Gå til innhold
Hundesonen.no

Halter etter lek

elinebj93

Recommended Posts

Skrevet

Hver gang når jeg lar border collien på 6 mnd leke med en 3 år gammel skjefer, så ender det med at border collien blir liggende til slutt, og begynner å halte for fullt.

Er dette normalt, når det blir brå lek, eller kan det være noe med beina hans?

Skrevet

Jeg ville ikke la disse leke sammen når det ender slik, og jeg ville nok sett ann beinet hans ja. Tyngre, større hunder kan ofte være for mye mindre lettere valper, særlig når leken blir brå og vilter

Skrevet

Ok, for de blir veldig ville,og shææferen skal alltid bite rundt halsen på max (border collien)

Men når han blir halt, legger jeg han på rommet, men han er helt fin igjen etter 10 min sånn ca.

Skrevet

Det kan være ganske dirty match å la to hunder med så stor vektforskjell leke med hverandre - hvor røff er leken, hvordan leker de, hva gjør de, er det en rettferdig lek?

Jeg er opptatt av å varme opp mine hunder før de får herje - enten det er å løpe idiot i skogen alene eller å boltre seg med andre hunder. God oppvarming reduserer sjansen for skader og strekk.

Det er umulig å svare på hva som feiler din hund - det kan være en strekk, men virker mindre sannsynlig siden det er gjentagende. Det kan være vekstsmerter som gjør ekstra vondt etter mye belastning. Det kan være bruskløsning/OCD, det kan være alvorlig AA som gjør vondt når kroppen har fått en smell. Det kan være såre tredeputer. Det kan være en brukket klo.

Om min hund haltet ofte etter lek, ville jeg for det første kuttet ut den type lek, også ville jeg vurdert veterinærbesøk.

Hvor lenge varer haltingen? Er det det samme beinet hver gang? Jeg tolker det som at det er halting framme?

Kan du se tegn til hevelser, varme, ømhet, skader under pote, også videre?

Har hunden oppført seg tilsvarende hos forrige eier?

Skrevet

Det er alle bein. Ut ifra hvem som får ett smel.

Det er ikke noe hevelse, ømhet eller noe, og det er kun når han er sammen med shæferen.

Leken går for seg sånn at shææferen spriger i full fart mot han, og skal ta han på lek.. Når da han ikke bryr seg og hun snur ryggen til, så kommer han etter.. de går etter beina på hverandre, men dette har kun gått ut over min.

Shææferen går også etter nakken på min.

Skrevet

Jeg ville ikke latt de leke sammen :)

Jeg har en corgi som tåler litt røff lek men jeg stopper og avbryter det om jeg synes det blir for tøft. De fleste hun får leke med er snille og gjør ikke så hun evt får slag i ryggen ol.

Jeg ville heller latt valpen lekt med noen på sin egen størrelse og som er litt roligere :)

Skrevet

Ok. Tror dere at dette kan være noe sykdom med beina ? shææferen her har hd eller hva det nå heter.

Burde man ikke merke det på andre steder også?

Skrevet

Det hendte at Tesh haltet etter lek, men hun hadde enostose. Hun er riktignok større enn alle hun har lekt med. Men hun har ikke lov å herje, bare løpe. "Lekeslossing" burde de ikke få lov når det er urettferdig match, egentlig syns jeg lite om det uansett. Blir lett skader av slikt.

Skrevet

Hva med å ta en tur til vetrinæren om han halter så ofte?

Og jeg syns ikke du skal gi han mulighet til å snuble ned trappen.

Skrevet

Etter min mening - men jeg er litt mer enn gjennomsnittlig streng på dette - ville jeg roet ned hundens lekeaktivitet og herjing NÅ, og ikke vente til det eventuelt er konstatert sykdom og skade. NÅ kan du gjøre at skaden er mindre, og forebygge skader. Om du venter til hunden har fått diagnose, har det gått for lang tid.

Slik herjing har ikke noe for seg, etter min mening, og det er urettferdig at din valp skal knøvles av en voksen, diger hannhund. La hunden din leke med rolige hunder som har et godt språk, og unngå frislipp på stor plen mens eierne står og skravler. Gå heller en tur med andre hunder, da blir leken mye roligere og mildere, fordi en er i konstant bevegelse framover, framfor å bli stående på et lite areal og møljeleke der.

Når det gjelder trapper, kan du enten begrense hundens mulighet til å gå i trapp (er det innendørs?), og/eller lære ham hvordan en går i trapper.

Her bærer jeg valpene i trapper de ikke behersker, og etter hvert når de får gå selv, må de gå BAK meg. Dermed forhindrer jeg at de buser opp/ned i forveien, i høyt tempo og med større risiko for snubling og tryning. Jeg kan bruke en godbit i hånden som jeg holder bak meg for å motivere valpen til å gå bak meg, og blokkerer fysisk muligheten til å gå forbi meg med kroppen min. Samtidig legger jeg på kommandoen gå bak, slik at de forstår at å gå bak er å gå bak. Dette var også nyttig for min voksne hund da vi flyttet til lavblokk med hunderedde naboer - da ba jeg henne gå bak meg, så jeg gikk først og kunne se om det kom redde barn rundt svingen, og jeg hadde kontroll på situasjonen. Det gjorde da hunden uten godbit, for det var en lært atferd.

Får en belønnet mange nok ganger at hunden går rolig bak deg (ikke trenger, men går rolig), vil de etter min erfaring få inn et moderat tempo av seg selv - kombinert med at en mer moden og voksen hund også roer tempoet av seg selv, livet går ikke like fort unna lenger.

Skrevet

Ja, man kan forhåndsrøntge... Jeg har helt angst for OCD, og det er rette alderen din har, så jeg ville uansett sjekket ham nøye! Ellers synes jeg Emma sier mye fornuftig :)

Skrevet

Ok, men får jeg skjekket han for noen slags sykdommer som hd når han er 5 mnd?

Hvis han halter på frambeina, er det lite sannsynlig at hunden har HD.

Ja, en kan røntgenfotografere hunden nå, og om det er meget alvorlig HD vil en kunne se det nå. Men på så unge hunder er den gjerne krøpling og preget av smerter oftere, ikke bare etter urettferdig grøftelek av diger hund.

Jeg skjønner om du er bekymret for å få en syk hund, etter den forrige hunden du hadde. Men det må slettes ikke være noe alvorlig. For å roe ned din bekymring, drar du til veterinær og forteller dette - når den halter, på hvilke bein, hvor lenge, etter hva slags aktivitet, snubling i trapper, også videre. Veterinær kan mer enn oss, og vil foreta undersøkelser som passer.

Kanskje har hunden bare fått seg en smell, og da vil veterinær neppe finne noe om hunden er haltfri når du drar dit. Men om du er redd det er noe mer alvorlig, må en veterinær sjekke hunden.

Ellers gjentar jeg gjerne at jeg ville unngått aktivitet som framprovoserer halthet hos hunden.

Skrevet

Nå vet ikke jeg om det er vanlig på mindre hunder. Og jeg kan lite om det annet enn det vetriæren fortalte meg. Tesh begynte å vise symptomer på halting i 4-5 mnds aldern, og fikk da vite at det var da diverse sykdommer kunne begynne å vise seg.

Hun haltet mye foran, etter vi hadde vært på rønkten begynte hun å halte bak, hun hadde dog ikke noe mønster i haltingen, det kunne komme etter å ha sovet, eller bare gått en rolig tur, eller skikkelig lek. Hun ble diagnostisert med enostose, eller voksesmerter som mange kaller det og det gikk over det altså.

Om du er beskymret, dra til dyrlegen, det kan være noe og det trenger ikke være noe i det hele tatt enn for røff lek.

Men kanskje roe ned herjinga og gå rolig i trapper å ser om det gir seg.

Skrevet

Min første tanke var osteochondrose. Symptomene er veldig like. Jeg har selv hatt en hund med det. Jeg ville tatt en tur til vet...

Edit: her en link til en artikkel om emnet

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...