Gå til innhold
Hundesonen.no

En egen *Stor* tråd for bur-diskusjoner?

Recommended Posts

Utifra egen deltakelse i en tråd vedrørende bur-bruk og flere jeg har sett tidligere, så ser jeg behovet for en egen *stor* tråd/emne om dette. Her kan man diskutere så mye man gidder uten å ødelegge og spore av når man tar opp emne når man lurer på noe. Bur er et såpass engasjerende tema og egentlig ganske evigvarende, da bur nok blir brukt også i årene som kommer.

Da kan all OT i burtråder henvises hit og man slipper å ødelegge for trådstarter og samtidig får brukerne her blåse ut litt meninger på det hete temaet.

Ser andre gode forum har det samme praksisen på 'hete' tema.

Forslag til emnetittel: Den *store* bur-tråden.

Forslag til plassering: Debattkjelleren (da det jo er et hett tema, men selvfølgelig må man holde seg til reglene)

(foreslår med det samme at tråden som har gått i det siste på bur blir delt opp og all OT derfra blir lagt inn her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Skulle vært som sticky og endret tittel slik at man vet det er en *stor* tråd. Jeg viste ikke at en slik generell tråd fantes engang :icon_redface: (mulig det gjelder flere?) - Anbefaler mod å være litt mer frampå i andre bur-tråder slik at tingene ikke går for OT og henviser til en slik generell tråd hvis man skal gå OT. (litt synd at man må søke etter en slik tråd istedet for at den er sticky)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KarpeSkrotum - spar tiden din. Sett deg med bestemor, mor eller kjæresten og snakk om hvor fint livet er - i stedet for å diskutere bur med folk som har bestemt seg. Du kunne like gjerne krøllet sammen en liten del av livet ditt og kastet det ut av vinduet, det er et ekstremt sløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KarpeSkrotum - spar tiden din. Sett deg med bestemor, mor eller kjæresten og snakk om hvor fint livet er - i stedet for å diskutere bur med folk som har bestemt seg. Du kunne like gjerne krøllet sammen en liten del av livet ditt og kastet det ut av vinduet, det er et ekstremt sløs.

1. La nå folk selv bestemme hva de vil bruke tiden sin på, du trenger jo ikke å delta i burdiskusjonen :getlost:

2. Det er mulig å ombestemme seg, diskusjoner kan få folk til å åpne øynene mer vettu, det skjedde ihvertfall med meg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært som sticky og endret tittel slik at man vet det er en *stor* tråd. Jeg viste ikke at en slik generell tråd fantes engang :icon_redface: (mulig det gjelder flere?) - Anbefaler mod å være litt mer frampå i andre bur-tråder slik at tingene ikke går for OT og henviser til en slik generell tråd hvis man skal gå OT. (litt synd at man må søke etter en slik tråd istedet for at den er sticky)

Kjempeenig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss har vært aktive i noen burdiskusjoner før, ja. Jeg anbefaler alle å lese den Nirm linker til. Kanskje jeg skulle gjøre det selv, også. Lenge siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. La nå folk selv bestemme hva de vil bruke tiden sin på, du trenger jo ikke å delta i burdiskusjonen :getlost:

2. Det er mulig å ombestemme seg, diskusjoner kan få folk til å åpne øynene mer vettu, det skjedde ihvertfall med meg :aww:

Problemet her er ikkje det at det blir diskutert bur på forumet, tvertom etterlyser jo trådstartar ein plass der ein kan diskutere dette så mykje ein berre vil. Problemet er, og etter mitt syn er det eit stort problem her på forumet, at kvar gong ordet bur blir nemnt i nokon som helst tråd, i nokon som helst samanheng, så eksploderar det i ein endelaus diskusjon som er nøyaktig lik kvar gong. Diskusjonen er det ikkje noko gale i i seg sjølv, som du seier, ein treng ikkje hive seg inn i denne. Men det er til tider eit stort problem når folk ønskjer å få svar på konkrete ting som storleik på bur, plassering av bur, ting som ikkje har noko som helst med om det er rett eller gale å bruke bur på den eine eller andre måten, og endar opp med 40 sider med aggresiv diskusjon som overhode ikkje har noko som helst med det denne personen ønska svar på.

Slike diskusjonar synst eg faktisk det burde bli slått ned relativt kraftig på når byrjar å forme seg i nokon som helst tråd utanfor debattkjellaren. For slik som desse diskusjonane ALLTID utartar seg, er det der, og kun der, dei høyrer heime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er ikkje det at det blir diskutert bur på forumet, tvertom etterlyser jo trådstartar ein plass der ein kan diskutere dette så mykje ein berre vil. Problemet er, og etter mitt syn er det eit stort problem her på forumet, at kvar gong ordet bur blir nemnt i nokon som helst tråd, i nokon som helst samanheng, så eksploderar det i ein endelaus diskusjon som er nøyaktig lik kvar gong. Diskusjonen er det ikkje noko gale i i seg sjølv, som du seier, ein treng ikkje hive seg inn i denne. Men det er til tider eit stort problem når folk ønskjer å få svar på konkrete ting som storleik på bur, plassering av bur, ting som ikkje har noko som helst med om det er rett eller gale å bruke bur på den eine eller andre måten, og endar opp med 40 sider med aggresiv diskusjon som overhode ikkje har noko som helst med det denne personen ønska svar på.

Slike diskusjonar synst eg faktisk det burde bli slått ned relativt kraftig på når byrjar å forme seg i nokon som helst tråd utanfor debattkjellaren. For slik som desse diskusjonane ALLTID utartar seg, er det der, og kun der, dei høyrer heime.

Og derfor er det jo kanskje en god ide med en større diskusjon for bur slik at man unngår at diskusjonen river seg opp der man ber om konkrete ting? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være temaer som tas opp om igjen på diskusjonsfora, noen av dem oftere enn andre. Det er ikke sånn her på sonen at det ikke er lov å diskutere samme problematikk i flere tråder, særlig ikke når det spenner over tid.

Det blir et ganske amputert forum hvis vi skal ha den store milantråden, straff under trening-tråden, flexilinetråden, usunne hunderasertråden, rasevalgtråden, helsetråden..

Vi har separate underforum, det holder lenge. Akkurat burdiskusjon kan dukke opp i forskjellige underforum siden det kan høre til under både utstyr, valpeprat og trening og adferd, i tillegg til at den kan dukke opp i både hundeprat og debattkjelleren.

At debatter noen ganger sporer av i varierende grad er naturlig og også noe man generelt tillater her, etter ønske fra brukerne. Om det sporer helt av, så splittes innleggene til egen tråd.

Liker det sånn jeg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amputert forum av å følge reglene? Da er det vel på tide å forandre reglene da eller?

Problemet er at det alltid sklir ut i bur-diskusjoner. Folk kan ikke stille et spørsmål før OT skjer og folk glemmer helt TS og diskuterer seg imellom. Litt avsporing er vel greit(ikke amputert), men når det nesten alltid blir mange sider med det, så sier det vel litt om at forumet trenger en slik generell tråd som mod kan henvende til ... for at reglene skal følges i ordinær tråd. (heller det enn å nekte engasjerte folk i å diskutere)

Slike tråder er da veldig populære i mange andre populære forum der forum er både større og mindre enn her på sonen og med langt flere underforum. De ser behovet og kanskje en liten 'mangel' med forumene slik de er. Kan ikke se skaden i å teste det ut for en periode i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amputert forum av å følge reglene? Da er det vel på tide å forandre reglene da eller?

:icon_confused:

At tråder utvikler seg er ikke imot noen regler her på hundesonen. Man skal dog holde seg til tema, og hvis tema viser seg å endre seg drastisk i løpet av tråden så flyttes gjerne innleggene i egen tråd.

Jeg ser ikke problemet, men så er jeg tilhenger av relativt fri diskusjon og har scrolleknapp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å se på siste bur-tråd det, så ser du da all OT og endring fra emnet og hva spørsmål var - drastisk endring og tråd er ikke delt. Å pågått i sikkert 15 av 20 sider, hvis ikke mer.

Forøvrig står dette i retningslinjene om OT fra tema

§1.5

Hold deg til trådens tema, les igjennom tråden før du poster ditt eget svar. Følger ikke innlegget trådens tema blir det slettet.

Er forøvrig enig i at man skal ha litt slingringsmonn, men bur-diskusjoner er så engasjerende tema at TS og emne ofte blir helt glemt. Da er det bedre å henvise til generell tråd som sagt, enn at de følger denne regelen - for DET er irriterende å få slettet sine innlegg for at man er engasjert i en sak - man vil jo gjerne diskutere på et diskusjons forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å se på siste bur-tråd det, så ser du da all OT og endring fra emnet og hva spørsmål var - drastisk endring og tråd er ikke delt. Å pågått i sikkert 15 av 20 sider, hvis ikke mer.

Forøvrig står dette i retningslinjene om OT fra tema

§1.5

Hold deg til trådens tema, les igjennom tråden før du poster ditt eget svar. Følger ikke innlegget trådens tema blir det slettet.

Den tråden handlet om bur, kjære deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner meg om et psykologisk fenomen, hvor sterke, ubevisste følelser gjør at hjernen ikke klarer å tenke rasjonelt. Følelsene gjør at man tviholder på en gitt forklaring\mening, mens alternativer forkastes fordi hjernen liksom nekter å tenke skikkelig igjennom dem.

:)

Bur tråder vil komme og gå, jeg har vært igjennom et par alt på et års tid. Et hett tema til alltid være hett, sånn blir det bare.

Og den tråden handlet om bur, den skled ut i mange side retninger av bur også.

Karpeskrotum: andre tråder sklir fortere ut enn den tråden gjorde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den handlet om "Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?" - da skal tråden dreie seg om DET. Ikke alt annet, som burbruk på dag, på stevner osv - da er det en generell burtråd - noe TS ikke spurte om. Det er hele poenget med "trådens tema" (ja, jeg var langt utenfor i min iver i den tråden og beklager ovenfor TS i så måte - men når jeg blir ivrig, så er det ikke lett å holde seg til emnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den handlet om "Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?" - da skal tråden dreie seg om DET. Ikke alt annet, som burbruk på dag, på stevner osv - da er det en generell burtråd - noe TS ikke spurte om. Det er hele poenget med "trådens tema" (ja, jeg var langt utenfor i min iver i den tråden og beklager ovenfor TS i så måte - men når jeg blir ivrig, så er det ikke lett å holde seg til emnet)

Seriøst? Nei, det defineres ikke som OT på dette forumet. Hadde diskusjonen dreid over på flytevester eller hundemat, så hadde det vært OT.

Jeg foreslår at du tar i bruk scrolleknappen din hvis det plager deg at folk diskuterer bur i tråder som handler om bur. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hele poenget med at man stiller spørsmål er egentlig ikke å svare på hva TS spør/lurer på, men det er fritt frem å snakke om temaet generelt altså - hmmm snodig og første forum jeg har vært borti som gjør det slik.

Så hvis jeg spør om hvordan jeg kan trene lets bedre i bredde, så kan altså alle begynne å snakke om hvordan de trener lår, jogger, trener mage, trener kondis, trener med skøyter, ski, tennis osv .... bare for at det alt er trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hele poenget med at man stiller spørsmål er egentlig ikke å svare på hva TS spør/lurer på, men det er fritt frem å snakke om temaet generelt altså - hmmm snodig og første forum jeg har vært borti som gjør det slik.

Så hvis jeg spør om hvordan jeg kan trene lets i bedre i bredde, så kan altså alle begynne å snakke om hvordan de trener lår, jogger, trener mage, trener kondis, trener med skøyter, ski, tennis osv .... bare for at det alt er trening?

Om du leser hele tråden vil du se at alle svarer pa ts sitt spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser hele tråden vil du se at alle svarer pa ts sitt spørsmål :)

Siste TS sa før det begynte å ta av var "Dette var kun et spørsmål ang hvordan natten skulle tilbringes". - gidder ikke å bla igjennom, men hvis h*n kom senere med en kommentar, så var det da eventuelt for at tråd allerede hadde sporet av i så fall. (jeg vet jeg sporet av i alle fall utifra hva h*n opprinnelig laget tråden for)

Det er vel ikke sånn at man svarer på spørsmål og så er det fritt fram videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt at det er OT å forklare hvorfor man ikke syns at hunder skal sove i bur i en tråd der TS spør om man anbefaler at valpen sover i bur. Hvis man ikke er interessert i å høre andres begrunnelser, får man jo bare lage poll i stedet da - og det ville jo gitt oss et interessant diskusjonsforum, snørrogførti poller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også en diskusjon for en tid tilbake der moderatorene skulle prøve ut å la diskusjoner gå noe mer OT etter brukernes ønske. Jeg syntes det har fungert fint. Det blir ikke noe bra forum ut av et spørsmål og et svar, gode argumenter og tankevekkende diskusjoner oppstår lettere om man får skli litt ut.

Ikke at det gjelder nevnte diskusjon - den er ikke OT i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...