Gå til innhold
Hundesonen.no

Informasjon om din hunderase


Maria
 Share

Recommended Posts

- Rase: Mops

- Pelstype: Korthåret

- Nødvendig pelsutstyr: Ingen børste sånn egentlig nødvendig. Anbefaler dog en gummibørste til å dra av den verste pelsen under røyting. Bruker en karde på de fawne siden de har dobbelt så mye pels som de sorte. (De fawne har dekkpels og underull mens de sorte skal bare ha dekkpels)

- Anbefalt pelsutstyr: Shampoo. Ellers liker jeg å dulle litt opp. Siden mine er utstillingshunder blir de dusjet i Chris Christensen. Både shampoo som passer pels farge, Thick and Thicker og balsam.

Anbefaler og å blåse hunden tørr siden den har rynker KAN det lettere forekomme våteksem.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.): Våtserveietter til å vaske hunden regelmessig under nesefolden. Ellers foretrekkes det vel seler pga den korte halsen.

- Utstilling: Ett diskret utstillingsbånd, selv foretrekker jeg halvstrup i sølv eller gullfarge med et sort enkelt kobbel.

- Spesielt for rasen: Røyter VELDIG mye. Kan snorke og bråke endel om den ikke holdes i bra kondisjon eller har lett for å bli stresset.

gal_img_fullsize_e55761468b5ad4879ae24afa7a4666ae.jpg

N S Dk Fin Ir Lux Cr Slo NORD uch Bundesiger-2009 EUW-09-10 FW-09 NW-09 EUjW-08 NORDW-09 NORDjW-08 CR jCH ESTCHINTCH (FCI)LVCH

Tangetoppen`s Obelix

(bildet lånt fra Tangetoppen.org)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase: Nova Scotia Duck Tolling Retriever

- Pelstype: Langhåret med underull

- Nødvendig pelsutstyr: Gummibørste og karde

- Anbefalt pelsutstyr: Shampoo og jeg bruker også balsam det legger pelsen veldig fint. Jeg har brukt lilla shampoo på potene som er hvite. Saks, gjerne effileringssaks til poter.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.): Sele og halsbånd ikke noe spesielt, kanskje noen dummies.

- Utstilling: Enkelt bånd som passer til pelsfargen, bades en uke før utstilling så pelsen for lagt seg fint. Fristilles.

- Spesielt for rasen: Ørenapping er greit før utstilling hvertfall. Ekstremt glad i vann og så har vi jo tollinghylet:)

baileyseuuch1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regne med LineSK kommer med utførlig beskrivelse av schnauzerne, hvis ikke så får noen poke meg så skal jeg skrive litt. :=)

-Rase

Saluki

-Pelstype:

Eh, heter vel langhåret, men eneste lange er faner og ører

-Nødvendig:

Holde ører og faner flokefri

-Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr:

Vanlig børste til grovbørsting og en god kam til ører og faner.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Myndehalsbånd! Hette over ørene ved spising for å spare ørepels.

- Utstilling

Ren og pen med korte fine klør og flokefri

- Spesielt for rasen

Skal ha behåring mellom tærne, altså tøffler.

-Rase

Basenji

-Pelstype:

Korthåret

-Nødvendig:

Ikke noe spesielle behov. Kan bruke shampoo før utstilling om ønskelig,

-Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr:

Gummikarde når den røyter, kanskje en myk naturbustbørste for kosens skyld, men absolutt ikke noe som har vært nødvendig her.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

- Utstilling

Ren og pen med korte fine klør

- Spesielt for rasen

Satser på at basenji og salukiguruene hyler ut om jeg har glemt noe viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Hette over ørene ved spising for å spare ørehår

Beklager å kuppe tråden, men hææææ??? Kan du forklare dette nærmere? Hvilke ørehår? og hvorfor skal de spares? Blir de skadet når Basenjier spiser :P ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at basenji og salukiguruene hyler ut om jeg har glemt noe viktig.

Jeg er ingen av delene, men jeg tror du har blandet sammen rasene i innlegget ditt. Basenji med ørehår og tøfler! :lol:

-Rase

Kaukasisk ovtcharka

-Pelstype:

Langhåret, rett og ganske stiv pels med masse tykk underull. Pelslengde varierer. Faner på ører, hale og baksiden av ben. Selvrensende, men med et rikt fettlag som fort oppleves som skittent. Halen og buksene har ganske stri pels som lett filtrer seg sammen og er stri å børste, pelsen på og rundt ørene har en tendens til å floke seg. Slipper underulla to ganger i året, men røyter jevnt og trutt utenom også.

Krever lite stell i forhold til pelsmengde og en enkel rake holder lenge for jevnlig stell. Gjennombørsting en gang i uka for å holde pelsen flokefri og minske pels på gulvet er mer enn nok.

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc)

Underullsrake, f.eks. schäferkarde.

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr

*Sjampo til å redusere fettlaget i pelsen

*Saks/effileringssaks til å trimme potepelsen (som vokser som ugress), fanene på ørene og hasene

*Blåser

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Ikke noe spesielt

- Utstilling

Gjennombørsting og fjerning av løs underull, trimming av faner og potepels for et ryddigere utseende, bad for å redusere fettlaget. Bruker lang tid på å tørke, så å gjøre det noen dager i forveien er lurt. Hvor nøye man vil gå til verks velger man jo selv, det er ikke en utpreget "pyntehund" i ringen, men pelsen skal være gjennombørstet og fri for løse underullsdotter.

- Spesielt for rasen

Ingenting i denne sammenhengen. Antar at stellet er mye det samme som f.eks. leonberger, som jo er veldig lik men langt vanligere.

Edit: Ørekupering der man klipper av hele ørelappen er fortsatt utbredt i utlandet, disse får naturligvis ikke stilles.

C.I.B, FIN MVA Tachetee Aardwolf, lånt fra www.tachetee.fi

aaturyp1.jpg

Endret av Argyros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Rase

Norsk Lundehund

-Pelstype:

Korthåret

-Nødvendig:

skal ikke ha for som inneholder mer enn 15% fett da dette kan trigge frem sykdommenIL (intestinal lymfangiektasi)

-Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr:

En vanlig børste.Rasen har selvrensendes pels så her vaskes det kun før hver utstiling.

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.)

Ikke noe spesiellt

- Utstilling

Enkelt bånd som matcher fargen på hunden og gjerne snake utstillings lenke.Hunden skal ikke klippes noe annet enn klør.

- Spesielt for rasen

Ekstra tær forlabbene er det fem treleddete tær og en som er toleddet, mens det på bakbeina er fire treleddete og to toleddete tær.

Det ytre øret kan foldes sammen, slik at det indre øret beskyttes mot skitt .

Har stor bevegelighet ved at skulderleddet er slik utformet at forbeina kan føres rett ut til siden, mens nakkeleddets fleksibilitet gjør at hunden kan bøye hodet bak på ryggen.

Bittet er ofte ujevnt og det er ganske vanlig med underbitt, særlig omvendt saksebitt.

blaan.jpg

Bildet er tatt av Tine Therese Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, soniser! Jeg skriver inn fortløpende :) Snille dere!

Også glemte jeg å si at det bare er å komme med innspill selv om raser er nevnt før, med mindre dere er 100% enige med det som er skrevet. Flere innspill gir et bredere svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du spurte om wheaten terrier, her er linker til noen pdf-filer med info fra klubben.

http://www.wheatenklubben.com/Pelsstell.pdf

http://www.wheatenklubben.com/Klippeskjema.pdf

Foreldrene mine bruker en oster-maskin på hele hunden, med forskjellige skjær. Tynner med effileringssaks. De bør dusjes med sjampo minst en gang i mnd, ellers har du en stinkende hund i hus. Barter bør vaskes oftere. Hundene fryser lett, og har behov for tynt regndekken, og ett godt vinterdekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du spurte om wheaten terrier, her er linker til noen pdf-filer med info fra klubben.

http://www.wheatenkl...m/Pelsstell.pdf

http://www.wheatenkl...lippeskjema.pdf

Foreldrene mine bruker en oster-maskin på hele hunden, med forskjellige skjær. Tynner med effileringssaks. De bør dusjes med sjampo minst en gang i mnd, ellers har du en stinkende hund i hus. Barter bør vaskes oftere. Hundene fryser lett, og har behov for tynt regndekken, og ett godt vinterdekken.

Takk skal du ha :) Skal se på det! Klippeskjema er flott.

Tror jeg skal mase litt på Kristine Mali om å få litt info fra henne og. Hun jobbet hos oss og er jo wheatennørd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase: Golden retriever

- Pelstype: Langhåret med underull

- Nødvendig pelsutstyr: Karde, shampoo - bruker KW, og den fungerer godt på pelsen til min golden

- Anbefalt pelsutstyr: Vil absolutt anbefale furminator i røyteperioden! Ellers er en saks grei å ha, både til å klippe fanene, rundt potene og på halen. Her bruker jeg effileringssaks, men om jeg ikke finner den har jeg brukt vanlig kjøkkensaks :P Men anbefaler effilering om det skal bli fint altså!

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.): Sele og halsbånd (vil absolutt anbefale halvstrup for å ha en sikkerhet for at de ikke kan vri seg ut), dummie er greit å ha.

- Utstilling: Enkelt utstillingsbånd med farge nærmest mulig hundens pelsfarge. Løkka på båndet skal kunne være såpass stor at den kan henge langt ned på skuldrene under oppstilling. Skal klippes og bades før utstilling. Bades helst bare noen dager før. Klippes rundt potene, brystet skal klippes (det skal være kort, men ikke så kort som hos enkelte spanieler), hale og faner skal klippes, samt under buken og magen, og ved ørene.

Kan stilles fritt, men vanligst at rasen stilles opp.

- Spesielt for rasen: Vær oppmerksom på at dette er en rase som er veldig glad i å grave, ellers er de ofte veldig glad i vann. Somoftest matglade og elsker å bære på ting de finne både inne og ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Papillon

Pelstype: Langhåret, silkeaktig.

Spesielt om pelsen: Rasen har underull, men i standaren står det at de ikke skal ha dette. Før en utstilling bør dette da fjernes. Noen individer har lite underull og bør da bruke et dekken når det regner eller er kaldt ute for å ikke fryse eller bli gjennomvåt. Pelsen under potene bør klippes så hunden ikke sklir og slik at det ikke dannes isklumper her.

Annet anbefalt utstyr: Dekken for hunder med lite underull.

Nødvendig stelleutstyr: Børste med ståltinner, kam med lite mellomrom og shampo.

Anbefalt stelleutstyr: Saks med butt ende til å klippe under potene med. Effilerinssaks til å klippe pelsen på benstammen. Underullskam til å fjerne underull. Shampo som gjør pelsen mer silkeaktig: Pet silk eller Spectrum ten fra CC. White on white for det gule i rumpen. Balsamspray til å bruke når man børster: Ice on Ice eller Natusan Kids. Tørrshampo eller potetmel til den gule pelsen i rumpen på utstilling.

Pelsstell: Det floker seg lett bak ørene, under frembeina og i skjørtet. Børster man daglig gjennom pelsen vil det bli minimalt til ingen floker i pelsen. Dette tar maks 5 minutter og sparer deg mye tid og skade på pelsen. Bruk alltid en sprayflaske med vann eller en balsamspray når du børster en papillon. Det er lurt å klippebort pelsen under potene så hunden ikke sklir eller får isklumper der om vinteren. Pelsen i baken har lett for å bli full i tiss. Da er det lurt å vaske når det begynner å lukte vondt.

Utstilling: Før en utstilling bades hunden. Dette gjøres enten dagen før eller et par dager i forveien om pelsen ligger seg i en midtskill. Man føner pelsen etter bad for å unngå liggemerker. Man føner da medhårs og børster underveis. En uke i forveien klipper man pelsen på potene. Man bruker en saks med butt ende til å klippe pelsen under potene. Rundt potene kan man bruke den samme saksen, eventuelt en effileringssaks. De skal ha harelabb, så man beholder pelsen frempå poten. Får hunden en veldig klumpete pote kan man bruke en effileringssaks til å tynne pelsen oppå poten. Man kan bruke effileringssaksen til å klippebort pelsen på benstammen fremme og bak. Fremme klipper man opp til den ekstra tåen, mens man klippet opp til hasen bak. Man kan bruke tørrshampo eller potetmel i rumpen på hunden om pelsen der er gul på utstillingsdagen.

6058178209_bd08aec353_z.jpg

Ferdig klippet bakfot.

Bilde av en raserepresentant som kunne deltatt på utstilling med den pelskondisjonen den er på bildet

5821805488_7b845b2c73_z.jpg

Se bort i fra den skamklipte fremfoten, hun ble barbert av veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å kuppe tråden, men hææææ??? Kan du forklare dette nærmere? Hvilke ørehår? og hvorfor skal de spares? Blir de skadet når Basenjier spiser :P ?

Jeg er ingen av delene, men jeg tror du har blandet sammen rasene i innlegget ditt. Basenji med ørehår og tøfler! :lol:

Oppps! *fikse* Sånn går det når man svarer på tråd etterat man burde ha lagt seg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Rase Boxer

- Pelstype korthåret,glatt

- Nødvendig (MÅ ha) stelleutstyr (børster, sjampo etc) ingenting spesielt

- Anbefalt (KAN ha) stelleutstyr her bruker vi oppvaskhansker og fjerner løshår med det,kjempeeffektivt

- Annet anbefalt utstyr (halsbånd, skåler etc.) gummikarde (sånn massasjedings),sele er innmari greit siden boxern gjerne kaster seg frem når den er gira og da minsker man belastningen på nakken.

- Utstilling Ren og velstelt :) vet at noen går over bikkja med pusseskinn før de skal i ringen for å få frem glansen i pelsen

- Spesielt for rasen Duracellkaniner med adhd :rofl: Spondylose og hjertefeil er noe rasen har slitt med og bør sjekkes og absolutt ikke avles på. Ellers kjempetrivlige hunder med verdens mest sjarmerende vesen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Jeg vil gjerne ha tips til barbermaskin som passer Cavalier-pels. Har en allergiker i familien, og må derfor bruke Petal Clense i perioder. Synes det er greit å fjerne overflødig pels da, så blir det mindre klin.

Vanlig hårklippemaskin fungerer IKKE.

Til vanlig pelsstell bør man ha et lite utvalg av ulike børster og kammer. ...og saks ;) Cavalierpelsen tover veldig lett bak ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha tips til barbermaskin som passer Cavalier-pels. Har en allergiker i familien, og må derfor bruke Petal Clense i perioder. Synes det er greit å fjerne overflødig pels da, så blir det mindre klin.

Vanlig hårklippemaskin fungerer IKKE.

Til vanlig pelsstell bør man ha et lite utvalg av ulike børster og kammer. ...og saks ;) Cavalierpelsen tover veldig lett bak ørene.

Du bør investere i en Andis super speed eller en oster Golden A5. Du får mange ulike skjær og kammer til disse, og maskinene går og går. Har selv Andis og er veldig fornøyd med den. Eneste som duger på en silkemyk pels er skikkelige maskiner og skarpe skjær. Selv bruker jeg mest 10er skjæret til Andis og setter kam på det om jeg vil ha litt lengde. Beste prisen får du som regel hos HundiHuset (sjekk Finn eller Facebook) :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase:

-Australian Sheperd

Pelstype:
-Langhåret dobbelpels med dekk hår og underull. Røyter mye 2 ganger i året.

Nødvendig stelleutstyr:
-Klotang, effileringssaks, pelssaks, potesaks, karde, kam og børste. Chris Christensen eller Plush Puppy pelsprodukter.

Anbefalt:
-Føner, kløv, furminator

Annet anbefalt utstyr:
-Normalt hundeutstyr som bånd, sele, halsbånd, bur, seng, draleker, tyggeleker, kong, tepper, klikker, matskål og vannskål.

Utstilling:
Klotang, effileringssaks, kam, karde, pelssaks, Chirs Christensen White on White Shampo eller Plush Puppy BodyBuilding Shampo, føner, funktig håndkle, tøybur, utstillingsbånd (beige til rød og sort til sort/blå hund) vannskål og godbiter.

Spesielt for rasen:
- Rasen er aktiv og trenger mental og fysisk stimuli. Derfor bør man anskaffe leker som draleker, kong og aktiviseringsleker. Man bør også ta i bruk klikker, slik at hunden må bruke hodet sitt. Godbiter av diverse slag er nødvendig når man trener, eller en leke, f.eks en ball. Aussien liker å bevege seg, så en kløv eller en trekksele er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...