Gå til innhold
Hundesonen.no

Jokking og "biting"


Quintinus

Recommended Posts

"Valpen" er nå snart 8 måneder, og denne "bitingen" hans begynner å bli litt vell drøy syntes jeg.

Det er ikke snakk om å bite like mye som når han klødde i tenna, men nå er det snakk om biting hvor han blir overivrig og ikke vet hvor han skal gjøre av tenna sine.

Som f.eks når det kommer folk på besøk, ved lek og noen ganger ved kos. Ignorering og avledning funker ikke - bitingen er altfor gøy! Eneste avledningen som funker er godbit - men da blir jo han belønnet for å bite. "Hey, jeg får godbit når jeg biter - yes, da biter jeg litt til!" Kan ikke akkurat skylde på at han klør i tenna lengre heller. Og fortsetter det slik så kan det jo bare bli værre tenker jeg.

Også er det så mye hormoner i den lille kroppen, at jokkingen er blitt noe som kommer når han er overivrig og ikke vet hva han skal gjøre. Kan også komme når vi er kommet hjem fra tur og jeg setter meg i sofaen - da skal han opp å jokke. I begynnelsen tok jeg han bare vekk fra meg, og gikk å gjorde noe annet. En slags ignorering. Men da er det på'an igjen med engang jeg kommer tilbake i sofaen. Nå er jeg så inn i he***te lei den jokkingen på meg, at jeg har begynt å "ta han". Irettesetter og tar frem sinnastemmen. Det er eneste som har fungert sålangt. Men jeg må jo si at jeg ikke liker å ta frem denne sinnastemmen.

Noen som har andre tips, eller er det sinnastemmen som må til? ...Kom gjerne med råd angående bitingen også.

Skyldes dette kanskje hormonene som hopper og spretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du bør ha litt ro-trening syns jeg. Når jokking og biting skjer, så fest han fast i et bånd på stua/der du er og overse totalt. Husk at blikk-kontakt også er oppmerksomhet, så unngå også dette. Rolig, så får han slippe løs. Slutt å lek slik at det går over i biting. Jokking kan være et tegn på stress, så litt ro-trening trenger ikke være så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha på et bånd på ham når han er inne? Så snart han biter eller jukker tar dere i båndet (uten å ta på hunden, men evnt si nei som et slags feilsignal), og geleider han inn på et annet rom som en slags timeout. Slipp ham ut igjen, og kjør samme regla hver gang han biter eller jukker..

Kanskje det funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Å ha han i bånd når vi er inne er uaktuelt. Er jo ikke slik at han er rabiat hele tiden.

Men kanskje jeg får begynne å ta han inn på et kjedelig rom når han biter og jokker ja - og la han være der til han har roet seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Å bruke bånd inne ville jeg også gjort, det er jo bare for en liten stund. Ett lett bånd derimot som ikke er vanskelig å dra rundt i huset. Berøring,(tar han i halsbåndet) når du skal ta han inn på ett annet rom er en belønning. All berøring er belønning. Med bånd derimot er det ingen berøring og dermed er det lettere å få vekk uønsket adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøbel er veldig nappete og hoppete (aldri jukkete) på de to andre jeg bor med. Så de har fått beskjed om å avlede han med noen annet (søke opp en leke, sitt/dekk/vent osv). Gir han seg ikke, så går han i båndet og må stå fast i dørhåndtaket til han har roet ned rumpa si. Men det ER faktisk ikke alltid lett å fortelle de "gjør heller sånn, prøv noe annet" and so on, når det ofte blir irritasjon over at jeg "korrigerer" de, når det faktisk er sånn det funker for min del når de spør "hva gjør du, som ikke vi gjør?" ...

Han er overhode ikke "bøllete" med meg. Han kan være ivrig og glad, men om hånden min er borti tennene hans, ser man at hele hunden tenker "oh shi*!". Jeg har aldri "tatt i ham", annet enn å være konsekvent på hva som er lov og ikke lov. Jeg er nok en teit hundeeier som ikke liker spesielt å kose på hunden min, eller leker med han inne. Jeg koser bare med ham på mitt initiativ, ikke hans. Og det vet jeg veldig at de to andre sliter med ... konsekventbiten på hva som er lov/ikke lov å gjøre inne, og de koser og leker gjerne med ham når han ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Å ha han i bånd når vi er inne er uaktuelt. Er jo ikke slik at han er rabiat hele tiden.

Men kanskje jeg får begynne å ta han inn på et kjedelig rom når han biter og jokker ja - og la han være der til han har roet seg :)

Å bruke bånd inne ville jeg også gjort, det er jo bare for en liten stund. Ett lett bånd derimot som ikke er vanskelig å dra rundt i huset. Berøring,(tar han i halsbåndet) når du skal ta han inn på ett annet rom er en belønning. All berøring er belønning. Med bånd derimot er det ingen berøring og dermed er det lettere å få vekk uønsket adferd.

Det er som Lener89 skriver, det er jo bare for en stund og det er den letteste og mildeste korreksen. Jeg var som deg, charliotte, bestemt på at valp i bånd inne var nei nei, men når min Dober begynte å bli 7,5 og full i hormoner og hadde glemt sine inne manerer (dog aldri jokket) så var nok nok og jeg prøvde *Halleluja* det funket, det var ikke bare en quik fix, det funket på virkelig, både på kjedsomhetsnapping og når det kom gjester :D Jeg bruker bånd inne i 1 situasjon til, og det begynner å hjelpe, hjemme hos "besteforeldre" der de er vant til å bli dallet med og få hva de vill rett fra kjøleskapet :angry: så nå trener vi både han og dem, og det funker :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når dere sier dette med å ha han i bånd inne - vil det si at han skal rett i båndet når han gjør det som absolutt ikke er lov? I stedenfor å ta han inn på et annet rom?

Jeg vil jo ikke at han skal forbinde båndet med straff. Det er jo båndet som betyr "Jeei! Nå skal vi ut!".

Men hvis det er flere som har erfaring med å gjøre det på denne måten, så går det jo an å prøve det. Også er det en del andre familiemedlemmer som trenger litt trening i hvordan IKKE fyre opp hunden :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har god erfaring med time-out :) når han går over streken, så ta han rolig og bestemt med en gang inn på et kjedelig rom. ha han der inne bare en kort stund, ta han rolig ut, uten og se på han eller si noe til han. sett han tilbake inn med en eneste gang han går over streken igjen. Krever at du er konsekvent og tålmodig, men det funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen staffer har et høyt stressnivå, og det høres ut som din trenger å få roa pæra nå når det stormer som verst og kiler så deilig i kroppen.

Rotrening er altså alfa omega. Det er IKKE slemt å sette bikkja i bånd idet han monger seg (sier hun som gråt første gang hun bandt fast den rabiate valpen sin som prøvde å ete opp all sushien mens hun beit vilt rundt seg :icon_redface: ). Og jeg trur heller ikke du skal fokusere så mye på at han vil forbinde båndet med noe kjipt, det kjipe er jo at han ikke får være nær deg og drive med biting og jokking. Det er altså avstand og krav om ro som blir konsekvensen, ikke bare å bli satt i bånd.

I tillegg er det greit å drive rotrening med andre som er sammen med valpen, dvs ikke lov til å herje inne, ikke lov til å stirre på han, ikke lov til å la seg erte til lek osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde brølt NEI og tatt han en gang for alle (selv om han kanskje vil gjøre det 2-3 ganger til for å sjekke om du virkelig mente det...). Ja, på den type atferd hadde jeg gått inn både psykisk og fysisk slik at han forstår hva du mener.

Har blitt jokket på av 4-5 hunder, men aldri mer enn 2 ganger. Disse hundene har ikke blitt redde for meg eller mistet tillit, men har sluttet å hoppe, bite og jokke. Det funker hvis du virkelig forteller ham med store bokstaver hva du synes om den typen atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når dere sier dette med å ha han i bånd inne - vil det si at han skal rett i båndet når han gjør det som absolutt ikke er lov? I stedenfor å ta han inn på et annet rom?

Jeg vil jo ikke at han skal forbinde båndet med straff. Det er jo båndet som betyr "Jeei! Nå skal vi ut!".

Men hvis det er flere som har erfaring med å gjøre det på denne måten, så går det jo an å prøve det. Også er det en del andre familiemedlemmer som trenger litt trening i hvordan IKKE fyre opp hunden :getlost:

Min hund ser forskjell på oss når vi putter han i båndet fordi han har vært mongo, eller vi finner frem båndet fordi han skal ut. De ER ikke dumme, altså. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro trening, ro trening, ro trening! Kanskje du kan sette de i familien som auser han opp i bånd i stedet? :P Ingen herjer med hunden i noen tilfeller på 1 mnd. Turer og fysisk utfoldelse skjer i all hovedsak i rolige kontrollerte former i 1 mnd(det samme gjelder forøvrig psykiske inntrykk) og uønsked adferd blir korigert med bånd eller time out på en rolig måte etterfulgt av total ignorering. Det er tiltak jeg ville gjort, men hvor mye det hjelper i den alderen deres hund er i nå er jo en annen sak, da de ofte blir litt stresset når hormonene står på som værst. Men slik trening vil uansett hjelpe noe og både du og hunden vil ha masse igjen for det senere.

Strengstemme og fysiske koreksjoner vil kanskje ta bort symptomene, så de hjelper jo antagelig for deg, men jeg ville heller fokusert på årsaken slik at både du og pelsen din kan få en bedre hverdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det blir trening ved å sette han i bånd med engang han jokker eller biter. Hadde nettopp en episode hvor jeg da satte han i bånd. Og det så ut som han fort skjønte at her var det bare å legge seg ned og roe seg før det skjer noe annet - så han la seg fint ned og roet seg ganske fort.

Jeg må si jeg ble ganske overrasket! Men jeg kjente på meg selv at jeg følte meg mye bedre ved å bare sette han fint i time-out, enn å kjefte og bruke sintestemme. Det virker jo, som dere sier, at denne jokkingen og bitingen kommer av stress - som følge av alle hormonene og alt som foregår i den lille kroppen nå. Så da er det jo bedre å roe han ned, istedenfor å stresse han mer ved å kjefte og smelle.

Tusen takk for alle råd og synspunkter fra dere alle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når dere sier dette med å ha han i bånd inne - vil det si at han skal rett i båndet når han gjør det som absolutt ikke er lov? I stedenfor å ta han inn på et annet rom?

Jeg hadde ikke muliget til noe annet rom, så i en periode bruktet jeg båndet hver gang jeg selv ville ha fred (og han var mongo), som når jeg skulle lage middag eller om kveldene når jeg viste at alle hans basale behov var dekt (spist, vært ute, trening unnagjort osv), og at det i bunn og grunn var hormoner eller overtrøtthet som jog i han. *Når jeg lagde middag var han bundet fast i meg, med såpass lang line at jeg kunne bevege meg mellom kjøleskap og benk/komfyr, uten at han trengte å reise seg når han hadde slått seg til ro, men uten at han fikk gå ut av kjøkkenet.

Ro trening, ro trening, ro trening! Kanskje du kan sette de i familien som auser han opp i bånd i stedet? :P

HEhe, det hadde jeg jaggu lyst til å gjør en periode, men jeg gav faktisk ei beskje at om hun ikke kunne holde seg rolig i mitt hus, rundt min hund så fikk hun ikke lov å komme på besøk :icon_redface: Jeg måtte sette hardt mot hardt ellers hadde jeg aldri fått han til å minske forventninger til besøkende.

Strengstemme og fysiske koreksjoner vil kanskje ta bort symptomene, så de hjelper jo antagelig for deg, men jeg ville heller fokusert på årsaken slik at både du og pelsen din kan få en bedre hverdag :)

:D Signerer denne :D

Fysisk avstraffelse gir ikke hunden forståelse hva som er rett, kun hva som er galt. Og er det en litt tøffere hund vil den ikke akseptere det.

Ser ut til at det blir trening ved å sette han i bånd med engang han jokker eller biter. Hadde nettopp en episode hvor jeg da satte han i bånd. Og det så ut som han fort skjønte at her var det bare å legge seg ned og roe seg før det skjer noe annet - så han la seg fint ned og roet seg ganske fort.

Jeg må si jeg ble ganske overrasket! Men jeg kjente på meg selv at jeg følte meg mye bedre ved å bare sette han fint i time-out, enn å kjefte og bruke sintestemme. Det virker jo, som dere sier, at denne jokkingen og bitingen kommer av stress - som følge av alle hormonene og alt som foregår i den lille kroppen nå. Så da er det jo bedre å roe han ned, istedenfor å stresse han mer ved å kjefte og smelle.

Tusen takk for alle råd og synspunkter fra dere alle! :)

Jiippi, så bra :banana:

Tvi tvi videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde brølt NEI og tatt han en gang for alle (selv om han kanskje vil gjøre det 2-3 ganger til for å sjekke om du virkelig mente det...). Ja, på den type atferd hadde jeg gått inn både psykisk og fysisk slik at han forstår hva du mener.

Dette er jeg ikke enig i. Det er ikke alle hunder som tåler slik behandling, og staffer kan faktisk være ganske myke hunder, selvom mange tror de er harde og tøffe. Jeg kan ikke ta tispa mi slik som du foreslår.

Fysisk avstraffelse gir ikke hunden forståelse hva som er rett, kun hva som er galt. Og er det en litt tøffere hund vil den ikke akseptere det.

Enig :) Eller myk, da kan den bli mer stresset/nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg ikke enig i. Det er ikke alle hunder som tåler slik behandling, og staffer kan faktisk være ganske myke hunder, selvom mange tror de er harde og tøffe. Jeg kan ikke ta tispa mi slik som du foreslår.

Jeg glemte å skrive den obligatoriske: ta hensyn til hvor hard/myk DITT individ er. Jeg regna med at hundeiere snart har forstått det, men det er tydligvis nødvendig å skrive hver eneste gang det er snakk om å være streng... Det er selvfølgelig absolutt det viktigste å tilpasse hvor hardt/mildt man går inn. En hund høyt i stress krever normalt at man går inn hardere enn en hund som ligger lavt i stress, men selv i høyt stress er det enorme individuelle variasjoner på om man bare skal kremte for at hunden gir seg, eller om man må true skikkelig for å få noen som helst respons. '

Jeg tror at dette er et av de få tilfellene der straff fjerner problemet. Hunden lærer hva som er galt. Hvis den ikke gjør det som er galt (jokke), så gjør den det som er rett. Dessuten kan man bryte gjennom stresset slik at hunden blir mottakelig for læring. Når hunden har sluttet å jokke kan man f.eks be hunden om å ligge og belønne dette.

Å ta på bånd er også å bruke straff, uten at du trenger å bli sinna, så det høres absolutt ut som en god løsning for dere :) Jeg for min del hadde hatt behov for en utblåsning (men likevel kontrollert sinne altså) om min hund hadde jokket på meg.... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde brølt NEI og tatt han en gang for alle (selv om han kanskje vil gjøre det 2-3 ganger til for å sjekke om du virkelig mente det...). Ja, på den type atferd hadde jeg gått inn både psykisk og fysisk slik at han forstår hva du mener.

Har blitt jokket på av 4-5 hunder, men aldri mer enn 2 ganger. Disse hundene har ikke blitt redde for meg eller mistet tillit, men har sluttet å hoppe, bite og jokke. Det funker hvis du virkelig forteller ham med store bokstaver hva du synes om den typen atferd.

Alle hunder er ikke like, og det er ikke alle hunder som takler slikt ... og ofte kan det gjøre vondt verre.

Ser ut til at det blir trening ved å sette han i bånd med engang han jokker eller biter. Hadde nettopp en episode hvor jeg da satte han i bånd. Og det så ut som han fort skjønte at her var det bare å legge seg ned og roe seg før det skjer noe annet - så han la seg fint ned og roet seg ganske fort.

Jeg må si jeg ble ganske overrasket! Men jeg kjente på meg selv at jeg følte meg mye bedre ved å bare sette han fint i time-out, enn å kjefte og bruke sintestemme. Det virker jo, som dere sier, at denne jokkingen og bitingen kommer av stress - som følge av alle hormonene og alt som foregår i den lille kroppen nå. Så da er det jo bedre å roe han ned, istedenfor å stresse han mer ved å kjefte og smelle.

Tusen takk for alle råd og synspunkter fra dere alle! :)

Yey! That's how we like it. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder er ikke like, og det er ikke alle hunder som takler slikt ... og ofte kan det gjøre vondt verre.

Nei, det er viktig å kjenne sin egen hund. Jeg skriver hva jeg ville gjort og hva jeg har erfart, ikke hva jeg anbefaler TS å gjøre fordi jeg må kjenne både hund og eier før jeg kan uttale meg om akkurat den biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg ikke enig i. Det er ikke alle hunder som tåler slik behandling, og staffer kan faktisk være ganske myke hunder, selvom mange tror de er harde og tøffe. Jeg kan ikke ta tispa mi slik som du foreslår.

Enig :) Eller myk, da kan den bli mer stresset/nervøs.

Kremt, ja det skulle jeg tenkt på :icon_redface:

Nei, det er viktig å kjenne sin egen hund. Jeg skriver hva jeg ville gjort og hva jeg har erfart, ikke hva jeg anbefaler TS å gjøre fordi jeg må kjenne både hund og eier før jeg kan uttale meg om akkurat den biten.

Da må du ha i mente når du skriver generelle svar; at mange _tror_ de kjenner hunden sin til noen som leser hunden bedre forteller de at hunden er noe annet, at det kan være førstegangs hundeeiere som ikke kan lese hunder så godt som deg, og at de prøver den harde metoden og hunden reagerte HELT annerledes enne de hadde forventet (du skal ikke se bort fra at en hund biter fra seg ved avstraffelse; enten den er myk og blir livredd eller er skarp og svarer tilbake).

Og når du svarer i en tråd der "du" blir spurt om råd, så bør man ta høyde for det som blir spurt om :icon_confused: Og hunden TS spør om råd til er i en alder der den kan vipe fra dag til dag, i tillegg til at hans fulle personlighet ikke er kommet for dage, er det ikke da bedre å prøve en litt mer positiv metode før man tyr til straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...