Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksplosjoner i Oslo sentrum

Mirai

Recommended Posts

• Svar 698
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

"Flere skutt på Utøya i Buskerud. Politiet frykter det er bomber på øya" - Facebook

Har du lest dette NÅ, eller bare treg oppdatering?

Anette: Tore er antatt ok, duden ble tatt like etter siste beskjed fra ham.

Skrevet

jeg vet, vi får oppdateringer på irc her. hørt 2 ganger fra han nå.

Skrevet

Lest det nå.

Skrevet

NRK.no: Siste fra Regjeringskvartalet:

Bekreftet at det er en terroraksjon

7 personer er bekreftet døde

15 personer er meldt skadet

Alle vinduene i regjeringskvartalet er knust

Alle veier mot Oslo sentrum er sperret

Skrevet

Nå er ihvertfall Adrian tatt hånd om, han er skutt, men i live... Tror dessverre det er snakk om døde også på Utøya :(

Håper det går bra med han til tross for det som har skjedd :(

En venninne av meg var der da det smalt, og hun var omtrent metern unna å få en stor glassrute i hodet.

For en trist dag!

Skrevet
Så mange ganger som jeg har vært inne i diverse regjeringsbygg, og hvor nøye de er på å sjekke identitet og at du har avtale med noen der - en spankulerer ikke inn som en vil. Du må vente til den du har avtale med henter deg. Hvordan får en plantet en bombe da?

Jeg er kanskje for naiv...

Bilbombe... Da parkerer man bare utenfor på strategisk sted, forsvinner og utløser med fjernkontroll, evt tidsinnstilling.

For dere som har barn eller kjenner barn som får med seg hva som skjer: Krisepsyk

Jeg skal innrømme at jeg i enkelte tilfeller tror slik krisepsykologi bare gjør ting verre for barn, jeg... Barn tar ikke ting så himla innpå seg nødvendigvis, men det blir de nødt til når de voksne skal "snakke" med dem om det - DA blir det skummelt, da... Litt som med hunder - gjør man noe utav skumle ting, så BLIR det skummelt.

Skrevet

Bilbombe... Da parkerer man bare utenfor på strategisk sted, forsvinner og utløser med fjernkontroll, evt tidsinnstilling.

Ja, men det er sagt på tv at det mest sannsynlig har vært en bombe inne i regjeringsbygget, pga skadene og brannene innenfra.

Skrevet

Andre har sagt at utifrå skadene så må det ha vore ein eksplosjon i friluft, altså bilbombe parkert utanfor byggjet e.l.. Eine eksperten som vart intervjua på NRK for ein halvtimes tid sidan.

Skrevet

Helt grusomt..! :(

"Foreløpig er det ingen som vet noe om hvem som står bak terrorangrepet, men på Al-Qaidas forum Al-Shmukh, skriver brukeren Amir Gharozny følgende:

- Dette er en advarsel til den norske statsministeren. Dere har kun kort tid på dere til å forlate Afghanistan, en grav for deres soldater. Ellers vil blodet renne i deres gater, skriver han."

- VG: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/terrorisme/artikkel.php?artid=10080586

Guest Jonna
Skrevet

5 lys er tent nå, ett for de omkommende, ett for de skadete, ett for de pårørende, ett for de berørte, ett for de som er på jobb og står midt oppi det hele.

Skrevet

Ja, men det er sagt på tv at det mest sannsynlig har vært en bombe inne i regjeringsbygget, pga skadene og brannene innenfra.

Andre har sagt at utifrå skadene så må det ha vore ein eksplosjon i friluft, altså bilbombe parkert utanfor byggjet e.l.. Eine eksperten som vart intervjua på NRK for ein halvtimes tid sidan.

Jeg utelukket bilbombe på grunn av det som ble sagt på TV, men så sier dem jo mot hverandre. Jeg er forvirret, men de vet vel ikke så tidlig i etterforskningen enda, forståelig nok.

Skrevet

Hjemme nå. Har ikke orka å gå ned til sentrum for å titte som en sensasjonslysten idiot. Det holder at en av de mest trafikkerte gatene i byen er fullstendig tom. Og ikke minst å bli møtt av væpna styrker i Slottsparken som nekter oss å gå tissetur.

Skrevet

NRK.no: NTB: Det er sannsynligvis al-Qaida som står bak terrorangrepet i Oslo, mener den svenske terroreksperten Magnus Ranstorp.

Terroreksperten begrunner sin antakelse med at personer med tilknytning til al-Qaida tidligere er blitt avslørt i Norge, og med at Norge deltar i NATO-operasjoner i muslimske land

Skrevet

synes ikke nrk skulle filmet det der på direkten.... men ufattelig vondt å se så mange ungdommer ligge strødd...

Politet bekrefter at det er en klar sammenheng mellom de to tragediene. ifølge nrk1

Skrevet

Får ikke NRK her i England, er det seriøst så mange som over 20 døde på Utøya?? Har de blitt skutt alle sammen?!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...