Gå til innhold
Hundesonen.no

Parring av bulldog


Ane
 Share

Recommended Posts

Men synes ikke DU det er fælt? Synes du det er helt greit? Er det ikke noe du reagerer på, selvom du har bulldog?

Selvfølgelig syns ikke JEG det er kurant at en bulldog må ha så mye hjelp for å reprodusere seg. Jeg har aldri vært med på å parre noen hunder, jeg er ikke oppdretter, og jeg håper (og tror) at bulldogene i Norge ikke må ha så mye assistanse for en parringsøkt (og jeg har spurt på litt mer passende kanaler hvorvidt bulldogene trenger hjelp når de parrer). Så jo, det er noe jeg ikke ser på som "helt greit", men jeg syns det er dumt å diskutere ETT enkelttilfelle, spesielt når det blir meg mot "resten".

Men da hadde det kanskje vært greit å opplyse oss? Jeg vet at det er forskjell på linjene mtp hvor ille det er, slik som det er hos andre raser, men så vidt jeg har skjønt avler de ikke helt naturlig på noen av linjene? Eller tar jeg feil?

Hvorfor mener du det skal være greit å opplyse noen? Dersom dere ser på EN film og mener at det er sånn det er, så skal dere da få lov til det? Jeg tror ikke at jeg klarer å "omvende" folk som mener at bulldog ikke kan bevege seg, ikke kan puste, er avskyelige og ihvertfall ikke kan parre, til å tro noe annet. Jeg kjenner at jeg egentlig ikke gidder å prøve engang. Og ja, du tar nok feil hvis du tror at ingen bulldoger kan avle naturlig. Oppdrettere og miljøet er klar over at noe må gjøres, det er flere og flere som både parrer og føder naturlig, uten at jeg har en video av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare ikke så veldig interessant å prøve å diskutere med en gjeng forumfolk som syns at bulldog og bulldogavl er fælt og ekkelt og at sånn det vises på EN youtubevideo er standarden for avl på bulldog. :)

Jeg synes DENNE formen for bulldogavl er fæl! Og jeg(sikkert mange andre her også) vet ikke hvordan det egentlig gjøres. Mulig det gjøres som på filmen, men også mulig det ikke gjøres slik! Det er derfor jeg lurte på om noen som kunne noe om dette kunne svare på det.

Det er ingen her som sier at det er slik all bulldogavl er. Og heller ingen(hvert fall ikke jeg) som synes at rasen ikke burde eksistert ol.. Heller at noen burde avlet friskere. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal ta så på veien for det. Det er ikke deg vi dømmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal ta så på veien for dette her. Det er ikke deg vi dømmer :)

Men det er rasen min. Jeg tar ikke så veldig på veien som jeg tror du tror jeg gjør. Jeg bare gidder ikke diskutere, egentlig.

Når det er sagt, så er det ikke så innmari fett å få høre at man ikke skjønner at man avler på noe sånt, at de er avskyelige og fryktelige å høre på, at de blir slitne av å flytte èn fot, at man heldigvis ikke ser de så ofte, og at man blir kvalm av å se/høre de. Har ikke så lyst til å gå ut døra med bikkja mi da, liksom, selvom JEG vet at hun er en sunn, frisk og glad hund som mesteparten av tiden ikke lager noen lyder når hun puster, og som kan holde seg i aktivitet i flere timer i strekk uten problemer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig syns ikke JEG det er kurant at en bulldog må ha så mye hjelp for å reprodusere seg. Jeg har aldri vært med på å parre noen hunder, jeg er ikke oppdretter, og jeg håper (og tror) at bulldogene i Norge ikke må ha så mye assistanse for en parringsøkt (og jeg har spurt på litt mer passende kanaler hvorvidt bulldogene trenger hjelp når de parrer). Så jo, det er noe jeg ikke ser på som "helt greit", men jeg syns det er dumt å diskutere ETT enkelttilfelle, spesielt når det blir meg mot "resten".

Hvorfor mener du det skal være greit å opplyse noen? Dersom dere ser på EN film og mener at det er sånn det er, så skal dere da få lov til det? Jeg tror ikke at jeg klarer å "omvende" folk som mener at bulldog ikke kan bevege seg, ikke kan puste, er avskyelige og ihvertfall ikke kan parre, til å tro noe annet. Jeg kjenner at jeg egentlig ikke gidder å prøve engang. Og ja, du tar nok feil hvis du tror at ingen bulldoger kan avle naturlig. Oppdrettere og miljøet er klar over at noe må gjøres, det er flere og flere som både parrer og føder naturlig, uten at jeg har en video av det.

Men se: der ble jeg opplyst allerede.

Ja, jeg vet at ikke alle linjene er like ille (det skreiv jeg jo også), men jeg trodde helt oppriktig at de sleit med å parre stort sett alle mann.

Jeg liker bulldoger jeg, jeg liker virkelig hundene. Det er helseproblemene jeg sliter med...

Jeg vet at det for noen år siden ble tatt opp i raseklubben for Fransk Bulldog at de muligens burde begynne å avle de sunnere, men at dette ble stemt ned som sprøyt fordi det ville ødelegge rasepreget. Dette ble jeg fortalt av en oppdretter som var der.

Engelsk Bulldog kjenner jeg ikke så mye til, men er det i ferd med å endre seg der, så er det vel muligens lysnet hos de franske også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fransk bulldog, og de er også veldig forskjellige i forhold til helse, pust og parring, fødsel.

Men det er nok flere FB som parres normalt og føder normalt, enn engelske.

Etter jeg møtte Peggy, til SoppenCamilla hadde jeg Enda mer lyst på EB enn før.

Men i ettertid har jeg møtt noen andre også, og da skjønner jeg at jeg ikke orker.

Hadde jeg fått garanti på at den ville være som Peggy, ville jeg ikke tvilt. Men dette er noe man ALDRI kan vite.

Som med mange andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, litt dumt å kalle denne tråden for parring av bulldog, fordi jeg kunne tenkt meg å høre mer om Soppens generelle tanker rundt bulldogen, siden hun eier en selv.. Jeg baserer ikke mitt syn om bulldogen på bakgrunn av den ene videoen der..!

Jeg er imot slik avl fordi JEG ikke ser på det som et sunt utseende. Når individer innen rasen har store porblemer med å puste, blir kjempefort slitne, ikke klarer å parre eller føde normalt så er det noe galt et sted, og det reagerer jeg på. For meg er det HELT ulogiskt å forme en hund slik at den blir så ille.. Men dette er jo mitt syn på rasen..

Jeg sier ikke at Soppen skal forsvare rasen, eller "omvende" meg/oss. Jeg vil bare vite hva hun synes generelt og hvorfor. Noe synes hun vel er bra siden hun kjøpte den rasen. Er det pga personligheten eller var det noe annet som appelerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er rasen min. Jeg tar ikke så veldig på veien som jeg tror du tror jeg gjør. Jeg bare gidder ikke diskutere, egentlig.

Når det er sagt, så er det ikke så innmari fett å få høre at man ikke skjønner at man avler på noe sånt, at de er avskyelige og fryktelige å høre på, at de blir slitne av å flytte èn fot, at man heldigvis ikke ser de så ofte, og at man blir kvalm av å se/høre de. Har ikke så lyst til å gå ut døra med bikkja mi da, liksom, selvom JEG vet at hun er en sunn, frisk og glad hund som mesteparten av tiden ikke lager noen lyder når hun puster, og som kan holde seg i aktivitet i flere timer i strekk uten problemer. :)

Jeg skriver litt som Loke! Jeg har ikke noe imot bulldoggen som rase, det er helsen jeg også er "imot". Helsen på (mange) av individene er fæl, avskyelig å avle på. Jeg synes det er flotte hunder, og Peggy er jo nydelig! Det tror jeg de fleste på sonen synes :) Jeg håper ikke du ble lei deg av at jeg reagerte på filmen, og dermed begynte å diskutere avlen på filmen. Det var ikke meningen! :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Bulldog, og kunne tenke meg en til en gang. Men jeg har blitt brent og er skeptisk til å prøve på nytt (avlivde min når hu var 2.5 år pga sykdom, men ikke typiske Bulldog sykdommer) Hun var med på det meste og var oppvokst med en Nuffe som det var full fres i. Hun var med på lange turer (dog ikke når det var over 15 + ute) Hun pusta og grynta ikke noe spesielt. Men hun snorka, og det som en godt voksen snørrete mann :lol: Hun hadde en "typisk" Bulldog feil, hun klarte ikke å puste og spy samtidig, da svimte hun av, hvor vanlig dette er hos Bulldog veit jeg ikke. Hun svimte også av en gang på tur (på vinteren, så var ikke pga varmen) Hvorfor veit vi ikke, det skjedde bare den ene gangen. Hun hadde også noen gemytt problemer, men det understreker jeg at IKKE er vanlig på Bulldog! En godt trent Bulldog skal ikke ha noe problem med å leve et fint og aktivt liv, problemet er at folk kjøper seg en sånn rase for å ha i sofaen. Mange er overvektige og sliter med det. Hvordan avelen er veit jeg ikke, det jeg veit er at oppdrettere bestiller keisersnitt uten å la tispa få prøve å føde naturlig først. Det har kanskje bedra seg der, og jeg håper at flere vil la dem føde selv, for får dem lov så er det faktisk mange som klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se: der ble jeg opplyst allerede.

Det er bra. :)

Ja, jeg vet at ikke alle linjene er like ille (det skreiv jeg jo også), men jeg trodde helt oppriktig at de sleit med å parre stort sett alle mann.

Uten at jeg skal love at jeg har rett, så kan det nok stemme at alt for mange har problemer med å parre naturlig. Mange får nok ikke engang muligheten til å prøve, fordi det har vært/er så vanlig å tappe og insemenere (herregud, så usikker jeg ble på det ordet plutselig, men dere skjønner hva jeg mener). Jeg hadde utrolig flaks da jeg fikk Peggy, MEN, jeg vurderte ikke bulldog før jeg fikk tilbud om å få fra akkurat DEN tispa. Hvor mange engelske bulldoger kan skryte på seg å gå kl 2 lydighet? Man kan ikke være en sjuk sofagris om man har klart å bli trent til det, Bibbi (mamma'n til Peggy) er veldig aktiv, frisk og en herlig hund, og det gjenspeiler seg stadig i hundene som oppdretteren til Peggy har avlet frem.

Cluet med bulldog, og i bulldogavl, er jo å finne en oppdretter som VIRKELIG avler på friske og fine hunder (og ikke bare sier de gjør det), og støtte DEN avlen. Det er jo ikke et alternativ å utrydde rasen, det skjønner vel til og med bulldoghaterene (jeg peker ikke på noen her nå), og da må man støtte den avlen man vet er bra.

Jeg vet at det for noen år siden ble tatt opp i raseklubben for Fransk Bulldog at de muligens burde begynne å avle de sunnere, men at dette ble stemt ned som sprøyt fordi det ville ødelegge rasepreget. Dette ble jeg fortalt av en oppdretter som var der.

Engelsk Bulldog kjenner jeg ikke så mye til, men er det i ferd med å endre seg der, så er det vel muligens lysnet hos de franske også.

Engelsk og fransk bulldog har en og samme raseklubb; norsk bulldogklubb.

Det er ingen hemmelighet at fransk-folkene er flinkere og mer hissige på dette med helse, og det er forferdelig synd (ikke at de er det, men at de er mye flinkere). Jeg var på min aller første generalforsamling i klubben i år, og jeg hadde ikke så mye å si der, men jeg kan si her at jeg dro derfra skuffet og målløs, over oppdretterene som var der, som driver med engelsk. Jeg håper, og tror, at den kvelden satte en støkk i flere, og at det neste år vil være ENDA "skumlere" å være der, og at det vil bli mer diskusjon rundt dette med bulldogavl. Som sagt er ikke jeg en oppdretter, men jeg kan, med hånda på hjertet, reise meg opp og si at jeg støtter de bulldogoppdretterene i Norge som JEG vet om, og som jeg VET at driver med samvittighetsavl av friske og sunne bulldoger. Dessverre for meg, er dette alt for få antall av det totale antallet bulldogoppdrettere i Norge.

Men i ettertid har jeg møtt noen andre også, og da skjønner jeg at jeg ikke orker.

Jeg har også møtt flere bulldoger jeg ikke fatter hvordan er champions, hvordan de kan bevege seg i en ring, hvordan de kan avles på, og hvordan eierene orker å dra de med seg rundt! Men jeg har møtt mange flere hyggelige bulldoger uten slike problemer. Det betyr ikke at de ekstreme ikke finnes, men de er jo mye enklere å huske på. Jeg kjenner også at jeg egentlig aldri har lyst på andre bulldoger enn fra linjene til Peggy, nettopp fordi at man aldri kan ha noen garanti (selv ikke med de rette linjene).

EDIT: Nå skrev jo flere mens jeg skrev, uten at jeg fikk beskjed om det. :P

Jeg syns også det er trist at mange bestiller keisersnitt uten å la tispa få prøve å føde, men jeg skjønner at det blir gjort. Dersom DET skal endres på, så MÅ det til et samarbeid mellom oppdrettere, veterinærer og evt forsikringsselskap. Mange forsikringsselskaper dekker ikke keisersnitt av bulldog, nettopp fordi det er så vanlig. Derfor må man evt prøve å la tispa føde naturlig, og HVIS det skulle gå galt, kunne samarbeide med veterinær og forsikringsselskap uten å bli totalt ruinert, og risikere livet til tispa og valpene. Det er flere som har sagt til meg at de er ganske sikre på at tispa deres kunne føda naturlig, men at de ikke turte å la henne prøve, i tilfelle det skulle gå galt. Det er veldig synd, og jeg håper min egen i det minste vil kunne føde naturlig og uten komplikasjoner.

Endret av SoppenCamilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe masse fornuftig og noe litt trist*

Det jeg faktisk stusser litt over er at de ikke ser at det skremmer bort valpekjøpere.

Hvis jeg var 'garantert' en frisk bulldog ville rasen vært på top 5 på ønskelista mi. Jeg simpelthen digger personligheten dems. Jeg vet at mange andre mener det samme, men Bulldog har blitt synonymt med syk hund som ikke orker tur og det må jo bare være trist for alle parter? Får håpe det glimter til snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg faktisk stusser litt over er at de ikke ser at det skremmer bort valpekjøpere.

Hvis jeg var 'garantert' en frisk bulldog ville rasen vært på top 5 på ønskelista mi. Jeg simpelthen digger personligheten dems. Jeg vet at mange andre mener det samme, men Bulldog har blitt synonymt med syk hund som ikke orker tur og det må jo bare være trist for alle parter? Får håpe det glimter til snart...

signerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg faktisk stusser litt over er at de ikke ser at det skremmer bort valpekjøpere.

Hvis jeg var 'garantert' en frisk bulldog ville rasen vært på top 5 på ønskelista mi. Jeg simpelthen digger personligheten dems. Jeg vet at mange andre mener det samme, men Bulldog har blitt synonymt med syk hund som ikke orker tur og det må jo bare være trist for alle parter? Får håpe det glimter til snart...

De skremmer vel ikke vekk NOK valpekjøpere, da. Jeg er jo en av dem som ikke ble skremt bort, men igjen, jeg hadde ikke engang vurdert bulldog om jeg ikke kunne fått fra Bibbi. Hun hadde jeg jo møtt flere ganger (fortsatt før jeg vurderte rasen), og jeg visste hva som bodde i henne. Før det så trodde jeg selvfølgelig at bulldog var en sjukdomsbefengt rase som man måtte bruke minst 30.000 på å operere så de fikk puste, for det var jo dèt folk sa. :P

Men jeg er enig, jeg håper at det glimter til snart! Jeg tror at litt yngre og nyere oppdrettere er mer obs på dette (uten å tilegne meg noen psykiske egenskaper akkurat her), og håper at det derfor blir bedre og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skremmer vel ikke vekk NOK valpekjøpere, da. Jeg er jo en av dem som ikke ble skremt bort, men igjen, jeg hadde ikke engang vurdert bulldog om jeg ikke kunne fått fra Bibbi. Hun hadde jeg jo møtt flere ganger (fortsatt før jeg vurderte rasen), og jeg visste hva som bodde i henne. Før det så trodde jeg selvfølgelig at bulldog var en sjukdomsbefengt rase som man måtte bruke minst 30.000 på å operere så de fikk puste, for det var jo dèt folk sa. :P

Men jeg er enig, jeg håper at det glimter til snart! Jeg tror at litt yngre og nyere oppdrettere er mer obs på dette (uten å tilegne meg noen psykiske egenskaper akkurat her), og håper at det derfor blir bedre og bedre.

Men du valgte bevisst fra en oppdretter som fokuserer på helse, sant? Det blir noe annet, og sender i beste fall noen signaler.

Det har jo - heldigvis - vært et veldig fokus på usunn hundeavl de siste årene, så det er jo lov å håpe at disse nydelige hundene etterhvert blir tilgjengelige for oss lettskremte også *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knurr, siden jeg er så glad i dere, så ringte jeg noen som kan dette med bulldogavl litt bedre enn meg selv.

Det som er problemet med avlen I NORGE ( :P ) er at bulldogen er veldig tung foran og lett bak. Derfor KAN det være (og er ofte) problematisk for tispa å holde hele vekta til fronten på hannhunden på sin egen bakpart. Men den eneste hjelpa de da trenger, er at tispa må få hjelp til å holde seg oppe under vekta til hannhunden. Selvsagt ikke en perfekt parringsøkt det heller, men det er ikke "verre" enn det (sånn som man ser på videoen i startinnlegget, det er ikke vanlig her. I det hele tatt). Men det hender også at de ikke klarer det i det hele tatt (det kan det være mange grunner til, og jeg har ikke alle de grunnene, så jeg får ikke ramset opp), og da må de insemeneres,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis det er selve parringsakten dere reagerer på, så er det aldeles ikke uvanlig at tisper må holdes fast. Hannhunder må hjelpes for å nå opp (eller stille tispa i nedoverbakke) på de aller fleste raser så er dette helt ukomplisert for de impliserte partene. De fleste veterinærer er ikke spesielt opptatt av om hunder kan reprodusere naturlig eller ikke heller de. Jeg har fått rådet om å inseminere tispa mi siden hun står så kort og kan være vanskelig å parre av norges fremste veterinærer på området, uten at de syns det var problemtisk i forhold til naturlig parring. Så da skjønner jeg ikke helt hvorfor et forum hvor folk ikke skal/vil ha rasen allikevel gidder å engasjere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knurr, siden jeg er så glad i dere, så ringte jeg noen som kan dette med bulldogavl litt bedre enn meg selv.

Det som er problemet med avlen I NORGE ( :P ) er at bulldogen er veldig tung foran og lett bak. Derfor KAN det være (og er ofte) problematisk for tispa å holde hele vekta til fronten på hannhunden på sin egen bakpart. Men den eneste hjelpa de da trenger, er at tispa må få hjelp til å holde seg oppe under vekta til hannhunden. Selvsagt ikke en perfekt parringsøkt det heller, men det er ikke "verre" enn det (sånn som man ser på videoen i startinnlegget, det er ikke vanlig her. I det hele tatt). Men det hender også at de ikke klarer det i det hele tatt (det kan det være mange grunner til, og jeg har ikke alle de grunnene, så jeg får ikke ramset opp), og da må de insemeneres,

Øy! Nå følte jeg meg elsket! :D Takk for dyptgående info :D

Hvis det er selve parringsakten dere reagerer på, så er det aldeles ikke uvanlig at tisper må holdes fast. Hannhunder må hjelpes for å nå opp (eller stille tispa i nedoverbakke) på de aller fleste raser så er dette helt ukomplisert for de impliserte partene. De fleste veterinærer er ikke spesielt opptatt av om hunder kan reprodusere naturlig eller ikke heller de. Jeg har fått rådet om å inseminere tispa mi siden hun står så kort og kan være vanskelig å parre av norges fremste veterinærer på området, uten at de syns det var problemtisk i forhold til naturlig parring. Så da skjønner jeg ikke helt hvorfor et forum hvor folk ikke skal/vil ha rasen allikevel gidder å engasjere seg.

Nei, det var noe av det jeg prøvde å si også. At det er andre ting med rasen som er verre, dette med parringsakten opprører meg ikke liksom. Det finnes mange arter som insemineres, og helt ærlig tror jeg at det sparer de for mye stress. De dør ikke ulykkelige fordi de aldri får seg et ligg liksom. Tror jeg da.

Men hvorfor må man planlegge å kjøpe rasen for å kunne engasjere seg rundt helsen deres egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Øy! Nå følte jeg meg elsket! :D Takk for dyptgående info :D

Nei, det var noe av det jeg prøvde å si også. At det er andre ting med rasen som er verre, dette med parringsakten opprører meg ikke liksom. Det finnes mange arter som insemineres, og helt ærlig tror jeg at det sparer de for mye stress. De dør ikke ulykkelige fordi de aldri får seg et ligg liksom. Tror jeg da.

Men hvorfor må man planlegge å kjøpe rasen for å kunne engasjere seg rundt helsen deres egentlig?

Nope man må ikke planlegge å kjøpe bulldog for å syns noe om avlsarbeidet. Men jeg syns diskusjoner som går på at man syns raser er syke/deformerte/skada etc for så å kritisere det man kan finne om rasen eller avlsarbeidet er en ensidig og lite intressant diskusjon både for raseentusiaster eller andre anatominerder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste veterinærer er ikke spesielt opptatt av om hunder kan reprodusere naturlig eller ikke heller de.

Nei de bryr seg vel mest om å få penger, de? :)

Jeg har fått rådet om å inseminere tispa mi siden hun står så kort og kan være vanskelig å parre av norges fremste veterinærer på området, uten at de syns det var problemtisk i forhold til naturlig parring.

Det er forskjell på om man må holdes fast pga. menneskers egoistiske trang til å ha en hund som ikke har et naturlig utseende - versus å ha en uheldig tendens til å ikke ville stå i ro lenge nok for at naturen skal kunne gå sin gang. Sistnevnte godkjennes under tvil for mennesklig interferens, førstnevnte underslås på egoisme hos mennesker som fører til andre individers degradering og dertil manglende evne til å reprodusere seg og til dels også leve et normalt liv.

Så da skjønner jeg ikke helt hvorfor et forum hvor folk ikke skal/vil ha rasen allikevel gidder å engasjere seg.

Engasjere seg?

fo·rum

Noun

/ˈfôrəm/

1. A meeting or medium where ideas and views on a particular issue can be exchanged

Her ytres ideer og syn på emnets tittel. Intet annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope man må ikke planlegge å kjøpe bulldog for å syns noe om avlsarbeidet. Men jeg syns diskusjoner som går på at man syns raser er syke/deformerte/skada etc for så å kritisere det man kan finne om rasen eller avlsarbeidet er en ensidig og lite intressant diskusjon både for raseentusiaster eller andre anatominerder.

Greit nok, men jeg synes det er en viktig diskusjon jeg. På alle raser, men spesielt på raser som ofte lider pga sitt eget utseende eller 'rasepreg'. Det gjelder ikke bare bulldoger, men her var det bulldog som ble diskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er selve parringsakten dere reagerer på, så er det aldeles ikke uvanlig at tisper må holdes fast. Hannhunder må hjelpes for å nå opp (eller stille tispa i nedoverbakke) på de aller fleste raser så er dette helt ukomplisert for de impliserte partene. De fleste veterinærer er ikke spesielt opptatt av om hunder kan reprodusere naturlig eller ikke heller de. Jeg har fått rådet om å inseminere tispa mi siden hun står så kort og kan være vanskelig å parre av norges fremste veterinærer på området, uten at de syns det var problemtisk i forhold til naturlig parring. Så da skjønner jeg ikke helt hvorfor et forum hvor folk ikke skal/vil ha rasen allikevel gidder å engasjere seg.

Nå er det stor forskjell på å måtte legge bikkja ned i bakken og holde alle bena fast, og insiminering!

Nei, det var noe av det jeg prøvde å si også. At det er andre ting med rasen som er verre, dette med parringsakten opprører meg ikke liksom. Det finnes mange arter som insemineres, og helt ærlig tror jeg at det sparer de for mye stress. De dør ikke ulykkelige fordi de aldri får seg et ligg liksom. Tror jeg da.

Se over^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si at jeg har sett "styggere" paringer enn den der.... Tisper med munnkurv,som ble bundet fast osv.... en helt annen rase men likevel.

Nå har jeg hatt gleden av bulldog i huset hele helgen,den puster faktisk normalt etter flere timer med ellevill lek.Beveger seg nydelig og er full av kraft.Ja hun snorker når hun sover hardt,men det gjør jammen meg jeg også uten at jeg går for å være spesielt feilkonstruert i pustetingene mine.

Det eneste som stopper meg fra å stå på valpe-liste hos den oppdretteren er den korte pelsen til rasen,ikke noe annet.

Selvfølgelig er det rom for forbedringer,men det er det vel hos de fleste raser eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker at Soppen svarer, til tross for at hun egentlig ikke ville det :ahappy:

Ellers håper jeg du sier noe på møtene til Bulldog folkene en gang, Soppen. Selv om du ikke er oppdretter. Resten har jeg sagt allerede.

Tusen takk! Det går liksom an å svare når jeg blir møtt med en seriøs tone, så takk for det, soniser!

Nå er dessverre bare generalforsamlingen en gang i året, men det er ikke umulig at jeg kan få med meg noen slik at jeg ikke står helt alene, og ta opp nettopp dette med helse og sunnhet på også engelsk bulldog. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men allikevel

De fleste veterinærer er ikke spesielt opptatt av om hunder kan reprodusere naturlig eller ikke heller de.

Hvorfor er det relevant hva de syns? De fleste veterinærer har ikke peiling på hundeavl.

Jeg syns det burde vektlegges i all hundeavl; at hundene kan reprodusere seg naturlig. Jeg syns det er en uting å imseminere en tispe ved hennes første kull dersom det lett kan unngås, og jeg har sett eksempler på at oppdretter først forsøker en naturlig parring, for så å inseminere når tispen ikke er villig (uansett hvor høyløpsk hun er). Når dette skjer helt ukritisk i noen generasjoner så kan man bare glemme å få til en naturlig parring :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...