Gå til innhold
Hundesonen.no

Tog, buss, t-bane, trikk osv.


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Må alle hundeeiere som har hunder fra en kilo til de aller største betale hundebillett/barnebillett på tog, buss, t-bane, trikk ol. ? Hvis man har hunden på fanget mitt så opptar hunden ikke ett eget sete. Eller om man legger hunden under setet så blir det jo bare liten plass til beina mine og ikke oppta plass for andre passasjerer. Jeg skjønner om hunden sitter på ett eget sete at de må betale for hunden men hvis hunden sitter på fanget til eieren under hele turen må man betale hundebillett da? Er jo det samme om man har en stor bag på fanget eller en hund? Jeg skjønner man må betale hvis hunden tar tre seter eller at den ligger foran mange seter sånn at ikke andre passasjerer ikke får plass der. Men hvordan er reglen egentlig? Er bare kjekt å vite hvordan det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er ikke reglementet helt logisk. Det kommer litt an på hvor man bor, men jeg tar utgangspunkt i Oslo siden du nevner t-bane.

På t-bane, trikk og busser i Oslo skal du ha barnebillett til hunden. På regiontog skal hunder under 40 cm betales for (mankehøyde). På lokaltog må man ha barnebillett. Men jeg vet at hunder går gratis på lokaltog i helgene og på Unibuss sine busser (og da regner jeg med at det gjelder Ruter generelt?).

*Hviske noe om at jeg sjeldent betaler for mine hunder. Kjøper ikke billett til de og billettkontrollørene har aldri sagt noe på det. Det hender jeg må betale på bussene i Akershus dersom jeg har med flere hunder. Har aldri betalt for mine hunder på lokaltog eller regiontog, selv om de er langt over 40 cm og jeg reiser med flere hunder*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På regiontog skal hunder under 40 cm betales for (mankehøyde).

Regner med du mener over.

I Bergen må man egentlig betale barnebillett for alle hunder på buss, men jeg gjør det aldri med min. På alle tog skal jeg ikke betaler noe og jeg har heller aldri fått beskjed om å gjøre det. På bybanen tror jeg at jeg skal betale, men har heller aldri gjort det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnebillett på bussene i tønsberg. Har ofte sluppet unna når jeg bærer henne som valp ol.

Jeg reiste 7 ganger med lokaltoget på betjent vogn før en spurte om billett til hunden, da forklarte jeg pent at jeg hadde tatt samme toget 7 dager på rad før noen spurte så beklager at jeg ikke hadde og hun forklarte reglene og lot meg sitte :whistle:

har med et sånn stripe med klipp i barneversjonen i veska som jeg har til når hundene skal på tur.

Jeg trodde jo regelen med 40cm gjaldt på lokaltoget også :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ bussen i Oslo kommer det helt ann på om sjåføren liker hunder eller ikke, jeg pleier bare å smile pent så går det fint, noen er skikelig grinebitere om du så har med deg en liten hund som sitter på armen må du betale. Men det lønner seg og bare smile og takke pent så går det som regelt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemmelsen er veldig enkel: Med unntak av hunder under 40cm i mankehøyde som reiser med NSB regionstog, skal det alltid løses barnebillett for hunden, uansett transportmiddel. I helger kjører alle hunder gratis i lokaltrafikken (i Oslo).

Men fordi mange liker hunder og ikke er så nitidige på å innkassere billettpenger, kjøper jeg aldri billett til mine to, men venter heller til jeg blir spurt.

Til ts: En hund skal aldri, uansett størrelse, sitte i eget sete! Da må du i alle fall sørge for å ha noe mellom hunden og setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jo regelen med 40cm gjaldt på lokaltoget også :whistle:

Det har jeg alltid vært helt overbevist om selv. Jeg tar stadigvekk lokaltog ut til Carl og til Voss og jeg har aldri hørt noe om å betale. Ikke en gang. Og jeg har tatt de togene ganske ofte.

Men fordi mange liker hunder og ikke er så nitidige på å innkassere billettpenger, kjøper jeg aldri billett til mine to, men venter heller til jeg blir spurt.

Hoho, det kom en dame inn på butikken jeg jobbet på i går med hund, og fordi jeg er så glad i hunder, så smilte jeg pent og var bare nysgjerrig på hvilken hunderase det var :lol: Men hun var jo allerede kommet til kassen, så. Hva skulle jeg liksom gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg betaler for Noah men ikke for Hermine - og det er tog til Oslo vi snakker om da. Jeg kommer inn under stor-Oslo lokaltrafikk - men NSB tar ikke betalt for hunder under 40cm.

Lørdag og søndag kan du ta med deg ett helt kobbel hunder gratis på buss, trikk, tog og bane i Oslo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg alltid vært helt overbevist om selv. Jeg tar stadigvekk lokaltog ut til Carl og til Voss og jeg har aldri hørt noe om å betale. Ikke en gang. Og jeg har tatt de togene ganske ofte.

Det kan jo hende at konduktørene på den strekninga er veldig ålreite, og det kan også hende at det er andre bestemmelser for lokaltrafikken i Hordaland.

Jeg betaler for Noah men ikke for Hermine - og det er tog til Oslo vi snakker om da. Jeg kommer inn under stor-Oslo lokaltrafikk - men NSB tar ikke betalt for hunder under 40cm.

Stor-Oslo lokaltrafikk krever at du løser billett for samtlige hunder uansett størrelse, men dette er altså veldig opp til hver enkelt konduktør å håndheve disse reglene. Fordelaktig for de av oss med små, "søte" hunder. :)

Det er da ikke gratis for hund i helgene på regiontog?

Nei, det stemmer. Dersom hunden er over 40 cm, skal man løse billett for den (i følge regelverket :whistle: ) uansett ukedag. Men i lokatrafikken slipper man altså det lørdag og søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 40 cm-regelen gjelder vel for t-banen og trikken i Oslo ogå. Jeg har så og si nesten alltid betalt for hundene mine på t-banen, for der har jeg ikke fått snakket med/sett noen konduktør, sånn som man gjør på bussen. På bussen er det svært sjeldent at jeg har betalt noe som helst overhode. Av og til har jeg sluppet å betale for meg selv hvis jeg har reist på kveldstid også ... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 40 cm-regelen gjelder vel for t-banen og trikken i Oslo ogå.

Niks, det stemmer overhodet ikke. Regelen er som jeg skreiv tidligere i tråden:

Bestemmelsen er veldig enkel: Med unntak av hunder under 40cm i mankehøyde som reiser med NSB regionstog, skal det alltid løses barnebillett for hunden, uansett transportmiddel. I helger kjører alle hunder gratis i lokaltrafikken (i Oslo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står på NSB sine hjemmesider om reise med hund:

Priser for hund på tog:

For hund med skulderhøyde på over 40 cm er prisen 50% av en ordinær voksenbillett

Hunder med skulderhøyde under 40 cm reiser gratis sammen med deg

På lokaltog innenfor Oslo og Akershus betaler du barnebillett for hund, uansett størrelse på hunden

Så det gjelder vel bare Oslo og Akershus da :P Slemme meg som ikke kjøpte barnebillett til Blondie i helgen når jeg kjørte den strekningen :lol: Trodde det var samme system som i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mener over.

I Bergen må man egentlig betale barnebillett for alle hunder på buss, men jeg gjør det aldri med min. På alle tog skal jeg ikke betaler noe og jeg har heller aldri fått beskjed om å gjøre det. På bybanen tror jeg at jeg skal betale, men har heller aldri gjort det der.

13 kroner for hund på Bybanen :)

Jeg har ikke betalt for Nora når jeg har tatt buss, og trodde ikke jeg måtte det når hun er "under" 40 cm. Men her forrige uke måtte jeg plutselig betale, heldigvis hadde jeg kontanter :P haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke ifg billettkontrolløren jeg snakket med. Han sa at alle størrelser egentlig skal betales for, men at lille Ikke (som da var 8 uker gammel) var så søt at det var ikke noe problem :lol:

Hæææ! Jøss. Har det vært lenge? Lenge siden jeg har bodd i Oslo, serru. :lol:

Niks, det stemmer overhodet ikke. Regelen er som jeg skreiv tidligere i tråden:

Rart, altså. Kanskje jeg bare har møtt på hyggelige konduktører. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...