Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksteriørkrav for championat endres


Anette

Recommended Posts

Guest Jonna

Dette ble vel kommentert tidligere at det nå er "Good" som er kravet - at det ble justert fra blå til gul med de nye utstillingsreglene.

Bruks er ikke med i den tilbakestillingen, så for Nbch er det Very Good :)

Iallefall slik jeg leser det da kun AG og LP er n

Om man skal innføre brukskrav så må jo det være opp til raseklubben egentlig. Noen raser er jo helt borte fra sitt bruksområde eller rett og slett ikke har noe bruksområde lengre.

Tanken med mentaltesting syns jeg er god, men da må man først utdanne flere dommere og fig. Og evt innføre som i Sverige at man kan ordne egene på kort varsel for kull, raser eller klubber.

Om lokalklubbene kunne tilby noe slikt til sine medlemer så tror jeg faktisk man hadde vært langt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

Bruks krever fortsatt VG og ikke Good ;)

Det rare er at jeg har ikke hørt ett pip i bruksmiljøet av man må ha very good og at dermed det kan bli "vanskeligere" ettersom man må være i den øvreskalaen av blåsløyfen. Mens i LP/AG miljøet har jo det nesten vært ramaskrik.

*ler*

Bruksfolk er ikke som andre hundefolk!

Jeg er i grunnen glad for at de ikke har hengt seg på, det har vært mye ymse eksteriør på en del av bruksbelgerne opp gjennom. Ikke spesielt sunne en del av de, men så har de også slutta å vlrke i relativt ung alder pga. ryggskader osv. Mange meter rygg er ikke en sunn konstruksjon om du skal påføre hunden belastning i form av jobb liksom :)

Jeg synes godt at kravet for championat-tittel kunne ligget på very good jeg - det må da være helt uproblematisk. En hund blir jo ikke dårligere i LP, Agility osv. fordi om den ikke får en championat-tittel.

På samme side er jeg helt for bruks-krav, alternativt krav om godkjent mentalstatus før en hund tildeles N Uch (altså for bruks-rasene). Men jeg ser gjerne at de innfører f.eks. brukshundkåring som krav - det gjør ikke noe om de funker i tillegg til at de er pene. Men det er meg - jeg vet motstanden er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruks er ikke med i den tilbakestillingen, så for Nbch er det Very Good :)

Men det står vel at for alle championat regler hvor det tidligere var very good (også dere + jakt/meg) så endres det til good for alle. Leste det for dagen sider og det stod vel ikke at noen var unntatt ??

Jeg husker at jeg tolket det dithen at det gjaldt alle, inkl jakt.

Edit: ser nå at det i headingen står LP/Agility

Så da gjelder very good for jakt fortsatt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig slik at i mange, sine øyner, annser er alle andre enn Nuch B-hunder eller lavere?

Antakeligvis.

Det kunne ikke ramle meg inn i måneskinn å vurdere en hund kun utifra titlene (eller mangel på sådan). Men så er jeg av den oppfatning at utstillingssystemet er dårlig på å gjøre jobben sin (avkomsgransking) riktig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser denne tråden så lurer jeg jo på om en utstillings champion er det eneste som er en "bra" representant for rasen?

Nope... Det synes jeg ikke. For å ta en kjent hund - Boss - så har ingen av hans foreldre noen titler å skilte med (bortsett fra at hans pappa er KORAD da). Jeg henger meg sjelden opp i titler for de sier ikke så mye egentlig (gudbedre det er mange schtøgge hunder - min mening - som går rundt og kaller seg champions). Jeg er veldig for å bruke flere hunder i avl innen en rase - helt uavhengig av titler fra utstillingsringen iallefal (selv om jeg synes det er flott å se det JEG kaller en vakker representant for rasen selvsagt).

På samme side er jeg helt for bruks-krav, alternativt krav om godkjent mentalstatus før en hund tildeles N Uch (altså for bruks-rasene). Men jeg ser gjerne at de innfører f.eks. brukshundkåring som krav - det gjør ikke noe om de funker i tillegg til at de er pene. Men det er meg - jeg vet motstanden er stor.

Er helt enig, jeg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...