Gå til innhold
Hundesonen.no

Norwegian Polar


LitaGo

Recommended Posts

Susanne: NP ser ut som en gråbrun klump, den blir ikke blodig. De sier den har samme konsistens som leverpostei (noen sier så) jeg synes ikke det. Den er minre "posteiaktig" ikke så porøs. Men den er godt sammenklebred, den henger meget godt sammen og etter en god stund på benken tørker den fremfor å råtne. Men, graver bikkja den ned ute på verandaen under teppet sitt, kommer det larver. Det oppdaget jeg, men da hadde biten ligget der i to mnd. Det henger godt sammen. Jeg liker konsistensen, lukten og det at den ikke lukter bedervet etter ett døgn.

Takk, da ble jeg litt "klokere".

Jeg skjønner hva dere mener med den lukta på v&h - den blodlukta. Men ikke at det setter seg i andre varer, at det er "ekkelt" eller noe problem sånn sett. Men merkelig at det ikke er mulig å lage forpakninger som er tette - så blodig blir det jo overalt, hmmmm...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Jeg har fôret både på Norwegian Polar og V&H - og ja, NP har en mye mer delikat konsistens og er enklere å håndtere enn V&H, ikke lukter det så fort av det heller. Om man kjøper større kvanta V&H ferskt, så er det jo også et problem å få det frosset inn skikkelig før det blir dårlig.

Min erfaring med NP til langhåra hunder var dessverre dårlig. Jeg brukte det vel over et halvt års tid, og erfarte at pelsen ble myk og floket veldig mye mer enn om jeg ga tørrfôr. Ut over det fungerte det jo bra, men siden pelsen er en viktig del av hunden, så slutta jeg med NP.

Jeg har også fullfôret på V&H i ca et års tid, og det fungerte langt bedre enn NP på MINE hunder (pelsen var fleksibel med fin struktur, ikke noe ekstra floking etc), men syntes det ble litt mye styr av det, og gikk tilbake til tørrfôr - og merket overhodet ikke noen endring i pelskvalitet og -struktur ved å fôre på tørrfôr igjen. Hundene spiser uansett hva de får, og jeg synes det er lettere å holde riktig vekt på hundene med tørrfôr enn med V&H (de ble direkte feite om de skulle få såpass mye mat at de ikke gikk sultne rundt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lar dere V&H ligge i kjøleskap og matskål i dagesvis? Her gir det frossent (og det spires opp, hvis ikke går det rett i frysen igjen). Jeg lar det toppen ligge en dag (eller natt) i kjøleskapet. Det kan bli litt søl og blod å kutte opp V&H, ellers syns jeg ikke det er noe "ekkelt". Men min samboer klager litt, har vel litt finere nese enn meg. Er nøye med å tørke/vaske der jeg har behandlet kjøttet, så hører jeg ikke noe mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lar dere V&H ligge i kjøleskap og matskål i dagesvis? Her gir det frossent (og det spires opp, hvis ikke går det rett i frysen igjen). Jeg lar det toppen ligge en dag (eller natt) i kjøleskapet. Det kan bli litt søl og blod å kutte opp V&H, ellers syns jeg ikke det er noe "ekkelt". Men min samboer klager litt, har vel litt finere nese enn meg. Er nøye med å tørke/vaske der jeg har behandlet kjøttet, så hører jeg ikke noe mer om det.

Lurer jeg på også. Mitt problem med at fòret lett ble bedervet var når det skulle tines. La det i vasken på kvelden, og om morran hadde hele pølsa ekspodert og det var blod og gørr på hele kjøkkenet. Dette har skjedd flere ganger, og til slutt bytta jeg til tørrfòr. Kunne jo ha tint det i kjøleskap da, men å få den lukta på min egen mat er litt sånn.. æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jeg på også. Mitt problem med at fòret lett ble bedervet var når det skulle tines. La det i vasken på kvelden, og om morran hadde hele pølsa ekspodert og det var blod og gørr på hele kjøkkenet. Dette har skjedd flere ganger, og til slutt bytta jeg til tørrfòr. Kunne jo ha tint det i kjøleskap da, men å få den lukta på min egen mat er litt sånn.. æsj.

Frysevarer skal alltid tines i kjøleskap, og det er ikke rart at pølsa eksplodere når den tines i varmen! Det finnes boks med lokk, lufttette sådan og plastposer man kan legge pølsene inni før man legger de i kjøleskap... Blod skal det være, det er snakk om RÅTT kjøtt. Om VOH skulle blødd av kjøttet før de brukte det hadde VOH mista mye av de naturlige mineralene og sporstoffene, og måtte kunstig tilsatt det. Din egen biff hadde også blødd godt om du lot den ligge opptint utenfor vakumpakninga si.. Og den ER faktisk blødd av på slakteriet!

Jeg har ALDRI opplevd at VOH setter smak på min egen mat, jeg har aldri opplevd at opptint VOH blir bedervet i kjøleskap, enten det er tint pølse, en klump oppdelt av blokk, eller liggende i matskåla til en av bikkjene. Det jeg har opplevd EN gang var at laksen i blokka var sur, det luktet allerede da jeg åpnet plasten for å tine blokka. Jeg kontakta min leverandør som kontaktet VOH, jeg fikk bytta blokka, og den nye var finfin.

NP trenger ikke mais som bindemiddel iom at maten dampkokes, finmalt kjøtt og fett bindes fint sammen av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frysevarer skal alltid tines i kjøleskap, og det er ikke rart at pølsa eksplodere når den tines i varmen! Det finnes boks med lokk, lufttette sådan og plastposer man kan legge pølsene inni før man legger de i kjøleskap... Blod skal det være, det er snakk om RÅTT kjøtt. Om VOH skulle blødd av kjøttet før de brukte det hadde VOH mista mye av de naturlige mineralene og sporstoffene, og måtte kunstig tilsatt det. Din egen biff hadde også blødd godt om du lot den ligge opptint utenfor vakumpakninga si.. Og den ER faktisk blødd av på slakteriet!

Jeg har ALDRI opplevd at VOH setter smak på min egen mat, jeg har aldri opplevd at opptint VOH blir bedervet i kjøleskap, enten det er tint pølse, en klump oppdelt av blokk, eller liggende i matskåla til en av bikkjene. Det jeg har opplevd EN gang var at laksen i blokka var sur, det luktet allerede da jeg åpnet plasten for å tine blokka. Jeg kontakta min leverandør som kontaktet VOH, jeg fikk bytta blokka, og den nye var finfin.

Mye samme erfaringer her.

Jeg har aldri opplevd bedervet VOH eller at det setter lukt/smak på andre matvarer i kjøleskapet.

Jeg bruker pølsene (har verken fryseplass eller egnet oppdelingsplass til blokk), og har tre alternative tiningsmetoder:

1. I underkant av et døgn i plastpose i kjøleskapet

2. 3-4 timer i vasken

3. 1 time i kaldt vann (når jeg har glemt å gjøre en av de to overnevnte :P)

Det som er igjen av pølsen blir lagt i tett plastboks i kjøleskapet, og holder seg fint til den er spist.

Klart det lukter litt når jeg åpner pølsen/plastboksen, men hva annet kan man forvente av rått kjøtt...?

Edit: Jo, jeg har hatt bedervet mat, men det er min egen skyld - jeg fant en glemt rest innerst i kjøleskapet, den hadde kost seg i plastboksen sin i noen uker :lol: Null lukt eller smak på andre matvarer da heller forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt begge deler og er veldig fornøyd med begge to! :)

Men jeg også syns at VOH lett lukter dårlig etter en dag i kjøleskapet.. Syns også at VOH var litt mer grisete en NP. Hundene liker begge to veldig godt og alt går ned på høykant, men hvis de skulle velge, ville de nok valgt VOH. Her jeg bor er det lettere og få tak i VOH, men dyrere enn NP, som jeg må kjøre 50 minutter for og kjøpe. Akkurat nå bruker vi NP, men neste gang blir det VOH igjen. Hundene liker litt variasjon har jeg skjønt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dette med at VOh lukter dårlig... Jeg begynner å lure på om "folket" ikke vet hvordan blod lukter?? For om VOH er dårlig, lukter det SURT. Alle vet hvordan surna melk lukter?? Noe ala det lukter VOH når det er bedervet. Den lukta den ellers har etter en-to-tre dager opptint er naturlig, det betyr IKKE at den er ødelagt!

At NP har lengre holdbarhet er helt naturlig, det er jo varmebehandlet slik at masse bakterier er drept, ergo tar det lengre tid før det surner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tint 20kg blokk i romtemperatur i gangen jeg... ble ikke bedervet av den grunn. Tiner også ofte en pølse/porsjon ute på kjøkkenbenken om han skal spise det morgenen etter/på kvelden, også helt greit... men da er det jo ikke snakk om å la det ligge lengre heller. Man må jo behandle det som ferskvare, og som man behandler sin egen mat så og si, så da sier det seg jo selv at man ikke lar det ligge et par dager i solen på kjøkkenbenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk aldri jeg har giddi å tine v&h... :whistle: Jeg lot den kanskje ligge i kjøleskap over natta, men da var den bare halvtint. Jeg har prøvd NP, men siden forhandleren min gikk konkurs etter kort tid, gikk jeg tilbake til v&h. NP smuldret mer opp når hunden spiste det husker jeg, så det måtte jeg plukke ut av pelsen på Loke etterpå. Det likte jeg ikke. Hvordan det virket på hunden rakk jeg aldri å merke noe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk aldri jeg har giddi å tine v&h... :whistle: Jeg lot den kanskje ligge i kjøleskap over natta, men da var den bare halvtint. Jeg har prøvd NP, men siden forhandleren min gikk konkurs etter kort tid, gikk jeg tilbake til v&h. NP smuldret mer opp når hunden spiste det husker jeg, så det måtte jeg plukke ut av pelsen på Loke etterpå. Det likte jeg ikke. Hvordan det virket på hunden rakk jeg aldri å merke noe til.

De siste dagene har jeg gitt Casper frossen vogh på plenen, og det funket jo! Trodde ikke han kom til å klare å spise det, eventuelt sluke alt på en gang og kveles. Men gikk jo bra. Så da trenger det iallefall ikke være krise om jeg ikke rekker ta opp en dag. Men jeg synes nå og han skal få slippe å spise en frossen, hard klump hver dag da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meninga å starte denne tråden for å lage en "konkurranse" mellom NP og V&H. Begge for er sikkert utmerket for hundene.

Det var ment å bare være en begeistringsmelding over et for som holder godt i kjøleskapet, er billig, enkelt å dele opp og som min lille frøken glefser i seg som det skulle vært biff av ypperste kvalitet.

Når det er sagt, skal jeg jommen gi Vom og Hund en sjanse. Hunder er jo tross alt en slags "ulv", og det er vel sjelden ulven spiser dampkokt for...eller kanskje den hadde valgt det om det stod et steam-kjøkken i skogen???

Til hundene mine i "gode gamledager", kjøpte jeg slakteravfall rett fra slakteriet, pakka det i porsjonsbiter, og slang det i frysa. Foret i 9 år kun med frossent "avfall", og det gikk glimrende det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde NP litt (som jeg konsekvent klarte å kalle Norwegian Power, haha!), men syntes det var mer klin enn med vom faktisk, og vurderte å lage tråd om hvordan man best serverer det. :P Mine knerter spiser MYE mat, så en pølse går med i løpet av en dag. Den oppbevares i lufttett boks med avrenningsrist i bunnen, sånn at jeg kan bruke blodet til å væte tørrfôret jeg ofte blander i.

NP'en hadde jeg håpa skulle være en hit, men Aiko ville ikke ha, og Imouto sølte noe fryktelig. Det syntes jeg var rart, for konsistensen på NP er mye tettere og hardere enn vom som er som løs kjøttdeig, likevel var det mat over hele gulvet. Jeg måtte spikke av strimler, sjøl når den var tina, og det er mye mulig at den rare fasongen var med på å gjøre måltidet litt uinteressant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde NP litt (som jeg konsekvent klarte å kalle Norwegian Power, haha!), men syntes det var mer klin enn med vom faktisk, og vurderte å lage tråd om hvordan man best serverer det. :P Mine knerter spiser MYE mat, så en pølse går med i løpet av en dag. Den oppbevares i lufttett boks med avrenningsrist i bunnen, sånn at jeg kan bruke blodet til å væte tørrfôret jeg ofte blander i.

NP'en hadde jeg håpa skulle være en hit, men Aiko ville ikke ha, og Imouto sølte noe fryktelig. Det syntes jeg var rart, for konsistensen på NP er mye tettere og hardere enn vom som er som løs kjøttdeig, likevel var det mat over hele gulvet. Jeg måtte spikke av strimler, sjøl når den var tina, og det er mye mulig at den rare fasongen var med på å gjøre måltidet litt uinteressant...

Trodde det var bare jeg som var rar etter denne tråden :lol: Men opplevde NP akkurat som deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan man bruke NP på katter også? eller er NP tilpasset hund og bare hund?

Skal ikke utrope meg selv til kattespesialist, men jeg forer både hunden og katten på NP. Eneste problem med katta så langt, er at jeg nok ikke har truffet heeeeelt riktig på mengde. Katta har lagt seg kraftig ut i bredden.

Bortsett fra innholdet av maisolje, tror jeg ikke NP skiller seg så voldsomt ut fra ei middels norsk mus med tanke på sammensetning, og det burde jo passe katta godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som vet hvordan NP er i forhold til V&H på små hunder? Min Cairn får veldig hard avføring av V&H, små harde klumper som kan være ganske hvit og grønn i fargen. Byttet til V&H som innehold ris (skulle visst være bedre for små hunder), fargen ble bedre, men fortsatt ganske hard avføring, riktignok ikke like gale som før.

Noen som har opplevd lignende og sett effekten av NP? Og er det noen som vet om en leverandør i Bergen? (husker jeg kjøpte 1kg på myrbø, men er jo stress å bare kjøpte 1 og 1 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Kan man bruke NP på katter også? eller er NP tilpasset hund og bare hund?

På pakningen står det at foret kan gies til alle kjøttetende dyr. Inkludert katter.

Er det noen her som vet hvordan NP er i forhold til V&H på små hunder? Min Cairn får veldig hard avføring av V&H, små harde klumper som kan være ganske hvit og grønn i fargen. Byttet til V&H som innehold ris (skulle visst være bedre for små hunder), fargen ble bedre, men fortsatt ganske hard avføring, riktignok ikke like gale som før.

Noen som har opplevd lignende og sett effekten av NP? Og er det noen som vet om en leverandør i Bergen? (husker jeg kjøpte 1kg på myrbø, men er jo stress å bare kjøpte 1 og 1 kg)

Det er vel bare myrbø som har NP i bergen. Jeg kjøper en 4kg pakning som de har delt opp i butikken, så slipper å dele de selv slik du må med en 20 kg sekk. Koster 124 kr for 4 kg. Jeg kan ikke svare på hvordan NP er i forhold til V&H, jeg har ikke prøvd V&H, jeg vet bare at jeg er kjempe fornøyd med NP. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke NP på katter også? eller er NP tilpasset hund og bare hund?

Så lenge dte er over 80% kjøtt kan katten leve på det. Den eneste livsnødvendige tilsettning i tørrfor til katt er Taurin, og dette MÅ tilsettes fordi produsentene bruker for lite kjøtt produktene sine.. og i stede for å være snill med katten å gi den fisk, så gi den reker, MYE sunnere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...