Gå til innhold
Hundesonen.no

Informasjon om din hunderase


Maria
 Share

Recommended Posts

- Rase: Mops

- Pelstype: Korthåret

- Nødvendig pelsutstyr: Ingen børste sånn egentlig nødvendig. Anbefaler dog en gummibørste til å dra av den verste pelsen under røyting. Bruker en karde på de fawne siden de har dobbelt så mye pels som de sorte. (De fawne har dekkpels og underull mens de sorte skal bare ha dekkpels)

- Anbefalt pelsutstyr: Shampoo. Ellers liker jeg å dulle litt opp. Siden mine er utstillingshunder blir de dusjet i Chris Christensen. Både shampoo som passer pels farge, Thick and Thicker og balsam.

Anbefaler og å blåse hunden tørr siden den har rynker KAN det lettere forekomme våteksem.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.): Våtserveietter til å vaske hunden regelmessig under nesefolden. Ellers foretrekkes det vel seler pga den korte halsen.

- Utstilling: Ett diskret utstillingsbånd, selv foretrekker jeg halvstrup i sølv eller gullfarge med et sort enkelt kobbel.

- Spesielt for rasen: Røyter VELDIG mye. Kan snorke og bråke endel om den ikke holdes i bra kondisjon eller har lett for å bli stresset.

gal_img_fullsize_e55761468b5ad4879ae24afa7a4666ae.jpg

N S Dk Fin Ir Lux Cr Slo NORD uch Bundesiger-2009 EUW-09-10 FW-09 NW-09 EUjW-08 NORDW-09 NORDjW-08 CR jCH ESTCHINTCH (FCI)LVCH

Tangetoppen`s Obelix

(bildet lånt fra Tangetoppen.org)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase: Nova Scotia Duck Tolling Retriever

- Pelstype: Langhåret med underull

- Nødvendig pelsutstyr: Gummibørste og karde

- Anbefalt pelsutstyr: Shampoo og jeg bruker også balsam det legger pelsen veldig fint. Jeg har brukt lilla shampoo på potene som er hvite. Saks, gjerne effileringssaks til poter.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.): Sele og halsbånd ikke noe spesielt, kanskje noen dummies.

- Utstilling: Enkelt bånd som passer til pelsfargen, bades en uke før utstilling så pelsen for lagt seg fint. Fristilles.

- Spesielt for rasen: Ørenapping er greit før utstilling hvertfall. Ekstremt glad i vann og så har vi jo tollinghylet:)

baileyseuuch1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regne med LineSK kommer med utførlig beskrivelse av schnauzerne, hvis ikke så får noen poke meg så skal jeg skrive litt. :=)

-Rase

Saluki

-Pelstype:

Eh, heter vel langhåret, men eneste lange er faner og ører

-Nødvendig:

Holde ører og faner flokefri

-Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr:

Vanlig børste til grovbørsting og en god kam til ører og faner.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Myndehalsbånd! Hette over ørene ved spising for å spare ørepels.

- Utstilling

Ren og pen med korte fine klør og flokefri

- Spesielt for rasen

Skal ha behåring mellom tærne, altså tøffler.

-Rase

Basenji

-Pelstype:

Korthåret

-Nødvendig:

Ikke noe spesielle behov. Kan bruke shampoo før utstilling om ønskelig,

-Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr:

Gummikarde når den røyter, kanskje en myk naturbustbørste for kosens skyld, men absolutt ikke noe som har vært nødvendig her.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

- Utstilling

Ren og pen med korte fine klør

- Spesielt for rasen

Satser på at basenji og salukiguruene hyler ut om jeg har glemt noe viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Hette over ørene ved spising for å spare ørehår

Beklager å kuppe tråden, men hææææ??? Kan du forklare dette nærmere? Hvilke ørehår? og hvorfor skal de spares? Blir de skadet når Basenjier spiser :P ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at basenji og salukiguruene hyler ut om jeg har glemt noe viktig.

Jeg er ingen av delene, men jeg tror du har blandet sammen rasene i innlegget ditt. Basenji med ørehår og tøfler! :lol:

-Rase

Kaukasisk ovtcharka

-Pelstype:

Langhåret, rett og ganske stiv pels med masse tykk underull. Pelslengde varierer. Faner på ører, hale og baksiden av ben. Selvrensende, men med et rikt fettlag som fort oppleves som skittent. Halen og buksene har ganske stri pels som lett filtrer seg sammen og er stri å børste, pelsen på og rundt ørene har en tendens til å floke seg. Slipper underulla to ganger i året, men røyter jevnt og trutt utenom også.

Krever lite stell i forhold til pelsmengde og en enkel rake holder lenge for jevnlig stell. Gjennombørsting en gang i uka for å holde pelsen flokefri og minske pels på gulvet er mer enn nok.

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc)

Underullsrake, f.eks. schäferkarde.

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr

*Sjampo til å redusere fettlaget i pelsen

*Saks/effileringssaks til å trimme potepelsen (som vokser som ugress), fanene på ørene og hasene

*Blåser

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Ikke noe spesielt

- Utstilling

Gjennombørsting og fjerning av løs underull, trimming av faner og potepels for et ryddigere utseende, bad for å redusere fettlaget. Bruker lang tid på å tørke, så å gjøre det noen dager i forveien er lurt. Hvor nøye man vil gå til verks velger man jo selv, det er ikke en utpreget "pyntehund" i ringen, men pelsen skal være gjennombørstet og fri for løse underullsdotter.

- Spesielt for rasen

Ingenting i denne sammenhengen. Antar at stellet er mye det samme som f.eks. leonberger, som jo er veldig lik men langt vanligere.

Edit: Ørekupering der man klipper av hele ørelappen er fortsatt utbredt i utlandet, disse får naturligvis ikke stilles.

C.I.B, FIN MVA Tachetee Aardwolf, lånt fra www.tachetee.fi

aaturyp1.jpg

Endret av Argyros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Rase

Norsk Lundehund

-Pelstype:

Korthåret

-Nødvendig:

skal ikke ha for som inneholder mer enn 15% fett da dette kan trigge frem sykdommenIL (intestinal lymfangiektasi)

-Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr:

En vanlig børste.Rasen har selvrensendes pels så her vaskes det kun før hver utstiling.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Ikke noe spesiellt

- Utstilling

Enkelt bånd som matcher fargen på hunden og gjerne snake utstillings lenke.Hunden skal ikke klippes noe annet enn klør.

- Spesielt for rasen

Ekstra tær forlabbene er det fem treleddete tær og en som er toleddet, mens det på bakbeina er fire treleddete og to toleddete tær.

Det ytre øret kan foldes sammen, slik at det indre øret beskyttes mot skitt .

Har stor bevegelighet ved at skulderleddet er slik utformet at forbeina kan føres rett ut til siden, mens nakkeleddets fleksibilitet gjør at hunden kan bøye hodet bak på ryggen.

Bittet er ofte ujevnt og det er ganske vanlig med underbitt, særlig omvendt saksebitt.

blaan.jpg

Bildet er tatt av Tine Therese Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, soniser! Jeg skriver inn fortløpende :) Snille dere!

Også glemte jeg å si at det bare er å komme med innspill selv om raser er nevnt før, med mindre dere er 100% enige med det som er skrevet. Flere innspill gir et bredere svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du spurte om wheaten terrier, her er linker til noen pdf-filer med info fra klubben.

http://www.wheatenklubben.com/Pelsstell.pdf

http://www.wheatenklubben.com/Klippeskjema.pdf

Foreldrene mine bruker en oster-maskin på hele hunden, med forskjellige skjær. Tynner med effileringssaks. De bør dusjes med sjampo minst en gang i mnd, ellers har du en stinkende hund i hus. Barter bør vaskes oftere. Hundene fryser lett, og har behov for tynt regndekken, og ett godt vinterdekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du spurte om wheaten terrier, her er linker til noen pdf-filer med info fra klubben.

http://www.wheatenkl...m/Pelsstell.pdf

http://www.wheatenkl...lippeskjema.pdf

Foreldrene mine bruker en oster-maskin på hele hunden, med forskjellige skjær. Tynner med effileringssaks. De bør dusjes med sjampo minst en gang i mnd, ellers har du en stinkende hund i hus. Barter bør vaskes oftere. Hundene fryser lett, og har behov for tynt regndekken, og ett godt vinterdekken.

Takk skal du ha :) Skal se på det! Klippeskjema er flott.

Tror jeg skal mase litt på Kristine Mali om å få litt info fra henne og. Hun jobbet hos oss og er jo wheatennørd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase: Golden retriever

- Pelstype: Langhåret med underull

- Nødvendig pelsutstyr: Karde, shampoo - bruker KW, og den fungerer godt på pelsen til min golden

- Anbefalt pelsutstyr: Vil absolutt anbefale furminator i røyteperioden! Ellers er en saks grei å ha, både til å klippe fanene, rundt potene og på halen. Her bruker jeg effileringssaks, men om jeg ikke finner den har jeg brukt vanlig kjøkkensaks :P Men anbefaler effilering om det skal bli fint altså!

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.): Sele og halsbånd (vil absolutt anbefale halvstrup for å ha en sikkerhet for at de ikke kan vri seg ut), dummie er greit å ha.

- Utstilling: Enkelt utstillingsbånd med farge nærmest mulig hundens pelsfarge. Løkka på båndet skal kunne være såpass stor at den kan henge langt ned på skuldrene under oppstilling. Skal klippes og bades før utstilling. Bades helst bare noen dager før. Klippes rundt potene, brystet skal klippes (det skal være kort, men ikke så kort som hos enkelte spanieler), hale og faner skal klippes, samt under buken og magen, og ved ørene.

Kan stilles fritt, men vanligst at rasen stilles opp.

- Spesielt for rasen: Vær oppmerksom på at dette er en rase som er veldig glad i å grave, ellers er de ofte veldig glad i vann. Somoftest matglade og elsker å bære på ting de finne både inne og ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Papillon

Pelstype: Langhåret, silkeaktig.

Spesielt om pelsen: Rasen har underull, men i standaren står det at de ikke skal ha dette. Før en utstilling bør dette da fjernes. Noen individer har lite underull og bør da bruke et dekken når det regner eller er kaldt ute for å ikke fryse eller bli gjennomvåt. Pelsen under potene bør klippes så hunden ikke sklir og slik at det ikke dannes isklumper her.

Annet anbefalt utstyr: Dekken for hunder med lite underull.

Nødvendig stelleutstyr: Børste med ståltinner, kam med lite mellomrom og shampo.

Anbefalt stelleutstyr: Saks med butt ende til å klippe under potene med. Effilerinssaks til å klippe pelsen på benstammen. Underullskam til å fjerne underull. Shampo som gjør pelsen mer silkeaktig: Pet silk eller Spectrum ten fra CC. White on white for det gule i rumpen. Balsamspray til å bruke når man børster: Ice on Ice eller Natusan Kids. Tørrshampo eller potetmel til den gule pelsen i rumpen på utstilling.

Pelsstell: Det floker seg lett bak ørene, under frembeina og i skjørtet. Børster man daglig gjennom pelsen vil det bli minimalt til ingen floker i pelsen. Dette tar maks 5 minutter og sparer deg mye tid og skade på pelsen. Bruk alltid en sprayflaske med vann eller en balsamspray når du børster en papillon. Det er lurt å klippebort pelsen under potene så hunden ikke sklir eller får isklumper der om vinteren. Pelsen i baken har lett for å bli full i tiss. Da er det lurt å vaske når det begynner å lukte vondt.

Utstilling: Før en utstilling bades hunden. Dette gjøres enten dagen før eller et par dager i forveien om pelsen ligger seg i en midtskill. Man føner pelsen etter bad for å unngå liggemerker. Man føner da medhårs og børster underveis. En uke i forveien klipper man pelsen på potene. Man bruker en saks med butt ende til å klippe pelsen under potene. Rundt potene kan man bruke den samme saksen, eventuelt en effileringssaks. De skal ha harelabb, så man beholder pelsen frempå poten. Får hunden en veldig klumpete pote kan man bruke en effileringssaks til å tynne pelsen oppå poten. Man kan bruke effileringssaksen til å klippebort pelsen på benstammen fremme og bak. Fremme klipper man opp til den ekstra tåen, mens man klippet opp til hasen bak. Man kan bruke tørrshampo eller potetmel i rumpen på hunden om pelsen der er gul på utstillingsdagen.

6058178209_bd08aec353_z.jpg

Ferdig klippet bakfot.

Bilde av en raserepresentant som kunne deltatt på utstilling med den pelskondisjonen den er på bildet

5821805488_7b845b2c73_z.jpg

Se bort i fra den skamklipte fremfoten, hun ble barbert av veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å kuppe tråden, men hææææ??? Kan du forklare dette nærmere? Hvilke ørehår? og hvorfor skal de spares? Blir de skadet når Basenjier spiser :P ?

Jeg er ingen av delene, men jeg tror du har blandet sammen rasene i innlegget ditt. Basenji med ørehår og tøfler! :lol:

Oppps! *fikse* Sånn går det når man svarer på tråd etterat man burde ha lagt seg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase Boxer

- Pelstype korthåret,glatt

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc) ingenting spesielt

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr her bruker vi oppvaskhansker og fjerner løshår med det,kjempeeffektivt

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.) gummikarde (sånn massasjedings),sele er innmari greit siden boxern gjerne kaster seg frem når den er gira og da minsker man belastningen på nakken.

- Utstilling Ren og velstelt :) vet at noen går over bikkja med pusseskinn før de skal i ringen for å få frem glansen i pelsen

- Spesielt for rasen Duracellkaniner med adhd :rofl: Spondylose og hjertefeil er noe rasen har slitt med og bør sjekkes og absolutt ikke avles på. Ellers kjempetrivlige hunder med verdens mest sjarmerende vesen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Jeg vil gjerne ha tips til barbermaskin som passer Cavalier-pels. Har en allergiker i familien, og må derfor bruke Petal Clense i perioder. Synes det er greit å fjerne overflødig pels da, så blir det mindre klin.

Vanlig hårklippemaskin fungerer IKKE.

Til vanlig pelsstell bør man ha et lite utvalg av ulike børster og kammer. ...og saks ;) Cavalierpelsen tover veldig lett bak ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha tips til barbermaskin som passer Cavalier-pels. Har en allergiker i familien, og må derfor bruke Petal Clense i perioder. Synes det er greit å fjerne overflødig pels da, så blir det mindre klin.

Vanlig hårklippemaskin fungerer IKKE.

Til vanlig pelsstell bør man ha et lite utvalg av ulike børster og kammer. ...og saks ;) Cavalierpelsen tover veldig lett bak ørene.

Du bør investere i en Andis super speed eller en oster Golden A5. Du får mange ulike skjær og kammer til disse, og maskinene går og går. Har selv Andis og er veldig fornøyd med den. Eneste som duger på en silkemyk pels er skikkelige maskiner og skarpe skjær. Selv bruker jeg mest 10er skjæret til Andis og setter kam på det om jeg vil ha litt lengde. Beste prisen får du som regel hos HundiHuset (sjekk Finn eller Facebook) :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase:

-Australian Sheperd

Pelstype:
-Langhåret dobbelpels med dekk hår og underull. Røyter mye 2 ganger i året.

Nødvendig stelleutstyr:
-Klotang, effileringssaks, pelssaks, potesaks, karde, kam og børste. Chris Christensen eller Plush Puppy pelsprodukter.

Anbefalt:
-Føner, kløv, furminator

Annet anbefalt utstyr:
-Normalt hundeutstyr som bånd, sele, halsbånd, bur, seng, draleker, tyggeleker, kong, tepper, klikker, matskål og vannskål.

Utstilling:
Klotang, effileringssaks, kam, karde, pelssaks, Chirs Christensen White on White Shampo eller Plush Puppy BodyBuilding Shampo, føner, funktig håndkle, tøybur, utstillingsbånd (beige til rød og sort til sort/blå hund) vannskål og godbiter.

Spesielt for rasen:
- Rasen er aktiv og trenger mental og fysisk stimuli. Derfor bør man anskaffe leker som draleker, kong og aktiviseringsleker. Man bør også ta i bruk klikker, slik at hunden må bruke hodet sitt. Godbiter av diverse slag er nødvendig når man trener, eller en leke, f.eks en ball. Aussien liker å bevege seg, så en kløv eller en trekksele er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så mye overraskende eksemplarisk adferd i dag, jeg har lyst til å ignorere alt som ikke var eksemplarisk, fordi fremgangen er så tydelig. Ingen byks i iver for å hilse på forbipasserende, ikke noen stressende impulser om å jage etter syklister. Med unntak av en close call, med snuten faretruende nær å berøre midt på skinkesprekken til en som stod med ryggen til, så forsøkte han heller ikke sniffe busspassasjerer. Rolig og behersket og tålmodig for det meste. Ny fase i utviklingen og sladretreningen har fått effekt.  Hva jeg trenger bli flinkere til å forutse er Edewards ønske om sosial inkludering ved kassen i butikker, for å unngå at han planter labbene på disken. Det har skjedd så mange ganger nå, det er pinlig overfor meg selv å ikke forutse og forebygge det der. Inne i dyrebutikken er det ingen krise, men å LA ham få sjansen til å plante labbene på disken i kaffebaren er FLAUT. Virkelig flaut. Trenger huske at det å interaktere med andre mennesker sammen med Edeward er reell multitasking. Hovedvekten av oppmerksomhet må være på ham, og det er ikke rom for å ikke ha ham som universets midtpunkt i flere sekunder, ellers bryter han sitt-bli for å gjenvinne status som center of attention. Han er dramaqueen og skjørtejeger. Flørter med alt på to bein som sender ham vibber av gjensidig interesse. Vibber. Blikk. Følelser. Det er en kommunikasjonsform Edeward forstår, og der det vibber potensiell kos og kjærlighet, der er ikke han sen om å prøve innkassere.  Nuvel. Han ville endelig posere for fotografen i dag: Enten så har han forstått at sitt-bli gjelder selv om mamsen tar opp den flate, svart magi dingsen, eller.. ..så ble en vindel gittertrapp bare too much to ask. Det var ikke det at han ikke hadde lyst på den bollen.    Det var dumt av meg å sette oss i den situasjonen der med sekken full av råfor. Ventet tålmodig og nonchalant noen trinn lenger ned, uten å gi ham mer oppmerksomhet, og tenkte jeg ikke ville gå derfra før vi mestret den trappen, men så gikk det kuldegys nedover ryggen min og påminnet meg om at vi hadde en real klimakrise på gang, og vi måtte avbryte for å reise hjem til fryseren. Bedre planlegging neste gang.
    • Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...