Gå til innhold
Hundesonen.no

Halter etter lek

elinebj93

Recommended Posts

Hver gang når jeg lar border collien på 6 mnd leke med en 3 år gammel skjefer, så ender det med at border collien blir liggende til slutt, og begynner å halte for fullt.

Er dette normalt, når det blir brå lek, eller kan det være noe med beina hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke la disse leke sammen når det ender slik, og jeg ville nok sett ann beinet hans ja. Tyngre, større hunder kan ofte være for mye mindre lettere valper, særlig når leken blir brå og vilter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være ganske dirty match å la to hunder med så stor vektforskjell leke med hverandre - hvor røff er leken, hvordan leker de, hva gjør de, er det en rettferdig lek?

Jeg er opptatt av å varme opp mine hunder før de får herje - enten det er å løpe idiot i skogen alene eller å boltre seg med andre hunder. God oppvarming reduserer sjansen for skader og strekk.

Det er umulig å svare på hva som feiler din hund - det kan være en strekk, men virker mindre sannsynlig siden det er gjentagende. Det kan være vekstsmerter som gjør ekstra vondt etter mye belastning. Det kan være bruskløsning/OCD, det kan være alvorlig AA som gjør vondt når kroppen har fått en smell. Det kan være såre tredeputer. Det kan være en brukket klo.

Om min hund haltet ofte etter lek, ville jeg for det første kuttet ut den type lek, også ville jeg vurdert veterinærbesøk.

Hvor lenge varer haltingen? Er det det samme beinet hver gang? Jeg tolker det som at det er halting framme?

Kan du se tegn til hevelser, varme, ømhet, skader under pote, også videre?

Har hunden oppført seg tilsvarende hos forrige eier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alle bein. Ut ifra hvem som får ett smel.

Det er ikke noe hevelse, ømhet eller noe, og det er kun når han er sammen med shæferen.

Leken går for seg sånn at shææferen spriger i full fart mot han, og skal ta han på lek.. Når da han ikke bryr seg og hun snur ryggen til, så kommer han etter.. de går etter beina på hverandre, men dette har kun gått ut over min.

Shææferen går også etter nakken på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt de leke sammen :)

Jeg har en corgi som tåler litt røff lek men jeg stopper og avbryter det om jeg synes det blir for tøft. De fleste hun får leke med er snille og gjør ikke så hun evt får slag i ryggen ol.

Jeg ville heller latt valpen lekt med noen på sin egen størrelse og som er litt roligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hendte at Tesh haltet etter lek, men hun hadde enostose. Hun er riktignok større enn alle hun har lekt med. Men hun har ikke lov å herje, bare løpe. "Lekeslossing" burde de ikke få lov når det er urettferdig match, egentlig syns jeg lite om det uansett. Blir lett skader av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening - men jeg er litt mer enn gjennomsnittlig streng på dette - ville jeg roet ned hundens lekeaktivitet og herjing NÅ, og ikke vente til det eventuelt er konstatert sykdom og skade. NÅ kan du gjøre at skaden er mindre, og forebygge skader. Om du venter til hunden har fått diagnose, har det gått for lang tid.

Slik herjing har ikke noe for seg, etter min mening, og det er urettferdig at din valp skal knøvles av en voksen, diger hannhund. La hunden din leke med rolige hunder som har et godt språk, og unngå frislipp på stor plen mens eierne står og skravler. Gå heller en tur med andre hunder, da blir leken mye roligere og mildere, fordi en er i konstant bevegelse framover, framfor å bli stående på et lite areal og møljeleke der.

Når det gjelder trapper, kan du enten begrense hundens mulighet til å gå i trapp (er det innendørs?), og/eller lære ham hvordan en går i trapper.

Her bærer jeg valpene i trapper de ikke behersker, og etter hvert når de får gå selv, må de gå BAK meg. Dermed forhindrer jeg at de buser opp/ned i forveien, i høyt tempo og med større risiko for snubling og tryning. Jeg kan bruke en godbit i hånden som jeg holder bak meg for å motivere valpen til å gå bak meg, og blokkerer fysisk muligheten til å gå forbi meg med kroppen min. Samtidig legger jeg på kommandoen gå bak, slik at de forstår at å gå bak er å gå bak. Dette var også nyttig for min voksne hund da vi flyttet til lavblokk med hunderedde naboer - da ba jeg henne gå bak meg, så jeg gikk først og kunne se om det kom redde barn rundt svingen, og jeg hadde kontroll på situasjonen. Det gjorde da hunden uten godbit, for det var en lært atferd.

Får en belønnet mange nok ganger at hunden går rolig bak deg (ikke trenger, men går rolig), vil de etter min erfaring få inn et moderat tempo av seg selv - kombinert med at en mer moden og voksen hund også roer tempoet av seg selv, livet går ikke like fort unna lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men får jeg skjekket han for noen slags sykdommer som hd når han er 5 mnd?

Hvis han halter på frambeina, er det lite sannsynlig at hunden har HD.

Ja, en kan røntgenfotografere hunden nå, og om det er meget alvorlig HD vil en kunne se det nå. Men på så unge hunder er den gjerne krøpling og preget av smerter oftere, ikke bare etter urettferdig grøftelek av diger hund.

Jeg skjønner om du er bekymret for å få en syk hund, etter den forrige hunden du hadde. Men det må slettes ikke være noe alvorlig. For å roe ned din bekymring, drar du til veterinær og forteller dette - når den halter, på hvilke bein, hvor lenge, etter hva slags aktivitet, snubling i trapper, også videre. Veterinær kan mer enn oss, og vil foreta undersøkelser som passer.

Kanskje har hunden bare fått seg en smell, og da vil veterinær neppe finne noe om hunden er haltfri når du drar dit. Men om du er redd det er noe mer alvorlig, må en veterinær sjekke hunden.

Ellers gjentar jeg gjerne at jeg ville unngått aktivitet som framprovoserer halthet hos hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om det er vanlig på mindre hunder. Og jeg kan lite om det annet enn det vetriæren fortalte meg. Tesh begynte å vise symptomer på halting i 4-5 mnds aldern, og fikk da vite at det var da diverse sykdommer kunne begynne å vise seg.

Hun haltet mye foran, etter vi hadde vært på rønkten begynte hun å halte bak, hun hadde dog ikke noe mønster i haltingen, det kunne komme etter å ha sovet, eller bare gått en rolig tur, eller skikkelig lek. Hun ble diagnostisert med enostose, eller voksesmerter som mange kaller det og det gikk over det altså.

Om du er beskymret, dra til dyrlegen, det kan være noe og det trenger ikke være noe i det hele tatt enn for røff lek.

Men kanskje roe ned herjinga og gå rolig i trapper å ser om det gir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...