Gå til innhold
Hundesonen.no

C på hoftene - hva må jeg ta hensyn til?


Kitano

Recommended Posts

Jeg fikk nettopp resultatene fra AD/HD-undersøkelsen og de viste C på hoftene og A på albuene. Jeg har litt dårlig samvittighet nå ettersom vi har vært i en del aktivitet gjennom oppveksten hans, men det kan jeg ikke gjøre noe med nå.

Det jeg lurer på er hva jeg må ta hensyn til i forhold til turer, lek og andre aktiviteter. Finnes det også fòr og tilskudd som dere anbefaler? Jeg ser jo hyllene er fulle av "ledd-mat" og har også sett flere anbefale glukosamin og omega 3.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glukosamin og sel/fiskeolje i første omgang. Hold hunden slank og trim jevnlig. Dvs ca like/lenge mye hver dag, og variert. Ujevnt terreng og svømming er spes bra. Prøv å unngå lange turer i bare gåtempo, samt asfalt.

Sto det noe om forkalkninger? Om han ikke har det er det bra, da er det "bare" en mindre feil i leddet, og det trenger ikke ha noen betydning før han begynner å bli gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk samme status på tispen min for 4-5 mnd siden, å fikk beskjed om at jeg ikke trengte å ta hensyn til hennes C hofter. Det skulle vise seg å bli veldig feil, for nå den siste uken har hun slitt med hoftene, både i form av halthet på ene foten, og stive bevegelser. Svømming fungerer ikke, fordi hun får vondt når hun blir kald...

Mitt råd er, se ann hunden, den vil fortelle deg hva den kan og ikke kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se an hunden, HD kan gi alt fra klinisk frisk til klinisk syk og det varierer veldig på individet.

Noe annet er og at om den skulle vise symptomer på noe - så ikke automatisk tilskriv det å være pga av HD - mange andre ting kan gi like symptomer men blir tilskrevet HD på hunder som har det, også blir de ikke behandlet for det som faktisk feilet dem.

Av annet så hold øye med hundens muskelmasse foran og bak, begynner den å bygge musklaturen mer foran enn bak så avlaster den og trenger kanskje medisingering en periode og/eller mer målrettet fysisk trening.

Jeg bruker og lett kløv på endel kortere turer for å styrke ryggen på hunden og få den til å jobbe bedre med bakpartsmusklene, går og endel i oppoverbakker i bånd så den må jobbe med bakbeina (det er tyngre å gå enn å løpe) samt vektmansjetter på bakbeina noen turer. (den har program fra fysioen)

Vær flink å varme opp og gå ned etter hard aktivitet (bør en jo uansett være.)

Så lenge hunden ikke viser noen symptomer så lev som vanlig, hold den i jevn bra form og slank. Bekymre seg kan en gjøre når det er grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glukosamin er dyrt, og har ingen klinisk bevist nytteverdi - dessverre... Noen mennesker mener de har litt effekt om man i tillegg gir...var det svovel og noe annet?? Husker ikke, men har det skrevet ned et sted... Chondroitin, tror jeg det var, sammen med MSM (svovelforbindelse)..

C-hofter er en bagatell, sålenge du behandler hunden som frisk! Min har 1 c-hofte etter at han ble skadet som valp, og vi trener IPO, svømmer og gjør alt som andre hunder gjør ;)

Det sto også i brevet fra NKK at selve leddet ikke var affisert, og at hunden skulle behandles som frisk - kunne kløve, sykle m.m.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet; hunder kan bli syk/skadet, uansett hvor forsiktig man er med dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glukosamin er dyrt, og har ingen klinisk bevist nytteverdi - dessverre... Noen mennesker mener de har litt effekt om man i tillegg gir...var det svovel og noe annet?? Husker ikke, men har det skrevet ned et sted... Chondroitin, tror jeg det var, sammen med MSM (svovelforbindelse)..

C-hofter er en bagatell, sålenge du behandler hunden som frisk! Min har 1 c-hofte etter at han ble skadet som valp, og vi trener IPO, svømmer og gjør alt som andre hunder gjør ;)

Det sto også i brevet fra NKK at selve leddet ikke var affisert, og at hunden skulle behandles som frisk - kunne kløve, sykle m.m.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet; hunder kan bli syk/skadet, uansett hvor forsiktig man er med dem...

Hentet fra apotek 1 sine sider:

Glucosamin er et av de legemidlene som brukes ved slitasjegikt, og da særlig ved kne-problem.

Glukosamin har symptomdempende effekt ved kneartrose (smerte, stivhet og funksjon), men ingen sikker effekt på selve sykdomsutviklingen (bruskskaden). Glukosamin er en endogen substans, dvs den finnes i kroppen allerede.

Hentet fra Lommelegen.no

Hva er glukosamin?

Glukosamin er et stoff som kroppen selv produserer, også bruskcellene. I tablettform får man glukosamin tilsatt svovel, og det heter derfor glukosaminsulfat. På markedet finnes det to tabletter som inneholder glukosamin; Gluxine og Movere, begge fåes på resept.

Hvordan virker glukosamin?

Glukosamin virker ved at det hemmer enzymene som bryter ned brusk i leddene. Slik hemmes videre nedbrytning av brusken. Man har ikke holdepunkter for å si at brusken bygges opp igjen ved hjelp av glukosamin. Glukosamin har også en smertestillende effekt som kommer etter noen ukers bruk. Du må med andre ord ha litt tålmodighet dersom du vil finne ut om glukosamin har effekt på dine plager!

Hvem kan bruke glukosamin?

Produktet er ment for dem som har milde til moderate smerter grunnet slitasjegikt (artrose).

Legemiddelanmeldelse fra legemiddelverket:

De som fikk 1500 mg glukosaminsulfat daglig hadde i gjennomsnitt en liten, men signifikant mindre reduksjon i knebrusk enn pasientene i placebogruppen (målt ved knespaltebredde) etter 3 år. Dette antyder at glukosamin mulig kan redusere strukturell leddskade ved kneartrose. Bruskreduksjon ble målt også etter et års behandling, men forskjellen var da ikke signifikant. Det ble også målt signifikant mindre smerter og bedre bevegelighet i glukosamingruppen enn i placebogruppen.

Cochrane-analysen (12) omfatter 16 randomiserte kliniske studier fram til 1999. I 12 av 13 placebokontrollerte studier viste glukosamin en signifikant bedre effekt enn placebo.

Mc Alindon metaanalyse (13) omfatter seks kliniske studier av minst fire ukers varighet, der glukosamin viste en moderat men signifikant større effekt enn placebo mht. smerter og bevegelighet.

Det er foreløpig ikke "gode nok" studier på glukosamin, men det er bra nok til at det ansees som ett legemiddel og noe både leger og veterinærer gir pasienter med atrose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare hva kirurgen min sa; at amerikanske forsøk har vist at glukosamin IKKE hjelper... Jeg har gått nesten 20 år på det, og måtte allikevel sette inn protese i høst..

Og uten hadde du kanskje måttet det for 10 år siden? Det er INGEN som sier glukosamin er en mirakelkur, men at det kan hjelpe slik at forkalkninger ikke dukker opp eller holdes stabile. Jeg kjenner både mennesker, hunder og hester som har fått et nytt liv med glukosamin, det har ikke kurert dem, men de har fått et lettere og mindre smertefullt sykdomsforløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innlegg :)

Jeg har også sett flere henvise til studier hvor glukosamin har vist lite eller ingen virkning. Det samme har jeg sett med de fleste andre tilskudd og næringsstoffer.

Jeg har vurdert følgende tilskudd: K9 Joint Strong og Cosequin DS. Jeg heller kanskje litt mot sistnevnte.

Når det gjelder tegn til sykdom/smerte, så føler jeg vel at jeg har sett et par hos min. Han har aldri vært glad i å hoppe, han har aldri prøvd å stå på en fot å tisse, han liker å sitte med beina på siden, det knekker ofte i leddene hans når han reiser seg, han vagger når han går (trenger ikke bety noe), i tillegg fikk han seg en ganske god trøkk i venstre hofte da han var valp.

Han er veldig godt trent (til å være en "typisk norsk" golden), men han har kanskje litt mer brystkasse enn han burde hvis jeg skal vurdere front- kontra bakparti. Kanskje han avlaster? Vi er vant til å gå en del, som regel på grus eller i skog. Asfalt er umulig å unngå helt.

Han liker ikke å svømme tror jeg. Han har ikke våget seg uti enda. Jeg ser noen anbefaler lange turer på mykt og gjerne ujevnt underlag, mens andre anbefaler korte og hyppige turer (på samme type underlag). Hva er riktig her? Skal man sammenligne hunder med oss mennesker, vil jeg tro det første er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tegn til sykdom/smerte, så føler jeg vel at jeg har sett et par hos min. Han har aldri vært glad i å hoppe, han har aldri prøvd å stå på en fot å tisse, han liker å sitte med beina på siden, det knekker ofte i leddene hans når han reiser seg, han vagger når han går (trenger ikke bety noe), i tillegg fikk han seg en ganske god trøkk i venstre hofte da han var valp.

Han er veldig godt trent (til å være en "typisk norsk" golden), men han har kanskje litt mer brystkasse enn han burde hvis jeg skal vurdere front- kontra bakparti. Kanskje han avlaster? Vi er vant til å gå en del, som regel på grus eller i skog. Asfalt er umulig å unngå helt.

Kjenner til hunder som aldri har fått ett symptom på HD-C, til de som hadde alvorlige smerter før de var 2 år - så er helt individbasert. De fleste merker ikke noe mye til en HD-C. Men viktigst er det å se på den enkelte og hvordan den er. Om 99% ikke merker noe til det, så er ikke det til noen hjelp for den ene prosenten som gjør det.

Jeg ser hele tiden på hunden hva jeg bør trene på; er det tungt å reise seg - så trener vi ligg til stå og styrker de musklene, jumper den i bakker så går vi bakker, går den i passgang så travtrener jeg etc etc.

Jeg vet min kommer til å få mer problemer med HD'en sin - så for meg så legger jeg all trening i å forebygge alt som kan bli en unødvendig utvikling av defekten. Lettere å forebygge enn å fikse tenker jeg.

Vagging kan godt være en avlastning, de kaster beina fram mer enn å aktivt bruke musklaturen der når de går. Når de begynner med det så blir det egentlig som en vond sirkel, musklene blir veikere og veikere, og den avlaster mer og mer, uten at det egentlig var en klinisk årsak til at de trenger å gjøre det fra starten av.

Bakketrening f.eks: Finn en passelig bakke som er bratt nok til at hunden må sparke i fra, men ikke så bratt at den begynner å hoppe oppover eller blir sliten. Den skal gå effektivt med hver fot og jobbe seg oppover uten å trenge å jumpe. Gå i skritt 5-6 ganger opp og ned - god styrketrening for bakparten og ryggen. Så øk mengden og vanskelighetsgraden ettersom hunden blir sterkere og klarer mer. Samme om den går i trapper, gå rolig opp og den skal ikke jumpe likebeint med bakbeina.

Gå i ulendt og variert terreng, løper hunden løs så se om den jumper bak, "kaninhopper" den med bakbeina, så ta den i bånd og la den gå en stund. Mosjon er bra - men feil mosjon bygger bare feil muskler. Jo mer korrekt hunden er muskelsatt, jo mer korrekt går den hele tiden og vil holde seg korrekt.

Gå gjerne effektivt og med litt fart når dere går etter vei, blir som på oss folk - ikke så mye bra trening i å daffe :P

Så er det jo og en god del triks en kan trene for å styrke rygg og bak, sitte bamse, slalom mellom beina, stå med forbeina på noe og gå med bakbeina rundt i sirkel etc etc.. Sitt til stå øvelser og alt annet som gjør at den aktivt bruker bakbein, rygg og hofte muskaltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode tips, Tora :)

Han kaninhopper vel egentlig aldri. Jeg har sett ham gjøre det når han skal forsere veldig vanskelige hindringer i naturen, men det er stort sett kun da. Det er en av tingene jeg har sett etter og ikke funnet. Han har god teknikk i ulendt terreng og han er flink til å gå i trapper. Jeg bor i en kjellerleilighet så han går i trapper flere ganger daglig.

Jeg synes han ser veldig fin ut når han traver og helt grei ut når han løper. Han er litt dårlig til å reise seg, så dette burde vi nok trene på. Når det er sagt ser jeg jo flere si at man bør unngå ting som belaster hoftene, men da blir jo trening en umulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og uten hadde du kanskje måttet det for 10 år siden? Det er INGEN som sier glukosamin er en mirakelkur, men at det kan hjelpe slik at forkalkninger ikke dukker opp eller holdes stabile. Jeg kjenner både mennesker, hunder og hester som har fått et nytt liv med glukosamin, det har ikke kurert dem, men de har fått et lettere og mindre smertefullt sykdomsforløp.

De setter ikke inn proteser på unge mennesker (<45 år) med mindre de ikke har andre valg; pga protesens levetid, og fordi det er begrenset hvor mange ganger man kan bytte...

Jeg har ikke merket noen forskjell på smerter, bevegelighet eller sykdommens forløp når jeg har gått/ikke gått på glucosamin...og det var lege + kirurg som sa at jeg liksågodt kunne kaste pengene i do...

Men flott om det hjelper noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vet i hvertfall at vetrinæren min sa at glukosamin har effekt på noen dyr og andre ikke og at faktisk noen bødfer plutselig var blitt dyr.

hehe skulle være bønder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka med sin ene middels HD hofte med forkalkning har STORT utbytte av Cosequin, har prøvd i perioder å bytte ut Cosequin med leddfôr mat, men det har ikke hjulpet, kun Cosequinen som hjelper.

Det kommer også ann på hvor stor dose man tar av disse medikamentene, ofte må man høyere opp i doser enn det som står på pakken hvis man har store problemer ;)

----------------

NB; IKKE bad hunder med beinproblemer i kaldt vann, da ber man om at de blir stive fy fy :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har fullstendig tilbakemelding kommet fra NKK:

Svak grad hofteleddsdysplasi. Lidelsen angår begge hofteledd og røntgenbildene viser at det ikke har oppstått forkalkninger i noen av leddene.

Videre skriver de følgende:

Normalt vil ikke en hund med denne diagnosen få praktiske problemer av betydning. Den kan brukes til alle hundeaktiviteter, også trekk, kløv, agility o.l. Det er viktig at den får jevnlig mosjon og at den ikke blir for tykk.

Det virker nesten som NKK ser på C uten forkalkninger som en bagatell, og det er jo sånn sett greit. Jeg uroer meg ikke veldig enda. Kommer nok til å fortsette som vanlig, men mindre asfalt og kløv vil fortsatt være utelukket.

Fremover kommer jeg til å fore ham med Orijen og gi tilskudd i form av Cosequin DS og noe selolje. Kan jeg bruke samme selolje til hunder som til mennesker, tro?

Har også planer om å røntge ham når han rundt 24 mnd for å se om resultatet har endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp

Svømming fungerer ikke, fordi hun får vondt når hun blir kald...

Mitt råd er, se ann hunden, den vil fortelle deg hva den kan og ikke kan gjøre.

Svømming fungerer veldig ofte på hunder med ledd problemer, uansett om det er HD, kneskade eller forkalkninger i rygg, MEN det er veldig viktig at vannet er over 20 grader og at man holder hunden varm etterpå enten med massasje, BOT dekken eller en hurtig varm dusj.

Hentet fra apotek 1 sine sider:

Hentet fra Lommelegen.no

Det er foreløpig ikke "gode nok" studier på glukosamin, men det er bra nok til at det ansees som ett legemiddel og noe både leger og veterinærer gir pasienter med atrose.

Takk :D

Mange gode innlegg :)

Jeg har også sett flere henvise til studier hvor glukosamin har vist lite eller ingen virkning. Det samme har jeg sett med de fleste andre tilskudd og næringsstoffer.

Jeg har vurdert følgende tilskudd: K9 Joint Strong og Cosequin DS. Jeg heller kanskje litt mot sistnevnte.

Han liker ikke å svømme tror jeg. Han har ikke våget seg uti enda. Jeg ser noen anbefaler lange turer på mykt og gjerne ujevnt underlag, mens andre anbefaler korte og hyppige turer (på samme type underlag). Hva er riktig her? Skal man sammenligne hunder med oss mennesker, vil jeg tro det første er best.

Det finnes utallige produter med Glucosamin, det su bør passe på ar at de også inneholder Chondroitinsulfat og gjerne c-vitamin. Prisforskjellen er også veldig stor fra forhandler til forhandler. Jeg har aldri hørt om din førstenevnte, har selv brukt Cosequin til hundene mine, men gått over på ArthroCare som er billigere med høyere innholdt av nevte stoffer, dermed varer de 3-400kr dobbelt så lenge.

Når det kommer til turer tror jeg du skal sammenligne litt med menneske men også se ann hunden, styr ihvertfall unna asfalt så godt du kan, det er ikke sundt for hverken 2- eller 4'beinte.

Og ikke glem Omega 3, det er en utrolig god kilde til smøring av ledd + mange andre goder. Du kan bruke oljer for menneske så lenge det ikke inneholder vitamin A, men husk også på at det kan bli mye dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi har en relativt stor hund (48 kg) på 3 år med en C hofte. og jeg glemmer egentlig at han har en C hofte jeg. med andre ord, han er tilsynelatende ikke plaga av dette i det hele tatt.

Det eneste vi passer på er å holde han slank, og å varme opp før han skal gjøre noe som er litt tungt. Ellers så jogger vi med han, trekker kjetting, har kløv på han. Og han viser aldri tegn til ubehag eller stivhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hund har du?

Min forrige hund ble røntget med E hofter når han var 1,5 år, men haddde aldri noen plager overhodet. Nå vet jeg ikke om han ville fått det senere da, han døde nesten 6 år gammel. Men nå var ikke dette noen stor hund, han var 13 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fjellturen i dag er han utrolig stiv. Klarer så vidt reise seg for å drikke vann. Vi gikk ikke mer i en drøy time. Farten var høy og terrenget kupert, men vanligvis klarer han det greit. Er dette forbundet med HD, eller er han generelt sliten? Jeg har trent mang en økt selv hvor jeg ikke klarer å gå.

Ellers sliter jeg med å få tak i Cosequin. Forsendelsen jeg bestilte ble stoppet i tollen. Ser norske veterinærer anbefaler det, så det må jo være mulig å få tak i. Selges det i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fjellturen i dag er han utrolig stiv. Klarer så vidt reise seg for å drikke vann. Vi gikk ikke mer i en drøy time. Farten var høy og terrenget kupert, men vanligvis klarer han det greit. Er dette forbundet med HD, eller er han generelt sliten? Jeg har trent mang en økt selv hvor jeg ikke klarer å gå.

Ellers sliter jeg med å få tak i Cosequin. Forsendelsen jeg bestilte ble stoppet i tollen. Ser norske veterinærer anbefaler det, så det må jo være mulig å få tak i. Selges det i Norge?

Er han vant til så intense turer? Kan det være gangsperr?? Når det gjelder hunder med ledd-defekter, så er det veldig viktig med jevn mosjon, oppvarming og la dem gå seg ned etter de har herjet (forsåvidt grei regel med ALLE hunder, men ekstra viktig på hunder med leddplager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...