Gå til innhold
Hundesonen.no

Jogging/sykling med valp?

LitaGo

Recommended Posts

Har ei skjønn lita frøken på 5 mnd. Hun er hyperaktiv, og i rasebeskrivelsen står det "Trenger daglig mosjon i store mengder". Joggesko og sykkel formelig roper på å bli tatt i bruk...men...så sier nabo'n: "Bikkja ødelegges hvis du jogger eller sykler med den".

Jeg bare lurer...når hun sprinter rundt i vill lek med nabon's hund i 45 min eller mer...tar hun ikke like mye skade av det som 30 min "lunting" ved siden av en ikke altfor strømlinjeformed eier??

Heldigvis liker frøkna å svømme, og 15-20 min i vann sliter henne godt ut...ingen nettsider har nevnt svømming som skadelig på linje med jogging/sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming og lek kan ikke sammenlignes med sykkel/joggemosjon. Det siste sliter på muskler og ledd på en helt annen måte, og bør vente til hunden er et år gammel. En annen ting er at en valp som får så mye trim som du nevner her, lett blir hyperaktiv - d.v.s. stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at en valp som får så mye trim som du nevner her, lett blir hyperaktiv - d.v.s. stresset.

Tja...opplever vesentlig mindre "stress" når frøkna har fått tatt ut litt energi, enn etter en bedagelig luntetur i skogen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...opplever vesentlig mindre "stress" når frøkna har fått tatt ut litt energi, enn etter en bedagelig luntetur i skogen...

Som Patricia sier her...

Jo mer du prøver og slite ut valpen med lange turer, utfoldelser. Jo mer kjem valpen til og kreve fremmover også for og roe seg ned. Du har kanskje merket at valpen gjerne våkner til igjen etter noen timer og raser rundt i huset som om du hadde montert raketter der bak?

Det er når valpen ikkje klarer og fordøye alle sanser og inntrykk gjennom dagen og må avreagere litt. Da er det lite vits og prøve og slite den ut enda mer så du skal slippe "billig" unna.

Hva med og satse på korte og koselige turer, lek og morro? Og gjerne bruke tid på mental trening isteden? Godbitsøk, sportrening, gjemsel osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvilken rase er det?

I utgangspunktet vil jeg si at en halvt år gammel hund, av sundt bygd rase som er middels stor og lett i kroppen, ikke tar noen skade av å få være med på kortere joggeturer innimellom. Men dropp helt klart syklen og jogg bare rolig i skogen helst med valpen løs om du har kontroll (nå er det ikke lenge til båndtvangen er over). Da får den bevega seg mye mer naturlig. Når det er sakt tror jeg valpen får mye mer igjen for å gå disse skogsturene og løpe og utforske i sitt eget tempo rundt deg enn å jogge i bånd. Ihvertfall et par mnd til fremover.

Pass uansett på å lære unghunden at den skal være rolig når den ikke har fått masse aktivitet også. Ikke gå i fella at du alltid må slite den ut for at den skal kunne roe seg og slappe av. Det kommer du til å angre på den uka du plutselig ligger utslått med feber.

Men alle valper er ikke poselensfigurer. Min var med på timeslange skiturer fra han var et halvt år. Løs og med korte pauser innimellom, og jeg tror ikke han tok noen skade av det. Han ble vel strengt tatt hverken roligere (annet enn med en gang vi kom inn selv følgelig) eller mer hyper av det. Han var ikke en stressa valp og har ikke blitt en stressa voksen hund heller. Om det har ført til at han krever mer mosjon som voksen vet jeg ikke, for han får det uansett, og siden han har lært å være rolig inne selv om han ikke har fått tur er ikke det noe problem heller. Menneskebarn ser man det da bare som positivt at er i aktivitet og man ser hvilken nytte de får som voksne av å ha vært aktive som barn. Men man presser ikke barn til å løpe maraton forde. Bruk sund fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg ikke vet hvilken rase det er snakk om, kan det være helt ok med både sykkel og joggeturer på en 5 mnd gammel valp. Jeg har gjort det med alle mine schæferhunder uten at de fikk noe problemer med det. De tyngre hunderasene jeg har hatt, har jeg ikke syklet med, men jogging bør vel de fleste klare fint.

Jeg ville vel heller kuttet på den 45 min ville leken med naboens hund jeg. Det kan jo være en skikkelig stress trigger. Særlig om det er snakk om ukontrollert lek.

Ellers er jo som allerede nevnt det med mental stimulering en fin måte å roe ned et stresset sinn på. I tillegg er det moro og kontaktskapende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogging kan hun nok fint være med på i alderen der, men det trenger ikke være vær dag og det trenger ikke være på timesvis :) Hun trenger heller ikke og trekke deg rundt.. Sykkel gjelder for så vidt det samme, men jeg ville vært litt mer forsiktig med den enda.. Dette med at unghunder som blir brukt bare krever mer og mer er bare tull, så lenge de får variert mosjon fra dag til dag, og lærer og takle rolige dager også, og lærer og slappe av inne så er det ikke noe problem.. Cluet er bare at de ikke lærer seg og forvente 3 timer tur hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er en eventyrlig blanding av Staffordshire Bull Terrier og Boxer. (De fleste har hittil gjettet på Ridgeback eller Boerboel) Hun får 40 min morgentur, en drøy halvannentimes middagstur, en lekestund med "kompisene", en kveldstur på rundt 20-30 min. Selvfølgelig blir det et par "tisseturer" ekstra etter behov, hun er jo bare ei lita frøken.

På alle turer legges det inn mentaltrening i form av lydighet, litt sporing og klatring i trær etter favoritt-leken. Innendørs utfordres hennes "intellekt" av diverse hjemmelagde leker...snusbokser med godbiter inni, brusflasker med godbiter inni o.s.v...

Hun er ikke stressa på noe vis, og legger seg helst på fanget for å sove/koses med når vi er innendørs (hvis hun ikke forsøker å skru av korken på "godbitflaska da...)

Hun "flipper" sjelden ut og valperaser, det skjer som regel kun i lek med andre hunder (som orker utholdenheten hennes i lekesituasjonene)

Mine tidligere hunder har alle hvert med på joggeturer, sykkelturer, skiturer o.s.v, gjerne med et bildekk på slep for å få jobbet skikkelig. Den nye eventyrblandinga burde såvidt jeg kan tolke nå, være en hund med energi i bøtter og spann, suveren kroppsbeherskelse, og en solid porsjon "jeg står på for å glede flokklederen min".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...