Gå til innhold
Hundesonen.no

En egen *Stor* tråd for bur-diskusjoner?


Recommended Posts

Nåh Nirm, hvor henter de disse påstandene fra? :)

Det er i alle fall tre som har nevnt det i Timian sin tråd. Det er lurt å lese hele tråden man selv er aktiv i. Mari, SandyeyeCandy og en med whippet, tror jeg det var. Dette er de jeg kan huske sånn uten å sjekke bakover at har kuttet ut bur etter ulike burtråder på sonen.

Hvorfor er det så skummelt å gjøre det som er best for hunden? Hvorfor bli så inn i hampen skarp i kantene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Bestemte meg for å ikke bruke bur etter den store burtråden på hundre sider, og når flere sier det samme ser jeg ikke bort fra at det skjer i nye tråder også.

Gjerne fordi det er flere gode argumenter mot bur enn det er for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemte meg for å ikke bruke bur etter den store burtråden på hundre sider, og når flere sier det samme ser jeg ikke bort fra at det skjer i nye tråder også.

Gjerne fordi det er flere gode argumenter mot bur enn det er for.

Samme her. Den store burtråden er årsaken til at jeg ikke bruker bur til Pax annet enn i bilen. Før jeg leste den tråden hadde jeg falt dypt og grundig for "trygg-hule argumentet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men selv om noen tidligere har kuttet ut bur, og drar det frem i tråder i ettertid, så betyr det ikke at enhver tråd om bur får én person til å slutte med bur.

Nei, du sier noe, selv om det kanskje ikke var av de mest slagferdige argumentene, dette heller :) . Men nå har det seg slik at jeg ikke kan huske èn burdiskusjon som er startet av en såkalt burmotstander. Likevel viser det seg altså at mange ser hva vi sier :D . TS i den siste tråden valgte jo også bort buret og da hadde jo tråden en mening, ikke sant?

Bestemte meg for å ikke bruke bur etter den store burtråden på hundre sider, og når flere sier det samme ser jeg ikke bort fra at det skjer i nye tråder også.

Gjerne fordi det er flere gode argumenter mot bur enn det er for.

Samme her. Den store burtråden er årsaken til at jeg ikke bruker bur til Pax annet enn i bilen. Før jeg leste den tråden hadde jeg falt dypt og grundig for "trygg-hule argumentet"

Dere har gledet et gammelt hundeeierhjerte stort :wub::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så skummelt å gjøre det som er best for hunden? Hvorfor bli så inn i hampen skarp i kantene?

You know what strikes my nerve? Fanatisme. Blind overbevisning. Gruppepress. Uvurderte valg - både gode og dårlige.

Du veit ikke hva jeg har gått gjennom for dyre og miljøvern, la oss ikke så noe tvil om hva alles mål og ønsker er. Vi er alle enige. Jeg synes bare måten det blir gjort på er feil. Med en voldsom kraft på størrelse med en ukontrollerbar flokk gnuer blir folk regelrett overkjørt og fortalt hva de skal mene.

Jeg på min side, tror på hvert individs evne til å finne det vi alle er enige om - på egenhånd. At man vurderer sin egen situasjon på en avbalansert måte, og ikke sitter igjen etter en runde på et hundeforum uten bur i det store og hele, uten tørrfor, uten et eneste bånd annet enn leiebånd og et desperat håp om å lære hunden å komme på innkalling, uten lyst til å gå på asfalt, uten evnen til å være engang streng med hunden sin.

Jeg sier ikke at bikkjer skal gå på pedigree, være i bur 16 timer om dagen eller at man skal denge bikkja - men å utelukke et hjelpemiddel i perioder; på bakgrunn av en gjeng folk på andre siden av verden (kunne vært) mener at du skal mene det samme? Det er for meg feil.

I det minste er resultatet for bikkja forsåvidt nesten det samme uansett. Noen eiere ender kanskje opp med en litt mer ukontrollerbar hund eller en mer arbeidskrevende hverdag enn de strengt tatt hadde trengt. Deres tap, selvsagt. Men som nevnt - det er et diskusjonsforum. Og vi har alle våre "syn" eller "saker. Og jeg trives ikke med å se "åpne sinn" bli overkjørt. Hvorfor FORTELLE (og til de grader strengt, som man gjør her inne), når man kan "hinte fram" løsningen til folk, slik at de får åpenbaringen selv? Er kanskje en slags Sokrates, i så måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sluttet også med bur etter diverse burtråder her inne (takk til sonen!). jeg følte meg rett og slett dum etter å ha lest argumentene mot burbruk... Og jeg fatter faktisk ikke at jeg i 5 år kunne være så blind :hmm: Nå går hundene løs hele døgnet, og jeg ville ikke gjort det på noen annen måte.

Vi brukte ikke engang bur når Shensi skadet labben, allikevel fikk vi det til å fungere. Vi kunne nok "lett" fått henne husren ved å sette henne i et bur hver natt og når vi er borte, for da vet jeg hun hadde holdt seg... men nei, det er totalt uinteressant, selv om hun er 17 mnd og enda har uhell bortimot hver natt!

Og gjett da, Bamse som er en "elsker hula si"-hund velger ikke bur lenger, han foretrekker å ligge i senga vår eller en kurv om natta han. Da får han anledning til å røre på seg OM behovet skulle være der for litt vann, eller strekking på føttene osv. Og han valgte konsekvent bur før. Han hadde resignert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det minste er resultatet for bikkja forsåvidt nesten det samme uansett. Noen eiere ender kanskje opp med en litt mer ukontrollerbar hund eller en mer arbeidskrevende hverdag enn de strengt tatt hadde trengt. Deres tap, selvsagt. Men som nevnt - det er et diskusjonsforum. Og vi har alle våre "syn" eller "saker. Og jeg trives ikke med å se "åpne sinn" bli overkjørt. Hvorfor FORTELLE (og til de grader strengt, som man gjør her inne), når man kan "hinte fram" løsningen til folk, slik at de får åpenbaringen selv? Er kanskje en slags Sokrates, i så måte :)

Å? Hvorfor skulle hunden bli mer ukontrollerbar uten bur enn med bur????? Man kunne jo like gjerne si at de som er avhengige av bur for at hunden skal være i ro/ikke gjøre fra seg inne har mer ukontrollerbare hunder siden de er avhengige av å ha buret som hjelpemiddel?

Og overkjøringen er vel like stor begge veier? Jeg har enda til gode å se et eneste fornuftig argument for at en hund skal holdes i bur til hverdags utover eiers makelighet? (Og jeg gjør også unntak for særtilfeller, av og til er bur et nødvendig hjelpemiddel - når det er til hundens beste, eller vende et hunderedd barn til hund - altså et hjelpemiddel i korte perioder)

Forøvrig - tips til burtilvending for de som ikke skal stappe valpen i bur med en gang: Legg godsaker og greier i buret og steng døren slik at bisken må glo på herlighetene hele dagen uten å kunne nå dem. Bruk som belønning etter en treningsøkt at den får gå inn i buret og kose seg med mumset som den har siklet etter hele dagen. Hunder er forskjellige - de fleste tar bur på strak arm ved behov uten noen større tilvending mens andre er kanskje litt mer skeptiske eller man ønsker å sikre seg 100 % at buret er positivt. Min lille basenji fikk omtrent aldri ligge i bur, men av og til fikk hun det og for henne var det julekveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Hvorfor skulle hunden bli mer ukontrollerbar uten bur enn med bur?????

Nå står det for det første ikke at hunden blir ukontrollerbar uten bur "enn med bur" =) Men irrelevant av hva hunden nå skulle bli ukontrollerbar av - det blir opp til hvert særtilfelle, blir det ikke? Er jo umulig å legge til ords for alle variable faktorer som kan inngå i en hunds personlighet, eiers personlighet, bolig, familie, nabolag, miljø, arv, tid, vær, bråk... you name it. Det er det jeg vil fram til: at man selv kan gjøre en vurdering om behov for bur som (se nedenfor) blir nødvendig for gjennomføring av hverdag (til den grad at det ikke bikker over i omplasseringsgrunnlag). Ikke at noen forteller deg "hiv buret på dør og se deg aldri tilbake". Overdrevent og ensidig.

Jeg har enda til gode å se et eneste fornuftig argument for at en hund skal holdes i bur til hverdags utover eiers makelighet? (Og jeg gjør også unntak for særtilfeller, av og til er bur et nødvendig hjelpemiddel - når det er til hundens beste, eller vende et hunderedd barn til hund - altså et hjelpemiddel i korte perioder)

Det tror jeg ingen av oss har sett, og vi er ellers helt enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You know what strikes my nerve? Fanatisme. Blind overbevisning. Gruppepress. Uvurderte valg - både gode og dårlige.

Du veit ikke hva jeg har gått gjennom for dyre og miljøvern, la oss ikke så noe tvil om hva alles mål og ønsker er. Vi er alle enige. Jeg synes bare måten det blir gjort på er feil. Med en voldsom kraft på størrelse med en ukontrollerbar flokk gnuer blir folk regelrett overkjørt og fortalt hva de skal mene.

1. Jeg på min side, tror på hvert individs evne til å finne det vi alle er enige om - på egenhånd. At man vurderer sin egen situasjon på en avbalansert måte, og ikke sitter igjen etter en runde på et hundeforum uten bur i det store og hele, 2. uten tørrfor, uten et eneste bånd annet enn leiebånd og et desperat håp om å lære hunden å komme på innkalling, uten lyst til å gå på asfalt, uten evnen til å være engang streng med hunden sin.

Jeg sier ikke at bikkjer skal gå på pedigree, være i bur 16 timer om dagen eller at man skal denge bikkja - men å utelukke et hjelpemiddel 3.i perioder; på bakgrunn av en gjeng folk på andre siden av verden (kunne vært) mener at du skal mene det samme? Det er for meg feil.

I det minste er resultatet for bikkja forsåvidt nesten det samme uansett. Noen eiere ender kanskje opp med en litt mer ukontrollerbar hund eller en mer arbeidskrevende hverdag enn de strengt tatt hadde trengt. Deres tap, selvsagt. Men som nevnt - det er et diskusjonsforum. Og vi har alle våre "syn" eller "saker. 4. Og jeg trives ikke med å se "åpne sinn" bli overkjørt. Hvorfor FORTELLE (og til de grader strengt, som man gjør her inne), når man kan "hinte fram" løsningen til folk, slik at de får åpenbaringen selv? Er kanskje en slags Sokrates, i så måte :)

Jeg skjønner ikke helt hva du sier, jeg. I hodet mitt ser det ut som mange store ord og fakter, men hva sier du egentlig? Har uthevet noe og skal prøve å forklare hvorfor jeg syns du preiker mye, uten å si noe.

1. Hva sier du her, egentlig?

2. Hæ? Uten bur er vel greit, for det trenger man som oftest ikke, men resten? Det er jo bare ting du finner på og er nettopp slike usakligheter som gjør at noen av oss kan bli litt oppgitte og svare med litt større bokstaver enn kanskje nødvendig.

3. Å ha en hund i bur i korte perioder, er det vel de færreste av oss som har protestert så voldsomt på. Det kan være grunner som sykdom, skader, ulike atferdsproblemer som gjør at noen bruker bur for å skåne hunden og/eller omgivelsene i en overgangsperiode. Det er denne hverdagsliggjøringen av burbruk vi ønsker å få en slutt på (hvor ofte må det gjentas?). 8 timer om natten fra valpen kommer i hus, så begynner man å jobbe igjen og da blir det minst 8 timer til + kino, foreldremøter, butikkturer etc, kaffebesøk som er redd hunder, nyvaskete gulv og svigermor kommer i morra og plutselig er dette praktiske buret blitt praktisk det meste av hundens liv. Se, den uheldige utviklingen er det som skremmer og motiverer noen av oss til aldri å gi opp.

4. Åpne sinn? Hvem snakker du om? Selvfølgelig er det pedagogisk korrekt å framstille sine synspunkt på en slik måte at den man ønsker å påvirke tror han eller hun har kommet på det selv. Men nå er nå ikke dette studenter under veiledning, eller klienter hos en terapeut, men en masse mennesker i alle aldre, fra hele landet, med en felles interesse i hund. Noe av det som gjør det fargerikt og spennende å være her, er jo nettopp at det ikke sitter en gjeng med pedagoger som tenker og snakker på samme vis og kokker i hop sine fancy formuleringer, men at alle har like stor talerett. Det er slett ikke alltid at de som prater best for seg, er de med de klokeste svarene.

Sokrates, hvem satte seg på den høyeste hesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ikke engang bur når Shensi skadet labben, allikevel fikk vi det til å fungere. Vi kunne nok "lett" fått henne husren ved å sette henne i et bur hver natt og når vi er borte, for da vet jeg hun hadde holdt seg... men nei, det er totalt uinteressant, selv om hun er 17 mnd og enda har uhell bortimot hver natt!

Etter egen erfaring, så bør de fleste hunder klare å bli husrein når de er ca 10 uker gamle - etter ca 2 uker i nytt hjem. Litt lengre hvis man ikke følger skikkelig med. 17 mnd og tisser på natt syns jeg høres unormalt ut og misstenker at det kan ha fysiske årsaker. Ville tatt den med til dyrlege og fortalt situasjon slik at de kan undersøke om det har en fysisk årsak. Er det ikke det, så hadde jeg begynt med bur på natt en periode jeg - sørget for lufting så sent som mulig og så tidlig som mulig om morgenen. Under denne perioden hadde jeg vasket SKIKKELIG overalt der det har blitt tisset - først med eddik blanding og så med såpe etterpå. 1 mnd elns ville jeg prøv sånn ca tror jeg. For å bryte denne uvanen (igjen - så lenge det ikke blir påvist noe feil/årsak fra dyrlegen)

Og gjett da, Bamse som er en "elsker hula si"-hund velger ikke bur lenger, han foretrekker å ligge i senga vår eller en kurv om natta han. Da får han anledning til å røre på seg OM behovet skulle være der for litt vann, eller strekking på føttene osv. Og han valgte konsekvent bur før. Han hadde resignert!

Han har da fått samme anledning i bur-seng/hula som en kurv osv. Har ingenting med resignasjon å gjøre at han valgte buret. Han gjorde det for at han likte seg der og av gammel vane - ikke ulikt oss mennesker på ting. Men så prøvde han kurven og fant sikkert ut at dette var en minst like god plass å sove, så han velger heller den.

Hyggelig å høre du lærte å se på egen praksis med bur - skulle bare håpe det var flere som deg. (dog flere som var/er på sonen har gjort det samme og godt er det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You know what strikes my nerve? Fanatisme. Blind overbevisning. Gruppepress. Uvurderte valg - både gode og dårlige.

Vet du hva som "strikes mine"? At folk i hopetall finner det for godt å oppbevare "kjæledyret" sitt i bur 2/3-deler av døgnet i år ut og år inn uten å skjønne hva de holder på med. Valget kan være så "vurdert" det vil, det blir ikke "bedre" av den grunn.

Du veit ikke hva jeg har gått gjennom for dyre og miljøvern, la oss ikke så noe tvil om hva alles mål og ønsker er. Vi er alle enige. Jeg synes bare måten det blir gjort på er feil. Med en voldsom kraft på størrelse med en ukontrollerbar flokk gnuer blir folk regelrett overkjørt og fortalt hva de skal mene.

Jeg på min side, tror på hvert individs evne til å finne det vi alle er enige om - på egenhånd. At man vurderer sin egen situasjon på en avbalansert måte, og ikke sitter igjen etter en runde på et hundeforum uten bur i det store og hele, uten tørrfor, uten et eneste bånd annet enn leiebånd og et desperat håp om å lære hunden å komme på innkalling, uten lyst til å gå på asfalt, uten evnen til å være engang streng med hunden sin.

Med respekt å melde, dette er svada og pølsevev. "Et hvert individs evne til å finne det vi alle er enige om - på egenhånd"? Jaha - og hva er vi "alle enige om"? Og denne "gnuflokken" av førstegangs hundeeiere og jyplinger med eikeparkett som ikke tåler hundepiss, de blir ikke gjensidig påvirket av hverandre? De har bedre argumenter enn "naboene gjør dette hele tida", "oppdretteren sa det var greit, og hun har 87 minigneldrebikkjer stabla i høyden på gangen"?

Jeg sier ikke at bikkjer skal gå på pedigree, være i bur 16 timer om dagen eller at man skal denge bikkja - men å utelukke et hjelpemiddel i perioder; på bakgrunn av en gjeng folk på andre siden av verden (kunne vært) mener at du skal mene det samme? Det er for meg feil.

Apropos fanatisme, en av de viktigste forutsetningene for at fanatisme skal få bre seg er analfabetisme og kunnskapsløshet.

Så jeg gjentar: INGEN har sagt at bur ALDRI er greit. Bur som oppbevaringsplass natt og dag er feil.

I det minste er resultatet for bikkja forsåvidt nesten det samme uansett.

Nei, resultatet blir IKKE "forsåvidt det samme uansett". Hunder i bur mister bevegelsesfriheten sin.

Noen eiere ender kanskje opp med en litt mer ukontrollerbar hund eller en mer arbeidskrevende hverdag enn de strengt tatt hadde trengt. Deres tap, selvsagt. Men som nevnt - det er et diskusjonsforum. Og vi har alle våre "syn" eller "saker. Og jeg trives ikke med å se "åpne sinn" bli overkjørt. Hvorfor FORTELLE (og til de grader strengt, som man gjør her inne), når man kan "hinte fram" løsningen til folk, slik at de får åpenbaringen selv? Er kanskje en slags Sokrates, i så måte :)

Nei, si det du? Kanskje jeg skal spørre deg om det samme? Hvorfor er du så "streng" når du slakter dine motdebattanters metoder her? Du kunne jo bare hintet fram løsningen for oss, så hadde vi skjønt hvordan vi måtte kommunisere?

Jeg har jo et veldig åpent sinn, som uten problemer tar til seg gode argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You know what strikes my nerve? Fanatisme. Blind overbevisning. Gruppepress. Uvurderte valg - både gode og dårlige.

Ja, nettopp! Og bruk av BUR til VALP fra DAG 1 (som har vært en gjenganger i flere år hos mange) er nettopp det - uvurderte valg som en del av oss "andre" gjerne vil at burbrukeren revurderer og tenker over minst en gang til.

Jeg på min side, tror på hvert individs evne til å finne det vi alle er enige om - på egenhånd. At man vurderer sin egen situasjon på en avbalansert måte

Da har du en uendelig naiv oppfatning av norske nordmenn i Norge, for dessverre viser det seg gang på gang at folk IKKE evner å gjøre bra valg for seg og sine. Det er også derfor man har lover og regler som regulerer folks adferd (f eks fartsgrenser i trafikken).

Men som nevnt - det er et diskusjonsforum. Og vi har alle våre "syn" eller "saker. Og jeg trives ikke med å se "åpne sinn" bli overkjørt. Hvorfor FORTELLE (og til de grader strengt, som man gjør her inne), når man kan "hinte fram" løsningen til folk, slik at de får åpenbaringen selv? Er kanskje en slags Sokrates, i så måte :)

Ja, nettopp. Det er et diskusjonsforum, men det virker som om enkelte ikke ønsker at andre skal få fremme sine meninger på SIN måte (var det ikke så at det var så viktig at folk skulle få ta sine egne beslutninger? da må man vel også få ordlegge seg på sin egen måte, eller?). Min erfaring fra mange år på diskusjonsfora er at "hinting" aldri når gjennom - ting må sies klart og tydelig for å få fram budskapet.

Etter egen erfaring, så bør de fleste hunder klare å bli husrein når de er ca 10 uker gamle - etter ca 2 uker i nytt hjem. Litt lengre hvis man ikke følger skikkelig med. 17 mnd og tisser på natt syns jeg høres unormalt ut og misstenker at det kan ha fysiske årsaker. Ville tatt den med til dyrlege og fortalt situasjon slik at de kan undersøke om det har en fysisk årsak. Er det ikke det, så hadde jeg begynt med bur på natt en periode jeg - sørget for lufting så sent som mulig og så tidlig som mulig om morgenen. Under denne perioden hadde jeg vasket SKIKKELIG overalt der det har blitt tisset - først med eddik blanding og så med såpe etterpå. 1 mnd elns ville jeg prøv sånn ca tror jeg. For å bryte denne uvanen (igjen - så lenge det ikke blir påvist noe feil/årsak fra dyrlegen)

Hun har vel strengt tatt overhodet ikke spurt om RÅD for å bli kvitt tissingen eller? Jfr tidligere innlegg der DU så kjekt og likeframt hevder at folk bare må svare på det det spørres om... :whistle:

Har ingenting med resignasjon å gjøre at han valgte buret. Han gjorde det for at han likte seg der og av gammel vane - ikke ulikt oss mennesker på ting. Men så prøvde han kurven og fant sikkert ut at dette var en minst like god plass å sove, så han velger heller den.

Ke? Hvordan kan du vite det? VET du at hunden likte seg der, eller bare antar du? Hva er forskjellen på gammel vane og resignasjon i et sånt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samtlige burtråder jeg har vært engasjert i her på sonen, har minst en hund sluppet å bli behandlet som ei burhøne. Men det er jo bare mine observeringer, og ikke noen fasiter. Nå har jeg ikke orket å være engasjert i den siste her, men de som har vært det, sier jo at her droppet TS også buret. I den store burtråden, er det vel flere også som har tatt til fornuft.

Men det må være hardt for dere burfanatister at noen mennesker tar til vettet fra oss "kunnskapsløse" hardbarka soniser som er så kranglete at vi er beryktet over hele internett at ingen ønsker å være medlem her. :lol: Rart at noen av dere "nye" medlemmer kommer tilbake til sonen med andre brukernavn da, om det er så fælt å være her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter egen erfaring, så bør de fleste hunder klare å bli husrein når de er ca 10 uker gamle - etter ca 2 uker i nytt hjem. Litt lengre hvis man ikke følger skikkelig med. 17 mnd og tisser på natt syns jeg høres unormalt ut og misstenker at det kan ha fysiske årsaker. Ville tatt den med til dyrlege og fortalt situasjon slik at de kan undersøke om det har en fysisk årsak. Er det ikke det, så hadde jeg begynt med bur på natt en periode jeg - sørget for lufting så sent som mulig og så tidlig som mulig om morgenen. Under denne perioden hadde jeg vasket SKIKKELIG overalt der det har blitt tisset - først med eddik blanding og så med såpe etterpå. 1 mnd elns ville jeg prøv sånn ca tror jeg. For å bryte denne uvanen (igjen - så lenge det ikke blir påvist noe feil/årsak fra dyrlegen)

Han har da fått samme anledning i bur-seng/hula som en kurv osv. Har ingenting med resignasjon å gjøre at han valgte buret. Han gjorde det for at han likte seg der og av gammel vane - ikke ulikt oss mennesker på ting. Men så prøvde han kurven og fant sikkert ut at dette var en minst like god plass å sove, så han velger heller den.

Hyggelig å høre du lærte å se på egen praksis med bur - skulle bare håpe det var flere som deg. (dog flere som var/er på sonen har gjort det samme og godt er det)

Men Shensi er ikke "de fleste hunder". Hun er Shensi, ett individ, en hund ;) og nei, det er høyst sannsynlig ikke noe galt med henne, for hun klarer å holde seg hjemme hos andre. Og jeg putter henne IKKE i bur av den grunn altså, da tørker jeg heller tiss resten av hennes liv om jeg må. Men eddik skal vi ta i bruk, det er kjøpt inn også. Bur er totalt uaktuelt for meg. Jeg og samboer har hatt flere hunder opp til nå, men begge lundehundene har vært veldig sene med renslighet, så jeg tenker det kommer, bare vi gir henne den tiden HUN trenger. Ikke den tiden VI føler det må ta :)

Og Bamse trives nok mye bedre uten buret han, og har egentlig alltid gjort det. Men han har aldri fått alternativet til noe annet, så da har innfant han seg med at i buret skulle han, med lukket dør. Nå velger han alle andre plasser. Helst godt plassert under dyna når det er kaldt, oppå dyna eller i kurva når det er varmt. Og nei, han har ikke hatt samme mulighetene i et bur som nå. Han har blitt "nektet" å røre seg faktisk. Ja greit, det er litt plass i et bur, men det kan ikke sammenlignes med det å ha et helt rom. :)

Ja jeg er veldig glad for at jeg fikk opp øynene :) jeg skjønner at enkelte kan se behovet i bur, helt klart. Og jeg rakker ikke ned på folk som ser seg nødt til å bruke det. men jeg vil aldri bruke det igjen, jeg burer inn alt av møbler og ledninger før den tid altså, om vi skulle få en destruktiv hund :lol: Jeg har dog veldig gode grunner for hvorfor jeg ikke bruker bur, så jeg er nok urokkelig der uansett :)

Noen puttet på en femmer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter egen erfaring, så bør de fleste hunder klare å bli husrein når de er ca 10 uker gamle - etter ca 2 uker i nytt hjem. Litt lengre hvis man ikke følger skikkelig med.

Hva er din erfaring i denne sammenhengen?

Noen hunder kan bruke oppimot et år på å bli helt husrene uten at det er noe galt med hunden. Når du skriver slik som du gjør her, kan det få eierne til disse hundene til å føle seg helt håpløse, eller kanskje de putter hunden i bur siden du fikk det til på 2 uker med det...

Men det må være hardt for dere burfanatister at noen mennesker tar til vettet fra oss "kunnskapsløse" hardbarka soniser som er så kranglete at vi er beryktet over hele internett at ingen ønsker å være medlem her. :lol: Rart at noen av dere "nye" medlemmer kommer tilbake til sonen med andre brukernavn da, om det er så fælt å være her...

Har jeg også tenkt.

Men Shensi er ikke "de fleste hunder". Hun er Shensi, ett individ, en hund ;) og nei, det er høyst sannsynlig ikke noe galt med henne, for hun klarer å holde seg hjemme hos andre. Og jeg putter henne IKKE i bur av den grunn altså, da tørker jeg heller tiss resten av hennes liv om jeg må. Men eddik skal vi ta i bruk, det er kjøpt inn også. Bur er totalt uaktuelt for meg. Jeg og samboer har hatt flere hunder opp til nå, men begge lundehundene har vært veldig sene med renslighet, så jeg tenker det kommer, bare vi gir henne den tiden HUN trenger. Ikke den tiden VI føler det må ta :)

Veldig bra sagt. :)

Syntes dere er flinke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter egen erfaring, så bør de fleste hunder klare å bli husrein når de er ca 10 uker gamle - etter ca 2 uker i nytt hjem. Litt lengre hvis man ikke følger skikkelig med.

Eh - what? Så om valpen din ikke er husren etter to uker (litt lengre hvis en ikke følger skikkelig med) så er det noe gæernt med bikkja? Eller hva er det du vil frem til med den påstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...