Gå til innhold
Hundesonen.no

Latrudas Foenix From the Ashes


SFX
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Siden kulltråden ikke lar seg oppdatere, legger jeg inn en siste nytt-sak her. I dag ble Hudson - Foenix' bror down under - australsk champion! Ganske så stolt av min første oppdrettede champion; det

Liten er i ferd med å bli stor! Begynner å få både bredde, dybde og voksenpels. Jeg er så stolt av den hjemmelagede galskapen min. Tusen takk til Yodel som var snill å ta bilder i helga.

Og deeer har vi fått hjelp til å få tatt tre år og 12 dager gammel-bilder, altså fra NKK Trondheim i helga, hvor hun gjorde det kjempebra og kjempesurt - vant åpen klasse av 16, med CK - og deretter r

Og deeer har vi fått hjelp til å få tatt tre år og 12 dager gammel-bilder, altså fra NKK Trondheim i helga, hvor hun gjorde det kjempebra og kjempesurt - vant åpen klasse av 16, med CK - og deretter reserve-certet...

1924328_10154261744280136_63532032907685

1924328_10154261744285136_88067106441906

10296092_10154261744290136_4653926470172

Og her er et hodebilde Toril tok et par dager etter bursdagen, jeg er så fornøyd med alle de forbedrede detaljene i hodet sammenlignet med mora, selv om det enda er mer å gå på her også:

10487296_10154261789795136_3624919716525

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er snill og god - med mindre du flyr rundt hodet hennes. Hun er dessverre en fluesnapper, som har gitt vepsestikk i munnen to ganger. Jeg forsøker å få bort uvanen, men... Utenom det, er hun en problemfri, enkel, lykkelig og fleksibel hund som synes at livet leker og alt vi gjør sammen er storveis.

Det høres ut som kvalmt skryt, men jeg er veldig fornøyd med henne på mange vis. Det er alltid forbedringspotensiale, ingen er perfekt, men hun er en flott berner mentalt sett.

Bortsett fra når hun insisterer på å kose TETT og det er 28 grader i stua... :whistle:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er snill og god - med mindre du flyr rundt hodet hennes. Hun er dessverre en fluesnapper, som har gitt vepsestikk i munnen to ganger. Jeg forsøker å få bort uvanen, men... Utenom det, er hun en problemfri, enkel, lykkelig og fleksibel hund som synes at livet leker og alt vi gjør sammen er storveis.

Det høres ut som kvalmt skryt, men jeg er veldig fornøyd med henne på mange vis. Det er alltid forbedringspotensiale, ingen er perfekt, men hun er en flott berner mentalt sett.

Bortsett fra når hun insisterer på å kose TETT og det er 28 grader i stua... :whistle:

Det ER lov å skryte litt av hundene sine innimellom altså! Det er også veldig lov å være fornøyd med hundene sine selv om de har forbedringspotensiale. Alle hunder har jo feil. :D Og de certene kommer etter hvert, det er jeg helt sikker på. Hun er kjempefin! :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er snill og god - med mindre du flyr rundt hodet hennes. Hun er dessverre en fluesnapper, som har gitt vepsestikk i munnen to ganger. Jeg forsøker å få bort uvanen, men... Utenom det, er hun en problemfri, enkel, lykkelig og fleksibel hund som synes at livet leker og alt vi gjør sammen er storveis.

Det høres ut som kvalmt skryt, men jeg er veldig fornøyd med henne på mange vis. Det er alltid forbedringspotensiale, ingen er perfekt, men hun er en flott berner mentalt sett.

Bortsett fra når hun insisterer på å kose TETT og det er 28 grader i stua... :whistle:

Det er lov å skryte blodig av hundene sine :D

Mormor hadde berner en gang for maaange år siden, den er Frisko. Berner er en nydelig rase, en av de få svære bamsene jeg kunne tenke meg å hatt selv. Og Feonix er jo bare en lekker dame! Det er spennende å følge med på henne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å skryte blodig av hundene sine :D

Mormor hadde berner en gang for maaange år siden, den er Frisko. Berner er en nydelig rase, en av de få svære bamsene jeg kunne tenke meg å hatt selv. Og Feonix er jo bare en lekker dame! Det er spennende å følge med på henne :D

Hehehe, joda, men jeg er ikke blind - jeg ser at hundene mine har feil også, selv om jeg liker dem godt. De er verdens beste i hjertet mitt, også kan jeg objektivt sett se feil, mangler og forbedringspotensiale.

Jeg er jo åpenbart veldig godt fornøyd med rasen, når jeg enda har den, og det er en god, allsidig familiehund forutsatt at en har samme definisjon av "passe størrelse" som jeg har, og synes røyting er helt greit.

Jeg gleder meg til å følge Foenix' utvikling selv, jeg :D

Skryt i vei, @SFT av både utseende og gemytt! :heart: Og i tillegg - ros til flink fotograf. :flowers:

Toril var meget våken som klarte å fange Foenix, hun er jo gjerne ikke alltid den som ligger i ro :whistle:

Godt gemytt skal være en selvfølge, men det er ikke alle som har like godt gemytt - og det er ikke alle oppdrettere som definerer rasetypisk gemytt på samme måte. Så en må orientere seg, og finne ut hva ens eget ideal er, og unngå oppdretteres linjer hvor idealet kræsjer.

Vennlig hilsen Statens Forurensningstilsyn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Fnix'en er virkelig i ferd med å bli voksen. Hun skal få et år til, minst, det er sene linjer dette, men det er bare sunt for hundene og lærer meg å være tålmodig... :whistle:

Nå blir jeg nysgjerrig: Hva mener du egentlig med dette? :) Få et år til på å utvikle seg eksteriørt (før hva da)? Hva tenker du at blir annerledes om et år i så fall? Nå er jo X'en og Foenix min "mal" for hvordan bernere ser ut, så når det gjelder hode og uttrykk kan jeg i alle fall ikke se at hun har så mye forbedringspotensiale, hehe. Hun har så fine, tørre øyne og bredt og snilt hode. :wub:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg nysgjerrig: Hva mener du egentlig med dette? :) Få et år til på å utvikle seg eksteriørt (før hva da)? Hva tenker du at blir annerledes om et år i så fall? Nå er jo X'en og Foenix min "mal" for hvordan bernere ser ut, så når det gjelder hode og uttrykk kan jeg i alle fall ikke se at hun har så mye forbedringspotensiale, hehe. Hun har så fine, tørre øyne og bredt og snilt hode. :wub:

Jeg gir henne i hvert fall ett år til før jeg anser henne som ferdig utviklet. Det er sene linjer, og nyanser kan fremdeles endre seg. Jeg forventer mer front og hode, som er de siste tingene som kommer, samt en mer ferdig og stabil voksenpels siden hun ikke har vært gjennom så mange røytinger enda.

Vi snakker ikke radikale endringer, men om en studerer oppstillingsbildet over med et nytt om to år tror jeg en vil se en mer modenhet, at hun er enda mer satt, og har fått noe mer all over. Rent konkret vil jeg ha henne noe mer utfylt under øynene, som igjen vil føre til enda bedre øyeform (håper jeg). Hun er heller ikke ferdig pigmentert i leppene, som også var fryktelig seint på X'en.

X'en stilte på Stora Stockholm desember 2010, og da var hun tre og et halvt år (cirka, hun er født i august).

Så hadde hun utstillingspause på grunn av valper i 2011, og ble ikke stilt igjen før vi dro på Stora Stockholm desember 2011. Da var hun fire og et halvt.

Da jeg skulle ta på henne utstillingshalsbåndet fikk jeg det ikke over hodet hennes. Det hadde aldri vært romslig, men det hadde vært helt greit. Mens nå gikk det ikke over skallen hennes, og jeg måtte i hyrten-styrten få kjøpt et nytt før hun skulle i ringen. De færreste kunne si "oj, så mye hode hun har fått mens hun hadde valper" - men det var endret.

Her er et bilde av Foenix for 16 måneder siden, og da hadde hun mer runde øyne enn hun har i dag:

20mnd02.jpg

I tillegg til selvfølgelig mer skalle og snute - men Foenix har alltid vært så lik seg selv, så en ser ikke de store endringene før en sammenligner. Hun har vokst jevnt og sakte.

Her er hun i september 2013, og jeg synes hun er mer hund nå:

G03.jpg

Og på bildet over synes jeg hun har satt seg mer i bakbeinsvinklene og fått en penere front enn hun har her, 22 måneder gammel (og hun var ingen dårlig unghund her, bare unghund):

22mnd02.jpg

Her er et hodebilde som eksemplifiserer hva jeg mener med små nyanser, for det har ikke skjedd radikale endringer siden dette ble tatt:

bergen01.jpg

Hun er 9.5 måneder her, og mye mer voksen i uttrykket enn mora var på samme alder, men selv i dag er det enda litt baby-face hun kan vokse ut av.

Men her er ekte baby-face, fem måneder:

5mnd02.jpg

Så nei, jeg snakker ikke om de store endringene, men småting og nyanser. Faren hennes er fem år, og blir bare bedre og bedre - senest i dag ble han BIR i Tvååker blant cirka 50 påmeldte. Han har alltid vært pen, men nå er han vanskelig å slå, og hevder seg i gruppa når han blir vist. Så når en parrer sen tispe med sen hannhund - da får en knallgode veteraner :D

Edit: Alle bilder er tatt av @JeanetteH - unntatt det det står Kingwana på, for det er tro det eller ei tatt av Kingwana/@Yodel :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Siden kulltråden er borte - så oppdaterer vi om familien her.

Bror Hudson har flere kull i Australia, og har nå fått sitt første champion-avkom, bare 13 måneder gammel er frøkna:

10524686_744424102288542_256605600351920

En sønn av Hudson mangler også bare et par poeng på å få tittelen i havn, og jeg synes jo det er moro å se hvordan neste generasjon ser ut og gjør det - særlig med tanke på at det er fullstendig utavl, åpenbart. Nevnte sønn er klisslik Foenix sin mormor, og det er nesten litt ekkelt at de kan være så like så langt fra hverandre i blod og kilometer.

Her er Foenix og broren Miko på samme alder som Elly over her, og jeg synes jeg ser familietrekkene der også:

mikofoenix.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...