Gå til innhold
Hundesonen.no

Harddisken min er ødelagt


L.M.

Recommended Posts

Har en ekstern harddisk som jeg har hatt i nesten ett år nå, den har funka fint ellers, dvs. at usb-kabelen jeg fikk med har vært litt svak så den har "falt" inn og ut så den plutselig ikke lenger er koblet til.. Dette har ikke vært et stort problem, fordi jeg bare byttet usb-kabel til en som satt bedre. MEN, plutselig idag (har brukt harddisken de siste dagene som normalt, ingen problemer) ville den ikke koble seg til. Jeg finner ikke dokumentene på den, på dataen, og når jeg først finner en ekstern stasjon jeg trodde var den, står det ikke riktig navn, jeg får ikke åpna den, og når jeg prøver å åpne den, får jeg beskjed om at den må formateres først.

Greia er at det er masse viktige dokumenter på denne harddisken, som jeg absolutt ikke vil miste.

Skal ta den tilbake til forhandler og klage, og forhåpentligvis kan de ta ut selve dokumentene og få det lagt inn på en ny og bedre harddisk. Forstår jo at dette kommer til å koste litt, men hvor mye? Og hva har jeg krav på? Det er jo garanti på den, den har jo funket fint helt til idag, og jeg har ikke gjort noe dumt med den, så det er ikke min skyld at den er ødelagt heller. Jeg må vel minst ha krav på en ny harddisk? Så får jeg heller betale for å få dem til å overføre dokumentene fra den gamle til den nye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en harddisk en gang som gikk istykker. Jeg fikk en ny en og en enda bedre modell, men jeg fikk ikke ut noe av det som var på disken.. Jeg kunne ha fått det, men det må man betale ekstra for. Hvor mye vet jeg ikke, for dette er lenge siden.. Så gikk den nye disken istykker etter litt for kort tid(kommer ikke til og kjøpe flere av dette merket) og den gadd jeg ikke levere inn en gang.. Men fikk et tips av en kompis som er over gjennomsnittet flink med data at man kan laste ned fra nettet et program som går inn og henter ut filer eller noe. Ble aldrig så jeg gadd og gjøre det ettersom det egentlig ikke var noe viktig innpå der, men kanskje noen på et dataforum eller noe kan hjelpe deg med navnet på dette programmet slik at du kan ordne det selv hjemme? Skulle vistnok være veldig enkelt. :)

Må bare legge til at de to som gikk istykker var rimelig dyre og de jeg har hatt i årevis etterpå er av et billigmerke, og de fungerer som bare det.. Så man får vist ikke alltid det man betaler for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en harddisk en gang som gikk istykker. Jeg fikk en ny en og en enda bedre modell, men jeg fikk ikke ut noe av det som var på disken.. Jeg kunne ha fått det, men det må man betale ekstra for. Hvor mye vet jeg ikke, for dette er lenge siden.. Så gikk den nye disken istykker etter litt for kort tid(kommer ikke til og kjøpe flere av dette merket) og den gadd jeg ikke levere inn en gang.. Men fikk et tips av en kompis som er over gjennomsnittet flink med data at man kan laste ned fra nettet et program som går inn og henter ut filer eller noe. Ble aldrig så jeg gadd og gjøre det ettersom det egentlig ikke var noe viktig innpå der, men kanskje noen på et dataforum eller noe kan hjelpe deg med navnet på dette programmet slik at du kan ordne det selv hjemme? Skulle vistnok være veldig enkelt. :)

Må bare legge til at de to som gikk istykker var rimelig dyre og de jeg har hatt i årevis etterpå er av et billigmerke, og de fungerer som bare det.. Så man får vist ikke alltid det man betaler for..

Å, okei, tusen takk for svar! :D Prisen på å få overført innholdet til ny harddisk er egentlig ikke såå viktig, da det er bilder fra tider jeg virkelig vil beholde minnene fra.. Men om det går å gjøre dette selv så kan jeg jo det, eneste problem er jo at jeg ikke får kontakt med harddisken med dataen, men skal prøve som du sa, et innlegg i dataforum og se om jeg får svar :) Men hva slags merke er harddisken du nå har hatt i lang tid uten problem? :ahappy: Kjekt å vite hva som funker før jeg drar til forhandleren, så vet jeg hva jeg kan spørre etter som erstatning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett hvor lett det var å skru løs alt i den, også evt skru ut harddisken og koble inn i et kabinett i stasjonær PC for å se om disken lever/redde ut dokumenter/ta backup før jeg gikk til forhandler.

Spørs helt på hvilken forhandler, hva du kjøpte og kjøpslover om hva de gjør. Er en grunn til at jeg handler datautstyr på komplett og ikke elkjøp ol, billigere og for en service!

Men til din case: hvor er den kjøpt?

Du har ingen krav på at de skal ta ut dokumenter av den, det må du isåfall betale for, det du har krav på er at de fikser den evt setter de bare i ny harddisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett hvor lett det var å skru løs alt i den, også evt skru ut harddisken og koble inn i et kabinett i stasjonær PC for å se om disken lever/redde ut dokumenter/ta backup før jeg gikk til forhandler.

Spørs helt på hvilken forhandler, hva du kjøpte og kjøpslover om hva de gjør. Er en grunn til at jeg handler datautstyr på komplett og ikke elkjøp ol, billigere og for en service!

Men til din case: hvor er den kjøpt?

Du har ingen krav på at de skal ta ut dokumenter av den, det må du isåfall betale for, det du har krav på er at de fikser den evt setter de bare i ny harddisk.

Jeg skulle så hanket inn deg når du først var her, så jeg kunne tvunget deg til å prøve å redde harddisken min..

Har nesten samme problem som deg (bortsett fra at jeg mistet min i bakken), så om du finner ut noe smart vil jeg gjerne vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle så hanket inn deg når du først var her, så jeg kunne tvunget deg til å prøve å redde harddisken min..

Har nesten samme problem som deg (bortsett fra at jeg mistet min i bakken), så om du finner ut noe smart vil jeg gjerne vite!

åja, hadde glemt det jeg! :P

Vel om du får overlevert den til meg så kan jeg se om jeg får fikset den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tusen takk for svar :D Tør ikke begynne å skru på den, litt for redd for å skade den mer.. Vet ikke hvor den er kjøpt, var en gave fra foreldrene mine, men skal snakke med dem når de kommer hjem fra hyttetur ;) Får vel egentlig bare se an hvor mye det koster å få forhandler til å redde ut filene mine, hvis det er veldig dyrt får jeg prøve å skru litt eller se om jeg finner programmet Malamuten snakka om :icon_confused: Filene må jeg få ut derifra uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tusen takk for svar :D Tør ikke begynne å skru på den, litt for redd for å skade den mer.. Vet ikke hvor den er kjøpt, var en gave fra foreldrene mine, men skal snakke med dem når de kommer hjem fra hyttetur ;) Får vel egentlig bare se an hvor mye det koster å få forhandler til å redde ut filene mine, hvis det er veldig dyrt får jeg prøve å skru litt eller se om jeg finner programmet Malamuten snakka om :icon_confused: Filene må jeg få ut derifra uansett..

ofte ser jeg det billigere å gjøre det selv om man kan også kjøpe ny harddisk :P du får en terra til rundt 500 kr nå så harddisk er ikke dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke den til å lagre viktig informasjon som ikke tar flere hundre gigabyte, ville jeg ha investert i en SSD. Holdbarheten er utrolig, det er ingen løse deler ( som i HDD ),men prisen er høyere.

Vet ikke hva SSD og HHD er, men harddisken min var på 500gb, brukte den til lagring av bilder, og de tok en god del plass, så trenger all plassen, så da tror jeg nok ikke SSD er aktuelt? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSD er vel et merke, eller en type.

SSD står for Solid State Disk - dvs det er en type disk, den har ikke en plate som spinner rundt, den er disk uten bevegelige deler og er mye kjappere enn tradisjonelle harddisker og tåler mer bevegelse enn tradisjonelle harddisker av plater.

SSD er foreløpig veldig/ganske dyrt. Man pleier å bruke SSD til operativsystemet i en laptop f.ex og en vanlig harddisk til alt uviktig. Tar nok litt tid før SSD blir billig.

Disken til TS er en HDD Hard disk drive. Altså en harddisk med plater som er mer utsatt for støt og bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSD'er er ikke lagringsdisker, det er "preformanse" disker for operativsystem...

Å ha noe på kun et sted, på pcn, på en ekstern harddisk, på et minnekort eller hva som helst er IKKe en backup...

Ha samme ting på (minst) to steder!

PCn + Ekstern harddisk er vanligst...

Om det ikke er plass på PCn = Kjøp to eksterne snurredisker (man får minst 2-3stk til prisen av en SSD) å oppevar gjerne en av dem på jobben eller hos foreldre, i tilfelle brann...

Pris pr Gb

SSD = 13kr pr Gb

HDD = 0,3kr pr Gb

Å bruke SSD som Lagringsdisk er dyrt...

kjøp heller flere snurredisker å få 10talls ganger mer lagringsplass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSD'er er ikke lagringsdisker, det er "preformanse" disker for operativsystem...

Å ha noe på kun et sted, på pcn, på en ekstern harddisk, på et minnekort eller hva som helst er IKKe en backup...

Ha samme ting på (minst) to steder!

PCn + Ekstern harddisk er vanligst...

Om det ikke er plass på PCn = Kjøp to eksterne snurredisker (man får minst 2-3stk til prisen av en SSD) å oppevar gjerne en av dem på jobben eller hos foreldre, i tilfelle brann...

Pris pr Gb

SSD = 13kr pr Gb

HDD = 0,3kr pr Gb

Å bruke SSD som Lagringsdisk er dyrt...

kjøp heller flere snurredisker å få 10talls ganger mer lagringsplass...

Tusen takk for svar :) Har hele tiden tenkt å skaffe meg en ekstra ekstern harddisk for backup, hvor alt av filer på både PC og ekstern harddisk ligger, som jeg ikke bruker aktivt til annet enn å oppdatere back-upen, men har bare ikke fått gjort det enda.. Typisk at det skal skje noe sånt da.. Regner med å kjøpe meg en ny en med hvertfall 1TB til back-up, og så får jeg heller se hva jeg får som erstatning for den gamle, som er på 500GB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det som ligger på den defekte...

Hvis du leverer den der du kjøpte den må du spesifisere MEGET godt at det ligger viktige dokumenter på den... Jeg har fått intrykk at de alltid driter i det som ligger på harddisker å bare gir ut en ny HDD i samme størrelse (tenker ikke verdi, kun Gb)..

Jeg hadde spurt om å få med meg den defekte HDD for å hente ut dokumentene selv...

Skal man forsøke å hente det ut selv må man åpne opp kapslingen som betyr å bryte garantien, derfor er det lurt å gå til butikken først, å så prøve etterpå... :ahappy:

Kjenner du noen halvnerder som kan se om selve Harddisken fungerer?

Det er ofte diskkontrolleren utenfor harddisken som ryker, så harddisken kan fungere som normalt om den kobles direkte i en pc...

Man trenger ingen spesiell programvare, det malamuten nevner må være for å gjennopprette filer som er blitt slettet, eller formatert bort ved uhell, eventuelt at filsystemet blir korrupt.

Hard selve harddisken krasjet så blir det dyrt...

Gjerne 6000kr +++, da harddisken må sendes til labratorium...

Så da er det jo spennden vurdering om bildene dine er verd 6000kr.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det som ligger på den defekte...

Hvis du leverer den der du kjøpte den må du spesifisere MEGET godt at det ligger viktige dokumenter på den... Jeg har fått intrykk at de alltid driter i det som ligger på harddisker å bare gir ut en ny HDD i samme størrelse (tenker ikke verdi, kun Gb)..

Jeg hadde spurt om å få med meg den defekte HDD for å hente ut dokumentene selv...

Skal man forsøke å hente det ut selv må man åpne opp kapslingen som betyr å bryte garantien, derfor er det lurt å gå til butikken først, å så prøve etterpå... :ahappy:

Kjenner du noen halvnerder som kan se om selve Harddisken fungerer?

Det er ofte diskkontrolleren utenfor harddisken som ryker, så harddisken kan fungere som normalt om den kobles direkte i en pc...

Man trenger ingen spesiell programvare, det malamuten nevner må være for å gjennopprette filer som er blitt slettet, eller formatert bort ved uhell, eventuelt at filsystemet blir korrupt.

Hard selve harddisken krasjet så blir det dyrt...

Gjerne 6000kr +++, da harddisken må sendes til labratorium...

Så da er det jo spennden vurdering om bildene dine er verd 6000kr.. :whistle:

Takk for svar :) Ja regna med det, når man leverer inn ting pleier dem ikke bry seg stort, bare dytter noe annet i henda på deg og vips er det 'bra igjen'... Får stikke innom forhandler til uka, og om ikke de kan få ut filene mine får jeg se om jeg finner en halvnerd.. Tror jeg vet om noen :cool: Å sende harddisken til lab. blir nok uaktuelt, da får jeg heller bare bite i det sure eplet og innse at bildene er borte.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pc harddisk til et laboratorium...??? :lol:

De kaller sine støvfrie renrom med spesialutstyr for Laboratorium... :P

http://www.ahlbergdata.com/no/renrom

Edit : for ordens skyld

Laboratorium

Begrepet er også brukt om en del rom som ikke blir brukt til strengt vitenskapelig arbeid, men hvor prosesser eller utstyr ligner på dem brukt i vitenskaplige laboratorier. Medisinsk laboratorium er et eksempel på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan GARANTERE når det gjelder en harddisk er at den kommer til å ryke.

En dag dør den..

Det er en konstruksjon som rett og slett ikke kan leve evig.

Det er derfor svært dumt å lagre viktige data på en ekstern harddisk uten å ha en backup av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan GARANTERE når det gjelder en harddisk er at den kommer til å ryke.

En dag dør den..

Det er en konstruksjon som rett og slett ikke kan leve evig.

Det er derfor svært dumt å lagre viktige data på en ekstern harddisk uten å ha en backup av denne.

Som regel går det meste i stykker etter en god stund. Jeg gidder ikke investere i SSD disker før prisene dropper for å ta backup. Bilder har jeg på picasa (kjøpte ekstra plass), bilder har jeg på pcen, bilder har jeg brent ut på dvder som ligger i brannskap hjemme i vestfold. Mer sikret gidder jeg ikke å bli...

Men hvem vet, kanskje google blir kjørt over av en truck og en bombe lander på brannskapet og at pcen min brenner opp, da får jeg vel overleve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel går det meste i stykker etter en god stund. Jeg gidder ikke investere i SSD disker før prisene dropper for å ta backup. Bilder har jeg på picasa (kjøpte ekstra plass), bilder har jeg på pcen, bilder har jeg brent ut på dvder som ligger i brannskap hjemme i vestfold. Mer sikret gidder jeg ikke å bli...

Men hvem vet, kanskje google blir kjørt over av en truck og en bombe lander på brannskapet og at pcen min brenner opp, da får jeg vel overleve...

SSD er da heller ingen måte å sikre dataene sine på.. (De takler kun et relativt lite antall skrivesykluser)

Google lagrer nok ganske greit rundt omkring i forskjellige serverhaller, så der er du ganske trygg.

Men man skal alltid ha slikt lagret minst 2 steder..

Selv har jeg en del viktige ting på Dropbox (jeg krypterer ALT før jeg lagrer det eksternt)

Andre ting av mindre viktighet har jeg på PC hjemme og på jobbens hjemmeområde, det duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSD er da heller ingen måte å sikre dataene sine på.. (De takler kun et relativt lite antall skrivesykluser)

Google lagrer nok ganske greit rundt omkring i forskjellige serverhaller, så der er du ganske trygg.

Men man skal alltid ha slikt lagret minst 2 steder..

Selv har jeg en del viktige ting på Dropbox (jeg krypterer ALT før jeg lagrer det eksternt)

Andre ting av mindre viktighet har jeg på PC hjemme og på jobbens hjemmeområde, det duger.

Lest endringen i dropbox lisensen forøvrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest endringen i dropbox lisensen forøvrig?

Den bloggposten er jo litt sånn ; "ooo, alt er i skjønneste orden, vi kommer ikke til å dele dine filer med andre."

Her er noen eksempler..

Log Data.

When you use the Service, we automatically record information from your Device, its software, and your activity using the Services. This may include the Device’s Internet Protocol (“IP”) address, browser type, the web page visited before you came to our website, information you search for on our website, locale preferences, identification numbers associated with your Devices, your mobile carrier, date and time stamps associated with transactions, system configuration information, metadata concerning your Files, and other interactions with the Service.

Denne informasjonen deler de med 3.part som de stoler på...

In some cases we may retain copies of your information if required by law.

=

which may require Dropbox to provide the contents of your private Dropbox. In these cases, Dropbox will remove Dropbox’s encryption from the files before providing them to law enforcement.

Dropbox applies encryption to your files after they have been uploaded, and we manage the encryption keys. = Dropbox kan se på dine filer, og uærlige ansatte kan se på å dele ut dine filer.. Users who wish to manage their own encryption keys can apply encryption before placing files in their Dropbox. = Sikrere en banken..

Jeg stoler stort sett på dropbox, men, siden DE har nøkkelen til krypteringen, betyr det at det er andre som får sett dine filer, en uærlig ansatt som får 1mill$ for å hente ut alle krypteringsnøkklene å dele de med verden, kommer til å gjøre det...

Resten er stort sett slikt som ligger der for at de skal kunne kjøre tjenesten effektivt..

Foreksempel så logger de litt for mye informasjon synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler stort sett på dropbox, men, siden DE har nøkkelen til krypteringen, betyr det at det er andre som får sett dine filer, en uærlig ansatt som får 1mill$ for å hente ut alle krypteringsnøkklene å dele de med verden, kommer til å gjøre det...

Resten er stort sett slikt som ligger der for at de skal kunne kjøre tjenesten effektivt..

Foreksempel så logger de litt for mye informasjon synes jeg...

Vel, nå er greia den at JEG krypterer ALT jeg legger ut med AES-256 og en god krypteringsnøkkel.

Altså har jeg allerede kryptert filene før Dropbox begynner med sin kryptering.

Det vil si at man fortsatt er 100% avhengig av min krypteringsnøkkel for å få lest innholdet i filene.

Jada, de logger litt mye, det er jeg helt enig i, men det er ikke av noen særlig betydning med mitt bruksmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...