Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelpemidler


Djervekvinnen

Recommended Posts

De aller fleste plages ikke med sine hunder' date='men noen har problemer og løser det med hjelp av feks en grime[/quote']

Man løser jo ikke problemet, bare fjerne symptomene :) Hunden blir jo ikke mindre gira på andre hunder eller har mindre lyst å stikke av, trekke osv, den blir bare enklere for eier å håndtere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar
Ja klart man kan si det man mener. Men når det gjelder dette er det dumt at folk ser ned på de som bruker dette, for det er det folk gjør. "slike som deg " ricco hehe, for å si det litt frekt. (beklager :wink: ) De gjør at mange ikke tør å bruke slike hjelpemidler fordi de vet at folk snakker. De aller fleste plages ikke med sine hunder,men noen har problemer og løser det med hjelp av feks en grime. Jeg er uenig i at hunden får vondt av slikt så lenge det brukes rett. Litt ubehag er noe annet ja, men det er stor forskjell på tortur og det at det strammer litt under beina. Det er ikke piggtråd det er snakk om.

Jeg bare forsvarer hjelpemidlene, og vil at ikke alle skal se negativt på dette ! :)

Ps. Det er somregel de som ikke har behov for å bruke dette, eller ikke har prøvd dette som reagerer negativt på det!

Hehe, jeg ser ikke ned på folk som bruker sånt, men jeg kan ikke tenke meg å bruke det selv. grunnen er ganske enkel, og to-delt: jeg liker de ikke og har ikke bruk for dem. :) men vil ikke begunne å kjefte på noen jeg møter med hund har noe av desse tingene. (kanskje er jeg litt trett og forklarer meg litt dårlig nå..) :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra Ricco. Desverre mange som ser ned på folk som bruker strup etc. Det er synd.

Man har selvfølgelig prøvd å løse problemet, uten at det har vært vellykket, så da er hjelpemidler en ting som kan hjelpe . Ja klart JEG vil ha den fulle kontroll over hunden. Det MÅ jeg ha med en så stor hund. Jeg kan ikke trene bort oppgiret hund som er glad for å treffe hunder. Da bruker jeg grimen slik at det er lettere for MEG å holde kontroll på hunden, og ikke bli sur og sint på hunden fordi jeg sliter å holde igjen en gira hund, og dermed blir forbannet og det er ihvertfall ikke gøy for meg eller hunden. Tror ikke hunden bryr seg noe om grimen akkurat.

Samme med bjeffehalsbåndet. Jeg kan ikke fjerne avhengigheten på hunden min for det har ikke gitt seg på over 1 år og alt er trent på rett måte og mange andre ting. Så derfor må jeg fjerne bråket, hunden føler seg nok like alene, men jeg kan ikke ha en hund som skriker og uler når jeg skal ut en liten tur. hadde jeg bodd alene ,hadde jeg latt hunden skrike så mye den orket. jeg kan ikke sitte barnevakt for hunden hele tiden. Det har jeg gjort NOK nå.

Jeg trener på de vanlige måtene, selvfølgelig. Trener nå å gå pent i bånd på "vanlig" vis, og det går bra. jeg bruker hjelpemidlene for min egen del i visse situasjoer som jeg vet kan by på "problemer! Det er positivt for begge deler. Jeg får mer kontroll, og hunden slipper en sur eier. Jeg bruker ikke det hele tiden. Eneste er strupen som jeg bruker som vanlig halsbånd. Hunden bryr seg ikke mye om grima, selen, stupen, men derimot de hundene som reagerer negativt på dette, bør jo unngås å bruke det. For man kan ikke gå rundt med en redd hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strup: Når man har stor hund så kan dette være en grei måte å kunne kontrollere hunden bedre på. Så jeg har ikke noe imot strupelenker.

antitrekk sele: Vet ikke helt hva dette er :oops:

pigg: NEINEINEINEI!!!! :evil:

bjeffehalsbånd: Nei. Jeg syns at man kan venne hunden av med å bjeffe på andre måter enn å skremme den fra det.

grime: Hvis det er sånn som får hunden til å gå pent i bånd pga hvis den trekker så må den snu på hodet så syns jeg ikke at det er noe gale med det. Igjen så er det sikkert praktisk med slik til stor hund

strøm halsbånd: Nei. Jeg syns ingenting om disse halsbåndene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strup: Et godt hjelpemiddel om man trener med NF/PS. Ubehaget kommer raskt og presist og fjerner ubehaget like raskt i etterkant. Forutsetning at det er montert på rett. (Det finnes en rett og en gal måte jo)

Antitrekksele: Prøvd på en egen hund (stri, ung setter), aldri mer.

Pigg: Også kalt Korall-halsbånd. Misforstått som at piggene stikker inn i hundens hals, om så er tilfelle er det feil montert, det skal klype, ikke stikke. Skal ikke henge som et Mike Tyson-kjede rundt hundens hals, men sitte ganske tett. Kun brukes av erfarne trenere på mer ekstreme hunder i en treningssituasjon (altså aktiv dressur) over kortest mulig tid! Ikke som et gå-på-tur-hjelpemiddel.

Bjeffehalsbånd: Fjerner symptomet, men ikke problemet, i mine øyne forkastelig.

Grime: Aldri prøvd. Fjerner også evt symptomer (men det gjør jo alt forsåvidt, strup hemmer også trekking, bare i mindre grad) og gjør problemer lettere å hanskes med. Kommer antakelig til å forbli uprøvd.

Strømhalsbånd: Kun til bruk av autoriserte instruktører, saue og rein-renhetstrening. Også en god del brukt i miljøer hvor hundene går høyt i drift, eks IPO, noe jeg også syns er forkastelig, fordi kunnskapsnivået og konsekvenstenkning er for kort/liten.

Så kan jeg legge til en ting: Flexi-line i forbindelse med hvilket som helst av overnevnte hjelpemidler skulle vært forbudt ved lov! Hunden blir konstant gående med trekk/press og habituerer gradvis på effekten som ellers ville vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det er utrolig dumt å bruke strup som turhalsbånd. Det ødelegger effekten på det når du virkelig trenger det i trening. Og til og med på leiren ble vi fortalt at det er skadelig over lengre tid. Jeg selv bruker det i trening, men aldri på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe i veien for å bruke strup/dressurlenke som et "daglig" halsbånd, på tur skal ikke hunden dra, ergo lenken ligger slakt rundt halsen.

Om eier stadig rykker og drar eller om hunden legger seg i båndet og drar framover så vil det såklart skje habituering på effekten, men da er dette feil bruk. Ved riktig bruk skal ikke dette forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare meg som har gjort det litt vanskelig for meg selv eller ? Odin har et vanlig halvstrup i nylon på seg til vanlig. Når vi så skal trene "orntlig" så tar jeg på ham et spesielt kjettingstrup, så han skal få inn i huet at dette betyr trening...samtidig med at jeg har en spess jakke til det og.

Men jeg bruker også et helstrup i nylon til vanlige turer, om jeg føler for det...

Hunden min har da ikke tatt skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, å gå rundt med en hund som kveles hele tiden blir helt feil.

Hvorfor er jeg så dum Astrid, som bruker strup til daglig? Jeg går turene og trener med strup. Hva er det som er så mye farligere med å ha en lenke hengende rundt halsen, enn ei lærreim festet rundt halsen?

nei, jeg mener det er greit hvis hunden ikke kveles. Det er når den kveles hele tiden det blir feil liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveles den hele tiden gjør man noe feil, ergo skal man ikke bruke et slikt hjelpemiddel. Da får man heller ta på en sele altså.

ja... er det jeg mener..jeg bruker det selv i treningen. Da bruker jeg raske og korte nøkk. men min hund drar ikke lenger, så det er jo greit :) Men hun elsker lyden av strupen, så det er liksom tegnet på "nå skal vi ha det gøy!" når jeg drar den frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja... er det jeg mener..jeg bruker det selv i treningen. Da bruker jeg raske og korte nøkk. men min hund drar ikke lenger' date=' så det er jo greit :) Men hun elsker lyden av strupen, så det er liksom tegnet på "nå skal vi ha det gøy!" når jeg drar den frem :)[/quote']

Hvordan i alle dager kan hun elske lyden av strupen når hun har fått nøkk med den på? Hvordan oppfører hun seg, som du mener er adferd som viser at hun elsker den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk kun nøkk da hun var yngre, for draingen. Nå er det ingen nøkking. Men hun har riktignok alltid likt strup uansett :) Hun er vandt med at lyden av det metallet som klirrer betyr "nå skal vi jobbe!" så når jeg tar den frem hopper hun på meg og prøver å få hodet inn i den. Og når jeg står i stua og sier "trene!" da springer hun avsted for å hente strupehalsbåndet. Så kommer hun tilbake med det i munnen, eller så har hun fått det på seg, også hopper hun opp på meg og blir stående med et masete utrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme grund som at buster blir overlykkelig når jeg drar frem klosaksa...

Har klippet nerve så mange manger at jeg har ikke tellingen, men de gode minnene overdøver de vonde å klosaksa forblir en positiv ting.......

Tror ikke hundene tenker lengre en strup betyr tur, ikke strup betyr en fæl tur hvor jeg kanskje får ubehag om jeg drar... Eller noe enda mere innviklet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme grund som at buster blir overlykkelig når jeg drar frem klosaksa...

Har klippet nerve så mange manger at jeg har ikke tellingen, men de gode minnene overdøver de vonde å klosaksa forblir en positiv ting.......

Tror ikke hundene tenker lengre en strup betyr tur, ikke strup betyr en fæl tur hvor jeg kanskje får ubehag om jeg drar... Eller noe enda mere innviklet...

enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grime, halvstrup og antitrekk/halti er helt greit. sitronhalsbånd også, men strøm og pigg og helstrup = :evil: [-X

EDIT: kan jo nevne hvorfor jeg er imot dette da..det er andre måter og hindre feks draing på enn helstrup og pigg, og sitronhalbånd kan du bruke istedet for strøm, virkningen vil nok være noe av det samme. strøm er jo mye "hardere" enn sitron da men..

jeg bruker halvstrup nylon med kjetting når jeg en skjelden gang bruker halsbåndet. jeg bruker mer sele på han. min metode for å stoppe draing er å stoppe så snart han trekker. tidkrevende og til tider frustrerende, men det hjelper!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grime, halvstrup og antitrekk/halti er helt greit. sitronhalsbånd også, men strøm og pigg og helstrup = :evil: [-X

EDIT: kan jo nevne hvorfor jeg er imot dette da..det er andre måter og hindre feks draing på enn helstrup og pigg, og sitronhalbånd kan du bruke istedet for strøm, virkningen vil nok være noe av det samme. strøm er jo mye "hardere" enn sitron da men..

jeg bruker halvstrup nylon med kjetting når jeg en skjelden gang bruker halsbåndet. jeg bruker mer sele på han. min metode for å stoppe draing er å stoppe så snart han trekker. tidkrevende og til tider frustrerende, men det hjelper!! :)

Grime hemmer trekking og gir fører kontroll, den lærer ikke hunden å ikke dra.

Antitrekk-sele hemmer også trekking og gir bedre (?) kontroll, men lærer heller ikke hunden å ikke dra.

Sitron stopper symptomer som feks bjeffing, men løser ikke problemet bak, altså hvorfor hunden bjeffer. Angst, vokting, stress? Å saueavvenne en hund med sitron?

Strøm skal kun brukes av proffe og utover det er det faktisk forbudt (noe man ikke skulle tro alle visste)

Pigg skal kun brukes i aktiv trening (fastsatt ved lov)

Strup går også som et dressurhjelpemiddel, hemmer trekking dårlig med mindre du har en ømtålig hund, dog tar det liten tid før hunden har habituert og trekker like ille igjen.

Ser ikke helt logikken i liker/ikkeliker-listen... Noe som bare hemmer er greit, men ting som bare er tillat å bruke av autoriserte mennesker til (av)læring, det er ikke greit.

EDIt: jeg har i flere dyrebutikker tatt med meg pigg-halsbånd som har hengt framme til disken og vennlig fortalt dem at dette er forbudt til daglig bruk (kun tillatt til aktivt dressurarbeide) og om de ikke kan legge dem litt unna så de har bedre kontroll på hvem som kjøper. Resultat, de blir liggende bak disken og folk må aktivt spørre etter og få i gang en samtale for å få tak i dem - større terskel for kunden og forhåpentligvis færre som selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Nå bruker f.eks ikke jeg helstrupen for å hindre at hunden henger i båndet på tur (hun bryr seg døyten om det, så jeg bruker det ikke på tur mer). Men under trening bruker jeg det. Dersom hunden henger i helstrupen er det ikke noe vits i å bruke den. Jeg trener hvertfall ikke båndtreninga med strupen lenger, for det hadde ingen effekt.

Syns det er rart at så mange ser på helstrup som omtrent mishandling av hunden og grusomme greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge man kan og bruke strøm og pigg er jo saken en annen, men for folk som bare bruker det som en lettvint løsning på et problen, synns jeg ikke bør få lov, og de har vel heller ikke lov til, og bruke det :) men jeg mener fremdeles at ting kan stopper og løses uten bruk av disse hjelpemidlene.

hehe, ser for meg en hund på saureinhetskurs med sitronhalsbånd ja, ville nok ikke funket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grime hemmer trekking og gir fører kontroll, den lærer ikke hunden å ikke dra.

Antitrekk-sele hemmer også trekking og gir bedre (?) kontroll, men lærer heller ikke hunden å ikke dra.

Sitron stopper symptomer som feks bjeffing, men løser ikke problemet bak, altså hvorfor hunden bjeffer. Angst, vokting, stress? Å saueavvenne en hund med sitron?

Strøm skal kun brukes av proffe og utover det er det faktisk forbudt (noe man ikke skulle tro alle visste)

Pigg skal kun brukes i aktiv trening (fastsatt ved lov)

Strup går også som et dressurhjelpemiddel, hemmer trekking dårlig med mindre du har en ømtålig hund, dog tar det liten tid før hunden har habituert og trekker like ille igjen.

Ser ikke helt logikken i liker/ikkeliker-listen... Noe som bare hemmer er greit, men ting som bare er tillat å bruke av autoriserte mennesker til (av)læring, det er ikke greit.

EDIt: jeg har i flere dyrebutikker tatt med meg pigg-halsbånd som har hengt framme til disken og vennlig fortalt dem at dette er forbudt til daglig bruk (kun tillatt til aktivt dressurarbeide) og om de ikke kan legge dem litt unna så de har bedre kontroll på hvem som kjøper. Resultat, de blir liggende bak disken og folk må aktivt spørre etter og få i gang en samtale for å få tak i dem - større terskel for kunden og forhåpentligvis færre som selges.

helt enig der Vipsen... ser mange som bruker sele og grime fordi hunden drar så... det fjerner jo ikke problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det noen ganger ikke fjerner årsaken til trekking. Jeg har sett hunder som har blitt kurert ved kort tids bruk av en antitrekk sele! :mrgreen:

Noen ganger er det faktisk en nødvendighet med sånne hjelpemidler. Jeg passer søsteren min sin Hoffe, "panser tanks'n" Junior på nesten 50 kg! Når han bestemmer seg for å dra så gjør han det og lille meg har ikke en halv sjangs til å holde han igjen! Slepetauet Marianne...! :roll: Jeg er helt avhengig av den selen for å klare å gå tur med han.

Det hører med til historien at han nesten ikke drar sammen med meg i forhold til hvordan han holder på med "foreldrene" sine...... :roll: Vi har faktisk snakket om å bytte hund i en periode for at jeg skal trene han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...