Gå til innhold
Hundesonen.no

Nora problem


Ane
 Share

Recommended Posts

Har jeg lov å gå ut med slikt på nettet? :icon_redface: (Sendt PM)

Altså! Dere trenger ikke henge dere så opp i denne personen.. Jeg har flinke flotte folk allerede som jeg snakker med :) Som jeg vet kan.

Nei, kanskje ikke :P Bare jeg som er nysgjerrig. Får ikke noen Pm jeg :( Edit: fått pm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 307
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg syns Siddis hundeskole er flinke, men jeg fikk ikke særlig hjelp med Emma når jeg hadde privattime hos de.

Løsningen på problemet med at Emma angriper hunder var å ha henne løs sammen med andre hunder så ofte så mulig.

Ettersom jeg ikke er så veldig for ideen å måtte betale masse penger i veterinærutgifter til andre hundeeier, eller har lyst å ha det på samvittigheten, så tok jeg ikke med meg det rådet videre.

Søsteren min fikk heller ikke hjelp med tidligere hund som var livredd og beit etter mennesker, rådet var kindereggøvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg tror det å lese atferd og der etter finne en LØSNING er det aller viktigste i din situasjon, ikke bare det å la hundens dempende signaler styre deg og ditt hundehold.

Det var en snodig mening om siddis. Blander med rugaas eller?

Ser det er endel kritikk mot siddis hundeskole her, og det syns jeg er kjempesynd. Skal ikke dermed si at den er feil. Men min erfaring er kun fra Arne selv og Siri, og de har jeg allverdens tiltro til! Jeg hadde ikke hatt problemer med å ta en slik hund til siddis, men som sagt så har jeg kun erfaring med Arne og Siri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kun erfaring med Arne og Siri, kun Arne på problematferd og jeg sier ikke at han ikke er flink, men at vi ikke fikk den hjelpen vi trengte, kun ett råd som er en smule rart å gi til en hund som angriper andre hunder løs.

Men vi fikk hefter om frykt, agressjon og noe annet som jeg ikke husker, og syns boken hans er ganske fin.

Kindereggøvelsen funker som bare F på valpen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan gikk det hos veterinæren? Og hva sa Marthe om henne!?

Jeg kan spørre om ikke Marthe kan skrive selv hva hun synes :) Men hun er positiv!

Time til røntgen utsatt pga. sykdom! Nora holdes i ro, så jeg tror ikke det skader henne mer om vi venter noen få dager. Men det skal gjøres så fort vi kan.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har time hos Bergen smådyrklinikk imorgen! Så jeg får håpe forkjølelsen som kommer nå, venter med sitt utspring til vi har vært der..

Jeg kan spørre om ikke Marthe kan skrive selv hva hun synes :) Men hun er positiv!

Jeg kan selvfølgelig skrive hva jeg synes :)

For det første så må jeg si, igjen, at jeg synes det er helt sykt at folk her inne kan sitte å anbefale avliving av 6 mnd VALP. En så søt og fin hund. Her må folk begynne å tenke to ganger før de skriver. Er Nora total gal, så hadde samtlige av mine hunder vært avlivet på samme alder.

Nora passet litt på hjemme når jeg kom. Hun var i stuen, og jeg kom inn. Nora knurret og prøvde seg på en grov stemme. Jeg overså henne, og snakket med Ane. Nora sin reaksjon på dette vare "HALLOOOO?? Ser du meg ikke? Hallo? Jeg er her! Se ned!". Hun fikk ikke respons fra meg med det første, for verden dreier seg tross alt ikke om henne. Etterhvert så satt klappet jeg henne, og ferdig med det. Hun fikk et par go`biter inn i mellom. Hun var litt forsiktig, men tok mer enn gjerne kontakt.

Etterpå så gikk vi ut for å jobbe litt rundt andre hunder. Vi begynte å jobbe rundt Extra som ikke bryr seg om andre hunder. Hun viser verken tegn til å være sur, eller at hun har lyst å hilse. Hun "er" bare der, men fremstiller som en trygg hund. Her begynner Nora å trekke seg mot Extra med høy hale, og veldig stirrende blikk. Hun prøver å gjete seg innpå Extra. Vi jobber med at Nora skal tilby kontakt med Ane, og at hun ikke skal frem til andre hunder. Vi trener også på grunnleggende ting som at Nora skal sitte frem til hun får en annen kommando, da hun har lett for å bryte det hun holder på med når Extra er i bevegelse (= Nora begynner å gjete).

Nora forsto veldig fort hva vi jobbet med, og Extra passerte de med en halv meter mens Nora satt.

Etterpå var vi en tur inne igjen for å se på dette rundt mat. Nora fikk et bein av meg, og lister seg bak en stol. Hun får ligge litt å tygge, med båndet sitt på. Etter et par minutter så går jeg bort. Da stiver hun til, jeg er klar med båndet i hånden. Nora glefser for å parkere seg. Da tar jeg henne i kinnet og spør hva hun lurer på... Da fant hun fort ut at hun ikke lurte på noe egentlig. Det glefset var så lite at jeg ikke kjente det en gang. Det var kun for å teste, "hva gjør du hvis jeg gjør sånn". Det er tydelig at hun er vant med at folk går vekk, men så lenge hun har båndet på seg så er det bare å ta henne i det. Ei snipete bc tispe på 6 mnd biter ikke hardt uansett, liksom.

Etter den lille beskjeden så var vi bestevenner. Hun synes at det var helt fantastisk å ha en person som hadde klare regler.

Vi går ut for å trene litt til. Da har Ane Action og jeg trener litt med Nora. Etter noen minutter så var det Nora som overser Action og tilbyr kontakt og alt mulig foran meg i stede for å gjete Action.

For meg så er Nora en kjempe fin hund. Hun er litt usikker, det er en bc valp, og ikke så mye mer enn det. At usikkerheten har bitt forsterket av uklare regler, er helt klart. Får hun regler å forholde seg til, så er det ikke noe problem. Hun tar ting veldig fort, å det er ikke snakk om at hun svarer opp med å bli redd eller sur. Hun er kjempe ærlig, og prøver så godt hun kan. En hund med kjempe potensiale, men som trenger rett trening fremover.

Ane og fått masse å jobbe med, og hun kan svare selv om metodene var så brutale som flere her inne trodde :)

  • Like 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette beviser jo bare eye of the beholder. Vi som har "dømt" Nora til avliving har bare Anes ord for hvordan hun er, og tro meg, dere forteller om to helt forskjellige hunder! Anes Nora ville jeg ikke latt leve, Marthes Nora er en helt ok, om usikker valp.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip: Jeg vil bare presisere at jeg ikke synes Nora er gale, sånn egentlig. Nå har jeg skjønt at det er ikke så mye problemer som jeg trodde en stund. Når jeg skrev her inne fikk jeg kommentarer om avlivning og at det ikke kunne trenes bort/ville vært bortkastet og kunne ta 8 år før hun var ok osv. Dermed ble jeg automatisk mer negativ, fordi jeg hørte på dem som skrev. Jeg kunne ikke så mye om dette, og da er det lett å høre på hva andre sier til en..

Slik Nora var med Marthes hunder, tror jeg har mye å si på hvordan dem oppførte seg :) De var rolige og ikke noe tull, dermed var Nora roligere også. Når vi møter hunder på tur svarer flere av de når Nora tuller, og begge hundene jekker hverandre opp og det blir verre. Og Nora fikk ikke vist seg på det "verste"(knurring osv) pga det, men vi fikk forsatt vist og fått mange tips!

Nora tok også tingene vi øvde på veldig kjapt, så det var veldig veldig kjekt! Nå når vi bare vet hvordan vi skal trene på det, så blir det mye enklere enn når jeg ikke viste og gjorde litt slik, litt slik og litt slik. Bare tull for begge to, men jeg viste bare ikke hva jeg burde gjøre, og var usikker.

Men nå har vi hvert fall fått hjelp, med mye tips og treningsmetoder! :) Vi gleder oss til å sette i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ufattelig mange hunder med dårlig oppførsel der ute de "vanlige" hjem. Jeg sliter med det samme når det kommer til Blondie og hennes frykt for andre hunder. Jeg kan ikke trene på det med fremmede hunder, for det er så mange som svarer henne, eventuelt begynner det hele, og da er det ikke rart hun mener angrep er beste forsvar. Jeg har rett og slett funnet ut at vi ikke skal hilse på fremmede hunder som vi ikke vet om er snille og slikt, og kun trene på det med hunder jeg vet er snille. Så kan Blondie heller lære seg til å passere fint forbi andre hunder som jekker henne opp.

Det er kjempe flott å høre at dere har funnet en løsning på det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ufattelig mange hunder med dårlig oppførsel der ute de "vanlige" hjem. Jeg sliter med det samme når det kommer til Blondie og hennes frykt for andre hunder. Jeg kan ikke trene på det med fremmede hunder, for det er så mange som svarer henne, eventuelt begynner det hele, og da er det ikke rart hun mener angrep er beste forsvar. Jeg har rett og slett funnet ut at vi ikke skal hilse på fremmede hunder som vi ikke vet om er snille og slikt, og kun trene på det med hunder jeg vet er snille. Så kan Blondie heller lære seg til å passere fint forbi andre hunder som jekker henne opp.

Det er kjempe flott å høre at dere har funnet en løsning på det :D

Jeg trener med fremmede hunder, men om jeg ser at dem viser dårlig oppmerksomhet, går vi over på andre siden av veien slik vi unngår dårlige opplevelser så godt som vi kan :)

Så bra at ting (endelig) ser ut til å løsne for dere :D

Ja, vi får håpe det bare går en vei nå! :D Marthe sa også at hun trodde ikke det ville bli noe problem å få Nora til å takle tannvisning etter trening, så jippi!

Flott med positivt oppdatering! Og hurra for Marthe! :banana:

Ja, veldig! Vi liker Marthe :thumbs: Nora likte Marthe godt også.

:wub: Da er det mulig med LP konkurranser for oss igjen! Må bare trene mye med andre hunder og mennesker som forstyrrelse. Det blir det jo mye mye av nå fremover, så håper vi at jeg klarer det bra :)

Men jeg lurer på en ting! Dette gjelder ikke bare Nora, men generelt hunder som kan være skarpe/ufin osv. ved møte med andre hunder. Hvis jeg er på tur, og det kommer en løs hund bort til oss(Nora i bånd), hva gjør jeg da? Dette har jeg lurt på flere ganger, og jeg konkluderte da med at jeg så fort jeg så hunden skulle løfte Nora opp.. Jeg var en periode livredd for å møte løs hunder, og at de skulle komme bort til Nora, og begynne å slåss. Altså! Jeg vet ikke hva som ville skjedd, men her er det gjerne noe som er lurere å gjøre enn andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer løse, ufine hunder bort til oss så drar jeg mine hunder bak ryggen og ber de om å bli der, og roper "NEI!" til den andre hunden. Har ikke vært borti en eneste hund hvor det ikke fungerer, sålenge man oppfører seg trygg og truende. Jeg bare viser hundene mine at jeg tar kontroll over situasjonen og at de ikke trenger å ta stilling til noe. De skal bare følge kommandoen jeg gir.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer løse, ufine hunder bort til oss så drar jeg mine hunder bak ryggen og ber de om å bli der, og roper "NEI!" til den andre hunden. Har ikke vært borti en eneste hund hvor det ikke fungerer, sålenge man oppfører seg trygg og truende. Jeg bare viser hundene mine at jeg tar kontroll over situasjonen og at de ikke trenger å ta stilling til noe. De skal bare følge kommandoen jeg gir.

Jeg gjør akkurat det samme. Hundene trenger ikke forholde seg til fremmede hunder som ser utrivelige ut, fordi JEG tar møtet med hunden med streng stemme og gir klar beskjed om at det ikke blir noe snusing og susing, spesielt ikke under løpetid. :whistle:
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør akkurat det samme. Hundene trenger ikke forholde seg til fremmede hunder som ser utrivelige ut, fordi JEG tar møtet med hunden med streng stemme og gir klar beskjed om at det ikke blir noe snusing og susing, spesielt ikke under løpetid. :whistle:

Jeg har opplevd en hund som ikke godtok min ekstremt tydelige beskjed om å holde seg unna, han skulle ha seg med løpetispen min, han. Etter det har jeg lagt en tilleggsplan for tilfeller hvor det ikke fungerer: jeg har med et ekstra bånd eller er forberedt på å ta båndet av tispen og deretter binde fast hannhunden til noe til eieren kommer, om nødvendig med strupefunksjon siden den før omtalte hannhunden vred seg ut av halsbåndet sitt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer løse, ufine hunder bort til oss så drar jeg mine hunder bak ryggen og ber de om å bli der, og roper "NEI!" til den andre hunden. Har ikke vært borti en eneste hund hvor det ikke fungerer, sålenge man oppfører seg trygg og truende. Jeg bare viser hundene mine at jeg tar kontroll over situasjonen og at de ikke trenger å ta stilling til noe. De skal bare følge kommandoen jeg gir.

Men om den løse hunden er grei og bare ville hilse, men din hund var problemet? For her vil nok Nora ikke holde seg bak meg, med mindre jeg holder båndet veldig stramt. Hun har tendenser til et lavt ressursforsvar for meg. Det er jo også noe vi jobber med, men med tanke på løs hund nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om den løse hunden er grei og bare ville hilse, men din hund var problemet? For her vil nok Nora ikke holde seg bak meg, med mindre jeg holder båndet veldig stramt. Hun har tendenser til et lavt ressursforsvar for meg. Det er jo også noe vi jobber med, men med tanke på løs hund nå..

Det har ingen betydning hvem som er "snill eller slem". Du vet jo at din hund har et problem med andre hunder, derfor skal hun ikke utsettes for det i ukontrollerte former på tur (i bånd). Du kan også avlede henne ved stappe en pølse ned til henne som hun kan gnage på mens du jager den andre hunden vekk. Hvis du ikke får kontakt med din egen hund - slipp henne og jag vekk den andre hunden. Holder du båndet stramt og stresser deg opp vil hun (og de fleste andre hunder) selvfølgelig utagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen betydning hvem som er "snill eller slem". Du vet jo at din hund har et problem med andre hunder, derfor skal hun ikke utsettes for det i ukontrollerte former på tur (i bånd). Du kan også avlede henne ved stappe en pølse ned til henne som hun kan gnage på mens du jager den andre hunden vekk. Hvis du ikke får kontakt med din egen hund - slipp henne og jag vekk den andre hunden. Holder du båndet stramt og stresser deg opp vil hun (og de fleste andre hunder) selvfølgelig utagere.

Det er derfor jeg spør, fordi jeg vet det ikke vil være en god ide å holde båndet stramt osv. :) Å slippe henne vet jeg ikke om er så lurt. Jeg vet jo ikke om hun ville løpt etter hunden og køddet, eller løpt til noen mennesker, og dermed bare blitt enda mer rot.. Jeg stoler ikke på at hun ville kommet inn på innkalling om det var en annen hund i nærheten, eller mennesker for den slags skyld. Er ikke meningen å være negativ altså! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg spør, fordi jeg vet det ikke vil være en god ide å holde båndet stramt osv. :) Å slippe henne vet jeg ikke om er så lurt. Jeg vet jo ikke om hun ville løpt etter hunden og køddet, eller løpt til noen mennesker, og dermed bare blitt enda mer rot.. Jeg stoler ikke på at hun ville kommet inn på innkalling om det var en annen hund i nærheten, eller mennesker for den slags skyld. Er ikke meningen å være negativ altså! :P

Men du. Siden du og Marthe har et "prosjekt" på gang så er det kanskje greit å forholde seg til henne og hennes råd?

Bare et forslag i kassa, det er lettere å forholde seg til én person enn til 10 selv om flere enn den ene personen også har smarte forslag. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du. Siden du og Marthe har et "prosjekt" på gang så er det kanskje greit å forholde seg til henne og hennes råd?

Bare et forslag i kassa, det er lettere å forholde seg til én person enn til 10 selv om flere enn den ene personen også har smarte forslag. :)

Ja, jeg har tenkt å spørre henne :) Men lurte litt generelt hva andre hadde gjort i en slik situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd en hund som ikke godtok min ekstremt tydelige beskjed om å holde seg unna, han skulle ha seg med løpetispen min, han. Etter det har jeg lagt en tilleggsplan for tilfeller hvor det ikke fungerer: jeg har med et ekstra bånd eller er forberedt på å ta båndet av tispen og deretter binde fast hannhunden til noe til eieren kommer, om nødvendig med strupefunksjon siden den før omtalte hannhunden vred seg ut av halsbåndet sitt også...

Det er da det er greit å ha en Aiko, hehe. Her blir det overhodet ingen utuktig omgang, verken med henne eller lillesøster! :lol: Hun har faktisk jagd en voldtektshund en gang, veldig effektiv.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...