Gå til innhold
Hundesonen.no

Halter etter lek


elinebj93

Recommended Posts

Hver gang når jeg lar border collien på 6 mnd leke med en 3 år gammel skjefer, så ender det med at border collien blir liggende til slutt, og begynner å halte for fullt.

Er dette normalt, når det blir brå lek, eller kan det være noe med beina hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke la disse leke sammen når det ender slik, og jeg ville nok sett ann beinet hans ja. Tyngre, større hunder kan ofte være for mye mindre lettere valper, særlig når leken blir brå og vilter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være ganske dirty match å la to hunder med så stor vektforskjell leke med hverandre - hvor røff er leken, hvordan leker de, hva gjør de, er det en rettferdig lek?

Jeg er opptatt av å varme opp mine hunder før de får herje - enten det er å løpe idiot i skogen alene eller å boltre seg med andre hunder. God oppvarming reduserer sjansen for skader og strekk.

Det er umulig å svare på hva som feiler din hund - det kan være en strekk, men virker mindre sannsynlig siden det er gjentagende. Det kan være vekstsmerter som gjør ekstra vondt etter mye belastning. Det kan være bruskløsning/OCD, det kan være alvorlig AA som gjør vondt når kroppen har fått en smell. Det kan være såre tredeputer. Det kan være en brukket klo.

Om min hund haltet ofte etter lek, ville jeg for det første kuttet ut den type lek, også ville jeg vurdert veterinærbesøk.

Hvor lenge varer haltingen? Er det det samme beinet hver gang? Jeg tolker det som at det er halting framme?

Kan du se tegn til hevelser, varme, ømhet, skader under pote, også videre?

Har hunden oppført seg tilsvarende hos forrige eier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alle bein. Ut ifra hvem som får ett smel.

Det er ikke noe hevelse, ømhet eller noe, og det er kun når han er sammen med shæferen.

Leken går for seg sånn at shææferen spriger i full fart mot han, og skal ta han på lek.. Når da han ikke bryr seg og hun snur ryggen til, så kommer han etter.. de går etter beina på hverandre, men dette har kun gått ut over min.

Shææferen går også etter nakken på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt de leke sammen :)

Jeg har en corgi som tåler litt røff lek men jeg stopper og avbryter det om jeg synes det blir for tøft. De fleste hun får leke med er snille og gjør ikke så hun evt får slag i ryggen ol.

Jeg ville heller latt valpen lekt med noen på sin egen størrelse og som er litt roligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hendte at Tesh haltet etter lek, men hun hadde enostose. Hun er riktignok større enn alle hun har lekt med. Men hun har ikke lov å herje, bare løpe. "Lekeslossing" burde de ikke få lov når det er urettferdig match, egentlig syns jeg lite om det uansett. Blir lett skader av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening - men jeg er litt mer enn gjennomsnittlig streng på dette - ville jeg roet ned hundens lekeaktivitet og herjing NÅ, og ikke vente til det eventuelt er konstatert sykdom og skade. NÅ kan du gjøre at skaden er mindre, og forebygge skader. Om du venter til hunden har fått diagnose, har det gått for lang tid.

Slik herjing har ikke noe for seg, etter min mening, og det er urettferdig at din valp skal knøvles av en voksen, diger hannhund. La hunden din leke med rolige hunder som har et godt språk, og unngå frislipp på stor plen mens eierne står og skravler. Gå heller en tur med andre hunder, da blir leken mye roligere og mildere, fordi en er i konstant bevegelse framover, framfor å bli stående på et lite areal og møljeleke der.

Når det gjelder trapper, kan du enten begrense hundens mulighet til å gå i trapp (er det innendørs?), og/eller lære ham hvordan en går i trapper.

Her bærer jeg valpene i trapper de ikke behersker, og etter hvert når de får gå selv, må de gå BAK meg. Dermed forhindrer jeg at de buser opp/ned i forveien, i høyt tempo og med større risiko for snubling og tryning. Jeg kan bruke en godbit i hånden som jeg holder bak meg for å motivere valpen til å gå bak meg, og blokkerer fysisk muligheten til å gå forbi meg med kroppen min. Samtidig legger jeg på kommandoen gå bak, slik at de forstår at å gå bak er å gå bak. Dette var også nyttig for min voksne hund da vi flyttet til lavblokk med hunderedde naboer - da ba jeg henne gå bak meg, så jeg gikk først og kunne se om det kom redde barn rundt svingen, og jeg hadde kontroll på situasjonen. Det gjorde da hunden uten godbit, for det var en lært atferd.

Får en belønnet mange nok ganger at hunden går rolig bak deg (ikke trenger, men går rolig), vil de etter min erfaring få inn et moderat tempo av seg selv - kombinert med at en mer moden og voksen hund også roer tempoet av seg selv, livet går ikke like fort unna lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men får jeg skjekket han for noen slags sykdommer som hd når han er 5 mnd?

Hvis han halter på frambeina, er det lite sannsynlig at hunden har HD.

Ja, en kan røntgenfotografere hunden nå, og om det er meget alvorlig HD vil en kunne se det nå. Men på så unge hunder er den gjerne krøpling og preget av smerter oftere, ikke bare etter urettferdig grøftelek av diger hund.

Jeg skjønner om du er bekymret for å få en syk hund, etter den forrige hunden du hadde. Men det må slettes ikke være noe alvorlig. For å roe ned din bekymring, drar du til veterinær og forteller dette - når den halter, på hvilke bein, hvor lenge, etter hva slags aktivitet, snubling i trapper, også videre. Veterinær kan mer enn oss, og vil foreta undersøkelser som passer.

Kanskje har hunden bare fått seg en smell, og da vil veterinær neppe finne noe om hunden er haltfri når du drar dit. Men om du er redd det er noe mer alvorlig, må en veterinær sjekke hunden.

Ellers gjentar jeg gjerne at jeg ville unngått aktivitet som framprovoserer halthet hos hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om det er vanlig på mindre hunder. Og jeg kan lite om det annet enn det vetriæren fortalte meg. Tesh begynte å vise symptomer på halting i 4-5 mnds aldern, og fikk da vite at det var da diverse sykdommer kunne begynne å vise seg.

Hun haltet mye foran, etter vi hadde vært på rønkten begynte hun å halte bak, hun hadde dog ikke noe mønster i haltingen, det kunne komme etter å ha sovet, eller bare gått en rolig tur, eller skikkelig lek. Hun ble diagnostisert med enostose, eller voksesmerter som mange kaller det og det gikk over det altså.

Om du er beskymret, dra til dyrlegen, det kan være noe og det trenger ikke være noe i det hele tatt enn for røff lek.

Men kanskje roe ned herjinga og gå rolig i trapper å ser om det gir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...