Gå til innhold
Hundesonen.no

En egen *Stor* tråd for bur-diskusjoner?


Recommended Posts

Utifra egen deltakelse i en tråd vedrørende bur-bruk og flere jeg har sett tidligere, så ser jeg behovet for en egen *stor* tråd/emne om dette. Her kan man diskutere så mye man gidder uten å ødelegge og spore av når man tar opp emne når man lurer på noe. Bur er et såpass engasjerende tema og egentlig ganske evigvarende, da bur nok blir brukt også i årene som kommer.

Da kan all OT i burtråder henvises hit og man slipper å ødelegge for trådstarter og samtidig får brukerne her blåse ut litt meninger på det hete temaet.

Ser andre gode forum har det samme praksisen på 'hete' tema.

Forslag til emnetittel: Den *store* bur-tråden.

Forslag til plassering: Debattkjelleren (da det jo er et hett tema, men selvfølgelig må man holde seg til reglene)

(foreslår med det samme at tråden som har gått i det siste på bur blir delt opp og all OT derfra blir lagt inn her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Skulle vært som sticky og endret tittel slik at man vet det er en *stor* tråd. Jeg viste ikke at en slik generell tråd fantes engang :icon_redface: (mulig det gjelder flere?) - Anbefaler mod å være litt mer frampå i andre bur-tråder slik at tingene ikke går for OT og henviser til en slik generell tråd hvis man skal gå OT. (litt synd at man må søke etter en slik tråd istedet for at den er sticky)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KarpeSkrotum - spar tiden din. Sett deg med bestemor, mor eller kjæresten og snakk om hvor fint livet er - i stedet for å diskutere bur med folk som har bestemt seg. Du kunne like gjerne krøllet sammen en liten del av livet ditt og kastet det ut av vinduet, det er et ekstremt sløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KarpeSkrotum - spar tiden din. Sett deg med bestemor, mor eller kjæresten og snakk om hvor fint livet er - i stedet for å diskutere bur med folk som har bestemt seg. Du kunne like gjerne krøllet sammen en liten del av livet ditt og kastet det ut av vinduet, det er et ekstremt sløs.

1. La nå folk selv bestemme hva de vil bruke tiden sin på, du trenger jo ikke å delta i burdiskusjonen :getlost:

2. Det er mulig å ombestemme seg, diskusjoner kan få folk til å åpne øynene mer vettu, det skjedde ihvertfall med meg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært som sticky og endret tittel slik at man vet det er en *stor* tråd. Jeg viste ikke at en slik generell tråd fantes engang :icon_redface: (mulig det gjelder flere?) - Anbefaler mod å være litt mer frampå i andre bur-tråder slik at tingene ikke går for OT og henviser til en slik generell tråd hvis man skal gå OT. (litt synd at man må søke etter en slik tråd istedet for at den er sticky)

Kjempeenig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss har vært aktive i noen burdiskusjoner før, ja. Jeg anbefaler alle å lese den Nirm linker til. Kanskje jeg skulle gjøre det selv, også. Lenge siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. La nå folk selv bestemme hva de vil bruke tiden sin på, du trenger jo ikke å delta i burdiskusjonen :getlost:

2. Det er mulig å ombestemme seg, diskusjoner kan få folk til å åpne øynene mer vettu, det skjedde ihvertfall med meg :aww:

Problemet her er ikkje det at det blir diskutert bur på forumet, tvertom etterlyser jo trådstartar ein plass der ein kan diskutere dette så mykje ein berre vil. Problemet er, og etter mitt syn er det eit stort problem her på forumet, at kvar gong ordet bur blir nemnt i nokon som helst tråd, i nokon som helst samanheng, så eksploderar det i ein endelaus diskusjon som er nøyaktig lik kvar gong. Diskusjonen er det ikkje noko gale i i seg sjølv, som du seier, ein treng ikkje hive seg inn i denne. Men det er til tider eit stort problem når folk ønskjer å få svar på konkrete ting som storleik på bur, plassering av bur, ting som ikkje har noko som helst med om det er rett eller gale å bruke bur på den eine eller andre måten, og endar opp med 40 sider med aggresiv diskusjon som overhode ikkje har noko som helst med det denne personen ønska svar på.

Slike diskusjonar synst eg faktisk det burde bli slått ned relativt kraftig på når byrjar å forme seg i nokon som helst tråd utanfor debattkjellaren. For slik som desse diskusjonane ALLTID utartar seg, er det der, og kun der, dei høyrer heime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er ikkje det at det blir diskutert bur på forumet, tvertom etterlyser jo trådstartar ein plass der ein kan diskutere dette så mykje ein berre vil. Problemet er, og etter mitt syn er det eit stort problem her på forumet, at kvar gong ordet bur blir nemnt i nokon som helst tråd, i nokon som helst samanheng, så eksploderar det i ein endelaus diskusjon som er nøyaktig lik kvar gong. Diskusjonen er det ikkje noko gale i i seg sjølv, som du seier, ein treng ikkje hive seg inn i denne. Men det er til tider eit stort problem når folk ønskjer å få svar på konkrete ting som storleik på bur, plassering av bur, ting som ikkje har noko som helst med om det er rett eller gale å bruke bur på den eine eller andre måten, og endar opp med 40 sider med aggresiv diskusjon som overhode ikkje har noko som helst med det denne personen ønska svar på.

Slike diskusjonar synst eg faktisk det burde bli slått ned relativt kraftig på når byrjar å forme seg i nokon som helst tråd utanfor debattkjellaren. For slik som desse diskusjonane ALLTID utartar seg, er det der, og kun der, dei høyrer heime.

Og derfor er det jo kanskje en god ide med en større diskusjon for bur slik at man unngår at diskusjonen river seg opp der man ber om konkrete ting? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være temaer som tas opp om igjen på diskusjonsfora, noen av dem oftere enn andre. Det er ikke sånn her på sonen at det ikke er lov å diskutere samme problematikk i flere tråder, særlig ikke når det spenner over tid.

Det blir et ganske amputert forum hvis vi skal ha den store milantråden, straff under trening-tråden, flexilinetråden, usunne hunderasertråden, rasevalgtråden, helsetråden..

Vi har separate underforum, det holder lenge. Akkurat burdiskusjon kan dukke opp i forskjellige underforum siden det kan høre til under både utstyr, valpeprat og trening og adferd, i tillegg til at den kan dukke opp i både hundeprat og debattkjelleren.

At debatter noen ganger sporer av i varierende grad er naturlig og også noe man generelt tillater her, etter ønske fra brukerne. Om det sporer helt av, så splittes innleggene til egen tråd.

Liker det sånn jeg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amputert forum av å følge reglene? Da er det vel på tide å forandre reglene da eller?

Problemet er at det alltid sklir ut i bur-diskusjoner. Folk kan ikke stille et spørsmål før OT skjer og folk glemmer helt TS og diskuterer seg imellom. Litt avsporing er vel greit(ikke amputert), men når det nesten alltid blir mange sider med det, så sier det vel litt om at forumet trenger en slik generell tråd som mod kan henvende til ... for at reglene skal følges i ordinær tråd. (heller det enn å nekte engasjerte folk i å diskutere)

Slike tråder er da veldig populære i mange andre populære forum der forum er både større og mindre enn her på sonen og med langt flere underforum. De ser behovet og kanskje en liten 'mangel' med forumene slik de er. Kan ikke se skaden i å teste det ut for en periode i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amputert forum av å følge reglene? Da er det vel på tide å forandre reglene da eller?

:icon_confused:

At tråder utvikler seg er ikke imot noen regler her på hundesonen. Man skal dog holde seg til tema, og hvis tema viser seg å endre seg drastisk i løpet av tråden så flyttes gjerne innleggene i egen tråd.

Jeg ser ikke problemet, men så er jeg tilhenger av relativt fri diskusjon og har scrolleknapp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å se på siste bur-tråd det, så ser du da all OT og endring fra emnet og hva spørsmål var - drastisk endring og tråd er ikke delt. Å pågått i sikkert 15 av 20 sider, hvis ikke mer.

Forøvrig står dette i retningslinjene om OT fra tema

§1.5

Hold deg til trådens tema, les igjennom tråden før du poster ditt eget svar. Følger ikke innlegget trådens tema blir det slettet.

Er forøvrig enig i at man skal ha litt slingringsmonn, men bur-diskusjoner er så engasjerende tema at TS og emne ofte blir helt glemt. Da er det bedre å henvise til generell tråd som sagt, enn at de følger denne regelen - for DET er irriterende å få slettet sine innlegg for at man er engasjert i en sak - man vil jo gjerne diskutere på et diskusjons forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å se på siste bur-tråd det, så ser du da all OT og endring fra emnet og hva spørsmål var - drastisk endring og tråd er ikke delt. Å pågått i sikkert 15 av 20 sider, hvis ikke mer.

Forøvrig står dette i retningslinjene om OT fra tema

§1.5

Hold deg til trådens tema, les igjennom tråden før du poster ditt eget svar. Følger ikke innlegget trådens tema blir det slettet.

Den tråden handlet om bur, kjære deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner meg om et psykologisk fenomen, hvor sterke, ubevisste følelser gjør at hjernen ikke klarer å tenke rasjonelt. Følelsene gjør at man tviholder på en gitt forklaring\mening, mens alternativer forkastes fordi hjernen liksom nekter å tenke skikkelig igjennom dem.

:)

Bur tråder vil komme og gå, jeg har vært igjennom et par alt på et års tid. Et hett tema til alltid være hett, sånn blir det bare.

Og den tråden handlet om bur, den skled ut i mange side retninger av bur også.

Karpeskrotum: andre tråder sklir fortere ut enn den tråden gjorde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den handlet om "Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?" - da skal tråden dreie seg om DET. Ikke alt annet, som burbruk på dag, på stevner osv - da er det en generell burtråd - noe TS ikke spurte om. Det er hele poenget med "trådens tema" (ja, jeg var langt utenfor i min iver i den tråden og beklager ovenfor TS i så måte - men når jeg blir ivrig, så er det ikke lett å holde seg til emnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den handlet om "Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?" - da skal tråden dreie seg om DET. Ikke alt annet, som burbruk på dag, på stevner osv - da er det en generell burtråd - noe TS ikke spurte om. Det er hele poenget med "trådens tema" (ja, jeg var langt utenfor i min iver i den tråden og beklager ovenfor TS i så måte - men når jeg blir ivrig, så er det ikke lett å holde seg til emnet)

Seriøst? Nei, det defineres ikke som OT på dette forumet. Hadde diskusjonen dreid over på flytevester eller hundemat, så hadde det vært OT.

Jeg foreslår at du tar i bruk scrolleknappen din hvis det plager deg at folk diskuterer bur i tråder som handler om bur. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hele poenget med at man stiller spørsmål er egentlig ikke å svare på hva TS spør/lurer på, men det er fritt frem å snakke om temaet generelt altså - hmmm snodig og første forum jeg har vært borti som gjør det slik.

Så hvis jeg spør om hvordan jeg kan trene lets bedre i bredde, så kan altså alle begynne å snakke om hvordan de trener lår, jogger, trener mage, trener kondis, trener med skøyter, ski, tennis osv .... bare for at det alt er trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hele poenget med at man stiller spørsmål er egentlig ikke å svare på hva TS spør/lurer på, men det er fritt frem å snakke om temaet generelt altså - hmmm snodig og første forum jeg har vært borti som gjør det slik.

Så hvis jeg spør om hvordan jeg kan trene lets i bedre i bredde, så kan altså alle begynne å snakke om hvordan de trener lår, jogger, trener mage, trener kondis, trener med skøyter, ski, tennis osv .... bare for at det alt er trening?

Om du leser hele tråden vil du se at alle svarer pa ts sitt spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser hele tråden vil du se at alle svarer pa ts sitt spørsmål :)

Siste TS sa før det begynte å ta av var "Dette var kun et spørsmål ang hvordan natten skulle tilbringes". - gidder ikke å bla igjennom, men hvis h*n kom senere med en kommentar, så var det da eventuelt for at tråd allerede hadde sporet av i så fall. (jeg vet jeg sporet av i alle fall utifra hva h*n opprinnelig laget tråden for)

Det er vel ikke sånn at man svarer på spørsmål og så er det fritt fram videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt at det er OT å forklare hvorfor man ikke syns at hunder skal sove i bur i en tråd der TS spør om man anbefaler at valpen sover i bur. Hvis man ikke er interessert i å høre andres begrunnelser, får man jo bare lage poll i stedet da - og det ville jo gitt oss et interessant diskusjonsforum, snørrogførti poller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også en diskusjon for en tid tilbake der moderatorene skulle prøve ut å la diskusjoner gå noe mer OT etter brukernes ønske. Jeg syntes det har fungert fint. Det blir ikke noe bra forum ut av et spørsmål og et svar, gode argumenter og tankevekkende diskusjoner oppstår lettere om man får skli litt ut.

Ikke at det gjelder nevnte diskusjon - den er ikke OT i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...