Gå til innhold
Hundesonen.no

Lyst på hund nr.2 - vurderer Basenji..


AnnCogEscobar

Recommended Posts

Jeg har en staffefrøken på 4år og jeg vurderer å få en hund nr.2 og jeg vurderer da Basenji.

Har allerede lest litt om rasen, og jeg vil kontakte kenneler ettervært men jeg vil gjerne vite om dere som har Basenji sammen med andre hunder om hvordan det er??

Staffe frøkna mi er veldig sosial og leken, men kan være litt kvass av og til med andre hunder..

Selvfølgelig så det å få en hund nr.2 er hva man gjør det til selv og hvor flink man er men jeg vil gjerne vite litt om hvordan det har gått med dere andre?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har basenji sammen med snusern (og en saluki i tillegg). Basenji er ikke rasen jeg vil anbefale om du er avhengig av en hund som går bra med alt av andre hunder. Min går fint med fremmede hunder på tur, men syns at andre hunder generelt ikke har noe å gjøre å hans tomt. Er det tisper så blir de godkjente. Det er basenjier som er enklere enn min på det punktet, og det er basenjier som er myyye verre på det punktet.

Innad i flokken min så er det sjelden noe problem. Han er gretten når han er trøtt, han hadde ganske heftig matforsvar (mot hunder) en periode. Men de to andre mine vet når han mener det når han er sur, og det blir sjelden noe utav det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Raksha sier er det vanlig at Basenjien er "kjønnsaggressiv". Dette gjelder dog i hovedsak ukjente hunder av samme kjønn som møtes i bånd.

Ved frislipp er det sjelden noe problem. Ei heller med hunder den kjenner godt og har vokst opp med.

Vi har hatt en større flokk basenjier sammen (opptill 6 under samme tak) uten problemer. Hadde også en Sheltie i flokken. En god miks av hannhunder og tisper, der noen kom og gikk. Noen banneord kunne forekomme, men ikke noe særlig mer enn det. Det var en god blanding av hannhunder og tisper.

Les gjerne mer om basenjien på vår hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien jeg hadde gikk overens med de fleste løs, men i bånd var han ganske sur på hannhunder. Hanner han derimot hadde kjent hele livet var nada problem!

Har jo også en grand danois og de gikk veldig godt overens! Selvom basenjien var gretten når han sov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen..

Jeg har jo da en staffetispe så tenker først og fremst på å ta en hannhund basenji..

Er absolutt ikke avhengig av å ha en hund som går overrens med alt og alle,men det viktigste for meg er vel at den går overrens med hun jeg har fra før..

Raskha - Kanskje jeg kunne tatt med Escada en dag å kommet på besøk,lenge siden sist jeg fikk hilse på deg og dine fine hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo allerede en hund som ikke akkurat er noen typisk frislipps-rase, så akkurat det aspektet håndterer du nok fint. :)

Ja, det stemmer.. Dessuten er jeg ikke tilhenger av å slippe min/mine hunder i hundeparker o.l. For her i Oslo er det ofte veldig mye "tull" i disse hundeparkene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Preaching to the choir... Mye tull utenfor hundeparker også. :whistle:

Dessverre så er det ja.. :rolleyes2:

Og jeg er heller ikke tilhenger av at alle hunder MÅ hilse på hverandre i bånd også,så hvis jeg sier det til noen som har bikkja si i fleksibånd og den er på vei rett bort til min så blir de jo helt rare.. "Hallo liksom, alle må jo hilse på hverandre i bånd".. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskha - Kanskje jeg kunne tatt med Escada en dag å kommet på besøk,lenge siden sist jeg fikk hilse på deg og dine fine hunder..

Det kan du! Men jeg bor jo ikke i oslo lenger, husker ikke når jeg snakket med deg sist jeg. :icon_redface: Kan ikke garantere at Kahlo og Escada er noen god kombinasjon, men tipper Lupin og Kasko hadde digget henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du! Men jeg bor jo ikke i oslo lenger, husker ikke når jeg snakket med deg sist jeg. :icon_redface: Kan ikke garantere at Kahlo og Escada er noen god kombinasjon, men tipper Lupin og Kasko hadde digget henne!

Hehe jeg vet at du ikke bor i Oslo lenger, der har du vel ikke bodd på ett par år.. :D

Linn med Bo og Panda har også lyst til å besøke deg så vi tenkte kanskje å ta en dagstur en dag, det er som sagt veldig lenge siden sist ja..

Ja tror nok kanskje ikke at Kahlo og Escada er en big hit, men det må de jo heller ikke være..

Både du og Ane har basenji fra samme kennel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser om Basenji over alt og fant dette utsagnet på Canis :

"Basenjien har villdyrets aversjon mot fysisk tvang, hvilket man må ta hensyn til i hverdagen. Å bli dyttet på eller holdt fast, mefører lett en forsvarsrefleks (knurr eller glefs) hvis man ikke har trent den til å tolerere den slags."

Stemmer dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser om Basenji over alt og fant dette utsagnet på Canis :

"Basenjien har villdyrets aversjon mot fysisk tvang, hvilket man må ta hensyn til i hverdagen. Å bli dyttet på eller holdt fast, mefører lett en forsvarsrefleks (knurr eller glefs) hvis man ikke har trent den til å tolerere den slags."

Stemmer dette??

Noen basenjier er slik ja, men jeg vil nok heller si at det er unntaket snarere enn regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen basenjier er slik ja, men jeg vil nok heller si at det er unntaket snarere enn regelen.

Jeg er vel kanskje interessert i en hund som ikke er veldig skeptiske til mennesker.

Har ett tantebarn som er muskelsyk og har en del "rart" utstyr og han kan finne på å holde litt hardt når han skal hilse på..

Og i tillegg har jeg andre tantebarn som er veldig til å klemme hundene og om det kanskje kan bli ett problem..

Og jeg er også interessert i å ha med meg hundene mine over alt..

Kanskje ikke Basenji er riktig rase for meg eller hva tror dere som kjenner Basenji bedre enn meg????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig herjete 3-åring og basenjiene her forguder han. Om de blir vant med og sosialisert med dem på forhånd tror jeg ikke det skal bli noe problem, men om basenjien pluselig møter slike voldsomme små mennesker for første gang i tenårene er det mulig h*n vil føle seg ukomfortabel i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke basenji, men en lignende snåling-rase. Jeg mener at det viktigste er å argumentere for HVORFOR du ønsker deg sånn rase, heller enn å bare henge seg opp i at den ser vakker ut, er eksotisk og virker spennende. Hvis hverdagen og de rundt deg ikke er forenelige med hunder som ikke synes at livets mening er å være til lags for mennesker, så hadde jeg nok revurdert rasefascinasjonen. :ahappy:

For øvrig mener jeg at tantebarn fint kan få litt veiledning i hvordan man hilser ordentlig på hunder. Man trenger ikke være basenji for å ikke like å bli klemt og tafsa på av barn... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig herjete 3-åring og basenjiene her forguder han. Om de blir vant med og sosialisert med dem på forhånd tror jeg ikke det skal bli noe problem, men om basenjien pluselig møter slike voldsomme små mennesker for første gang i tenårene er det mulig h*n vil føle seg ukomfortabel i situasjonen.

Takk for svar Yodel..

Tror nok at jeg må tenke litt mer frem og tilbake angående hvilken rase som passer for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke basenji, men en lignende snåling-rase. Jeg mener at det viktigste er å argumentere for HVORFOR du ønsker deg sånn rase, heller enn å bare henge seg opp i at den ser vakker ut, er eksotisk og virker spennende. Hvis hverdagen og de rundt deg ikke er forenelige med hunder som ikke synes at livets mening er å være til lags for mennesker, så hadde jeg nok revurdert rasefascinasjonen. :ahappy:

For øvrig mener jeg at tantebarn fint kan få litt veiledning i hvordan man hilser ordentlig på hunder. Man trenger ikke være basenji for å ikke like å bli klemt og tafsa på av barn... :whistle:

Kan jo fortelle litt om hva jeg ser etter i en hund nr.2 :

- Sosial med mennesker

- Leken

- Trenger ikke å være glad i absolutt alle hunder

- Ønsker ikke at den skal være for stor i størrelse

- "Lett" å trene

- Må ikke være den eneste hunden i hjemmet da den vil ha eieren for seg selv.(En selvfølge da jeg har en staffefrøken fra før)

- Ikke så mye sykdommer

Hvilken rase tenker dere når dere leser de stikkordene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo fortelle litt om hva jeg ser etter i en hund nr.2 :

- Sosial med mennesker

Sikkert sosial med den de kjenner, men kan nok virke utilnærmelig og overlegen for andre. :rolleyes2:

- Leken

Er ikke sikkert det passer så bra akkurat når du har tenkt til å leke... :ahappy:

- Trenger ikke å være glad i absolutt alle hunder

- Ønsker ikke at den skal være for stor i størrelse

- "Lett" å trene

Tar ting veldig raskt, men gidder overhodet ikke vise det fram bare for å være søt, lydig eller framstå som veloppdragen. Lite førerorintert er stikkordet... :lol:

- Må ikke være den eneste hunden i hjemmet da den vil ha eieren for seg selv.(En selvfølge da jeg har en staffefrøken fra før)

- Ikke så mye sykdommer

Hvilken rase tenker dere når dere leser de stikkordene??

I alle fall ikke bansenji eller andre urhunder! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk svensk gårdshund?

Nå virker det som at jeg anbefaler den bare fordi jeg har rasen selv.. Men den oppfyller kriteriene dine. Når jeg skulle ha ny rase stod valget mitt faktisk mellom staff og dsg. Samme med ei venninne som endte opp med staff, jeg med gårdshund. Nå 2 år senere har hun skaffet seg dsg også, så hun har staff og dsg sammen. Samme kjønn, og det går supert :ahappy: Hun er også her inne forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er den som gir mye trim, Border Terrier. Dritkule hunder som er så søte at man kan dø litt.

Er vel ikke den som går mange mange timer hver dag, men er vel ganske opptatt av at hunden/e mine skal få vært mest mulig ute på tur eller få nok mental stimuli og lek. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk svensk gårdshund?

Nå virker det som at jeg anbefaler den bare fordi jeg har rasen selv.. Men den oppfyller kriteriene dine. Når jeg skulle ha ny rase stod valget mitt faktisk mellom staff og dsg. Samme med ei venninne som endte opp med staff, jeg med gårdshund. Nå 2 år senere har hun skaffet seg dsg også, så hun har staff og dsg sammen. Samme kjønn, og det går supert :ahappy: Hun er også her inne forresten :)

Ja har tenkt litt på den tidligere, da jeg ofte sammenligner den med Jack Russel av utseende men synes dsg er finere enn Jacken.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har tenkt litt på den tidligere, da jeg ofte sammenligner den med Jack Russel av utseende men synes dsg er finere enn Jacken.. :)

De kan ligne på jacken, men har lenger bein og er litt større. De er heller ikke en terrier, og dermed mye mildere i gemyttet. De ble tidligere brukt som sirkushunder, så de er veldig lettlærte og elsker å lære nye ting og leke! Morsomme klovner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...