Gå til innhold
Hundesonen.no

"Partytriks"


LinL

Recommended Posts

Jeg har jo ingen oppfinnsomhet, så jeg spør om tips og triks her jeg, hva har man vel forum for? :)

Aro er jo 4 måneder, og tar alt ganske kjapt, men ennå trener vi bare på "enkle og kjedelige" ting som kontakt, stå og ligg. Sitte bamse har jeg også tenkt å begynne med da han tilbyr dette når jeg noe veeeeldig godt i hånda..

Men er det noen andre triks som er litt morsomme, spesielt for Aro, som en liten avveksling fra den "kjedelige" treningen ? Ikke noe innviklede saker ennå, men noen småting som er litt artig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Liten fantasi her også.

Cosmo kan vinke når jeg vinker å sier hade i hvertfall, det er veldig lett å lære om de tilbyr labben lett.

Rull rundt?

Der stoppet min fantasi

Hehe, det skal jeg prøve ja, rull rundt skal jeg lære ja :) Men jeg tar gjerne flere :D hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukke, lukke skuffer/dører, åpne dører, stå på frambeina (opp etter vegg), nyse, legge labben over nesen, stå med alle beina i en bolle/skål, hente ting (lære navn på ting), lære navn på personer, dytte ball med nesen (i mål?), løfte på baklabben, gå rundt seg selv, bite sin egen hale, ta klær ut av vaskemaskinen, slå på tven, og der var eg og tom... (kommer på et par til, men de er mer for litt større hunder...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen andre triks som er litt morsomme, spesielt for Aro, som en liten avveksling fra den "kjedelige" treningen ? Ikke noe innviklede saker ennå, men noen småting som er litt artig :)

Kanskje ikke for en liten valp, men når han blir liiiiittegranne større?

Jeg syns trikset i denne videoen så skikkelig kult ut og skal selv lære hunden min det senere;

:lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saeta er den av mine hunder som kan triks. Hun kan f.eks. snurre til høyre og venstre, både på plass på høyre side, venstre side, gående forlengs eller baklengs foran meg, rygge både på plass, foran meg og opp på objekter, danse på to, gå på to, bukke, rulle rundt, give me five med høyre og venste, give me ten, slalom mellom beina, hoppe opp med forbeina med ting og bli i posisjon... Ja, der kom jeg ikke på så mye mer. På sikt skal hun også få lære "skamme seg" (labben over snuta), holde fast (med forbeina f.eks. rundt mitt bein), slikke snute, spille død, og også å rygge slalom mellom beina. Nok å ta fatt i :P Jo, også skal hun lære "løp rundt", f.eks. stol eller sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krype, high five, gå på to, spill død, solofangst(du legger en godbit på nesa og så skal h*n kaste på hodet og fange godbiten), sideveis bevegelser, åttetall mellom beina dine, slalom mellom beina, rygge, dra opp på do. det var det jeg kom på i farta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden vår , Diddi, kan "spille piano" (selfølgelig ingen sanger, men hoppe opp på tangentene) :lol: det krever jo selfølgelig en hund som er litt stor og rekker opp til pianoet.. men hvis man har et lite bærbart piano kan det funke med en liten hund også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med å lukke skuffer, blå/llilla fingre har forekommet...

Og om skjærefjøla du bruker for brød er i skuffeform, kan det fort være brødskivene dine befinner seg på gulvet om valpen synes at alle åpne skuffer må lukkes såfortsomoverhodemulig. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukke, lukke skuffer/dører, åpne dører, stå på frambeina (opp etter vegg), nyse, legge labben over nesen, stå med alle beina i en bolle/skål, hente ting (lære navn på ting), lære navn på personer, dytte ball med nesen (i mål?), løfte på baklabben, gå rundt seg selv, bite sin egen hale, ta klær ut av vaskemaskinen, slå på tven, og der var eg og tom... (kommer på et par til, men de er mer for litt større hunder...)

Kom gjerne med storhundtriks òg ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med storhundtriks òg ;).

Bære varer inn fra bilen, dra ut stolen for deg når du skal sette deg ned ved middagsbordet, bære ut søppelet, slå av og på lyset, åpne kjøleskapet og hente øl, legge hodet i fanget for å hilse... kom ikke på flere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du har allerede fått flere triks enn fantasien min tilsier, men :)

Jeg har jo ingen oppfinnsomhet, så jeg spør om tips og triks her jeg, hva har man vel forum for? :)

Aro er jo 4 måneder, og tar alt ganske kjapt, men ennå trener vi bare på "enkle og kjedelige" ting som kontakt, stå og ligg. Sitte bamse har jeg også tenkt å begynne med da han tilbyr dette når jeg noe veeeeldig godt i hånda..

Men er det noen andre triks som er litt morsomme, spesielt for Aro, som en liten avveksling fra den "kjedelige" treningen ? Ikke noe innviklede saker ennå, men noen småting som er litt artig :)

Hunden syns ikke i utgangspunktet at triks er morsommere enn lydighetsøvelser. De blir kanskje det fordi du syns de er morsommere, men om reaksjonen han får fra deg og andre er lik, metoden er "lik", kravene er like og belønninga er lik vil hunden syns triks og sitt eller ligg er akkurat like moro :whistle:

Ikke at det er noe argument for å ikke trene triks, det er bare bra det, men det er kanskje et argument for å endre holdning til det "kjedelige" du vil han skal kunne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede fått flere triks enn fantasien min tilsier, men :)

Hunden syns ikke i utgangspunktet at triks er morsommere enn lydighetsøvelser. De blir kanskje det fordi du syns de er morsommere, men om reaksjonen han får fra deg og andre er lik, metoden er "lik", kravene er like og belønninga er lik vil hunden syns triks og sitt eller ligg er akkurat like moro :whistle:

Ikke at det er noe argument for å ikke trene triks, det er bare bra det, men det er kanskje et argument for å endre holdning til det "kjedelige" du vil han skal kunne?

Takk, det trengte jeg! Han virker bare så mye gladere når vi gjør triks med litt mer hopp og sprett, men det er jo fordi han hopper å spretter, blir automatisk litt mer veiving med halen da :P Men er gøy å gjøre noe annet innimellom også :D

Blir artig å prøve på noen triks, skuffetrikset tror jeg kanskje jeg dropper, han er så liten å spretten, så ser for meg at hvis han etterhvert får til å åpne noen skuffer kommer han seg vel til kjøkkenbenken å :P Det er hundefri sone det!

pluss at skuffene i den leiligheten jeg har nå er så treige (GAMMEL leilighet!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...