Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelpemidler


Djervekvinnen

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar
Syns det er greit ved riktig bruk. Men har ikke så mye til overs for pigghalsband, og elektrisk halsbånd syns jeg kun skal brukes i forbindelse med sau- og rein renhetskurs av autoriserte personer.

enig med buster her..

får vondt i megen av høre pigghals bånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elektrisk halsbånd syns jeg kun skal brukes i forbindelse med sau- og rein renhetskurs av autoriserte personer.

Huff, jeg liker ikke tanken, men man er vel nødt(?)

Mamma har hatt vorstehhunder (brukt til jakt), og de måtte også få hundene til å holde seg unna sau ved hjelp av elekstrisk halsbånd. Men det har også gått gale noen ganger. Noen har gitt støt for lenge (uææ!), og en annen hund jeg vet om ble agressiv mot sau. Det avr også en som så på et tre når den fikk støt, og hunden var livredd trær fra da av (men det siste er bare noe rykter, så jeg har ingen kilder).

Fikk helt vondt inni meg når jeg så en breton som fikk støt når den hoppet på sauen, og hunden hylte og løp i sirkler, og så bort til eieren sin mens den hylte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er greit ved riktig bruk. Men har ikke så mye til overs for pigghalsband, og elektrisk halsbånd syns jeg kun skal brukes i forbindelse med sau- og rein renhetskurs av autoriserte personer.

jeg er helt enig med buster her nå altså..

greit noen hunder trenger spesielle hjelpemidler.. men jeg har bare brukt sele på toya,sånn vanlig sele liksom, ikke noe vondt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sele er jo helt greit, synes jeg.. Og strømhalsbånd bør bare brukes av erfarne personer, men det ER viktig å få hunden saueren. Dessuten går det jo ann å trene på det, så hunden ikke trenger å få støt. Sitronhalsbånd kan være et nyttig hjelpemiddel ved f.eks ekstrem bjeffing/vokting o.l. men jeg synes ingen av delene bør brukes i uvettig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeffehalsbånd er greit hvis det blir brukt riktig og at det brukes som en slags siste utvei, ikke bare fordi eier ikke gidder trene hunden på normalt vis. Vet om noen som tok på bjeffe halsbånd(strøm) når hunden var 4 mnd! og det synes jeg er tull. Strøm halsbånd syns jeg kun skal brukes i forbindelse med sau og rein renhetskurs av autoriserte personer. Pigg synes jeg ikke noe om i det hele tatt. Strup, grime og antitrekk er greit hvis det brukes riktig, jeg har selv prøvd ut disse på min tidligere hund, men så ikke helt nytten i antitrekk og grime på han da han brøt seg ut av grima når han traff på "rivalene sine" og antitrekkselen var jeg redd skulle bore seg inn under frembeina så den ble kasta. Strup brukte jeg i den verste alderen(1 1/2 -2 år) og når moren min skulle gå med han(hun følte hun fikk bedre kontroll da) Ser ikke helt nytten av strup hvis du ikke trenger det, føler det er mange som bruker det for det ser tøfft ut med kjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns dere om såkalte hjelpemidler? Strup, antitrekk sele, pigg, grime, bjeffehalsbånd, strøm halsbånd osv osv.

Har dere brukt noe av det selv?

Tja..Grime har jeg brukt selv på en hundeaggresiv STOR gutt,den hjalp meg til å få kontroll under treningen.Antitrekk sele kommer jeg aldri til å bruke,så lenge jeg ikke gidder å lære bikkja mi å gå pent så har jeg godt av ømme skuldre og ekstra lang høyre arm(jeg har faktisk ikke giddet å lære Loke å gå pent :oops: ) Bjeffehalsbånd synes jeg er en direkte latterlig ting,det eneste du oppnår er vel å (og det bare kanskje ?) å fjerne et symptom?

Jeg kan nemlig ikke skjønne hvorfor det skal brukes på annet en overdreven vokting og det er alltid et symptom på noe..Tåler du ikke vanlig nå og da bjeffing så få deg katt.Ikke berner sennen,rottis,schæfer ,buhund el..

Strup og pigghalsbånd skjønner jeg heller ikke vitsen med,jeg bruker halvstrup på Loke på steder med mye hund,fordi han rygger ut av vanlig halsbånd,ellers så er det vel greie hjelpemidler for de som rykker i båndene til hundene.Strup er vel mindre skadelig en vanlig bredt bånd ved slike syssler har jeg forstått.Strup på tur er patetisk...

Srømhalsbånd:jeg kommer sannsynligvis til å strømme Loke mot sau hvis han ikke roer seg et par hakk til neste vår.Det er sau overalt her (oppdretteren til Puma har de ute enda!Helårssau her må vite..)og jeg kan ikke ha en hund som klikker totalt når han ser hvite dotter.Slik det er nå risikerer jeg hunden og sauenes liv hvis jeg mister han i hagen min når alle sauene er ute...Han er helt besatt.. :)

Men å strømme hunden for filleting eller bare for å ha muligheten til å ha den løs om sommeren kan jeg si veldig mye stygt om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke noe om noen av de tingene jeg... men så har jeg sett uvettig bruk og da. Den "gå pent" selen skulle aldri vært oppfunnet..

hu ene tanta mi har sånn tvangstrøye som jeg kaller det...

den såkallte gå pent greia...

bikkja tør jo nesten ikke å gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer den egentlig?

Hunden har på seg et litt vidt halsbånd med to ringer på undersiden og to på oppsiden. Så fester man en snor fra oppsiden, gjennom hver sin ring, under hver albu og i hver sin ring på fronten av halsbåndet. *tegne og forklare*

Ergo: Hund eller eier trekker i båndet, båndene under albuen strammes fra brystet og mot ryggen. Hunden blir forkrøkket og kryl. I tillegg får de ofte etterhvert store gnagsår under albuene og på skulderbladene. Så lenge båndet er slakt vil hunden gå i "vanlig" form uten at noen strammes eller klyper noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har på seg et litt vidt halsbånd med to ringer på undersiden og to på oppsiden. Så fester man en snor fra oppsiden, gjennom hver sin ring, under hver albu og i hver sin ring på fronten av halsbåndet. *tegne og forklare*

Ergo: Hund eller eier trekker i båndet, båndene under albuen strammes fra brystet og mot ryggen. Hunden blir forkrøkket og kryl. I tillegg får de ofte etterhvert store gnagsår under albuene og på skulderbladene. Så lenge båndet er slakt vil hunden gå i "vanlig" form uten at noen strammes eller klyper noe sted.

jeg vil nesten kalle det et torturredskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv både strup, grime, antitrekk sele og bjeffehalsbånd. Bruker strup til daglig som vanlig halsbånd. Ser ikke noe grunn for å ikke bruke det så lenge det ikke kveler hunden. Dessuten syns jeg det er fint, og kler hunden og så har det vel mer eller mindre blitt en vane å bare ta det på.

Grima er kjempeflott! Kunne ikke klart meg uten! Bruker kun grima når jeg er en plass med tett befolkning eller på reise, hundetreff ol. som gjør hunden mer gira. Det er mye lettere for meg å holde kontroll og sliter meg ikke ut og videre gjør meg sint. Så grima er kjekk å ha ja!

Bjeffehalsbånd fikk vi etter over 1 år med slit. Hunden har alltid vært sterkt knyttet til oss, og vil ikke være alene. har prøvd alt mulig annet som DAP, radio, bur, ikke bur, osv. Bor i leilighet med flere rundt og vi fikk flere klager fordi hunden hylte sånn, så fikk oss dette båndet som vi bruker på ho når vi forlater ho. Går mye bedre nå med hylingen. Er ikke noe bråk på ho heldigvis.

Kjøpte for litt siden antitrekk bånd etter lang tid fustrasjon og plage. Jeg var rett og slett dritt lei til tider fordi jeg fikk ikke det til å trene ho, så jeg måtte ha en avlastning for å slippe å gå ut og komme inn forbannet hver eneste tur! Ikke bra for noen av oss. Så når jeg er sur og grinete tar jeg på anti trekk båndet slik at jeg selv får en avlastning. Og så trener jeg på båndgåing ellers. (som faktisk går veldig bra for tiden!!)

Folk sier mye rart om disse hjelpemidlene. Det meste er bare feil bilde på det. Jeg har som sagt brukt flere ting, og hvis min hund ikke hadde likt det, hadde ikke hunden gledet seg til tur, ikke vært ivrig, hadde vist ubehag når jeg har tatt på utsyret, kviet seg for å gå og hatt halen ned. DET er tegn på at hunden ikke ha det bra! Min hund har ikke reagert noe på det jeg har brukt. Eller de fleste andre jeg har sett bruke antitrekkbånd, grime, strup ol. Hunden er ivrig etter å gå ut, hopper og logrer og traver muntert avsted, selv om jeg har feks. antitrekk bånd på. Hunden får ikke sår under armene av bruk ibland, da er det brukt feil. dvs. at hunden drar tiltross. Det skal den ikke gjøre. En hund skal ikke henge i strupen og kveles, det er da feil bruk av dette! Disse skal være til hjelp for folk. Ikke et redskap som man vil plage hunden med. Noen hunder trenger litt ekstra for å få inn det lille ekstra. Ikke alle er late, men faktisk har plagdes lenge. Så da ser jeg ingen skam med å bruke disse tingene. Hadde det vært mishandling hadde det ikke vært lov å selge det i butikken.

Strøm og pigg er ting man må være forsiktig med. Og de orntlige folkene som selger dette, skal ikke selge det til hvermansen. Det sier jo seg selv!

Så jeg syns det er teit å si ditt og datt om at det er torturredskap, latterlig, latmannsredskap, ja alt sånnt tull! Jeg bruker alt dette uten skam!! Det er faktisk folk som ikke tør å bruke noe av dette fordi de er redde for hva folk sier.. Hørt sånnt! Det er kanskje løsningen på deres problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den t tante er en slags sele,

man fester et slags halsbånd rundt halsen, og i det halsbåndet er det to tråder på...

en tråd t hvert frambein..

hver tråd blir festa fundt hvert frambein... så det blir sele aktig...

og det fungerer slik at når bikkja drar, så strammes de selene under frambeina hennes, og de får vondt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg syns det er teit å si ditt og datt om at det er torturredskap, latterlig, latmannsredskap, ja alt sånnt tull! Jeg bruker alt dette uten skam!! Det er faktisk folk som ikke tør å bruke noe av dette fordi de er redde for hva folk sier.. Hørt sånnt! Det er kanskje løsningen på deres problem.

Nå har jeg ikke problemer med mine hunder da men... Flott at du er fornøyd med desse tingene. Jeg ytret min mening om saken, og du ga din. passer det for deg så er ikke noe bedre, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart man kan si det man mener. Men når det gjelder dette er det dumt at folk ser ned på de som bruker dette, for det er det folk gjør. "slike som deg " ricco hehe, for å si det litt frekt. (beklager :wink: ) De gjør at mange ikke tør å bruke slike hjelpemidler fordi de vet at folk snakker. De aller fleste plages ikke med sine hunder,men noen har problemer og løser det med hjelp av feks en grime. Jeg er uenig i at hunden får vondt av slikt så lenge det brukes rett. Litt ubehag er noe annet ja, men det er stor forskjell på tortur og det at det strammer litt under beina. Det er ikke piggtråd det er snakk om.

Jeg bare forsvarer hjelpemidlene, og vil at ikke alle skal se negativt på dette ! :)

Ps. Det er somregel de som ikke har behov for å bruke dette, eller ikke har prøvd dette som reagerer negativt på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...