Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergi?


sham
 Share

Recommended Posts

Jeg passer kollegaen min sin hund (spansk vannhund)som er 2 1/2 år :) I de siste mnd har han vært helt annerledes enn han har vært før. Han har vist bare ligget inne på soverommet, inni skapet der og sovet. Helt slapp og ikke det vanlige seg. Han har klødd og hadde visst fått noen anfall tidliger (skalv blant annet). De har vært hos veterinæren noen ganger, og h*n sier det mest sannsynlig er allergi. De hadde tatt blodprøver og sjekket for parasitter (?). Det var negativt på uteallergi, også vidt et lite utslag på "inneallergi". Han lukter helt jælvli og er helt naken på magen og brystet, samt litt i øra. Han har også en kul på ryggen (den har de også sjekket ut). Han fikk kortison for en liten periode og etter det ble han nesten normal igjen i oppførselen, også klødde han ikke så mye. Han måtte prøve ut et allergi for i 2 mnd tror jeg det var. Han får ikke mere kortison nå og er like jævli igjen.

Spørsmålet mitt er vel egentlig, tror dere dette kan være allergi? Og hvorfor kan de ikke fortsette med kortison når han ble så mye bedre av det. Og hvorfor har ikke det kommer før? Han har ikke vist noe tegn til dette før, utenom litt lukt i ørene. Jeg skal passe han denne helgen, og fikk han i går. Da hadde de vasket han, allerede samme dag/kveld lukter han... I dag er det enda verre! :S Han klør og han klør og jeg må stoppe han. Han "gnikker" seg inn til meg for å klø. Syntes det er skikkelig synd på han :/

Edit: Er kanskje mange sånne temaer men..

Endret av sham
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi kommer jo av svekket immunforsvar, og ofte vises det ikke før hunden er voksen. Det høres ut som om den har støvmidd/lagermiddallergi. Kortison hjelper endel, men det ødelegger også immunforsvaret ennå mer. Noen hunder må gå på lavdose kortison ut livet, men det er IKKE å anbefale.

Råfôr hunden, la den kun sove på skinn/plast, ikke ha den på soverom og støvsug/støvtørk OFTE er "kuren" jeg kan tilby i første omgang. Gi den gjerne C-vit og E-vit som tilskudd for å booste immunforsvaret, sammen med sel/fiskeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi kommer jo av svekket immunforsvar, og ofte vises det ikke før hunden er voksen. Det høres ut som om den har støvmidd/lagermiddallergi. Kortison hjelper endel, men det ødelegger også immunforsvaret ennå mer. Noen hunder må gå på lavdose kortison ut livet, men det er IKKE å anbefale.

Råfôr hunden, la den kun sove på skinn/plast, ikke ha den på soverom og støvsug/støvtørk OFTE er "kuren" jeg kan tilby i første omgang. Gi den gjerne C-vit og E-vit som tilskudd for å booste immunforsvaret, sammen med sel/fiskeolje.

Ja det kan godt være mulig det er. De har begynt på et allergifor nå som de fikk anbefalt fra veterinæren. Har også hørt om råfor kan være noe ja :) hm.. Vet de har han på soverommet (ikke i senga), men på et teppe. Vet ikke hvordan støvsuge vanene deres er, men skal gi de beskjed videre iallefall :) Tuuusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer ofte en hund som er allergisk. Husker ikke alt hun er allergisk mot, men hun reagerer bl.a. på husstøv. De har prøvd forskjellige allergifor, fiskeolje, shampoer ++, men det som har fungert best er kortisonkurer.

Da hun var her i sommer klødde hun nesten hele tiden og det luktet vondt av hele hunden. Jeg kontaktet veterinæren min og fikk en kortisonkur som fungerte bra. Planen var å sette henne fast på en lav dose med kortison, men så ville veterinæren prøve atopica som fungerer på samme måte som kortison. Fordelen med atopica er at den ikke har samme bivirkningene som kortison.

Har nettopp hatt kontakt med eieren av hunden og hun er mye bedre, hun klør svært lite etter å ha gått på atopica i ca. 5 uker.

Denne medisinen er ganske dyr, men etterhvert kan hun kanskje gå ned fra 1 tablett hver dag til 1 tablett hver 4. dag.

Kanskje dette er noe eierne til hunden du passer kan prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soverom har mye mer midd en andre rom, så det er fyfy. Tepper samler også støv/midd, så det er fyfy.

Jeg håper de får orden på dette, det er kjipt med syke hunder :hmm:

OK, da skal jeg si det til dem.

Ja håper jeg også. Har bare hatt han en dag nå og det ser og lukter ikke bra ut :(

Jeg passer ofte en hund som er allergisk. Husker ikke alt hun er allergisk mot, men hun reagerer bl.a. på husstøv. De har prøvd forskjellige allergifor, fiskeolje, shampoer ++, men det som har fungert best er kortisonkurer.

Da hun var her i sommer klødde hun nesten hele tiden og det luktet vondt av hele hunden. Jeg kontaktet veterinæren min og fikk en kortisonkur som fungerte bra. Planen var å sette henne fast på en lav dose med kortison, men så ville veterinæren prøve atopica som fungerer på samme måte som kortison. Fordelen med atopica er at den ikke har samme bivirkningene som kortison.

Har nettopp hatt kontakt med eieren av hunden og hun er mye bedre, hun klør svært lite etter å ha gått på atopica i ca. 5 uker.

Denne medisinen er ganske dyr, men etterhvert kan hun kanskje gå ned fra 1 tablett hver dag til 1 tablett hver 4. dag.

Kanskje dette er noe eierne til hunden du passer kan prøve.

Ja jeg skal vise de denne tråden så de får litt tips :) Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har: byttet ut stoff-matter med gress/strie-matter (alla bast), skinnsofa, tatt bort ullpledd,saueskinn etc, støvsuger senga til hunden annen hver dag og fryser den ned med gjevne mellomrom, lufter godt inne når det er mulighet, bader i teatreeshampoo annen hver uke, og har fått vaskine mot inneallergiene samt at han får allergifor.

Hjulet oss mye disse tiltakene. Støvsuging,for,godbiter og dusjing kommer i vane, og er man glad i å støvsuge av natur, så er det verd å ta over en ekstra gang pr uke. Vår kan godt ligge på soverommet nå, uten at han får utslag der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper TS har fått svar nok, men vil legge til min erfaring også.

Jeg har allergihund av typen "bruksmalle". Allergi mot husstøv- og lagermidd.

Hun klødde noe j**** i oppveksten, hun har også en kullbror med samme allergi.

Min hund er,utrolig nok,stortsett symptomfri i dag - 4år gammel :)

Hun gis Vom og Hundemat. Bades når hun begynner å klø, dvs ca 1gang pr mnd. I tillegg så skiftes og fryses liggeplass ofte samt at jeg støvsuger eller tørrmopper 4-5 ganger i uken. Hun behandles dessuten også med akupunktur og urtetinkturer ved behov.

Jeg valgte å kjøre mitt eget løp, ikke ta veterinærens råd om "allergivaksine". Det er jeg kjempeglad for. Min hund har ikke fått en eneste kortisontablett, og er heller ikke behandlet med kortisonsalve siden mars 2009. Begynte med V&H + akupunktur/urtebehandling januar 2009.

Ville bare dele dette, da det egentlig er en solkinnshistorie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Liten oppdatering!

Allergi kommer jo av svekket immunforsvar, og ofte vises det ikke før hunden er voksen. Det høres ut som om den har støvmidd/lagermiddallergi. Kortison hjelper endel, men det ødelegger også immunforsvaret ennå mer. Noen hunder må gå på lavdose kortison ut livet, men det er IKKE å anbefale.

Råfôr hunden, la den kun sove på skinn/plast, ikke ha den på soverom og støvsug/støvtørk OFTE er "kuren" jeg kan tilby i første omgang. Gi den gjerne C-vit og E-vit som tilskudd for å booste immunforsvaret, sammen med sel/fiskeolje.

Du hadde rett, som vanlig :)

Første blodprøven gav ingen utslag, men etter noen mnd tok de en ny prøve og det ble stort utslag på støvmidd. De får derfor en vaksine nå, han har begynt på Norwegian polar og har blitt mye bedre! Han lukter hvis ikke lenger (håper jeg, siden jeg skal passe han igjen i morgen :P), men han klør litt.. Så det er stor forbedring! De prøver å holde han vekk fra tepper osv, men det er vist vanskelig.. Har gitt streng beskjed om at det må de bare gjøre ;) Vitaminene har jeg glemt å si noe om, så det skal de få vite om i morgen :)

Håper TS har fått svar nok, men vil legge til min erfaring også.

Jeg har allergihund av typen "bruksmalle". Allergi mot husstøv- og lagermidd.

Hun klødde noe j**** i oppveksten, hun har også en kullbror med samme allergi.

Min hund er,utrolig nok,stortsett symptomfri i dag - 4år gammel smile.gif

Hun gis Vom og Hundemat. Bades når hun begynner å klø, dvs ca 1gang pr mnd. I tillegg så skiftes og fryses liggeplass ofte samt at jeg støvsuger eller tørrmopper 4-5 ganger i uken. Hun behandles dessuten også med akupunktur og urtetinkturer ved behov.

Jeg valgte å kjøre mitt eget løp, ikke ta veterinærens råd om "allergivaksine". Det er jeg kjempeglad for. Min hund har ikke fått en eneste kortisontablett, og er heller ikke behandlet med kortisonsalve siden mars 2009. Begynte med V&H + akupunktur/urtebehandling januar 2009.

Ville bare dele dette, da det egentlig er en solkinnshistorie smile.gif

Takk for erfaring. (litt sent svar kanskje men) :)

Hvorfor ikke ta vet sin allergivaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...