Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksteriørkrav for championat endres


Anette

Recommended Posts

Hovedstyret i NKK vedtok å justere eksteriørkravet for oppnåelse av championnat i alle regelverk hvor det tidligere har vært 2.premie. Eksteriørkravet endres fra Very Good til Good.

Hovedsyret vedtok også championnat i Freestyle og heelwork to music.

Link til PDF

http://www.nkk.no/nkk/public/getAttachment?ATTACHMENT_ID=12292&TYPE=ARTICLE&ID=3733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Det er ikke mulig??? Grr.... Kjenner det koker! Blå må da være bra nok for å bli agility eller lydighetschampion? Spør du meg kunne de fjernet hele greia, men det er klart det er greit at rasene ser sånn ca ut som rasestandareden...

Nå er det mange BC'er som kan se langt etter noe championat...!

EDIT: Eller.... har jeg nå misforstått totalt?? Er det blitt litt "løsere" eksteriør-kriterier? :icon_redface:7

EDIT: Haha! Dumma... :P GUL, ja! DA er jeg ikke hissig lenger! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig??? Grr.... Kjenner det koker! Blå må da være bra nok for å bli agility eller lydighetschampion? Spør du meg kunne de fjernet hele greia, men det er klart det er greit at rasene ser sånn ca ut som rasestandareden...

Nå er det mange BC'er som kan se langt etter noe championat...!

Nei, de trenger bare GUL nå :) Og det må gå ann å klare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig??? Grr.... Kjenner det koker! Blå må da være bra nok for å bli agility eller lydighetschampion? Spør du meg kunne de fjernet hele greia, men det er klart det er greit at rasene ser sånn ca ut som rasestandareden....

Nå er det mange BC'er som kan se langt etter noe championat...!

vel teknisk sett har de ikke endret mye.

For 2 premie før er det som nå heter good + very good som tipper litt oppi 1 premie før.

De senker jo faktisk kravet så det blir lettere å få eksteriørkravet, selvom hunden har feil.

Nye reglene tilsier man må ha good - gul

12.3 Good (God) i kvalitetsklasse

Hund som tilsvarer rasens standard og hvis

eksteriøre feil er av mindre fremtredende

karakter.

De gamle sa Very good - blå

12.2 Very Good (Meget God) i kvalitetsklasse

Hund som godt tilsvarer rasens standard,

som er velbalansert og i god kondisjon. Mindre

feil kan tolereres, men ingen som negativt

påvirker helhetsinntrykket. Denne premieringen

kan kun gis til hund av meget god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke krav til høyere premieringsgrad på brukshunder, egentlig?

Ja bruksegenskaper er veldig viktig. Men er det vits å avle på en hund med masse utstillingsfeil (altså eksteriørfeil?) selvom den er flink i bruks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke krav til høyere premieringsgrad på brukshunder, egentlig?

Ja bruksegenskaper er veldig viktig. Men er det vits å avle på en hund med masse utstillingsfeil (altså eksteriørfeil?) selvom den er flink i bruks?

Er det å drive med en sport det samme som å avle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hvorfor er det ikke krav til høyere premieringsgrad på brukshunder, egentlig?

Ja bruksegenskaper er veldig viktig. Men er det vits å avle på en hund med masse utstillingsfeil (altså eksteriørfeil?) selvom den er flink i bruks?

Snu det andre veien da:

Er det noe poeng i å avle en eksteriør riktig hund om den ikke innehar noen av bruksegenskapene rasen skal ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syntes jeg var triste nyheter. Slik jeg forstår det spiller ikke eksteriøret på rasehunder *(som ønsker brukstittel) en damn shit lenger så lenge den ikke har diskvalifiserende feil.

Dette syntes jeg faktisk var oppriktig trist :hmm:

Slik jeg ser det kommer dette bare til å gjøre gapet mellom "utstilings" og "bruks" linjer enda bredere istedenfor å samle "beauty & brain". Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke krav til høyere premieringsgrad på brukshunder, egentlig?

Ja bruksegenskaper er veldig viktig. Men er det vits å avle på en hund med masse utstillingsfeil (altså eksteriørfeil?) selvom den er flink i bruks?

Ja. Men å avle på hunder som ikke har bevist hva den er god for bruksmessig er jeg mer betenkt på... Det hjelper ikke å ha korrekt utseende hvis alt inni topplokket er ubrukelig. Gul er fremdeles en premiering som tilsier at hunden er rasetypisk av utseende. En hund som er TOTALT feil satt sammen får ikke/skal ikke få gult.

(tenker nå på såkalte "brukshunder" fremfor "selskapshunder")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syntes jeg var triste nyheter. Slik jeg forstår det spiller ikke eksteriøret på rasehunder *(som ønsker brukstittel) en damn shit lenger så lenge den ikke har diskvalifiserende feil.

Dette syntes jeg faktisk var oppriktig trist :hmm:

Slik jeg ser det kommer dette bare til å gjøre gapet mellom "utstilings" og "bruks" linjer enda bredere istedenfor å samle "beauty & brain". Sukk.

Du kan jo da f.eks begynne å jobbe for høyere krav til å få lov å stille ut hund, mentaltester, brukstester som passer til å leve i samfunnet etc etc.

Jeg forstår jo ikke hvorfor det gjengs er en oppfattning av at de som driver med en annen sport enn utstilling skal ha tilleggskrav, mens utstilling ikke trenger noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syntes jeg var triste nyheter. Slik jeg forstår det spiller ikke eksteriøret på rasehunder *(som ønsker brukstittel) en damn shit lenger så lenge den ikke har diskvalifiserende feil.

Dette syntes jeg faktisk var oppriktig trist :hmm:

Slik jeg ser det kommer dette bare til å gjøre gapet mellom "utstilings" og "bruks" linjer enda bredere istedenfor å samle "beauty & brain". Sukk.

Good er det samme som den gamle blåsløyfa:

http://www.nkk.no/nkk/public/getImage?IMAGE_ID=10866

Det er tilbakejustert fordi kravet ble høyere enn blåsløyfe da de nye utstillingsreglene kom 1.januar. Så de har bare tilbakejustert, slik at det var som tidligere. Ikke verre enn det ;) Gapet mellom utstillings og bruks vil være der uansett, så nøye er det ikke med championat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke krav til høyere premieringsgrad på brukshunder, egentlig?

Ja bruksegenskaper er veldig viktig. Men er det vits å avle på en hund med masse utstillingsfeil (altså eksteriørfeil?) selvom den er flink i bruks?

For meg som ønsker både rase-egenskaper og rase-eksteriør, så blir begge deler feil. Det hjelper fint lite om bikkja er griselekker om den ikke eier rasetypiske egenskaper (og for brukshunder så betyr det gjerne at de KAN brukes), og det hjelper ikke om bikkja er brukandes som bare pokker, om man ikke kan se at det er den rasen det er.

Dette syntes jeg var triste nyheter. Slik jeg forstår det spiller ikke eksteriøret på rasehunder *(som ønsker brukstittel) en damn shit lenger så lenge den ikke har diskvalifiserende feil.

Dette syntes jeg faktisk var oppriktig trist :hmm:

Slik jeg ser det kommer dette bare til å gjøre gapet mellom "utstilings" og "bruks" linjer enda bredere istedenfor å samle "beauty & brain". Sukk.

Det kommer aldri til å bli noen samling av "beauty & brain" i større grad, det blir bare færre championer med strengere krav, enten det er den ene eller den andre veien, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig det er en smule teit at hunden faktisk skal ha noe utstillingsresultater for å satse f.eks innen agility. Ser ikke hvorfor den skal være pen å se på for å kunne gjøre det bra i agility..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig det er en smule teit at hunden faktisk skal ha noe utstillingsresultater for å satse f.eks innen agility. Ser ikke hvorfor den skal være pen å se på for å kunne gjøre det bra i agility..

Den trenger ikke å være PEN for å gjøre det bra i agility, den trenger å se ut som den rasen den er for å bli agility-champion. Det er en viss forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den trenger ikke å være PEN for å gjøre det bra i agility, den trenger å se ut som den rasen den er for å bli agility-champion. Det er en viss forskjell der.

men jeg får likevel aldri gul sløyfe når jeg har en hund med haleknekk, så kan aldri satse på agility, selvom hun er rasetypisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo satse på agility for det men du vil aldri få agility champion tittel. men du viste jo når du kjøpte hunden at den hadde en diskvalifiserende feil.du kan jo fint konkurere i ag for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg får likevel aldri gul sløyfe når jeg har en hund med haleknekk, så kan aldri satse på agility, selvom hun er rasetypisk :)

Hva mener du da er rasetypisk, om hunden har diskvalifiserende (?) feil?

For øvrig kan du jo satse i agility, og komme så langt som bare det - du vil ikke få tittelen, men dere kan jo komme langt og ha det innmari moro i mellomtiden.

Mange diskvalifiserende feil kan en også se allerede i valpekassa, så om en vet at en har ambisjoner på tittelnivå, kan en jo da forsøke å luke seg vekk fra valper som ikke vil kunne få tilstrekkelig utstillingspremiering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo satse på agility for det men du vil aldri få agility champion tittel

klar over det, men man satser jo alltids mot å få championat liksom om du skjønner :P men altså jeg har tatt det valget om det, så er klar over det som følger med, men samtidig så hadde det ikke gjort meg no at de reglene ble endra heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På boxer har vi her i landet ei tispe som er fullcertet i agility. Tispa er hvit og vil dermed ikke oppnå noe championat. Jeg syns det er veldig synd. Med de nye reglene så øker sjansen hennes bittelitt om hun treffer rett dommer. Men høyst sannsynlig vil hvit kun gi en sufficient i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er så hypp på å ta championater, så er det jo bare å kjøpe seg en hund som har forutsetninger til å få minst en blå (eller gul) på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halenknekk hunder kan fint få very good eller tilogmed exelent CK og plassere seg i BTK...

Jeg veit ikke helt hva jeg synes om de nye reglene, det er jo dikkert fint og flott for de som har kjøpt en hund med diskvalifiserebde feil også funnet ut at de skal drive med en sport aktivt. For vi som prøver å kjøpe brains and beauty er det kanskje litt dårlig gjort? Nei, veit ikke jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...