Gå til innhold
Hundesonen.no

Pigghalsbånd - lovlig?


Grim
 Share

Recommended Posts

Jeg ble litt overrasket da jeg i dag kom over et pigghalsbånd i en vanlig dyrebutikk. Jeg trodde det var forbudt? Eller er det en sånn "smart regel" på at det er lov å kjøpe, men ikke bruke? Eller er det bare fritt frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel egnetlig bare bruke det sammen med autorisert hundetrener, vi kan bestille det inn men vi har det aldri liggende itl kunder i butikken liksom

Det var det jeg trodde var vanlig ja, så derfor ble jeg litt paff da det hang der med de andre halsbåndene. :wacko: Mulig det var en glipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å kjøpe, ikke lov å bruke. Men så har man disse "smartingene" da, som har pigg med trekk. Som gjør at det ikke syns at det er pigghalsbånd. På f.eks schæfer syns jo ikke piggene under trekket pga lang pels.

Vet mange som bruker det på trening jeg. Dumt av de hvis det kommer en som ikke hører til der. Hvis vedkommende ringer NKK og sier fra om det kan faktisk vedkommende risikere å bli utestengt fra treninger og utstillinger ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å kjøpe, ikke lov å bruke. Men så har man disse "smartingene" da, som har pigg med trekk. Som gjør at det ikke syns at det er pigghalsbånd. På f.eks schæfer syns jo ikke piggene under trekket pga lang pels.

Vet mange som bruker det på trening jeg. Dumt av de hvis det kommer en som ikke hører til der. Hvis vedkommende ringer NKK og sier fra om det kan faktisk vedkommende risikere å bli utestengt fra treninger og utstillinger ...

Dessverre så skal det mye til at det skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står i dyrevernsloven om trening av dyr:

§ 26. Trening, fremvisning, underholdning og konkurranser

Den som trener dyr og den som bruker dyr til fremvisning, underholdning og konkurranser samt arrangør for slike aktiviteter, skal påse at dyr:

a) er i stand til å gjennomføre aktiviteten uten å bli utmattet eller skadet,

b) ikke utsettes for eller er påvirket av midler eller behandling som kan gjøre aktiviteten dyrevelferdsmessig uforsvarlig,

c) ikke med hensikt påføres frykt, skade eller unødige påkjenninger og belastninger, og

d) ikke trenes til eller brukes i kamper mot andre dyr eller mot mennesker.

Pigghalsbånd er ikke nevnt, men kan med godvilje tolkes under "ikke med hensikt påføres frykt, skade eller unødige påkjenninger og belastninger". Strømhalsbånd er nevnt under eget avsnitt.

Fra mattilsynets brosjyre om hundehold:

"Trening av hund skal bygge på samarbeid og gjensidig forståelse. Hard fysisk avstraffelse, kraftig rykking i båndet og bruk av tvangsutstyr (som pigghalsbånd og strømhalsbånd) skal ikke forekomme og er på ingen måte nødvendig for å oppnå gode treningsresultater. Slik avstraffelse kan tvert imot føre til passivitet og innlæringsproblemer og det kan utløse frykt, stress og aggresjon hos hunden."

Men det er ingen lov.

Har ikke funnet noe spesifikt i lovverket om pigghalsbånd i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke i farten hvilken lov , men jeg har sett på et annet hundeforum at det ble referert til en eller annen lov. Skal se om jeg finner det tilbake...

Mange diskusjoner om dette båndet. Noen mener det er bedre å rykke 1 gang med et piggbånd enn å gå å smånappe i en kjettingstrup. Mulig det altså, men jeg har sperre på å bruke det jeg altså...Har sett et par hunder som faktisk har "svart tilbake" i treningssammenheng med pigg. Og spesielt den ene har blitt værre over tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke i loven, men i forarbeidene.

Bokstav c) retter seg mot aktiviteter, midler og metoder som benyttes i den hensikt å påføre dyr frykt, skade eller unødige påkjenninger og belastninger. Mange former for trening og bruk av dyr til fremvisning, underholdning og konkurranser kan gi grader av frykt, skade eller annen lidelse som konsekvens.

Bestemmelsen vil ramme bruk av strøm og andre midler og metoder som i seg selv påfører dyret vesentlig ubehag og smerte eller kan medføre mentale endringer eller skader. Eksempler er elektrisk halsbånd, pigghalsbånd og andre fysiske midler som gir negative stimuli i form av smerte og ubehag. Aversjonsdressur for å hindre at hunder jager bufe og klovvilt, og som drives av autoriserte personer, har som formål å hindre uønsket atferd hos hunden, men ivaretar også hensynet til at bufe og klovvilt ikke blir jaget med de belastninger dette kan medføre for disse dyrene. I slik aversjonsdressur vil det være tillatt å bruke strøm som dressurmiddel, forutsatt at det ikke finnes alternative metoder som gir tilstrekkelig effekt. De som driver slik dressur må ha den nødvendige kunnskap både om dressurmidlet, bruken av det og de effekter det har eller kan tenkes å ha på dyret som dresseres, samt at dressuren utføres på en forsvarlig og kontrollerbar måte.

(min uthevning)

Det står omhandlet under kommentarene til enkelte paragrafer som står til slutt. Link til forarbeidene: http://www.regjering...html?id=537637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev litt uklart, den går under § 26 bokstav c. Det er den bestemmelsen forarbeidene viser til. Men man kan ikke få med alt i en lovtekst så veldi ofte står det utfyllende i forarbeidene til loven hva lovgiver har tenkt og ment med bestemmelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...