel ikke så ofte det blir så ekstremt som det trådstarter beskriver.

Ellers er vel mattilsynet veien og gå, meeen som nevnt av andre så kommer du neppe noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blit gjerne litt ot men kan man melde fra og være anonym? Trenger man oppgi hvem man er, og hvis mattilsynet/politiet finne noe gale når de er på besøk hos en person og vil gå videre med saken trenger da den som melte fra stille opp el?

Ja du kan være anonym. De har uansett taushetsplikt, så du trenger ikke være bekymret. Hvis det går så langt at det faktisk er noe alvorlig galt og feks politi involveres og du må vitne for dem, (vet ikke helt hvordan det fungerer det der) så burde du da være stolt over å kunne bidra til å få fikset det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan være anonym. De har uansett taushetsplikt, så du trenger ikke være bekymret. Hvis det går så langt at det faktisk er noe alvorlig galt og feks politi involveres og du må vitne for dem, (vet ikke helt hvordan det fungerer det der) så burde du da være stolt over å kunne bidra til å få fikset det!

Jeg sitter i en litt vanskelig situasjon som ikke gjør det like lett :| gneldring til alle døgnets tider, hunder som står i bur hele tiden døgnet runt dag ut og inn, en hund som skulle vært opperert men eier utsetter det, de lukter dritt rett og slett, maten blir hevet på bakken til de sammen med masse dritt, valper dør pga kuld og at de ikke blir passet på, strømhallsbåndene går på rundgang mellom hundene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan også si navnet sitt til mt, men være anonym ovenfor den man melder. Jeg meldte en venninne til mt etter at hu og gubben sultefora bikkjene sine og lot de stå i sin egen møkk og urin i buret døgnet rundt. Og jeg oppga fullt navn til MT, men ønsket å være anonym ovenfor de. Men det kom jo ut at jeg var den som meldte,så jeg er en venninne mindre,men jeg vet at minst en av hundene lever fordi jeg gjorde noe med situasjonen. Og man er faktisk plikta ved lov å kontakte mt ved slike tilfeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde overhodet ikke vært redd for hva sånne mennesker hadde tenkt om meg, jeg hadde ikke ønsket å være på talefot med slike folk!

Når det kommer til den drittungen i TS innlegg, så ville jeg tatt loven i egne hender om mattilsynet ikke grep inn. Små hunder blir "borte" hele tiden, shit happends...

Uten bevis så kommer ikke anmeldelse om tyveri særlig langt heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til den drittungen i TS innlegg, så ville jeg tatt loven i egne hender om mattilsynet ikke grep inn. Små hunder blir "borte" hele tiden, shit happends...

Uten bevis så kommer ikke anmeldelse om tyveri særlig langt heller.

*plystre plystre* :ball:

(altså atte enig! hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting å gjøre og et er å få den stakkars hunden vekk fra dette tilbakestående mennesket for som f..

Det som er ille er at Mattilsynet dessverre skjelden har "kapasitet" til å gjøre noe. Ring anonymt både til Mattilsynet og Poilitiet. Skjer det ikke noe litt kjapt, så ta saken i egne hender...Signerer Loke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld, som alle andre sier her. Det gjelder dere alle som vet om dyr som ikke har det bra. Verken politi eller mattilsynet forteller hvem som har meldt fra. Men blir det rettsak og dere må vitne, kan vel situasjonen bli litt anderledes. Kanskje juristene her inne vet litt mer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man man melde åpent eller anonymt til mattilsynet, noe man er lovpålagt å gjøre. Dvs at du kan bli straffedømt om du ikke rapporterer om mislighold av dyr. Mattilsynet spør om du er villig til å vitne i en evt rettsak, så da må man jo ta stilling til det. Om man ikke ønsker å vitne, vil man forbli anonym, men mattilsynet kan allikevel reise sak via påtalemyndighetene (politiet). Det er IKKE min erfaring, som folk sier her at mattilsynet ikke gjør noe, de aller fleste tilfeller, om man har noe saklig å komme med, så blir meldinger fulgt opp med tilsyn.

Det at venninden din reiste fra hunden en helg er vanskjøtsel av hunden og grunn nok for å melde henne til mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så glad når jeg hører om slike engasjerte hundevenner som deg! :) Fra meg får du stjerne i boka for at du bryr deg om hundens beste og for at du har gått inn aktivt for å få en bedring for hunden sin del.

Den jenta som har hunden høres ut som noen som mangler både empati og selvinnsikt. Det er forferdelig trist at slike skal anskaffe seg dyr. Jeg håper mattilsynet gjør jobben sin, og at det ligger nok informasjon ute til at de kan gjøre noen endringer her.

Hold oss oppdatert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt mattilsynet og fortell alt som har skjedd og alt du ellers vet om hennes hundehold. Hvis mattilynet ikke tar affære så foreslår jeg at du hvis det er mulig holder deg orientert om hva vedkommende foretar seg. Neste gang hun skal bort ei helg vil hun sannsynligvis nok en gang etterlate hunden på badet. Når hunden atter en gang er overlatt til seg selv ringer du mattilsynet og ev. politiet og informerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lille voffsen! Fisefine berter som kun har hund for utsjånadens- og "statusens" skuld kan i grunn berre ryke og reise! Det dumme er jo at ein stort sett ikkje kan gjere anna enn å tvinne tommeltottar og sjå/høyre om alle dei fæle hendelsane og om korleis den stakkars lille hunden blir behandla. Føler mattilsynet ikkje tar så mykje hensyn, ein ringer, dei besøker personen det gjelder, ser at hunden har det "bra" and that's it. Om du ikkje har ringt, så bør du i vert fall prøve, og dyrebeskyttelsen. Veit ikkje om politiet har noko å bidra med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...