Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?


Timian

Recommended Posts

  • Svar 508
  • Created
  • Siste svar

Om man har en hund som liker å gjemme seg under soffaen eller andre "huler" for å få fred og sove, så kan man jo prøve å sette inn et bur å dekke det til så det blir en hule, hvor man da, tar av døren.

Da står buret der for hunden bekvemelighet, ikke som en måte å stue den bort.

Jeg er selv - som veldig mange andre, er absolutt ikke for burbruk. Men vi har gjort slik du har beskrevet. Vi kjøpte et stort bur, la inn en gammel dyne, tok av døren og dekket det til med et teppe. Frøkna vår har nå en stor hule hun kan få være i fred, men likevel kan gå dit hun selv ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du snill å fortelle meg hvordan valpen viser at den "trives godt i buret"?

Man må lese hver enkelt hund hver for seg, så å komme med et fasitsvar som skal dekke alle hunder kan jeg dessverre ikke.

Du vil se det på hvordan hunden forholder seg til buret, om det er en plass som stresser den opp eller roer den ned.

Hva den utspeiler av trygghet og ro.

Et bur skal ikke være dens fengsel, men hundens eget lille krypinn.

Her går gjerne hundene selv å legger seg i bur om det står åpent og tilgjengelig, når de vil slappe av. Men de kan også legge seg midt på gulvet om de ønsker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er i bur på natten og mens dere er på jobb? Så, om jeg går utifra at dere sover åtte timer på natta og jobber åtte timer hver dag, så tilbringer hunden din nesten 2/3 av livet sitt i bur? Og du har ingen betenkeligheter med dette?

Selv med tisseturer på hverdagene og aktive helger er det mange timer hunden din må tilbringe uten et minimumskrav av bevegelsesfrihet. Helt ærlig, jeg mener det er i strid med vårt lovverk om dyrevelferd.

Hehe, du er en person som virkelig liker å høre deg selv snakke, ingen tvil om det.

Og du liker også å dra alle over en og samme kam, og selv bestemme på forhånd hvordan mennesker gjør det.

Vel Mari, jeg pleier ikke å avsløre detaljer om mitt privatliv, men for akkurat deg skal jeg gjøre et unntak:

Min mann er brannmann, og jobber i vakter. I hans jobb så er han enten ferdig på jobb kl 13 om dagen (de starter på natten), eller så begynner han kl 13 på dagen (og jobber til natten). Siden de har så lange vakter så vil det si at de kun jobber 4 deg i uken. Jeg har en 9-16 jobb.

Skal vi se, nå skal jeg gjøre regnestykket enkelt for deg (slik at du ikke skal dikte opp noe mer på egen hånd):

Våre hunder sover hele natten (uten at vi tvinger dem på noen måter, tenk det).

Så sitter de i bur fra kl 9-13 (det blir 4 timer), eller fra kl 13-16 (det blir 3 timer)

Dette skjer igjen 4 dager hver uke, 3 uker i måneden.

For i tillegg så har mannen min 1 uke langfri hver mnd for å kompensere for vakter og beredskaper som går i helger og på natterstid.

Da skal jeg avslutte med følgende utregning: ((4*2) + (3*2))*3 = 42 timer pr mnd

(husk nå: meeeed lufteturer for vår lille valp. Den voksne trenger det ikke, og har aldri lyst å stå opp å være med ut når jeg kommer hjem, han vil helst sove videre).

Og så vil jeg fortsette med dette:

Ja, det er fullstendig normalt at hunder er alene fra 8-16 hver arbeidsdag hele året (tilogmed i helger i tillegg, for ikke snakke om overtid, tilstelninger som barna er med på etc etc etc).

Veldig mange hundeeiere jobber (slik at alle som ikke jobber får noe fra NAV å leve av).

Da må hundene være hjemme (stakkars).

LineSK: Jeg tror det er viktig å skille mellom menneskelige følelser og dyrs instinkter, selv om mange ikke gjør det.

At døren er lukket igjen når vi er borte er en nødvendighet inntil videre. Det er fordi vi har to hunder som bare har kjent hverandre en liten stund. Det ville vært direkte uansvarlig å hatt dem sammen uten oppsyn.

Jeg har hester, de står inngjerdet. Er det dumt? Tror dere hestene føler seg fanget? Er det av nødvendighet, eller bare for at vi skal ha det bekvemt?

Som vi ofte sier i hestemiljøet, pennyfaktoren kan ta litt av til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at de som "bare er i mot" burbruk uten å se nyanser på det gjerne er de samme som f.eks "bare er i mot flexiline fordi", uten å se an personen bak lina. Gjerne de samme menneskene som "ikke kan ta i hunden" fordi man da har vært dyremishandler.

Ja, det er noe veldig galt når man setter seg et standpunkt, og basta bom.

Da har man lukket øynene både for seg og sin hund, og kan gjøre seg selv en stor bjørnetjeneste.

Det er først når man kan lese nyanser, som du sier, at man kan se hva som er best i den enkelte situasjon.

Vi har dette "problemet" i hestemiljøene også, særlig når det kommer til barfot-sko-diskusjoner:

De som er hardbarket barfot-entusiaster står på krava no matter what. Om hesten er sårbeint og uren så lukkes øynene, for barfot er jo "så mye bedre enn sko". Det er først når man kan se begge sier, og vurdere hvert enkelt individ, at man har verktøykassa si full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må mine hunders instinkter være veldig forskjellige fra dine hunder, for de skifter gjerne underlag noen ganger i løpet av natten. Jeg klarte til og med å skille min valp fra de andre hundene uten at noen av dem måtte ligge i bur også jeg. Det fantes ikke vanskelig engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ikke er instinkter, men bare at de er mer urolige?

Her så sover vår voksne hund på en og samme pute hele natten, selv om han har hele huset tilgjengelig.

Om han er trøtt og vi er våkne til langt på natt, så lusker han seg til slutt ned i 1.etg for å legge seg på akkurat denne puten. Da tar han natt, og der blir han liggende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LineSK: Jeg tror det er viktig å skille mellom menneskelige følelser og dyrs instinkter, selv om mange ikke gjør det.

Jeg skal vedde temmelig mye på at et dyrs instinkter sier at de ikke skal oppbevares i bur 2/3 av døgnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*KLIPPE*

Ved å ha lært av mine feil har jeg innsett hvilket overtramp slik utstrakt burbruk faktisk er. Det føles det som en plikt å forsøke å bryte dette mønsteret hvor det er blitt normen at hunder tilbringer over halvparten av sitt liv innestengt i et bur. Tar man et skritt tilbake og faktisk ser på situasjonen blir det klart som solen, det er en skam.

Takk, Mari! Jeg synes det er interessant at majoriteten av burmotstanderne er folk som har hatt hund lenge, som har erfaring og kunnskap - og at uten unntak er tilhengerne av bur enten dem som aldri har forsøkt seg uten, eller som ikke har den tiden, plassen og ressursene som skal til for å ha hund på annet vis.

Man må lese hver enkelt hund hver for seg, så å komme med et fasitsvar som skal dekke alle hunder kan jeg dessverre ikke.

Du vil se det på hvordan hunden forholder seg til buret, om det er en plass som stresser den opp eller roer den ned.

Hva den utspeiler av trygghet og ro.

Det neste blir vel å gå til en dyretolk som forteller deg hvor kjekt bikkja synes det var å ligge i bur i sitt tidligere liv også.

Jeg gjentar hva jeg nettopp sa til Mari her over - problemet med burtilhengerne er at de som regel er uerfarne og kunnskapsløse, og dermed ikke skjønner hva de ser når de ser på denne bikkja som ligger resignert i buret sitt.

Et bur skal ikke være dens fengsel, men hundens eget lille krypinn.

Her går gjerne hundene selv å legger seg i bur om det står åpent og tilgjengelig, når de vil slappe av. Men de kan også legge seg midt på gulvet om de ønsker det :)

Spørsmålet er ikke om hunden går og legger seg i et bur som har døra åpen - spørsmålet er om hunden har anledning til å gå ut av buret når det passer den, fordi døra ikke er lukket bak den.

Vel Mari, jeg pleier ikke å avsløre detaljer om mitt privatliv, men for akkurat deg skal jeg gjøre et unntak:

Min mann er brannmann, og jobber i vakter. I hans jobb så er han enten ferdig på jobb kl 13 om dagen (de starter på natten), eller så begynner han kl 13 på dagen (og jobber til natten). Siden de har så lange vakter så vil det si at de kun jobber 4 deg i uken. Jeg har en 9-16 jobb.

Skal vi se, nå skal jeg gjøre regnestykket enkelt for deg (slik at du ikke skal dikte opp noe mer på egen hånd):

Våre hunder sover hele natten (uten at vi tvinger dem på noen måter, tenk det).

Så sitter de i bur fra kl 9-13 (det blir 4 timer), eller fra kl 13-16 (det blir 3 timer)

Dette skjer igjen 4 dager hver uke, 3 uker i måneden.

For i tillegg så har mannen min 1 uke langfri hver mnd for å kompensere for vakter og beredskaper som går i helger og på natterstid.

Da skal jeg avslutte med følgende utregning: ((4*2) + (3*2))*3 = 42 timer pr mnd

(husk nå: meeeed lufteturer for vår lille valp. Den voksne trenger det ikke, og har aldri lyst å stå opp å være med ut når jeg kommer hjem, han vil helst sove videre).

Og av dette regnestykket kan vi slutte at du er sekretær for brannvesenet og at familien din bor på brannstasjonen, siden ingen av dere har reisetid til arbeidet, og starter arbeidet i det dere forlater hjemmet, og er hjemme i det dere stempler ut.

Og så vil jeg fortsette med dette:

Ja, det er fullstendig normalt at hunder er alene fra 8-16 hver arbeidsdag hele året (tilogmed i helger i tillegg, for ikke snakke om overtid, tilstelninger som barna er med på etc etc etc).

Veldig mange hundeeiere jobber (slik at alle som ikke jobber får noe fra NAV å leve av).

Da må hundene være hjemme (stakkars).

Og VIPS - her er du vet sakens kjerne - hvordan skal hunden ha det i livet sitt? Skal den ligge innestengt i et lite bur som hindrer bevegelsesfrihet og naturlige behov i time ut og time inn, dag etter dag, natt etter natt hele livet - eller er det rimelig å forvente at den som anskaffer seg et annet levende vesen for sin fornøyelses skyld også sørger for at dette dyret får mulighet til å reise seg, strekke bena, løfte hodet, drikke vann, gjøre fra seg hvis den er syk eller ikke klarer å holde seg fordi den er en baby?

LineSK: Jeg tror det er viktig å skille mellom menneskelige følelser og dyrs instinkter, selv om mange ikke gjør det.

Du er klar over at hunder er flokkdyr, det første dyret som ble domestisert? Du er klar over at de gjennom tusenvis av år har vært "menneskets beste venn", fulgt oss på jakt, gjetet sauene våre og passet på barn og heim? Hvor nøyaktig kommer "dyrs instinkter" inn i bildet når man anskaffer seg en liten, 8 uker gammel valp, tar den fra mammaen og søsknene dens, og legger den alene i et bur med døra igjen den første anlendningen man får?

At døren er lukket igjen når vi er borte er en nødvendighet inntil videre. Det er fordi vi har to hunder som bare har kjent hverandre en liten stund. Det ville vært direkte uansvarlig å hatt dem sammen uten oppsyn.

My point exactely - du har anskaffet deg en valp uten å ha de nødvendige fasiliteter og ressurser (plass, nok rom, rom med dører mellom, tid, kunnskap) til å skjønne hvordan du skal klare å sjonglere dem uten å gjøre en om til ei burhøne.

Jeg har hester, de står inngjerdet. Er det dumt? Tror dere hestene føler seg fanget? Er det av nødvendighet, eller bare for at vi skal ha det bekvemt?

Som vi ofte sier i hestemiljøet, pennyfaktoren kan ta litt av til tider.

Jeg regner med at du forholder deg til forskriftene om hold av hest - da er ihvertfall minimumskravene til dyrevelferd dekket:

Dessverre har ikke våre lovgivere i Norge enda klart å lage tilsvarende regelverk for hund.

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/xd-20050602-0505.html

Kapittel II. Generelle bestemmelser

§ 4. Generelt

Ved alt hold og bruk av hest skal det tas hensyn til hestens adferdsmessige, sosiale og fysiologiske behov, og hesten skal beskyttes mot fare for unødig stress, smerte og lidelse. Det skal legges til rette for at hest kan holdes i grupper der beite inngår.

§ 5. Kompetanse

Hesteholder skal ha nødvendig kunnskap om hest.

Hesteholder har ansvar for at personell som håndterer og steller hestene, har den nødvendige kompetanse til å gjøre dette på en god måte.

0 Endret ved forskrifter 14 nov 2007 nr. 1269, 21 des 2009 nr. 1733 (i kraft 1 jan 2010).

§ 7. Bygning, rom m.m.

Stallen/anlegget skal være utformet og innredet slik at hestene ikke kommer i fare for å påføres eller påfører seg selv skade. Det skal benyttes solide materialer.

Det skal være tilgang til kaldt og varmt vann og tilfredsstillende forhold der personell kan skifte klær, vaske seg og reingjøre utstyr.

Anlegg for mer enn 10 hester skal ha vaskeplass med varmt og kaldt vann.

Det skal være egnet plass for hygienisk forsvarlig oppbevaring av fôr. Fôret må være beskyttet mot skadedyr og fugler, og kraftfôr må være sikret slik at hester ikke kan komme til det.

Materialer som brukes i stallen og innredning som hester kommer i kontakt med, skal ikke være skadelige for hestene og skal kunne reingjøres og desinfiseres på en praktisk måte.

Drikkeanordninger, vannledninger og elektriske ledninger må være slik montert at hestene ikke kan rive dem løs.

Takhøyden skal alle steder være stor nok til at hestene med god margin kan stå i naturlig stilling, og til å sikre tilstrekkelig luftvolum.

§ 8. Tekniske innretninger

Tekniske innretninger som brukes i stallen og som vedrører dyrenes velferd, skal ettersees en gang daglig. Ved feil på slike innretninger skal funksjoner som vedrører dyras velferd og hygieniske forhold, kunne ivaretas ved alternative løsninger innen rimelig tid.

Hvis stall har mekanisk ventilasjon, skal det finnes alternative løsninger som sikrer luftskifte i tilfelle strømbrudd.

§ 9. Klima

Klimaet i stallen skal være tilpasset hestenes behov. I stall skal temperatur, luftfuktighet og luftstrømmer tilpasses etter hva som er gunstig for hestenes trivsel. Alle staller skal ha ventilasjonssystemer som sikrer tilstrekkelig luftskifte. Gasser i uheldige konsentrasjoner skal ikke komme inn eller oppstå i rom hvor det er hest. Støv og annen luftforurensning skal holdes på et lavest mulig nivå og skal ikke gi vesentlig ubehag for hestene eller medføre helseskade.

§ 22. Mosjon

Alle hester skal sikres mulighet for daglig mosjon og uteliv i egnet luftegård eller på beite.

Hester som står oppstallet i boks, skal ha daglig trening eller sikres mulighet for fri bevegelse i minst 2 timer per dag. Hester som står oppbundet, skal i tillegg til eventuell daglig trening sikres mulighet for fri bevegelse og mosjon i minst 2 timer per dag. Kravet om fri bevegelse gjelder ikke dersom helsemessige forhold hos hesten eller vær og føreforhold tilsier noe annet.

§ 23. Tilvenning til mennesker

Alle hester skal i tidlig alder vennes til å bli håndtert av mennesker.

Kapittel IV. Oppstalling

§ 24. Innredning av stall

Alle dører hest skal passere gjennom, må være brede og høye nok og utformet slik at hesten kan passere uten risiko for å komme til skade.

Innredning skal være utformet slik at hesten ikke kan sette seg fast i sprinkelverk eller andre åpninger, eller på annen måte lett kan skade seg selv eller andre hester.

Vinduer inn til bokser og spiltau må ha uknuselig glass eller være skjermet.

Bokser skal være så store og utformet slik at hestene kan ligge flatsides og snu seg uten problemer. Boksen skal være utformet slik at hesten ikke kan komme seg ut.

Dersom det står flere hester i samme boks, må plassen være stor nok og slik utformet at alle hestene kan ligge flatsides samtidig, og bevege seg omkring uten å skade hverandre. Det må tas hensyn til sammensetning i gruppen slik at ingen hester jages, og slik at alle hestene får ete, drikke og hvile i fred.

Spiltau skal være langt og bredt nok til at hesten kan ligge flatsides uten å måtte bruke stallgangen. Skilleveggen skal være lang nok til at hestene ikke kan sparke hverandre. I spiltau skal hesten stå oppbundet. Bindsel skal være til minst mulig ulempe for hesten og utformet slik at hesten ikke lett kan sette seg fast eller komme til skade, og slik at den kan legge seg og reise seg uten hindring. Hesten skal lett kunne løses. Det er ikke tillatt å ha flere hester i ett spiltau. Hoppe med føll skal ikke stå på spiltau.

Det er ikke tillatt med strømførende stengsel i stall.

Stallgangen skal være bred nok til at hester på hver side av gangen ikke kan nå hverandre med spark, og slik at to hester lett kan passere hverandre.

Gulvet skal gi godt fotfeste for hesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele innlegget ditt var tåpelig, men jeg skal ta meg tid til å svare på det som fikk meg til å le mest:

Og av dette regnestykket kan vi slutte at du er sekretær for brannvesenet og at familien din bor på brannstasjonen, siden ingen av dere har reisetid til arbeidet, og starter arbeidet i det dere forlater hjemmet, og er hjemme i det dere stempler ut.

Dette viser igjen hvor trangsynte enkelte er, og hvor de desperat har lyst til at alle som mener at bur ikke er tortur, lyver om alt.

Om jeg går til jobben, så bruker jeg...tja...sju minutter. Men jeg er så lat at jeg kjører bil, så da tar det KORT tid (se hvor jeg bor, vi har ikke rushtid her).

Og mannen min bruker 10 minutter når han kjører til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg avslutte med følgende utregning: ((4*2) + (3*2))*3 = 42 timer pr mnd

(husk nå: meeeed lufteturer for vår lille valp. Den voksne trenger det ikke, og har aldri lyst å stå opp å være med ut når jeg kommer hjem, han vil helst sove videre).

*Klippet masse snakk*

Glemte du timene om natten? Får valpen tisseturer i løpet av disse timene, når dere begge er på jobb? Det ser veldig ut som det er det du sier.

Du nevner også at de må være adskilt fordi den ene hunden er ny. Her i huset tar det ca to sekunder å finne ut om hundene går sammen, eller ikke. Da vi hentet Scilos, måtte jeg avspassere for å reise til Tyskland å plukke ham opp. Dagen etter at vi kom hjem, måtte jeg på jobb. Vår andre hund, er ei skikkelig røy som skjelden godtar andre hunder i heimen. Da Scilos kom, var det som om hun tok i mot en etterlengtet lillebror og siden har det vært sånn. Skulle jeg virkelig ha puttet en av dem eller begge i bur, fordi han var ny? Nei, det var da en rar og lite hundevennlig tanke.

Å dra inn hester i denne diskusjonen, er da helt irrelevant. Men siden du spør (i tillegg til Lottas lovhensvisning) er jeg av den oppfatning at hester bør ha store nok beiter til å kunne trekke over dem og lunder å stå under for skygge eller ly i uvær. De færreste hester har store og gode nok beiter og det er veldig synd.

Når man har mulighet til å (og det bør man jo, når man har disse dyrene) tilrettelegge omgivelsene for sine hunder (og hester) så optimalt man kan, ser jeg ingen grunn til å la det være. Bur er ingen optimal løsning for oppbevaring av hund i hverdagen. Dere ser vel det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest mine tidligere innlegg der det står "hundene sover hele natten". Eller synes dere at jeg skal vekke valpen for å ta han med ut??

Jeg stoler ikke på hundene alene enda, det ville vært direkte tåpelig. Den voksne er en dalmis, og valpen er en ccpp. Dalmisen kan bli litt stor og voldsom enda for den lille.

Det finnes mange hester som ikke står på gode nok uteområder, men det er ikke jeg kan gjøre noe med. Jeg kan bare ivareta vår flokk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat fått en valp, og han sover i bur om natten. Det har han gjort fra dag 1.

Skal vi se, nå skal jeg gjøre regnestykket enkelt for deg (slik at du ikke skal dikte opp noe mer på egen hånd):

Våre hunder sover hele natten (uten at vi tvinger dem på noen måter, tenk det).

Så sitter de i bur fra kl 9-13 (det blir 4 timer), eller fra kl 13-16 (det blir 3 timer)

Dette skjer igjen 4 dager hver uke, 3 uker i måneden.

For i tillegg så har mannen min 1 uke langfri hver mnd for å kompensere for vakter og beredskaper som går i helger og på natterstid.

Da skal jeg avslutte med følgende utregning: ((4*2) + (3*2))*3 = 42 timer pr mnd

(husk nå: meeeed lufteturer for vår lille valp. Den voksne trenger det ikke, og har aldri lyst å stå opp å være med ut når jeg kommer hjem, han vil helst sove videre).

- Ok - siden det er mattematikk du vil ha; hvis dere sover like lite som gjennomsnittsbefolkningen i Norge, så varer "natta" i 6 timer.

6 timer x 30 = 180 timer

Mannens arbeidstid = 42 timer

Mannens reisetid (etter jobb) = 20 minutter x 2

20 min x 3

= 1 time og 40 minutter

Totalt: 223 timer og 40 minutter pr MÅNED.

Dette viser igjen hvor trangsynte enkelte er, og hvor de desperat har lyst til at alle som mener at bur ikke er tortur, lyver om alt.

Om jeg går til jobben, så bruker jeg...tja...sju minutter. Men jeg er så lat at jeg kjører bil, så da tar det KORT tid (se hvor jeg bor, vi har ikke rushtid her).

Og mannen min bruker 10 minutter når han kjører til jobben.

Og selvfølgelig synes du hele innlegget mitt var tåpelig - hadde du vært enig så hadde du ikke hatt bikkja di i bur.

(Og hadde du hatt saklige motargumenter, så regner jeg med at du hadde kommet med dem.

Innlegget ditt blir ikke mer fornuftig fordi du påstår jeg mener at bur er "tortur". Jeg mener burbruk er talentløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du er en person som virkelig liker å høre deg selv snakke, ingen tvil om det.

Og du liker også å dra alle over en og samme kam, og selv bestemme på forhånd hvordan mennesker gjør det.

Du vet at personangrep er i strid med retninglinjene her på Hundesonen?

Å ta utgangspunkt gjennomsnittshverdager for så å avslutte setningene med spørsmålstegn er ikke å dikte opp ting. Slike transparente hersketeknikker er sååå 2005.

Totalt: 223 timer og 40 minutter pr MÅNED.

Forutsatt at familien aldri har aktiviteter utenfor huset som ikke innebærer hund.

Jeg er glad noen tok matten for meg også. Ikke da, men nå. Det stakk inni hjerterota når jeg fikk se det tallet svart på hvitt. Men jeg husker jeg syntes det var vanskelig å måtte svelge det tallet, og at jeg aldri hadde stilt spørsmålstegn ved det. Men hundene mine har nytt godt av at jeg stilte meg åpen for å ta til meg kritikk og å se saken fra en annen side. Vel verdt en skramme på stoltheten.

Og apropos introduksjon av nye hunder til flokken. Jeg fikk en hund som først ikke gikk overens med den vi hadde fra før. Tiden fram til de ble gode venner klarte vi uten bruk av bur. Selv i en leilighet i storby med begrenset plass var det ikke vanskelig engang. For å plusse på det var det en godt voksen hund som hadde bodd mesteparten av livet sitt utendørs i hundegård, hun hadde ikke bodd inne siden hun var valp og hun kunne ingen inne-regler. 16 timer har den hunden tilbragt i bur siden jeg fikk henne for nærmere to år siden.

Og jeg er på ingen måte en spesielt kompetent hundeeier. Jeg er helt vanlig. Helt seriøst.

Det meste går helt fint selv om man fjerner bur fra alternativslista. Man finner andre løsninger rett og slett. Løsninger som har fungert godt helt fram til de siste årene hvor burene gjorde sitt inntog.

Jeg mener heller ikke at bur er "tortur". (Slike begreper bruker man bare for å distansere seg og fiendtliggjøre oss burmotstandere. Klassisk forsvarteknikk det der.) Jeg tror ikke engang at hunder lider av å være i bur i ny og ne. Det er den utstrakte daglige burkbruken som er i strid med dyrevelferden. Burbruken hvor timene stadig plusses på og blir flere. "Se så fint den har det, den sover og slapper av." På natten, på dagen, mens den er alene, i bilen, under arrangementer og aktiviteter... Tick tock tick tock. Det er blitt allment akseptert at hundens nye seng er bur med lukket dør, og det er ganske skummelt. Til sammen blir det en stor del av hundens liv, og da må man stoppe opp og tenke seg om.

Det lille bildet handler om hunden og dens individuelle hverdag. Det større bildet handler om dyresynet. Begge deler er like viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På natten, på dagen, mens den er alene, i bilen, under arrangementer og aktiviteter... Tick tock tick tock. Det er blitt allment akseptert at hundens nye seng er bur med lukket dør, og det er ganske skummelt. Til sammen blir det en stor del av hundens liv, og da må man stoppe opp og tenke seg om.

Den har jeg faktisk tenkt på! Og det var faktisk en av grunnene til at jeg ville trene hunden jeg har nå til å være i bur. Amigo har aldri vært i bur, og han hadde en liten dose av klaustrofobi, tror jeg. For når vi var ute på stevner, og det tok laaang tid før det var vår tur til noe, var hunden utslitt, fordi han ikke klarte å slappe av på noen som helst måte. Han taklet egentlig bare ikke å være passiv ute.

Og den biten hadde jeg lyst til å slippe nå. Jeg vil ha en hund som kan slappe av, som ikke MÅ følge med på alt og gjøre alt og og og ... selvom jeg har en flat. ;) Jeg kjøpte et bur, men han har nå aldri vært i det buret sammenhengende i flere timer med lukket dør, og det kommer aldri til å skje heller. Aldri, faktisk. Jeg kjøpte buret fordi jeg ville ha en hund som kan se på det som noe positivt når vi er ute på trening/arrangementer, eller på besøk. Noe som er hans. Får han snacks eller noe å tygge på, åpner han burdøra sjøl og legger seg der og spiser. Og da vi har reist bort til noen som ikke er spesielt glad i hunder, og vi må ta med hunden, er det faktisk greit at hunden er vant til å være i boksen sin og legge seg til ro. For det er faktisk ikke gøy å ha en hund som stresser seg opp en million ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den biten hadde jeg lyst til å slippe nå. Jeg vil ha en hund som kan slappe av, som ikke MÅ følge med på alt og gjøre alt og og og ... selvom jeg har en flat. ;) Jeg kjøpte et bur, men han har nå aldri vært i det buret sammenhengende i flere timer med lukket dør, og det kommer aldri til å skje heller. Aldri, faktisk. Jeg kjøpte buret fordi jeg ville ha en hund som kan se på det som noe positivt når vi er ute på trening/arrangementer, eller på besøk. Noe som er hans. Får han snacks eller noe å tygge på, åpner han burdøra sjøl og legger seg der og spiser. Og da vi har reist bort til noen som ikke er spesielt glad i hunder, og vi må ta med hunden, er det faktisk greit at hunden er vant til å være i boksen sin og legge seg til ro. For det er faktisk ikke gøy å ha en hund som stresser seg opp en million ...

Men man trener vel ikke på at bikkja skal like å være i bur ved å stappe den i buret sitt på dagen når man er på jobb, og på natta når man sover? Det er særdeles lite pedagogisk trening spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et bur, men han har nå aldri vært i det buret sammenhengende i flere timer med lukket dør, og det kommer aldri til å skje heller. Aldri, faktisk. Jeg kjøpte buret fordi jeg ville ha en hund som kan se på det som noe positivt når vi er ute på trening/arrangementer, eller på besøk. Noe som er hans. Får han snacks eller noe å tygge på, åpner han burdøra sjøl og legger seg der og spiser. Og da vi har reist bort til noen som ikke er spesielt glad i hunder, og vi må ta med hunden, er det faktisk greit at hunden er vant til å være i boksen sin og legge seg til ro. For det er faktisk ikke gøy å ha en hund som stresser seg opp en million ...

Men dette er ikke burbruk som noen reagerer på. Det er å bruke bur når det er nødvendig, i unntakssituasjonene. (Men selv dette er ikke nødvendig for alle.) Det er hverken jevnlig eller omfattende bruk av bur. Det samme gjelder under transport sant, eller om hunden får pålagt rotid av medisinke årsaker. Da er bur et flott hjelpemiddel. Men sånn til hverdags mener jeg bestemt at bur er unødvendig.

Og jeg liker å tro at folk flest bruker det så mye kun på grunn av uvitenhet og at de ikke har tenkt gjennom situasjonen særlig nøye. Det var iallfall årsaken hos meg. Her utspiller burdebatten sin soleklare rolle, den får mange folk til å spørre seg selv hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg friheten å ta inn et innlegg fra forrige bur diskusjon

Når det gjelder dette med om hunden har et valg vil jeg bare si en ting. Bur passiviserer hunden. Den gir opp, for den lærer at uansett hva den gjør kommer den ikke ut. Den kan like gjerne legge seg ned og tilsynelatende slappe av- for uansett hva den gjør kommer den ingen vei. Det er utført vitenskapelige forsøk med hunder og smerte, hvor hunder ble påført smerte og observert. Halvparten av hundene kunne ikke komme seg vekk fra smerten, og uansett hva de gjorde fortsatte de å påføre smerte (grusomt forsøk!). Den andre halvparten kunne hoppe ut av en binge, og da ville smerten opphøre. Hundene i den første gruppen ble etterhvert passivisert. De viste ingen tegn på ubehag ved smertepåførsel, for de hadde lært at uansett hva de gjorde ville det ikke oppheve allikevel. Betyr det at hundene ikke hadde vondt? Man kan jo ikke sammenligne påføring av smerte med burbruk egentlig, men det viser bare det at en hund som tilsynelatende er rolig og avslappet i bur, ikke nødvendigvis er det fordi den trives så godt med å være der. Den har bare lært at uansett hva den gjør vil den allikevel ikke slippe ut.

(Forsøket ble beskrevet i en pensumbok i fjord, tror boken er solgt men kan prøve å finne kilder dersom det er ønskelig)

EDIT: Vil bare tilføye at jeg bruker bur til den ene hunden når det ikke er noen hjemme, men dette er ikke noe som er ønskelig hverken for meg eller hunden! Det er bare en midlertidig nødvendighet hos oss.

Også kan jeg jo ta mitt ståsted hvor jeg tok over en hund som på død og liv alltid ville være i bur, det var egentlig vondt å se på i starten, hvordna hun rømte til buret med en gang og hun var vant til å være mange timer i bur. Nå etter litt over en måned går hun løs overalt, sover overalt, leker overalt og sover i buret med dør som er tatt av om natten. Dette buret er det tilgang på ellers men hun velger å ligge rundt i huset der vi er ol, dette synes jeg er kjempebra og jeg kan også ha mine to hunder sammen alene på kjøkken og gang og bruker enkelt to kompostgrinder til å stenge for stua, da ligger de og sover søtt sammen og ingen ødelegger noe.

Så bur synes jeg fortsatt er latskap og en enkel løsning på å ikke gidde å bruke tid på å trene opp hundene sine skikkelig. Om du leser litt i trådene til andre hunder vil du se folk som har bygd grinder overalt og smører tabasco saus rundt, og det fungerer. Det at det går automatikk i at valper nærmest blir solgt med bur synes jeg er forkastelig for det er ikke 2/3 av livet den skal tilbringe i buret.

Hund er en livstil, ikke noe du kan stue vekk når det passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad i penny/disneyfaktoren jeg. :aww:

Har tre hunder, hvorav det er nesten 20kg forskjell mellom største og minste, og bare åtte mnd mellom gutta. Heldigvis, etter endel prøving og feiling, har jeg nå tre hunder som er sammen når de er alene. Jeg har testa litt forskjellig, blant annet bur, men bur er ingen god løsning hverken for meg eller hundene. Grinder, og så sammen, ble løsningen, og de om har vær her i huset vet at jeg har tatt "grinder" et hakk lenger enn de fleste andre. :lol: Alcatraz avdeling Rena, værsågod. :aww:

Vi er åpenbart forskjellige, for mitt hundehold er det å slippe daglig burbruk noe jeg er villig til å jobbe MYE for, og heller ofre en dørkarm eller to. Om natta har jeg to på soverommet og en i stua/kjøkken, funker ypperlig, og ved behov kan jeg ta tredjemann inn til meg, eller hive gutta ut på kjøkken/stue.

Syns tallene Lotta og Mari kommer med burde være en oppvekker, det blir innmari mange timer for mange hunder.

Som hesteeier kan jeg jo si med en gang at hestene mine aldri står på boks, selv om de ikke har så stort uteområde som jeg skulle ønske, så har de hele tiden muligheten til å velge om de vil være ute eller inne, om de vil være under trær eller åpent "lende". Ikke noe 12kvm paddok for dem i 6 timer til dagen og så rett inn i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oups..satt i gang litt av en diskusjon, jeg :whistle:

Er vel ikke så uvanlig at dette (og en håndfull andre temaer) ender slik :D

Nei, gjør deg opp en egen mening. Se hva som er best for deg og din valp.

Og en avgjørelse kan alltids gjøres om på. Er ikke slik at det du avgjøre i dag, er det du må gjøre resten av tiden som hundeeier :)

Kanskje passer det bra med bur de første årene, og så er det ikke behov for dette senere.

Kanskje passer det bedre med bur senere i livet, men ikke nå.

Men det du kan tenke på, er at jo tidligere du tilvenner bur, jo lettere er det for hunden å akseptere dette ved en senere anledning. Er ikke dumt å ha burtilvenning iallefall, uansett hvordan du ender opp med å bruke buret til vanlig :)

Lykke til med valp iallefall, det er en herlig tid <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...