Gå til innhold
Hundesonen.no

Informasjon om din hunderase


Maria
 Share

Recommended Posts

- Rase: Mops

- Pelstype: Korthåret

- Nødvendig pelsutstyr: Ingen børste sånn egentlig nødvendig. Anbefaler dog en gummibørste til å dra av den verste pelsen under røyting. Bruker en karde på de fawne siden de har dobbelt så mye pels som de sorte. (De fawne har dekkpels og underull mens de sorte skal bare ha dekkpels)

- Anbefalt pelsutstyr: Shampoo. Ellers liker jeg å dulle litt opp. Siden mine er utstillingshunder blir de dusjet i Chris Christensen. Både shampoo som passer pels farge, Thick and Thicker og balsam.

Anbefaler og å blåse hunden tørr siden den har rynker KAN det lettere forekomme våteksem.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.): Våtserveietter til å vaske hunden regelmessig under nesefolden. Ellers foretrekkes det vel seler pga den korte halsen.

- Utstilling: Ett diskret utstillingsbånd, selv foretrekker jeg halvstrup i sølv eller gullfarge med et sort enkelt kobbel.

- Spesielt for rasen: Røyter VELDIG mye. Kan snorke og bråke endel om den ikke holdes i bra kondisjon eller har lett for å bli stresset.

gal_img_fullsize_e55761468b5ad4879ae24afa7a4666ae.jpg

N S Dk Fin Ir Lux Cr Slo NORD uch Bundesiger-2009 EUW-09-10 FW-09 NW-09 EUjW-08 NORDW-09 NORDjW-08 CR jCH ESTCHINTCH (FCI)LVCH

Tangetoppen`s Obelix

(bildet lånt fra Tangetoppen.org)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase: Nova Scotia Duck Tolling Retriever

- Pelstype: Langhåret med underull

- Nødvendig pelsutstyr: Gummibørste og karde

- Anbefalt pelsutstyr: Shampoo og jeg bruker også balsam det legger pelsen veldig fint. Jeg har brukt lilla shampoo på potene som er hvite. Saks, gjerne effileringssaks til poter.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.): Sele og halsbånd ikke noe spesielt, kanskje noen dummies.

- Utstilling: Enkelt bånd som passer til pelsfargen, bades en uke før utstilling så pelsen for lagt seg fint. Fristilles.

- Spesielt for rasen: Ørenapping er greit før utstilling hvertfall. Ekstremt glad i vann og så har vi jo tollinghylet:)

baileyseuuch1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regne med LineSK kommer med utførlig beskrivelse av schnauzerne, hvis ikke så får noen poke meg så skal jeg skrive litt. :=)

-Rase

Saluki

-Pelstype:

Eh, heter vel langhåret, men eneste lange er faner og ører

-Nødvendig:

Holde ører og faner flokefri

-Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr:

Vanlig børste til grovbørsting og en god kam til ører og faner.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Myndehalsbånd! Hette over ørene ved spising for å spare ørepels.

- Utstilling

Ren og pen med korte fine klør og flokefri

- Spesielt for rasen

Skal ha behåring mellom tærne, altså tøffler.

-Rase

Basenji

-Pelstype:

Korthåret

-Nødvendig:

Ikke noe spesielle behov. Kan bruke shampoo før utstilling om ønskelig,

-Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr:

Gummikarde når den røyter, kanskje en myk naturbustbørste for kosens skyld, men absolutt ikke noe som har vært nødvendig her.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

- Utstilling

Ren og pen med korte fine klør

- Spesielt for rasen

Satser på at basenji og salukiguruene hyler ut om jeg har glemt noe viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Hette over ørene ved spising for å spare ørehår

Beklager å kuppe tråden, men hææææ??? Kan du forklare dette nærmere? Hvilke ørehår? og hvorfor skal de spares? Blir de skadet når Basenjier spiser :P ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at basenji og salukiguruene hyler ut om jeg har glemt noe viktig.

Jeg er ingen av delene, men jeg tror du har blandet sammen rasene i innlegget ditt. Basenji med ørehår og tøfler! :lol:

-Rase

Kaukasisk ovtcharka

-Pelstype:

Langhåret, rett og ganske stiv pels med masse tykk underull. Pelslengde varierer. Faner på ører, hale og baksiden av ben. Selvrensende, men med et rikt fettlag som fort oppleves som skittent. Halen og buksene har ganske stri pels som lett filtrer seg sammen og er stri å børste, pelsen på og rundt ørene har en tendens til å floke seg. Slipper underulla to ganger i året, men røyter jevnt og trutt utenom også.

Krever lite stell i forhold til pelsmengde og en enkel rake holder lenge for jevnlig stell. Gjennombørsting en gang i uka for å holde pelsen flokefri og minske pels på gulvet er mer enn nok.

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc)

Underullsrake, f.eks. schäferkarde.

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr

*Sjampo til å redusere fettlaget i pelsen

*Saks/effileringssaks til å trimme potepelsen (som vokser som ugress), fanene på ørene og hasene

*Blåser

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Ikke noe spesielt

- Utstilling

Gjennombørsting og fjerning av løs underull, trimming av faner og potepels for et ryddigere utseende, bad for å redusere fettlaget. Bruker lang tid på å tørke, så å gjøre det noen dager i forveien er lurt. Hvor nøye man vil gå til verks velger man jo selv, det er ikke en utpreget "pyntehund" i ringen, men pelsen skal være gjennombørstet og fri for løse underullsdotter.

- Spesielt for rasen

Ingenting i denne sammenhengen. Antar at stellet er mye det samme som f.eks. leonberger, som jo er veldig lik men langt vanligere.

Edit: Ørekupering der man klipper av hele ørelappen er fortsatt utbredt i utlandet, disse får naturligvis ikke stilles.

C.I.B, FIN MVA Tachetee Aardwolf, lånt fra www.tachetee.fi

aaturyp1.jpg

Endret av Argyros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Rase

Norsk Lundehund

-Pelstype:

Korthåret

-Nødvendig:

skal ikke ha for som inneholder mer enn 15% fett da dette kan trigge frem sykdommenIL (intestinal lymfangiektasi)

-Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr:

En vanlig børste.Rasen har selvrensendes pels så her vaskes det kun før hver utstiling.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Ikke noe spesiellt

- Utstilling

Enkelt bånd som matcher fargen på hunden og gjerne snake utstillings lenke.Hunden skal ikke klippes noe annet enn klør.

- Spesielt for rasen

Ekstra tær forlabbene er det fem treleddete tær og en som er toleddet, mens det på bakbeina er fire treleddete og to toleddete tær.

Det ytre øret kan foldes sammen, slik at det indre øret beskyttes mot skitt .

Har stor bevegelighet ved at skulderleddet er slik utformet at forbeina kan føres rett ut til siden, mens nakkeleddets fleksibilitet gjør at hunden kan bøye hodet bak på ryggen.

Bittet er ofte ujevnt og det er ganske vanlig med underbitt, særlig omvendt saksebitt.

blaan.jpg

Bildet er tatt av Tine Therese Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, soniser! Jeg skriver inn fortløpende :) Snille dere!

Også glemte jeg å si at det bare er å komme med innspill selv om raser er nevnt før, med mindre dere er 100% enige med det som er skrevet. Flere innspill gir et bredere svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du spurte om wheaten terrier, her er linker til noen pdf-filer med info fra klubben.

http://www.wheatenklubben.com/Pelsstell.pdf

http://www.wheatenklubben.com/Klippeskjema.pdf

Foreldrene mine bruker en oster-maskin på hele hunden, med forskjellige skjær. Tynner med effileringssaks. De bør dusjes med sjampo minst en gang i mnd, ellers har du en stinkende hund i hus. Barter bør vaskes oftere. Hundene fryser lett, og har behov for tynt regndekken, og ett godt vinterdekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du spurte om wheaten terrier, her er linker til noen pdf-filer med info fra klubben.

http://www.wheatenkl...m/Pelsstell.pdf

http://www.wheatenkl...lippeskjema.pdf

Foreldrene mine bruker en oster-maskin på hele hunden, med forskjellige skjær. Tynner med effileringssaks. De bør dusjes med sjampo minst en gang i mnd, ellers har du en stinkende hund i hus. Barter bør vaskes oftere. Hundene fryser lett, og har behov for tynt regndekken, og ett godt vinterdekken.

Takk skal du ha :) Skal se på det! Klippeskjema er flott.

Tror jeg skal mase litt på Kristine Mali om å få litt info fra henne og. Hun jobbet hos oss og er jo wheatennørd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase: Golden retriever

- Pelstype: Langhåret med underull

- Nødvendig pelsutstyr: Karde, shampoo - bruker KW, og den fungerer godt på pelsen til min golden

- Anbefalt pelsutstyr: Vil absolutt anbefale furminator i røyteperioden! Ellers er en saks grei å ha, både til å klippe fanene, rundt potene og på halen. Her bruker jeg effileringssaks, men om jeg ikke finner den har jeg brukt vanlig kjøkkensaks :P Men anbefaler effilering om det skal bli fint altså!

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.): Sele og halsbånd (vil absolutt anbefale halvstrup for å ha en sikkerhet for at de ikke kan vri seg ut), dummie er greit å ha.

- Utstilling: Enkelt utstillingsbånd med farge nærmest mulig hundens pelsfarge. Løkka på båndet skal kunne være såpass stor at den kan henge langt ned på skuldrene under oppstilling. Skal klippes og bades før utstilling. Bades helst bare noen dager før. Klippes rundt potene, brystet skal klippes (det skal være kort, men ikke så kort som hos enkelte spanieler), hale og faner skal klippes, samt under buken og magen, og ved ørene.

Kan stilles fritt, men vanligst at rasen stilles opp.

- Spesielt for rasen: Vær oppmerksom på at dette er en rase som er veldig glad i å grave, ellers er de ofte veldig glad i vann. Somoftest matglade og elsker å bære på ting de finne både inne og ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Papillon

Pelstype: Langhåret, silkeaktig.

Spesielt om pelsen: Rasen har underull, men i standaren står det at de ikke skal ha dette. Før en utstilling bør dette da fjernes. Noen individer har lite underull og bør da bruke et dekken når det regner eller er kaldt ute for å ikke fryse eller bli gjennomvåt. Pelsen under potene bør klippes så hunden ikke sklir og slik at det ikke dannes isklumper her.

Annet anbefalt utstyr: Dekken for hunder med lite underull.

Nødvendig stelleutstyr: Børste med ståltinner, kam med lite mellomrom og shampo.

Anbefalt stelleutstyr: Saks med butt ende til å klippe under potene med. Effilerinssaks til å klippe pelsen på benstammen. Underullskam til å fjerne underull. Shampo som gjør pelsen mer silkeaktig: Pet silk eller Spectrum ten fra CC. White on white for det gule i rumpen. Balsamspray til å bruke når man børster: Ice on Ice eller Natusan Kids. Tørrshampo eller potetmel til den gule pelsen i rumpen på utstilling.

Pelsstell: Det floker seg lett bak ørene, under frembeina og i skjørtet. Børster man daglig gjennom pelsen vil det bli minimalt til ingen floker i pelsen. Dette tar maks 5 minutter og sparer deg mye tid og skade på pelsen. Bruk alltid en sprayflaske med vann eller en balsamspray når du børster en papillon. Det er lurt å klippebort pelsen under potene så hunden ikke sklir eller får isklumper der om vinteren. Pelsen i baken har lett for å bli full i tiss. Da er det lurt å vaske når det begynner å lukte vondt.

Utstilling: Før en utstilling bades hunden. Dette gjøres enten dagen før eller et par dager i forveien om pelsen ligger seg i en midtskill. Man føner pelsen etter bad for å unngå liggemerker. Man føner da medhårs og børster underveis. En uke i forveien klipper man pelsen på potene. Man bruker en saks med butt ende til å klippe pelsen under potene. Rundt potene kan man bruke den samme saksen, eventuelt en effileringssaks. De skal ha harelabb, så man beholder pelsen frempå poten. Får hunden en veldig klumpete pote kan man bruke en effileringssaks til å tynne pelsen oppå poten. Man kan bruke effileringssaksen til å klippebort pelsen på benstammen fremme og bak. Fremme klipper man opp til den ekstra tåen, mens man klippet opp til hasen bak. Man kan bruke tørrshampo eller potetmel i rumpen på hunden om pelsen der er gul på utstillingsdagen.

6058178209_bd08aec353_z.jpg

Ferdig klippet bakfot.

Bilde av en raserepresentant som kunne deltatt på utstilling med den pelskondisjonen den er på bildet

5821805488_7b845b2c73_z.jpg

Se bort i fra den skamklipte fremfoten, hun ble barbert av veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å kuppe tråden, men hææææ??? Kan du forklare dette nærmere? Hvilke ørehår? og hvorfor skal de spares? Blir de skadet når Basenjier spiser :P ?

Jeg er ingen av delene, men jeg tror du har blandet sammen rasene i innlegget ditt. Basenji med ørehår og tøfler! :lol:

Oppps! *fikse* Sånn går det når man svarer på tråd etterat man burde ha lagt seg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase Boxer

- Pelstype korthåret,glatt

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc) ingenting spesielt

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr her bruker vi oppvaskhansker og fjerner løshår med det,kjempeeffektivt

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.) gummikarde (sånn massasjedings),sele er innmari greit siden boxern gjerne kaster seg frem når den er gira og da minsker man belastningen på nakken.

- Utstilling Ren og velstelt :) vet at noen går over bikkja med pusseskinn før de skal i ringen for å få frem glansen i pelsen

- Spesielt for rasen Duracellkaniner med adhd :rofl: Spondylose og hjertefeil er noe rasen har slitt med og bør sjekkes og absolutt ikke avles på. Ellers kjempetrivlige hunder med verdens mest sjarmerende vesen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Jeg vil gjerne ha tips til barbermaskin som passer Cavalier-pels. Har en allergiker i familien, og må derfor bruke Petal Clense i perioder. Synes det er greit å fjerne overflødig pels da, så blir det mindre klin.

Vanlig hårklippemaskin fungerer IKKE.

Til vanlig pelsstell bør man ha et lite utvalg av ulike børster og kammer. ...og saks ;) Cavalierpelsen tover veldig lett bak ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha tips til barbermaskin som passer Cavalier-pels. Har en allergiker i familien, og må derfor bruke Petal Clense i perioder. Synes det er greit å fjerne overflødig pels da, så blir det mindre klin.

Vanlig hårklippemaskin fungerer IKKE.

Til vanlig pelsstell bør man ha et lite utvalg av ulike børster og kammer. ...og saks ;) Cavalierpelsen tover veldig lett bak ørene.

Du bør investere i en Andis super speed eller en oster Golden A5. Du får mange ulike skjær og kammer til disse, og maskinene går og går. Har selv Andis og er veldig fornøyd med den. Eneste som duger på en silkemyk pels er skikkelige maskiner og skarpe skjær. Selv bruker jeg mest 10er skjæret til Andis og setter kam på det om jeg vil ha litt lengde. Beste prisen får du som regel hos HundiHuset (sjekk Finn eller Facebook) :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase:

-Australian Sheperd

Pelstype:
-Langhåret dobbelpels med dekk hår og underull. Røyter mye 2 ganger i året.

Nødvendig stelleutstyr:
-Klotang, effileringssaks, pelssaks, potesaks, karde, kam og børste. Chris Christensen eller Plush Puppy pelsprodukter.

Anbefalt:
-Føner, kløv, furminator

Annet anbefalt utstyr:
-Normalt hundeutstyr som bånd, sele, halsbånd, bur, seng, draleker, tyggeleker, kong, tepper, klikker, matskål og vannskål.

Utstilling:
Klotang, effileringssaks, kam, karde, pelssaks, Chirs Christensen White on White Shampo eller Plush Puppy BodyBuilding Shampo, føner, funktig håndkle, tøybur, utstillingsbånd (beige til rød og sort til sort/blå hund) vannskål og godbiter.

Spesielt for rasen:
- Rasen er aktiv og trenger mental og fysisk stimuli. Derfor bør man anskaffe leker som draleker, kong og aktiviseringsleker. Man bør også ta i bruk klikker, slik at hunden må bruke hodet sitt. Godbiter av diverse slag er nødvendig når man trener, eller en leke, f.eks en ball. Aussien liker å bevege seg, så en kløv eller en trekksele er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...