Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksplosjoner i Oslo sentrum


Mirai

Recommended Posts

Jeg håper han får så liten mulighet til å fremme saken sin som mulig er i tiden fremover.

Det siste han bør oppnå er pr.for sitt syke syn på samfunnet vårt...

Pressen kommer til å elske å sitere han og rapportere fra rettsaken. Garantert. De er så hungerssyke på noe å skrive om, at de drev og ringte til ungene som gjemte seg der ute... Så ABB får nok fått ut hva han mener og ikke mener ganske lett til folket, så sant ikke samtlige rettsrunder blir lukkede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 698
  • Created
  • Siste svar
Guest Jonna

Selv har jeg tilbragt to år på rad på Utøya. I år var jeg der ikke, men jeg er berørt mye av dette likevel. 5 personer fra Hordaland er savnet, og minst en av dem er bekreftet omkommet. Dette er personer som jeg har tilbragt vakre somre i lag med på Utøya som nå er blitt drept på en slik uretferdig og utrolig vond måte. Jeg klarer enda ikke å fatte at dette har skjedd og venter hele tiden på at noen skal si at det hele er en onskapsfull spøk.

Jeg ser stadig for meg øyen i hodet mitt. Hvordan vi har kost oss i lag og vært sosiale der, kjempet for et demokratisk og sosialistik Norge. Nå har det vært et menneske der, som mener han ikke kunne få frem sitt budskap på noen annen måte enn å drepe unge, engasjerte mennesker. Det gjør meg vondt. Jeg tenker hele tiden på hvor jeg hadde vært på øyen mens det skjedde. Hadde jeg gjemt meg? I så fall hvor? Hadde jeg svømt? Hadde jeg da druknet? Hadde jeg blitt drept?

Det var bare tilfeldigheter at min bror ikke var der i år. Jeg kunne ha mistet min egen bror. Jeg har mistet venner. Jeg fatter det fremdeles ikke.

:hug:

Det har versert en melding på facebook i dag i forhold til at han heller vil bli hatet enn glemt, hvor det oppfordres til å glemme ham. Jeg er ikke enig. Vi skal huske det han gjorde, og vi skal huske hvordan det påvirket oss og hvordan det styrket oss i overbevisningen om hva et godt samfunn er tuftet på, han skal påminne oss om medmenneskelighet og omsorg for hverandre, han skal få bidra til at demokratiet i Norge ikke annet enn styrkes av dette.

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor klem til Only Blondie. Det finnes virkerlig ikke ord.

De sier på nyhetene at fengslingsmøtet (og da rettssaken?) muligens flyttes til Borgarting Lagmannsrett i Oslo. Der arbeider pappa som dommer.Vet ikke helt hva jeg synes om det.

Edit: Pappa skal uansett ikke dømme saken, da han er dommer i Borgarting og ikke tingretten som denne mannen må opp for i første omgang iallefall. Uansett om den nå holdes i tingretten- eller borgartings lokaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg tilbragt to år på rad på Utøya. I år var jeg der ikke, men jeg er berørt mye av dette likevel. 5 personer fra Hordaland er savnet, og minst en av dem er bekreftet omkommet. Dette er personer som jeg har tilbragt vakre somre i lag med på Utøya som nå er blitt drept på en slik uretferdig og utrolig vond måte. Jeg klarer enda ikke å fatte at dette har skjedd og venter hele tiden på at noen skal si at det hele er en onskapsfull spøk.

Jeg ser stadig for meg øyen i hodet mitt. Hvordan vi har kost oss i lag og vært sosiale der, kjempet for et demokratisk og sosialistik Norge. Nå har det vært et menneske der, som mener han ikke kunne få frem sitt budskap på noen annen måte enn å drepe unge, engasjerte mennesker. Det gjør meg vondt. Jeg tenker hele tiden på hvor jeg hadde vært på øyen mens det skjedde. Hadde jeg gjemt meg? I så fall hvor? Hadde jeg svømt? Hadde jeg da druknet? Hadde jeg blitt drept?

Det var bare tilfeldigheter at min bror ikke var der i år. Jeg kunne ha mistet min egen bror. Jeg har mistet venner. Jeg fatter det fremdeles ikke.

Jeg er så glad du og din bror ikke var der. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pressen kommer til å elske å sitere han og rapportere fra rettsaken. Garantert. De er så hungerssyke på noe å skrive om, at de drev og ringte til ungene som gjemte seg der ute... Så ABB får nok fått ut hva han mener og ikke mener ganske lett til folket, så sant ikke samtlige rettsrunder blir lukkede.

Jeg er i utgangspunket sjokkert over at de var så korttenkte at de ringte folk som kunne befinne seg på øya i en stund hvor en mobilsamtale kunne bety at man ble skutt ned, MEN.. Den pressen vi har i dag, er et produkt av VÅRT behov for å vite, og vi skal helst vite det før det skjer. Vi forventer at vi får nyheter servert i både tv, radio og på internett på direkten, og får vi det ikke servert ett sted, så surfer vi rundt til vi får det servert et annet sted. Jeg tipper at samtlige som har skrevet i denne tråden, har sjekket flere nettaviser og har vært innom flere tv-kanaler for å få med seg hva de sier om saken, ikke sant..

Så, selv om jeg syns det var svært ubetenksomt av reportere å drive og ringe folk som kunne befinne seg på øya, så må jeg i tillegg si at jeg syns media har jobbet hardt og lenge for å gi oss det vi vil ha - nemlig opplysninger. Jeg har stort sett hatt på tv'n siden fredag formiddag, og har stort sett sett de samme trynene hele tiden - det har vært mye jobbing på media også i disse dagene. Fordi vi krever informasjon..

En annen ting jeg føler jeg må si, er at jeg ikke helt er enig med kritikken av politiet i at de brukte for lang tid de på å komme seg til Utøya. Selvsagt ville flere liv vært spart om de var der tidligere, MEN vi bør kanskje huske at det bare to timer før hadde gått av en diger bombe i Oslo og at man ikke var sikker på om det var flere bomber, vi bør huske at vi ikke visste at det var bare en mann, vi trodde det var et angrep fra en terroristGRUPPE, da holder det ikke å sende Lensmann Hansen (nei, jeg aner ikke om det er en lensmann som heter Hansen, det var et eksempel) med ei kølle, liksom. Og det tar tid å organisere noen som kan håndtere et terrorangrep selv uten at ei diger bombe har gått av i forkant, det tar tid å få spesialenheter ut på en øy, så selv om det var en evighet å vente på politiet i mens det sto på, så tok det ikke mer enn en time fra politiet fikk melding om skyting på Utøya til ABB var pågrepet - og det en ganske rask aksjon, tross alt.

Ang straffer og at vi skal glemme ABB.. Nei, jeg vil ikke glemme ABB. Han skal huskes, og vi skal være mer oppmerksomme på den slags miljø han kommer fra. Og straff.. Egentlig burde han tvinges til å bo i det samfunnet han hater, gjerne i et multinasjonalt område - han har jo uttalt at det ville føles som tortur for han. Men jeg vil ikke ha han løs, så vi får vel klare oss med mange år i fengsel.. Skal man tro alle skriverier om kriminalitet i Norge, er det jo rimelig multinasjonalt i norske fengsler (og jeg lurte plutselig på om han kommer til Kløfta, men han skal vel til Ringerike), så han bør vel få bo der til han er gammel og grå..

Men jeg håper dette ikke forandrer oss noe større. Jeg håper vi fortsetter å være en nasjon hvor man bare dager etter en terroraksjon, kan ha en åpen gudstjeneste (som jeg forøvrig syns var fin) med kongefamilie og statsminister, uten noen større sikkerhetssjekk, opplyst om på tv i forkant. Jeg håper vi fortsetter å være et åpent samfunn, uten høye gjerder rundt storting og slott, hvor vi kan møte våre folkevalgte på gata. Jeg er stolt av lille Norge i dag. Stolt av at den første reaksjonen er at vi skal møte terrorangrep med mer demokrati, eller sitatet av Stine Renate Håheim som spres verden over: "Om èn mann kan vise så mye hat, tenk så mye kjærlighet vi alle kan vise" - eller at campinggjester umiddelbart setter seg i båtene sine for å hjelpe ungdom som prøver å svømme fra en som skyter etter de.. Det sies at nordmenn er et kaldt folkeslag, jeg syns vi har motbevist det de siste dagene!

Og nå er det ett minutts stillhet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde vel planer om å drepe nesten 5000 mennesker i følge noen artikler.

Skremmende å se at enkelte støtter hans handlinger på disse "anti ABB" sidene av forskjellige slag.

Jeg har lest hele manifestet fra start til slutt, og artiklene i media tar det litt ut av sammenheng. Han går bare ut i fra at så og så mange prosent i en befolkning er "forrædere", og for Norge sin del blir det 4848 personer. Det virket som om det var spesifikke personer i spesifikke yrker og posisjoner, ikke at 4848 random personer skulle taes.

Og jeg presiserer at jeg på ingen måte støtter hans handlinger, jeg er kvalm, rystet og sjokkert over hva han har gjort :icon_cry: Men jeg syntes det var interessant å lese tankene til en gal, gal mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunket sjokkert over at de var så korttenkte at de ringte folk som kunne befinne seg på øya i en stund hvor en mobilsamtale kunne bety at man ble skutt ned, MEN.. Den pressen vi har i dag, er et produkt av VÅRT behov for å vite, og vi skal helst vite det før det skjer. Vi forventer at vi får nyheter servert i både tv, radio og på internett på direkten, og får vi det ikke servert ett sted, så surfer vi rundt til vi får det servert et annet sted. Jeg tipper at samtlige som har skrevet i denne tråden, har sjekket flere nettaviser og har vært innom flere tv-kanaler for å få med seg hva de sier om saken, ikke sant..

Så, selv om jeg syns det var svært ubetenksomt av reportere å drive og ringe folk som kunne befinne seg på øya, så må jeg i tillegg si at jeg syns media har jobbet hardt og lenge for å gi oss det vi vil ha - nemlig opplysninger. Jeg har stort sett hatt på tv'n siden fredag formiddag, og har stort sett sett de samme trynene hele tiden - det har vært mye jobbing på media også i disse dagene. Fordi vi krever informasjon..

En annen ting jeg føler jeg må si, er at jeg ikke helt er enig med kritikken av politiet i at de brukte for lang tid de på å komme seg til Utøya. Selvsagt ville flere liv vært spart om de var der tidligere, MEN vi bør kanskje huske at det bare to timer før hadde gått av en diger bombe i Oslo og at man ikke var sikker på om det var flere bomber, vi bør huske at vi ikke visste at det var bare en mann, vi trodde det var et angrep fra en terroristGRUPPE, da holder det ikke å sende Lensmann Hansen (nei, jeg aner ikke om det er en lensmann som heter Hansen, det var et eksempel) med ei kølle, liksom. Og det tar tid å organisere noen som kan håndtere et terrorangrep selv uten at ei diger bombe har gått av i forkant, det tar tid å få spesialenheter ut på en øy, så selv om det var en evighet å vente på politiet i mens det sto på, så tok det ikke mer enn en time fra politiet fikk melding om skyting på Utøya til ABB var pågrepet - og det en ganske rask aksjon, tross alt.

Ang straffer og at vi skal glemme ABB.. Nei, jeg vil ikke glemme ABB. Han skal huskes, og vi skal være mer oppmerksomme på den slags miljø han kommer fra. Og straff.. Egentlig burde han tvinges til å bo i det samfunnet han hater, gjerne i et multinasjonalt område - han har jo uttalt at det ville føles som tortur for han. Men jeg vil ikke ha han løs, så vi får vel klare oss med mange år i fengsel.. Skal man tro alle skriverier om kriminalitet i Norge, er det jo rimelig multinasjonalt i norske fengsler (og jeg lurte plutselig på om han kommer til Kløfta, men han skal vel til Ringerike), så han bør vel få bo der til han er gammel og grå..

Men jeg håper dette ikke forandrer oss noe større. Jeg håper vi fortsetter å være en nasjon hvor man bare dager etter en terroraksjon, kan ha en åpen gudstjeneste (som jeg forøvrig syns var fin) med kongefamilie og statsminister, uten noen større sikkerhetssjekk, opplyst om på tv i forkant. Jeg håper vi fortsetter å være et åpent samfunn, uten høye gjerder rundt storting og slott, hvor vi kan møte våre folkevalgte på gata. Jeg er stolt av lille Norge i dag. Stolt av at den første reaksjonen er at vi skal møte terrorangrep med mer demokrati, eller sitatet av Stine Renate Håheim som spres verden over: "Om èn mann kan vise så mye hat, tenk så mye kjærlighet vi alle kan vise" - eller at campinggjester umiddelbart setter seg i båtene sine for å hjelpe ungdom som prøver å svømme fra en som skyter etter de.. Det sies at nordmenn er et kaldt folkeslag, jeg syns vi har motbevist det de siste dagene!

Og nå er det ett minutts stillhet..

Enig i det meste, men ikke det om pressen. Ja, folk har et vitebegjær, men jeg tror alle normalt sammensatte nordmenn ikke vil ha nyheter på bekostning av uskyldige barns liv. Pressen har et ansvar, et ENORMT ansvar, for å opptre varsomt. I dette tilfellet her tråkket de så langt over grensa at de pisset på på "vær varsom" plakaten sin. Og helt ærlig synes jeg ikke noe om måten de flokket seg rundt traumatiserte ungdommer og stilte de mest underlige og nærgående spørsmål...Jeg ble faktisk litt kvalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det meste, men ikke det om pressen. Ja, folk har et vitebegjær, men jeg tror alle normalt sammensatte nordmenn ikke vil ha nyheter på bekostning av uskyldige barns liv. Pressen har et ansvar, et ENORMT ansvar, for å opptre varsomt. I dette tilfellet her tråkket de så langt over grensa at de pisset på på "vær varsom" plakaten sin. Og helt ærlig synes jeg ikke noe om måten de flokket seg rundt traumatiserte ungdommer og stilte de mest underlige og nærgående spørsmål...Jeg ble faktisk litt kvalm.

Men vi ser på det de sender, vi leser det de trykker. Det er neppe bare meg som har hatt på tv'n nesten sammenhengende i 3 døgn nå?

Ikke misforstå, jeg er helt enig i at de kunne spart seg for å ringe folk de visste var på øya - men det snakkes hele tiden om forbrukerens makt.. Hva med forbrukerens ansvar? Vi får det vi vil ha. Og nå som vi har så fancy mobiler, flesteparten av oss, så får vi det vi skaper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi ser på det de sender, vi leser det de trykker. Det er neppe bare meg som har hatt på tv'n nesten sammenhengende i 3 døgn nå?

Ikke misforstå, jeg er helt enig i at de kunne spart seg for å ringe folk de visste var på øya - men det snakkes hele tiden om forbrukerens makt.. Hva med forbrukerens ansvar? Vi får det vi vil ha. Og nå som vi har så fancy mobiler, flesteparten av oss, så får vi det vi skaper også.

Men det fritar overhodet ikke pressen for ansvar. Jeg synes - helt ærlig - at det er litt patetisk at de mediene som var mest pågående på ungdommene plutselig later som om de er kjempeansvarlige og gjentar i de uendelige at de uansett ikke ville ha rapportert direkte fra rettsaken. Jeg jobber med trelast og du aner ikke hvor mange kunder som vil ha Teak, Merbau etc, men det fritar ikke min bedrift fra å ta ansvar og ikke bestille de inn. Jeg kunne lett ha skaffet mange fine parketter og fått kunder til å betale i dyre dommer, skulle jeg gjort det da og skyldt på forbrukerens makt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Behring Breivik skal ikke lykkes i noe annet enn det han allerede har lykkes i, nemlig å brutalt frarøve så mange unge og engasjerte nordmenn livet. Det kan vi ikke forandre. Men vi kan drepe budskapet hans, med toleranse, rasjonalitet, omsorg og respekt.

Fra våre øyne drypper håp. Fra gravene til våre kjære omkomne skal det gro.

Skikkelig bra skrevet! :heart:

Only Blondie, en stor klem til deg :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så nær målløs som det er mulig for meg å komme - hvordan i huleste er det mulig å klare å telle feil antall døde kropper? Og så bruke 3 dager på å skjønne at man har bommet med 17 stykker??? :no:

- Og så si at tallet ble "noe" for høyt fordi media inntil kl 03.30 lørdag morgen opererte med 10 drepte på Utøya? Det må da vitterlig være mulig å si at det dessverre er langt flere enn 10 døde - og så TELLE? Er det sånn at politiet vilkårlig tar et tall ut av lufta? :angry:

Er det bare jeg som har lurt på hvordan denne morderen fikk tak i politiuniform (om det nå var det han hadde), og hvorfor INGEN journalister har stilt spørsmålet i en eneste pressekonferanse siden fredag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vil vite mest mulig, fortest mulig. Klart de gjør sitt beste for å gi informasjon til publikum. Jeg er hverken overrasket eller på noen måte indignert over at politistyrker i en presset og kaotisk situasjon ikke greide å telle og skille antallet skadde, døde og savnede. Alt i alt synes jeg både presse, politi og hjelpemannskaper har gjort en utrolig jobb gjennom alt som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så nær målløs som det er mulig for meg å komme - hvordan i huleste er det mulig å klare å telle feil antall døde kropper? Og så bruke 3 dager på å skjønne at man har bommet med 17 stykker??? :no:

- Og så si at tallet ble "noe" for høyt fordi media inntil kl 03.30 lørdag morgen opererte med 10 drepte på Utøya? Det må da vitterlig være mulig å si at det dessverre er langt flere enn 10 døde - og så TELLE? Er det sånn at politiet vilkårlig tar et tall ut av lufta? :angry:

Er det bare jeg som har lurt på hvordan denne morderen fikk tak i politiuniform (om det nå var det han hadde), og hvorfor INGEN journalister har stilt spørsmålet i en eneste pressekonferanse siden fredag?

Det at de telte feil er en uhorvelig grov bommert ja- om enn gledelig. 16 mindre liv tapt. 16 fler familier som fortsatt har sine nærmeste. Jeg ble oppriktig glad!

Når det gjelder politiuniformen leste jeg ett sted ( i dagboken hans ett sted?) at han hadde bestilt uniformen (uten merker) lovlig i Norge for deretter å dra til Polen (mener det var hit?) for å få påsydd merkene. Han mente at han ikke kunne få påsydd merkene i Norge da noen ville kontakte myndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Har jeg kommet hjem fra Jessheim, hvor jeg har gått i fakkeltog :)

Jeg har gått i tog i Jessheim. Som nyinnflyttet (om jeg kan si det enda) kjenner jeg ikke en sjel i Jessheim, men det var en sånn inderlig fellesskapsfølelse der. Alle var der av samme grunn. Jeg pratet ikke med en eneste person, men samlet for saken var en ikke ensom lenger. Det var godt å se mengden av blomster og lys, se så mye omtanke og kjærlighet mennesker hadde lagt i å velge fine lykter eller dekorerte buketter, og det er godt å se at så mange møter opp for å markere kampvilje og livsglede.

På veien hjem hørte jeg talene til Jens Stoltenberg og Eskil Pedersen på radioen.

Jeg kjenner at for meg ble dette en slags avslutning eller overgang - nå skal vi videre i livet, nå skal vi brette opp ermene og få Norge tilbake på rett kjøl, nå skal vi vise angriperen at han vinner ikke mer, han har ingen mer suksess. Han knekker oss ikke, vi står samlet i kjærlighet.

"Våre fedre og mødre sa aldri mer 9. april. Vi sier aldri mer 22. juli" - Jens Stoltenberg.

"I kveld er gatene fylt av kjærlighet.

Vi har valgt å besvare grusomhet med nærhet.

Vi har valgt å møte hat med samhold.

Vi har valgt å vise hva vi står for."

- H.K.H. Kronprins Haakon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...