Gå til innhold
Hundesonen.no

Narkose oppvåkning - motmiddel


Recommended Posts

Vår katt holdt på å dø av narkose forrige dagen. Den kom seg endel etter narkosen i løpet av dagen, men så virket det som den bare ga opp. Ble slapp, iskald og pulsen gikk nedover hele tiden. Etter 2 timer med massering og med å få den til å bevege seg/gå, så frisknet den til og det gikk bedre heldigvis.

Ser endel dyreprogram og ser de bruker motmiddel. Da våkner dyrene nesten med en gang og de er i full vigør ikke lenge etter. Hvorfor brukes ikke dette i Norge (aldri vært borti det og har hatt endel narkose på mange dyr gjennom tidene) Skulle jo tro det er bedre for dyrene istedet for (som med vår katt nå) ikke var helt seg selv før det hadde gått 2 døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt holdt på å dø av narkose forrige dagen. Den kom seg endel etter narkosen i løpet av dagen, men så virket det som den bare ga opp. Ble slapp, iskald og pulsen gikk nedover hele tiden. Etter 2 timer med massering og med å få den til å bevege seg/gå, så frisknet den til og det gikk bedre heldigvis.

Ser endel dyreprogram og ser de bruker motmiddel. Da våkner dyrene nesten med en gang og de er i full vigør ikke lenge etter. Hvorfor brukes ikke dette i Norge (aldri vært borti det og har hatt endel narkose på mange dyr gjennom tidene) Skulle jo tro det er bedre for dyrene istedet for (som med vår katt nå) ikke var helt seg selv før det hadde gått 2 døgn.

Jeg har da fått motmiddel her i Norge flere ganger? Ikke på katt tror jeg, de har bare vært dopet når de har blitt steriliserte og da har de vært hos dyrlegen til de har kommet seg så noenlunde, men jeg har fått det når hundene har vært HD røntget. Bortsett fra på Loke, for han våknet på bordet han :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr i Norge får da også oppvåkningssprøyte. Men effekten er ikke like kraftig som vi ser på tv, og det er bevisst, for det er knallhardt for systemet, spesielt hjertet. Det er "vanligere" å dø av oppvåkninga enn av narkosen... Noen dyr er mer sensitive til narkose enn andre, sånn er det dessverre. Mine dyr får ikke oppvåkningssprøyte, punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antisedan brukes også i Norge, men jeg har først og fremst sett det brukt etter HD-røntgen på hund f.eks. De våkner fort opp, men er jo fremdeles sløve og "ikke helt seg selv" en stund etterpå. Har også hørt at det er bedre for dyrene å våkne opp av narkosen av seg selv, og ikke med antisedan. Blir en roligere oppvåkning. Etter operasjoner er det vel også greit at dyrene våkner sakte opp, og ikke er i full vigør rett etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusern her får ikke oppvåkningssprøyte - hun blir manisk av det, så hun får sove av seg rusen. De andre har jeg ikke testa det på. Kattene tror jeg ikke fikk etter kastrering, men da var de hos vet til slutten av arbeidsdagen så de så at det begynte å bli liv i dem før jeg fikk ta dem med hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt hadde mistet noen tenner og den må dopes ned for overhode å få til å se i munnen på den, ellers blir den spinnvill - så det var sjekk på hvorfor tenner hadde falt ut samtidig som det var generell tannpleie som ble gjort (tannstein mm) Så det var ikke sånn sett farlig å våkne fort opp. Den var der noen timer etter narkosen, men foruten en periode etter at den kom hjem der den så ut til å våkne og komme til seg selv, så gikk det bare nedover og nedover. Har fått narkose før uten problemer, så denne gangen må det vel da kanskje ha vært mengden og/eller det at den begynner å bli gammel som var årsaken kanskje?

Ble litt redd og den andre katten skulle egentlig få sjekket og stelt tennene den også, men forrige gang den fikk narkose, så slet den mer med å komme seg enn hva den som holdt på å gå ivei nå gjorde (forrige gang de begge fikk narkose) Samme alder på de, så er redd for at den andre katten kanskje ikke tåler narkosen igjen.

Rart at vi aldri har fått spørsmål om dette motmiddelet skulle blitt brukt syns jeg - derfor jeg ikke trodde det ble brukt i Norge. Syns dog det er litt rart at det virker som det er ganske så utbredt og mye brukt på f.eks diverse program på animal planet (villmarken er naturlig pga sikkerhet for andre rovdyr, men dyrehospital osv jeg tenker på) hvis det er så farlig og belastende for hjertet. (det stemmer sikkert det dere sier - syns bare det er rart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ganske normalt å gi ihvertfall katter antisedan og så la de våkne og bli våkne nok når de blir hentet vel? Synes ihvertfall det er rart at dere ikke har fått spørsmål om det. Jeg synes det er bedre at dyret får våkne på dyreklinikken under overvåkning osv med dyrepleiere og assistenter som vet at man må ha alle luftveier fire osv og dyret varmt helt til det har våknet. Jeg tror det er mindre risiko det, enn å sende hjem et sovende dyr som bruker flere timer på å våkne. Som kanskje blir kald osv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudskjelov at jeg ikke hadde lest denne tråden da jeg var å røntget Balrog idag. :blink:

Syntes det var skummelt nok fra før. Jeg er ikke helt sikker på om han fikk oppvåkningssprøyte eller ikke, men han kom nå tuslende ut på egne ben en time etter. Hjemme har han bare sovet. Etter å ha lest det Tulip skrev, vil jeg nok ikke at mine dyr skal få det...

Uansett godt at det gikk bra med katten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bikkja her var omtrent et halvt år ble han dopet før øyelysning, grunnet mystisk prikk/refleksjon i øyet. Viste seg å være en fortykning i bakveggen(eller noe slikt) i øyet. Da vi satt alene og ventet i undersøkelsesrommet på at narkosen skulle virke ble bikkjeskinnet skikkelig slapt(som forventet trodde vi), men da en dyrelege kom inn for å sjekke ble det hui og hast og ny sprøyte ble satt. Vi fikk aldri vite hvorfor de stresset slik, men fikk vite at sprøyten han fikk var et antisedativ av noe slag. Skummelt var det i hvert fall.

Så de har nå tydeligvis ett eller annet slags motmedikament i norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ganske normalt å gi ihvertfall katter antisedan og så la de våkne og bli våkne nok når de blir hentet vel? Synes ihvertfall det er rart at dere ikke har fått spørsmål om det.

Har hatt katter hele livet og totalt 3 hunder så noen besøk og narkoser har det vært kan man si på den tiden. Hundene har kommet seg langt raskere og jeg har alltid vært sammen med de og de har aldri fått sprøyte etter narkosen. Kattene har vært i mange timer der uten at jeg har vært der, men de har bestandig fortsatt vært borte vekk når jeg har hentet de og tatt lang tid før de har kommet seg (men ikke så lang tid som siste episoden jeg nevnte)

Har hatt flere leger og også flere legekontor, så det er rart ja. Jeg ble også skeptisk til motmiddel, men samtidig redd for narkose også nå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det motsatt, jeg må be om å ikke få oppvåkningssprøyte. På alle dyreklinikkene jeg har vært på virker det å være standard prosedyre.

Jeg forstår at du ble redd KarpeSkrotum, sånt er jo skikkelig ekkelt. Det er en viss risiko med sedering og narkose. Men det er jo en viss risiko med oppvåkningssprøyte også. Jeg liker best å la de få sove av seg selv jeg, men det er jo personlig preferanse.

Neste gang kan du be om å få lenger overvåkning av katten din med tanke på historien, så vet du at den får den hjelpen den eventuelt måtte trenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antisedan brukes da i Norge også, men det kan ikke reverse de vanligste narkosemed på katt. Er vel en så enkel grunn som det, i tillegg til at oppvåkningssprøyte er en stor påkjenning for kroppen og bør bare brukes om det er helt nødvendig.

"Oppheving av sedasjon/analgesi og reetablering av normal tilstand hos hund og katt etter bruk av dexmedetomidin eller medetomidin." <------ Edit: la til fra felleskatalogen, da jeg i farta ikke kom på hvilke virkemidler den fungerte mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det på hundene mine når de har vært neddopet. Av to grunner egentlig; Jeg synes at det er finere oppvåkning til de.. De gangene de har fått våknet av dopet selv, har de tisset på seg osv. Dessuten, jeg klarer ikke å bære hundene mine.. Så da blir vi liggende i bilen da, helt til noen kommer hjem , hvis de er hjemme, og hjelper meg å bære..

Dessuten, noen dyrleger kan jo beregne feil og gi for mye dop.. Og det er vel i alle fall ikke heldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hatt hund i narkose en gang, og da fikk hun våkne opp av seg selv (satt LITT mange timer på veterinærkontoret, men... *ler*).

De gangene hundene bare har vært neddopet, så har de alltid fått oppvåkningssprøyte og det har fungert utmerket hver gang. Jeg spurte sist om jeg ikke bare kunne ta med hunden ut i bilen (etter å ha fått oppvåkningssprøyte men før den virket), men det ønsket ikke veterinæren da de helst ville se at pasienten kunne gå ut av døra selv. Et bra prinsipp, synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ihvertfall standard prosedyre der jeg jobbet. Aldri hatt noen problemer med antisedan. Det er jo som noen sier her at det er greit med de som har større raser osv, som kan bli sittende lenge uten å kunne flytte dyret. Og hvis klinikken stenger kl. 16.00 f.eks. så er det jo dumt hvis dyret ikke våkner. Risiko er det uansett bare med sedasjon, så jeg kommer til å ville ha antisedan hvis tuppa her skal sederes. Jeg tror ikke det er så mange kritiske tilfeller med antisedan med tanke på hvor mange hunder som blir gitt det, sånn i det store og det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå er det veldig avhengig av hva du faktisk mener med narkose. For de fleste dyreklinikker bruker propofol eller gassanestesi og da gir man ikke noe "motmiddel", da dette er midler som får dyret raskt ned i narkose, men som har en forholdsvis kortvarig effekt, når narkosen opphører. Om katten har fått sedasjon så er det mer vanlig å gi amti-sedasjon for å gjøre hjemreisen enklere, men problemet er at sedasjonen sitter i kroppen, så når den får antisedasjon, så vil den ha en kortvarig effekt, så katten virker sløv og trøtt etter at den faktsik har "våknet opp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg mener med narkose, da jeg har lik null peiling på det og legesenteret sa bare narkose når den kommer og så skulle de sjekke hvorfor tennene falt ut og ta en tannpuss mm. Men de ville ha den til observasjon, så vi kunne ikke hente den før etter kl 3. Det var hele info vi fikk på det. Dårlig av oss også, men hadde ikke spørsmålene jeg nå har i hodet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har fått det de gangene de har vært dopet, mye fordi det da blir enklere og få med seg 50kg hund ut i bilen, og spesielt da ut av bilen igjen.. Spesielt i denne sommervarmen, vil jeg ikke at de skal ligge neddopet spes lenge.. Men nå er det ikke så ofte at de blir dopet heller da så regner med at de tåler det :) Veldig greit synes jeg, de er våkne nok til og sjangle ut i bilen etter 15-20 minutter, men slapper gjerne av noen timer etterpå før de er helt våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På klinikken jeg har jobbet nå, så har det vært normalt å gi oppvåkningsmiddel til hunder som feks kun har vært inne til røntgen eller andre enkle ting. Men de kan da fort bli sløve igjen på kvelden, fordi antisedan har kortere virketid enn dopet de har fått før.

Men dyr som er operert blir beholdt på klinikken til de våkner av seg selv, og dette er absolutt det beste. Syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...