Gå til innhold
Hundesonen.no

Harddisken min er ødelagt


L.M.

Recommended Posts

Beklager men jeg skjønner ikke helt greia med hvasom er greia med at DU krypterer alt før du laster opp?

JEG har også flere krypterte kontainere på dropbox.

Jeg quoter også poenget med å gjøre dette, som vi begge vet, at dropbox ikke krypterer før etter de har mottatt filene, før den tid har infoen vært innom svært mange routingpunkter på sin vei til USA.. Derfor krypterer vi med vår egen nøkkel før vi sender det fra oss..

Vi gjør ting helt likt så jeg skjønte ikke helt "tonefallet" på innlegget ditt... :P

Men dagligdags dilldall, uten personlig info eller noe som kan brukes til svindel så gidder jeg ikke kryptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg kryptere alt jeg legger inn på harddisk nr. 2 (når jeg får kjøpt den) som back-up? Og hva betyr det å kryptere? Jeg bruker harddisk nr. 1 (som nå er ødelagt) aktivt som ekstra minne til dataen, og behandler bildene mine hele tiden, så å gjøre innhold på harddisk nr.1 "utilgjengelig" kan jeg ikke, men på (fremtidig) harddisk nr. 2 skal alt bare ligge som sikkerhetskopi og oppdateres etterhvert som nye filer trenger back-up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L.M. nei, vi er ganske off.topic her nå.

Kryptering betyr det ordet sier, samme som tyskerne gjorde under krigen med enigma maskinen sin.

Det gjør informasjonen uleselig for alle andre en den/de som har passordet(nøkkelen) til krypteringen.. Det er for at din informasjon ikke skal komme på avveie, og spesielt på internett... Nettbanken foreksempel krypterer informasjonen som sendes mellom deg og banken slik at ingen ser din informasjon... "sikker tilkobling" "https"

Alt som sendes ukryptert er like enkelt å få tak i å missbruke som å tyvlytte på en telefonsamtale... Gjelder også ved bruk av, eller spesielt ved bruk av mobiltelefon...

Så On.Topic

Nei, ikke offre en tanke til kryptering...

Ha ALLTID ALL informasjon lagret på MINST to fysisk forskjellige lagrinsmedier, det er det eneste som skal til for å ungå det som har skjedd for deg nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L.M. nei, vi er ganske off.topic her nå.

Kryptering betyr det ordet sier, samme som tyskerne gjorde under krigen med enigma maskinen sin.

Det gjør informasjonen uleselig for alle andre en den/de som har passordet(nøkkelen) til krypteringen.. Det er for at din informasjon ikke skal komme på avveie, og spesielt på internett... Nettbanken foreksempel krypterer informasjonen som sendes mellom deg og banken slik at ingen ser din informasjon... "sikker tilkobling" "https"

Alt som sendes ukryptert er like enkelt å få tak i å missbruke som å tyvlytte på en telefonsamtale... Gjelder også ved bruk av, eller spesielt ved bruk av mobiltelefon...

Så On.Topic

Nei, ikke offre en tanke til kryptering...

Ha ALLTID ALL informasjon lagret på MINST to fysisk forskjellige lagrinsmedier, det er det eneste som skal til for å ungå det som har skjedd for deg nå...

Okei.. Har jo hatt planer om back-up harddisk hele veien, men ikke fått somla meg til det, utrolig typisk at det da skal skje noe med orginalfilene.. Just my luck -.-* Men jaja, jeg får bare se hva de skal ha betalt hos forhandler og ta det derifra. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har forslag til eksterne harddisker (merke) de har hatt god erfaring med mtp. levetid? Ganske åpenbart at jeg må ha meg noe nytt, så kjekt å vite om noe folk har hatt gode erfaringer med så jeg vet hva som funker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke offre en tanke til kryptering...

Med tanke på hvor mye rart folk lagrer på disse diskene sine bør man absolutt vurdere kryptering.

Truecrypt er programvare som er gratis og fungerer greit for de fleste.

Ellers finnes det også en haug av betalingsalternativer, jeg bruker et av disse selv.

Noen som har forslag til eksterne harddisker (merke) de har hatt god erfaring med mtp. levetid? Ganske åpenbart at jeg må ha meg noe nytt, så kjekt å vite om noe folk har hatt gode erfaringer med så jeg vet hva som funker..

Greia er den at det egentlig er ganske få produsenter, vi har Western Digital, Seagate, Samsung, Hitachi, Toshiba, og muligens en eller to til..

Men vi har mange som lager løsninger der diskene sitter i et kabinett, eksempelvis Lacie.

Harddisken består av roterende plater og et magnethode til hver av disse platene, dette hodet beveger seg veldig nære platene, og kan ved bevegelse faktisk komme borti plata.

I det hodet kommer borti en plate vil deler av belegget på harddisken løsne, dette vil så være inne i harddisken, og før eller siden vil det sannsynligvis treffe et magnethode og havne mellom dette og plata.. Vips, så vil plata ganske effektivt ødelegges.

Det er kort og veldig forenklet sånn ca hvordan det funker.

Det eneste som er garantert er at harddisken før eller siden vil dø, og at dette høyst sannsynlig vil medføre datatap.

Sørg for å lagre ting flere steder, sørg også for å ha det kryptert om det er det er noe du ikke vil vise til hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...