Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i bur?


Chevy

Recommended Posts

Jeg bare vet at jeg ikke gidder å prøve...

Det vil bli for slitsomt for både hund og eier, særlig om man har med flere enn én

Du innrømmer det ihvertfall.. DET er det ikke mange som gjør, de bare unnskylder seg med at det er fordi hunden ikke får ro osv.. Det ER mye uro på en utstilling og det vet man da på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Det var da voldsomt til svar fra en som selv har brukt bur på bikkja si..

Det er mye mulig at du syns det, men jeg har a) aldri påstått at burbruken var for BIKKJAS beste, og b) heller aldri påstått at bikkja det er snakk om er det optimale når det kommer til mentalitet.

Hvorfor sammenligner du ikke med de som bruker 0 bur. Da har du altså mye mer tid for din hund i bur kun for at du velger det selv - ikke for at det er nødvendig.

Det er ingen som bruker 0 bur.

Hva hvis hunden bare trenger tid på å takle å være alene da? Tid på å modne nok i huet før den roer seg hjemme? Skal man bare avlive da mener du, hvis det ikke fungerer etter en mnd eller mer? Hvor lenge er det greit å bruke bur i en tilvennings/modningsprosess/kall det hva du vil? 2 uker? 2 mnd? 1 år?

Jeg vet om flere huskye for eksempel som har slitt med å være alene hjemme.. Med en gang de bikker året eller mer så klarer de det uten problemer. Skulle man ha avlivet unghundene da?

Og det GÅR FINT an å ha en hund løs på utstilling! Det handler om hva man er villig til å tilrettelegge for HUNDEN. Man klarer det fint hvis man gidder å prøve.

Da bruker du bur i en PERIODE, som et treningsredskap, ikke som en oppbevaringsboks og skylder på at bikkja føler seg så trygg der, og seriøst, en hund som "trenger tid på å takle å være alene" - forutsatt at man faktisk har trent normalt på dette - har mentale brister, samma om det er en husky eller en hvilken som helst annen rase.

Du har vært mye og stilt ut dine hunder du? Jeg har forøvrig to når jeg er på stevner jeg, burde kanskje leie med meg en som kan holde ene bikkja når jeg stiller den andre da, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnetteH, Jeg kan ikke binde en 50 kgs hund i en stol å tro at den blir der til jeg kommer tilbake i hvertfall, haha :P

Kan jo til og med hende at du sitter i den stolen når Tesh finner det for godt å gå sin vei *bilder i hodet* :lol: :lol: Kan du ikke prøve bare for underholdningens skyld :P Fritt for å filme :lol:

Nei, til dere som mener at det går strålende på utstilling uten bur/valpegård, prøv med to store. Lån gjerne mine *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som bruker 0 bur.

Å? - Hunden vi hadde i min barndom var ikke i et bur ett sekund. (nei, heller ikke i bil, da vi ikke hadde bil)

Min bror har en hund som aldri har vært i bur.

Nei, til dere som mener at det går strålende på utstilling uten bur/valpegård, prøv med to store. Lån gjerne mine *flir*

Det blir som de som hevder bur er nødvendig natt og dag det. "De tror det ikke før de får se det". De tror og dermed gjør de ikke tiltakene som kreves for at dette skal gå hvis det er noen utfordringer. Bur er enkelt vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det går strålende på utstilling uten bur, men så har jeg bare med meg én hund. :aww:

Ellers:

Onkel har aldri vært i bur med mindre oppdretter har hatt ham i bur noen gang. Nevø var i bur den gangen da han kom med fly fra Skottland. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, til dere som mener at det går strålende på utstilling uten bur/valpegård, prøv med to store. Lån gjerne mine *flir*

Det kommer litt ann på størrelsen :whistle:

Issi er lydig og Amiga er ikke så sterk, men en dag går det nok galt og da håper jeg noen tar bilde :lol:

og jeg tror ikke jeg skal prøve å holde schæferne dine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? - Hunden vi hadde i min barndom var ikke i et bur ett sekund. (nei, heller ikke i bil, da vi ikke hadde bil)

Min bror har en hund som aldri har vært i bur.

Jeg antar din bror ikke har mer enn en hund, og sannsynligvis heller ikke barn som sitter i baksetene OM han har bil? For jeg har ihvertfall ikke plass til to belgere og to barn i baksetet mitt når jeg er ute og kjører, ikke engang i Chrysleren.

I min barndom var heller ikke hunden i bur ett sekund, heller ikke i bilen. Men jeg vokste opp på den tiden hvor barn ikke satt i barneseter, og det heller ikke nødvendigvis var sikkerhetsseler i baksetene. Jeg husker en gang vi dro på ferie, da satt pappa og bestefar foran, mamma, bestemor og lillebror i baksete, og jeg og bikkja bak i bagasjerommet (eller hva det heter på stasjonsvogn). Hverken foreldrene mine eller meg syns det høres ut som en god ide å gjøre det sånn i dag, men det var litt andre tider da jeg var ung i det forrige årtusenet. Men det du sier og jeg forteller bekrefter jo bare en ting, sant? At bur er en greie som har kommet i det siste?

Ellers:

Onkel har aldri vært i bur med mindre oppdretter hadde ham i bur. Nevø var i bur den gangen da han kom med fly fra Skottland. :aww:

Bare av nysgjerrighet, hvor sitter hundene deres i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar din bror ikke har mer enn en hund, og sannsynligvis heller ikke barn som sitter i baksetene OM han har bil? For jeg har ihvertfall ikke plass til to belgere og to barn i baksetet mitt når jeg er ute og kjører, ikke engang i Chrysleren.

Han har bil og barn, men bruker bilen sjeldent og de få gangene han må bruke bil, så er ikke hunden med. De går, jogger og sykler hele tiden og de er ganske så aktive ... hunden med på alt da.

Men det du sier og jeg forteller bekrefter jo bare en ting, sant? At bur er en greie som har kommet i det siste?

Det vil jeg ikke si. Jeg nevner jo at det er de som ikke bruker bur - nevnte BÅDE 'før i tiden' og fra dagens situasjon.

Det er ingen som bruker 0 bur.

Den stemmer altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som de som hevder bur er nødvendig natt og dag det. "De tror det ikke før de får se det". De tror og dermed gjør de ikke tiltakene som kreves for at dette skal gå hvis det er noen utfordringer. Bur er enkelt vet du.

Jeg tar utfordringen! Eneste jeg vil da, er at du er i nærheten og observerer ;) Klart det er bekvemmelig og enkelt, jeg har annet å gjøre på utstilling enn å tenke på alle idiotene som slipper bort bikkjene sine til alt og som unnskylder seg med at "min er bare snill" eller "slik pleier den aldri å gjøre!"

Det kommer litt ann på størrelsen :whistle:

og jeg tror ikke jeg skal prøve å holde schæferne dine :P

Str: 57 cm og 65 cm :P En unghund som synes livet er en fordømt stressende lek og ei frøken på 4 som synes livet er innmari artig!

Så jeg synes du er pinglete :fish: Er jo bare å binde dem i stolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er bekvemmelig og enkelt, jeg har annet å gjøre på utstilling enn å tenke på alle idiotene som slipper bort bikkjene sine til alt og som unnskylder seg med at "min er bare snill" eller "slik pleier den aldri å gjøre!"

Nettopp, og hele poenget mitt - bekvemmelig og enkelt. Confirmed: :D

Når det er sagt, så er det egentlig litt feil at det skal 'gå utover' hunden at andre ikke kan oppføre seg og te seg riktig - prinsipielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bruker du bur i en PERIODE, som et treningsredskap, ikke som en oppbevaringsboks og skylder på at bikkja føler seg så trygg der, og seriøst, en hund som "trenger tid på å takle å være alene" - forutsatt at man faktisk har trent normalt på dette - har mentale brister, samma om det er en husky eller en hvilken som helst annen rase.

Du har vært mye og stilt ut dine hunder du? Jeg har forøvrig to når jeg er på stevner jeg, burde kanskje leie med meg en som kan holde ene bikkja når jeg stiller den andre da, eller?

Ja jeg har stilt mange alaskan huskyer gitt :rolleyes2:

Ifølge burmotstandere som mener man bør unngå bur i alle situasjoner (bortsett fra bil pga sikkerhet) så burde du nesten ha med deg noen som kan holde i bikkja ja på utstilling.. Men du er ikke så mye imot bur, fordi du bruker det selv og du bruker det hvis du vil, uten at noen kan si noe på det. For min del må folk bruke bur på utstilling, jeg er likegyldig til det. Men da kan de ikke sitte å fortelle alle andre i hvilke situasjoner det er greit, når de selv bruker det fordi det er enkelt for dem selv.

Jeg har aldri brukt bur til Mana og har ingen planer om dette. Så her er det også 0 bur.

Men igjen, man TRENGER ikke å sitte MIDT i den værste klynga under hele utstillinga, for man trenger ikke å være rundt ringen når man ikke skal i den. Og da er det enkelt å "skåne" bikkjene fra alle disse "teite" eierne som har null kontroll på bikkja si.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var for å illustrere de "sterke holdningene" enkelte har når det kommer til bur..

Du kan ikke bruke holdninger som ikke eksisterer for å illustrere en holdning?

De fleste burmotstanderne mener at bruk av bur i bil, ved sykdom/skade, ved tilstelninger slik at hunden får hvile og fred, og som et kortvarig hjelpemiddel ved atferdsmodifisering er helt ok og på sin plass. Er det det du vil kalle "sterke holdninger"?

Trulte, søt djevelunge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bruke holdninger som ikke eksisterer for å illustrere en holdning?

De fleste burmotstanderne mener at bruk av bur i bil, ved sykdom/skade, ved tilstelninger slik at hunden får hvile og fred, og som et kortvarig hjelpemiddel ved atferdsmodifisering er helt ok og på sin plass. Er det det du vil kalle "sterke holdninger"?

Trulte, søt djevelunge. :)

Da jeg begynte å diskutere i burtråden for noen år siden var det utrolig sterke holdninger, for da var ikke bur greit NOEN andre steder enn i bil, på utstilling osv og ved beinbrudd.. Det har visst forandret seg det.. Det jeg pirker på er fortsatt at man kan fjerne seg fra ringen når man ikke skal inn i den, for da får faktisk hunden ro uten å måtte sitte i bur. Men der er det visst viktigere at eiern får sitte akkurat der det passer h*n enn at hunden har det bra uten ved hjelp av bur.

Kjenner at jeg ikke gidder egentlig.. :P Mye mer fornuftig å trene valp enn å kverrulere, og aldri få frem poenget sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg pirker på er fortsatt at man kan fjerne seg fra ringen når man ikke skal inn i den, for da får faktisk hunden ro uten å måtte sitte i bur.

Hva er det du pirker på? Det er fortsatt mengden med bur som flere av oss reagerer på. Om utstillingstimene i bur nærmer seg den typiske burbruken som varer i timesvis på daglig basis så kan vi begynne å snakke.

Hvis du bare bruker bur 10 timer i året, så driter jeg vel i om det er parkert foran tv'n mens du sitter og glor på den, eller om hunden sitter en oksygenboble parkert i et bur på månen for den saks skyld. Det er ikke den burbruken jeg mener er i strid med dyrevelferden. Det er den utstrakte bruken av bur "vi" mener er skadelig. Men det er jo nevnt firetusenogfjørtifjong ganger allerede, og dermed burde pirkingen din være helt innlysende overflødig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du pirker på? Det er fortsatt mengden med bur som flere av oss reagerer på. Om utstillingstimene i bur nærmer seg den typiske burbruken som varer i timesvis på daglig basis så kan vi begynne å snakke.

Hvis du bare bruker bur 10 timer i året, så driter jeg vel i om det er parkert foran tv'n mens du sitter og glor på den, eller om hunden sitter en oksygenboble parkert i et bur på månen for den saks skyld. Det er ikke den burbruken jeg mener er i strid med dyrevelferden. Det er den utstrakte bruken av bur "vi" mener er skadelig. Men det er jo nevnt firetusenogfjørtifjong ganger allerede, og dermed burde pirkingen din være helt innlysende overflødig?

Det er ikke bare langvarig brubruk som blir diskutert! Jeg er også imot langstrakt burbruk, så da er vel jeg en del av "vi"! Det er også UNØDVENDIG burbruk mange er imot. Og JEG ser på det som unødvendig bruk av bur på utstilling der eier synes det er kjekt slik at h*n kan sitte ved ringen hele fordømte dagen, istedet for å tenke på behovet til hunden. Derfor nevner jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare langvarig brubruk som blir diskutert! Jeg er også imot langstrakt burbruk, så da er vel jeg en del av "vi"! Det er også UNØDVENDIG burbruk mange er imot. Og JEG ser på det som unødvendig bruk av bur på utstilling der eier synes det er kjekt slik at h*n kan sitte ved ringen hele fordømte dagen, istedet for å tenke på behovet til hunden. Derfor nevner jeg det.

Eh...hadde først tenkt å bli provosert, men så innså jeg at du antagelig er veldig ung eller har vært på veldig få utstillinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg ikke si. Jeg nevner jo at det er de som ikke bruker bur - nevnte BÅDE 'før i tiden' og fra dagens situasjon.

Seriøst? Du mener at like mange fikk bur som en del av valpepakken for 20-30 år siden? Rosa, grønne og blå gitterbur var å få kjøpt overalt og alle hadde bur stående i heimen? Jeg kjenner jeg er veldig uenig med deg. Det var aldri snakk om å bruke bur da vi fikk vår første familiehund for 21år siden. Ingen vi kjente med hund brukte bur , til og med ikke tanta vår med en koko BC som var høyt og lavt tenkte tanken på bur. Eller jo, vi kjente til en "oppdretter" som stabla småhundene sine i høyden i bur, men alle var enige om at det var et nitrist hundehold og dyrevernet (det het det den gangen minnes jeg å huske) var der på besøk flere ganger. Jeg skjønner helt ærlig ikke at dere kan mene at bur alltid har vært like populært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Str: 57 cm og 65 cm :P En unghund som synes livet er en fordømt stressende lek og ei frøken på 4 som synes livet er innmari artig!

Så jeg synes du er pinglete :fish: Er jo bare å binde dem i stolen

Jeg kom på jeg har en klar fordel med å binde de to i stolen, jeg er tung :aww: Asti kan få prøve seg ja :devilbanana:

Uta er i mitt hode bare snill uansett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...