Gå til innhold
Hundesonen.no

Shampo til labradorpels + fôrspørsmål


Recommended Posts

Jeg sliter litt med pelsen til Tinka... For tiden er hun god og rund (og vel så det), og da er pelsen hennes i ok stand. Direkte fløyelsmyk er den ikke, og det frister i grunnen ikke å bore snuten sin ned i pelsen, men det er i det minste pels som er akseptabel å ha i hus. :lol: Problemet er at jo tynnere hun blir, desto verre pels får hun. Når hun er slank og fin og muskuløs og fysisk sett på sitt aller beste, er pelsen rett og slett ille. Hun slipper pels bare man tar på henne, dekkhårene blir ekstra stive og underullen er en blanding av veldig fet, tørr og ullen. Det ble i grunnen bare enda verre etter at hun ble kastrert.

Jeg har planer om å i forsvarlig hastighet få henne slankere og trene henne opp igjen fysisk. I tillegg regner jeg med å bade henne oftere enn det jeg hittil har gjort, rett og slett fordi jeg skal bo på tolv kvadratmeter med en hund og jeg vil helst ikke at det skal lukte mer hund enn nødvendig. Ser for meg å dusje henne hver 4.-6. uke, omtrent.

Først og fremst lurer jeg på om noen har anbefalinger til shampo jeg kan bruke på Tinka? Den bør altså forebygge fet pels og overdreven "hundelukt", og være nokså harmløs mot hundehud.

Deretter lurer jeg på om noen har tips til andre ting jeg kan gjøre for å forbedre pelskvaliteten hennes?

Jeg prøvde en periode å gi lakseolje, men det hjalp ikke i det hele tatt.

Hun børstes lite utenom røyteperiodene - men da prøver jeg så godt jeg kan å få av løs underull.

Hun fôres nå på Royal Canins labradorfôr og får bedre pels av det fôret enn hun har fått av andre tørrfôr. Jeg vurderer å erstatte noe av tørrfôret med vom og hundemat (hvis jeg finner en forhandler det er praktisk å kjøpe av) - hadde det vært en god idé? Hun blir forøvrig åtte år nå i høst - burde jeg finne et senior/mature-fôr framfor labrador-fôret, eller har det liten/ingen hensikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H kan funke, altså. :) Du trenger strengt talt ikke blande V&H med noe, men noen hunder blir ofte steinharde av å bare spise det, så da kan det lønne seg å hive litt tørre kuler oppi.

Jeg har en sånn der svart sjampogreie fra Groomers. Han har aldri slitt med pelsen sin, bortsett fra nå. Han sliter nå ikke sånn, men han røyter veldig mye (varierende varme og kulde her på Toten ...). Ikke har han vært feit eller ekkel å ta i pelsen på heller, bare når det har regnet en del, så begynner han å lukte litt hund. Men da er det også lenge siden jeg har dusjet ham også.

Ellers vet jeg ikke hva slags andre sjamposaker det er der ute til hund, eller om medisinsk grønnsåpe egentlig bare gjør susen det også.

Om hun blir kulerund av det meste og pelsen blir rar og sær når hun går ned i vekt, så kan det jo også være stoffskiftet hennes som er i endring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine CC shampooer fikk iallefall Foxi sin livløse ekle pels til å glinse og bli myk og god. Issi er jo veldig labradorpels og hun er mykere med CC, og slipper at hun slipper pelsen.

jeg hadde mye mer å si men jeg må løpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H kan funke, altså. :) Du trenger strengt talt ikke blande V&H med noe, men noen hunder blir ofte steinharde av å bare spise det, så da kan det lønne seg å hive litt tørre kuler oppi.

Nå har jeg halvannen sekk med tørrfôr stående og hun bruker nesten to måneder på én sekk, så det tar sin tid før jeg eventuelt kan fôre på bare V&H. Dessuten skal jeg dele ett kjøleskap og ett fryseskap med fem fremmede studenter, så jeg kommer ikke til å ha mulighet til å kjøpe 20 kg-blokker, og heller ikke mange pølser av gangen. Med andre ord kommer det mer til å bli fôring på tørrfôr med tilskudd av V&H enn motsatt.

Jeg har en sånn der svart sjampogreie fra Groomers. Han har aldri slitt med pelsen sin, bortsett fra nå. Han sliter nå ikke sånn, men han røyter veldig mye (varierende varme og kulde her på Toten ...). Ikke har han vært feit eller ekkel å ta i pelsen på heller, bare når det har regnet en del, så begynner han å lukte litt hund. Men da er det også lenge siden jeg har dusjet ham også.

Takk for sjampo-tips! Nå skal det sies at jeg har aldri møtt en flat med fet og ekkel pels - alle flat-ene jeg har møtt har naturlig (virker det som) ren og god pels. Goldens og labradorer derimot... Blæ. Spesielt underullen på labrador kan være veldig fæl syns jeg, og Tinka har veldig mye og kraftig underull (dessverre :P).

Ellers vet jeg ikke hva slags andre sjamposaker det er der ute til hund, eller om medisinsk grønnsåpe egentlig bare gjør susen det også.

Om hun blir kulerund av det meste og pelsen blir rar og sær når hun går ned i vekt, så kan det jo også være stoffskiftet hennes som er i endring?

Hun blir i grunnen ikke kulerund av det meste. Hun har bodd hos foreldrene mine det siste året og de er ikke spesielt gode på å tilpasse fôrmengde etter aktivitetsnivå, kan man si. Jeg har ingen problemer med å holde henne i stabilt, passelig hold, til tross for at hun er særdeles glupsk og spiser alt hun kommer over. Jeg vet av hunder som reagerer langt raskere på fôrmengde enn Tinka, og som du nærmest kan se det på hvis den har fått dobbel dose middag - slik er det overhodet ikke med Tinka.

Jeg har til nå bare tenkt at det er en slags naturlig sammenheng mellom fôrmengde, energiforbruk og pelskvalitet? Altså - de siste månedene har hun fått overskudd av fôr ift aktivitet, og det blir dermed mer energi/næringsmidler/whatever til overs, som kan gå til å pleie hud og pels? Mens når hun holdes slank får hun minimalt med fôr, og kroppen prioriterer dermed å holde i gang viktigere organer enn hud og pels? Men jeg aner ikke, jeg kan i grunnen veldig lite om fôr og ernæring. :P

Det jeg derimot vet er at hun har vært slik hele livet. I perioder med mer fett på kroppen har hun også hatt bedre pels, uavhengig av røytetid, årstid, temperatur også videre.

Mine CC shampooer fikk iallefall Foxi sin livløse ekle pels til å glinse og bli myk og god. Issi er jo veldig labradorpels og hun er mykere med CC, og slipper at hun slipper pelsen.

jeg hadde mye mer å si men jeg må løpe!

Kelpiepels er ikke akkurat identisk med labradorpels, men det kan jo være verdt et forsøk. Hva slags CC-sjampo har du brukt på Issi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får vel for lite fett når hun er i "ditt" hold, for alt går til forbruk og ingenting blir igjen til hud/pels. Pelsen blir livløs mens huden overkompanserer for å ikke tørke ut, og da blir ulla fet/ekkel.

Jeg ville def tilført mere fett, hva med å få en VOH forhandler til å bestille 1 kg pølser med kyllingfett til deg? Da kan du gi henne det som tilskudd. Og nei, hund er blir ikke fete av fett, de blir fetet av for mye karbo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha fulgt tipset til Tulip, men det kan også være "akutt" proteinmangel dersom hun slankes raskt. Vanligvis vil pelsen etterhvert ta seg opp igjen når hunden holdes slank over lengre tid. Tinka er vant til å få mye mat, og når det kortes ned ved slanking vil det først og fremst gå utover hud og pels som "bortprioriteres" for å ta vare på indre organer o.l. Du har jo fått med deg jo-jo-slankingen til Tia. Hun blir tykk og hun får mye pels - jeg skylder på pelsen ( :whistle: ). Hun slankes igjen og mister med en gang pelsen sin og blir helt nedrøytet, og jeg syns hun ser altfor stusselig ut og feter henne mer opp. Ja, jeg tror jeg har lært!

Uansett - som du sier er det vanskelig å före rått når du ikke får verdens største plass i fryseren. Jeg elsker jo Eukanuba, og anbefaler såklart det. Har hun lav forbrenning og pelsproblemet fortsetter, så ville jeg ha uten tvil ha vurdert lightfôr, så hun får i seg nok protein til å også holde hud og pels i god stand, men uten at du må kutte ned på föret fordi hun blir tykk.

Angående sjampo, så syns jeg det er få som klarer å ta labradorpelsen skikkelig. Verken CC og alle de andre "store" produktene har funket for oss der, for pelsen er for fet. De tar bare det overfladiske, men er ikke dyptrensende nok på Cita hvertfall. På de to andre er det ikke noe problem.

Jeg klarer ikke å finne ut hvilken type det er, men på førerhundskolen brukte vi en tykk, brun sjampo som nesten luktet litt tjære? Håper noen vet hvilken type det kan være, for den var utrolig effektiv på alle de hundrevis av labradorene og golden retrieverene jeg badet de årene jeg jobbet der.

Men nå bruker jeg bare Dezynadog. Den funker bra den også, men jeg kan ikke vanne den ut før bruk f.eks.

http://www.dezynadog.co.uk/shop/product_info.php?cPath=22&products_id=1441

http://www.dezynadog.co.uk/shop/product_info.php?cPath=22&products_id=860

Disse har jeg brukt, men har bare fått kjøpt de i utlandet. Hjemme i Norge (dyreklinikker og dyrebutikker) kjøper jeg den vanlige blå for svart pels, og den er også helt grei for pelsen hennes.

Vil jeg ha vekk litt strihet i pelsen bruker jeg balsam :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

nå har ikke jeg labbe men har i hvertfall opservert border collien som måtte ned i vekt. Hun blir foret på halvt tørrfor og halvt V&H. Gikk ned på formengde og tilsetter selolje i maten hennes. Hun har gått ned i vekt og pelsen ahr blitt blankere og bedre på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradorfôret hun går på nå inneholder mer proteiner og fett enn det de aktuelle alternativene (medium light-fôr og medium mature-fôr - har bare sjekket RC) gjør. Hun har gått på light-fôr tidligere, men har bedre pels med labradorfôret enn det hun har hatt med de andre typene fôr hun har gått på (både ulike merker og ulike typer fôr). Jeg tror derfor at det ikke er så dumt å la henne fortsette på dette fôret, men jeg skal prøve å tilsette andre ting i kosten også - f.eks. la et av dagens to måltider være V&H eller rent kjøtt. (Skal også prøve å få tak i kyllingfettpølser!) Hva slags kjøtt er greit å gi henne som har gunstig fettinnhold? Er det eventuelt andre ting jeg kunne gi henne?

Nå har jeg også fått litt sjampo-tips, så da skal jeg se hva jeg kan få tak i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sjampo, så syns jeg det er få som klarer å ta labradorpelsen skikkelig. Verken CC og alle de andre "store" produktene har funket for oss der, for pelsen er for fet. De tar bare det overfladiske, men er ikke dyptrensende nok på Cita hvertfall. På de to andre er det ikke noe problem.

Jeg klarer ikke å finne ut hvilken type det er, men på førerhundskolen brukte vi en tykk, brun sjampo som nesten luktet litt tjære? Håper noen vet hvilken type det kan være, for den var utrolig effektiv på alle de hundrevis av labradorene og golden retrieverene jeg badet de årene jeg jobbet der.

Men nå bruker jeg bare Dezynadog. Den funker bra den også, men jeg kan ikke vanne den ut før bruk f.eks.

http://www.dezynadog.co.uk/shop/product_info.php?cPath=22&products_id=1441

http://www.dezynadog.co.uk/shop/product_info.php?cPath=22&products_id=860

Disse har jeg brukt, men har bare fått kjøpt de i utlandet. Hjemme i Norge (dyreklinikker og dyrebutikker) kjøper jeg den vanlige blå for svart pels, og den er også helt grei for pelsen hennes.

Vil jeg ha vekk litt strihet i pelsen bruker jeg balsam :P

Kan det være denne: http://www.mamut.net/hunden/subdet67.htm

Den er iallefall veldig god til Labrador pelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingvinger, lammekjøtt (gjerne fårikålkjøtt) og svineribbe/grillskiver er det som er best balansert med kjøtt/fett/ben og som er greie å porsjonere. Rent kjøtt har altfor lite fett, og bare kjøtt uten ben forrykker fosfor/svovelbalansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate: Det kan hende! Er den veldig tykk ift vanlige hundeshampoer? Det var den her, så den tok litt lang tid å vaske ut også. Dessverre hadde vi bare posjonert det over i større pumpeflasker, så jeg aner ikke hvordan etikken egentlig ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har fått mange gode tips om shampo - CC og Groomers edge har mange gode produkter, men synes nesten jeg må nevne Grimeinator. Den er helt genial på feit pels. :) Hundefrisørene jeg kjenner bader de aller fleste hundene med Grimeinator, før de evnt bader på nytt med andre spesialprodukter.

Det er forøvrig lurt å shamponere hunden to ganger når den først vaskes, da er du sikret en skikkelig ren hund som også er blitt kvitt masse pels - om ryggen tillater det. Evnt kan det lønne seg å skylle med (eplecider)/eddik etter et shampobad for å bli helt kvitt alle såperester samtidig som det gjør pelsen skinnende og kan lindre problematisk hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...