Gå til innhold
Hundesonen.no

Chihuahua?


Petronella

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Om du skal ha korthåra chihuahua må du regne med at den kommer til å trenge regnfrakk og vinterfrakk. Langhåra krever pelsstell. Hovedproblemet folk merker med chihuahua tror jeg er at de driter i å dressere dem, og beholder dem heller som "veskehunder". Selvom chihuahuaen er liten, er den ikke noe leketøy, de er smarte og burde brukes. Ønsker du en "veskehund" finnes det nok andre raser som er mer egnet, selvom jeg personlig mener dette ikke er noen måte å holde hund på i det hele tatt. Feilen mange gjør er å tro disse små sakene ikke trenger mosjon. De trenger god mosjon, som enhver annen hund, selvfølgelig ikke like mye som en større rase, men nok til å bli slitne. I tillegg er chihuahauer opprinnelig vakthunder, så om du behandler den som en baby og ikke irettesetter dominant, overbeskyttende og "aggressiv" atferd, kan den bli en liten 'djevel'. Den kommer nok også til å si godt ifra om noen kommer :P Dette er også noe å være oppmerksom på for å unngå at det tar overhånd ;) Ellers er disse hundene perfekt for ustilling om man vet hva man driver med, og renraset avl kan jo betale seg litt om man gjør det bra, da disse valpene er litt dyrere enn mange andre rasehunder (I Norge går de som oftest for 11-12.000,-) :)

Alt i alt, en kjempesøt hund som kan brukes til forskjellige ting, men som krever at man er bevisst på at dette ikke er en veskehund, men en opprinnelig avlet vakthund, med behov for mosjon og grenser :) Om man respekterer dette, er chihuahauen en herlig liten koseklump med artig personlighet som garantert stjeler hjertet ditt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha korthåra chihuahua må du regne med at den kommer til å trenge regnfrakk og vinterfrakk. Langhåra krever pelsstell. Hovedproblemet folk merker med chihuahua tror jeg er at de driter i å dressere dem, og beholder dem heller som "veskehunder". Selvom chihuahuaen er liten, er den ikke noe leketøy, de er smarte og burde brukes. Ønsker du en "veskehund" finnes det nok andre raser som er mer egnet, selvom jeg personlig mener dette ikke er noen måte å holde hund på i det hele tatt. Feilen mange gjør er å tro disse små sakene ikke trenger mosjon. De trenger god mosjon, som enhver annen hund, selvfølgelig ikke like mye som en større rase, men nok til å bli slitne. I tillegg er chihuahauer opprinnelig vakthunder, så om du behandler den som en baby og ikke irettesetter dominant, overbeskyttende og "aggressiv" atferd, kan den bli en liten 'djevel'. Den kommer nok også til å si godt ifra om noen kommer :P Dette er også noe å være oppmerksom på for å unngå at det tar overhånd ;) Ellers er disse hundene perfekt for ustilling om man vet hva man driver med, og renraset avl kan jo betale seg litt om man gjør det bra, da disse valpene er litt dyrere enn mange andre rasehunder (I Norge går de som oftest for 11-12.000,-) :)

Alt i alt, en kjempesøt hund som kan brukes til forskjellige ting, men som krever at man er bevisst på at dette ikke er en veskehund, men en opprinnelig avlet vakthund, med behov for mosjon og grenser :) Om man respekterer dette, er chihuahauen en herlig liten koseklump med artig personlighet som garantert stjeler hjertet ditt :D

Hvordan irettesetter du dominant adferd da? ;) Og hva mener du er dominant adferd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan irettesetter du dominant adferd da? ;) Og hva mener du er dominant adferd?

Dominant adferd kan vises som forskjellige ting, f.eks. klatring, biting (da hovedsaklig biting av andre enn "mor"), dyp/mørk bjeffing på gjester (og evt. "mor"/familiemedlem) osv. Irettesett f.eks. klatring/biting ved å dytte/skyve bort, evt. bruke stemme/lyd for å korrigere (vær bestemt, men rolig). Det er selvfølgelig forskjellig fra hund til hund, men grunnleggende er det sånn jeg tenker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dominant adferd kan vises som forskjellige ting, f.eks. klatring, biting (da hovedsaklig biting av andre enn "mor"), dyp/mørk bjeffing på gjester (og evt. "mor"/familiemedlem) osv. Irettesett f.eks. klatring/biting ved å dytte/skyve bort, evt. bruke stemme/lyd for å korrigere (vær bestemt, men rolig). Det er selvfølgelig forskjellig fra hund til hund, men grunnleggende er det sånn jeg tenker ;)

Klatring og biting, hva mener du med det? I hvilke situasjoner? Vel, jeg må si at jeg er veldig uenig med deg, at en hund bjeffer på gjester er for meg allt annet enn en selvsikker hund. Grumpy bjeffer på gjester han ikke kjenner fordi han er USIKKER, ikke fordi han er dominant. Det er en stor forskjell der. Frøken, papillonen kan knurre ved håntering (fks klippe klør. Har blitt gradvis bedre ved klikkertrening sånn at HUN faktisk har kontrollen også og synes det er ålreit. Det handler ikke bare om godbiten) og det er fordi hun ikke føler hun har kontroll over situasjonen, IKKE fordi hun er dominant! Og tro meg, jeg har prøvd å irettesette henne med stemmen også, det funka IKKE, hun ble bare 10 ganger værre....

Jeg er litt møkk lei alt det dominanspratet ala "drar hunden i båndet er den dominant", "bjeffer den er den dominant" og so on.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klatring og biting, hva mener du med det? I hvilke situasjoner? Vel, jeg må si at jeg er veldig uenig med deg, at en hund bjeffer på gjester er for meg allt annet enn en selvsikker hund. Grumpy bjeffer på gjester han ikke kjenner fordi han er USIKKER, ikke fordi han er dominant. Det er en stor forskjell der. Frøken, papillonen kan knurre ved håntering (fks klippe klør. Har blitt gradvis bedre ved klikkertrening sånn at HUN faktisk har kontrollen også og synes det er ålreit. Det handler ikke bare om godbiten) og det er fordi hun ikke føler hun har kontroll over situasjonen, IKKE fordi hun er dominant! Og tro meg, jeg har prøvd å irettesette henne med stemmen også, det funka IKKE, hun ble bare 10 ganger værre....

Jeg er litt møkk lei alt det dominanspratet ala "drar hunden i båndet er den dominant", "bjeffer den er den dominant" og so on.. :rolleyes2:

Om bikja klatrer på deg, er det en dominant ting å gjøre, rett og slett fordi ulver som skal dominere over hverandre, bruker kroppen til å "markere" at "du er min. Jeg dominerer". Uenig må du gjerne være, men det er faktisk forskjell på bjeff. En hund som er usikker vil som oftest bjeffe lyst, ule, klynke, rett og slett "skrike". En dominant hund vil bjeffe dypere, mindre klynking og skriking, mer "brøling". Det handler også om å lese bikjas kroppsspråk, derfor "forskjellig fra hund til hund". Å irettesette med stemme kan man gjøre så mye man vil, men uansett hva man sier har det ikke noen positiv effekt med mindre kroppsspråk sier det samme. Hundene snakker ikke sammen på samme måte som oss, de leser hverandres kroppsspråk på en grundigere måte enn det vi gjør, fordi vi bruker snakk til å kommunisere.

At du er lei prat om dominans er helt greit, men ærlig talt har jeg ikke sagt noe om at hvis bikja drar i båndet er den dominant, og bjeffing kan bety forskjellige ting, kommer an på bjeffet (og situasjonen). Uansett er det ikke det tema som var poenget i denne tråden, det var rasen Chihuahua og hvordan de er, og vil du diskutere det jeg sa om Chihuahuaer, så svarer jeg gjerne på ting du setter spørsmål ved ved innlegget mitt (annet enn eksemplene mine på dominans, som virkelig ikke har noe med rasen å gjøre, det var eksempler). Men om du vil diskutere dominans/ikke dominans ville jeg valgt en annen tråd, da du helt sikkert møter på folk som er interessert i å diskutere det med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bikja klatrer på deg, er det en dominant ting å gjøre, rett og slett fordi ulver som skal dominere over hverandre, bruker kroppen til å "markere" at "du er min. Jeg dominerer". Uenig må du gjerne være, men det er faktisk forskjell på bjeff. En hund som er usikker vil som oftest bjeffe lyst, ule, klynke, rett og slett "skrike". En dominant hund vil bjeffe dypere, mindre klynking og skriking, mer "brøling". Det handler også om å lese bikjas kroppsspråk, derfor "forskjellig fra hund til hund". Å irettesette med stemme kan man gjøre så mye man vil, men uansett hva man sier har det ikke noen positiv effekt med mindre kroppsspråk sier det samme. Hundene snakker ikke sammen på samme måte som oss, de leser hverandres kroppsspråk på en grundigere måte enn det vi gjør, fordi vi bruker snakk til å kommunisere.

At du er lei prat om dominans er helt greit, men ærlig talt har jeg ikke sagt noe om at hvis bikja drar i båndet er den dominant, og bjeffing kan bety forskjellige ting, kommer an på bjeffet (og situasjonen). Uansett er det ikke det tema som var poenget i denne tråden, det var rasen Chihuahua og hvordan de er, og vil du diskutere det jeg sa om Chihuahuaer, så svarer jeg gjerne på ting du setter spørsmål ved ved innlegget mitt (annet enn eksemplene mine på dominans, som virkelig ikke har noe med rasen å gjøre, det var eksempler). Men om du vil diskutere dominans/ikke dominans ville jeg valgt en annen tråd, da du helt sikkert møter på folk som er interessert i å diskutere det med deg.

*flirer*

Ja, da er vi nok enige om å være uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og renraset avl kan jo betale seg litt om man gjør det bra, da disse valpene er litt dyrere enn mange andre rasehunder (I Norge går de som oftest for 11-12.000,-) :)

Hmmm? Dei fleste raser i Noreg går vel til godt over 10 000 no til dags, og Chihuahuaer går vel for godt over dette igjen. Har då sett Chihuahuaer til både 20 000 og 30 000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm? Dei fleste raser i Noreg går vel til godt over 10 000 no til dags, og Chihuahuaer går vel for godt over dette igjen. Har då sett Chihuahuaer til både 20 000 og 30 000...

Hm.. De fleste "vanlige" hunderaser jeg har sett har stått til ca. 8000-10.000,- , mens jeg bare har sett chihuahuaer mellom 10-12.000,-, det er jo bare på finn.no, så det er muligens de billigste ;) Skal man ha pen avstamning fra seriøs oppdretter blir det sikkert mer, det har jeg virkelig ikke sett på stort, alt jeg vet er det jeg har sett på finn.no, pluss at chihuahuaer generelt er dyrere ;) Du har nok mer rett enn meg på nøyaktig pris :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine raser (basenji og Grand Danois) ligger på 12. Alle Chi'ene jeg har sett koster over 16.

Ang dominanse, da må jo alle GD'er være dominante da? siden de bjeffer så dypt :whistle:

GD'r bjeffer da også forskjellig, både individene og situasjons betinget (ihvertfall de jeg kjenner). Jeg hører ihvertfall godt på mine hunder om de bjeffer fra halsen eller magen..

Er forøvrig veldig enig med L.M, ville behandlet en hund som en hund (uansett rase). Og korrigerin er i mine øyne også viktig allerede fra valpestadiet, det betyr ikke at man fillerister dem. Vi lærer dem eks. at å hoppe på oss ikke er greit, ved å snu oss bort (korreksjon) eller sette inne en sitt kommando. Samme med biting, siden det ble nevt, så er det helt uakseptabelt om det er mine hunder eller andre, og da korrigerer jeg dem. Å dra i båndet, da stopper jeg (korreksjon) og venter på at hunden slakker opp og tar kontakt. osv osv

Og Chihuahuaen er da kjent for å være en stor hund i liten kropp (kan ikke samelignes med GD da de oftest er motsatt :whistle: ).

Over til TS

Jeg har møtt både og av rasen, de siste årene flere og flere hyggelige. Har ikke en brei erfaring selv, men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med raseklubben. Evn. så kan du få navnet til en oppdretter jeg kjenner som ihvertfall har knall god mentalitet på sine chihuahuaer, i tillegg til gode utstillingsresultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_confused:

GD'r bjeffer da også forskjellig, både individene og situasjons betinget (ihvertfall de jeg kjenner). Jeg hører ihvertfall godt på mine hunder om de bjeffer fra halsen eller magen..

Er forøvrig veldig enig med L.M, ville behandlet en hund som en hund (uansett rase). Og korrigerin er i mine øyne også viktig allerede fra valpestadiet, det betyr ikke at man fillerister dem. Vi lærer dem eks. at å hoppe på oss ikke er greit, ved å snu oss bort (korreksjon) eller sette inne en sitt kommando. Samme med biting, siden det ble nevt, så er det helt uakseptabelt om det er mine hunder eller andre, og da korrigerer jeg dem. Å dra i båndet, da stopper jeg (korreksjon) og venter på at hunden slakker opp og tar kontakt. osv osv

Og Chihuahuaen er da kjent for å være en stor hund i liten kropp (kan ikke samelignes med GD da de oftest er motsatt :whistle: ).

Over til TS

Jeg har møtt både og av rasen, de siste årene flere og flere hyggelige. Har ikke en brei erfaring selv, men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med raseklubben. Evn. så kan du få navnet til en oppdretter jeg kjenner som ihvertfall har knall god mentalitet på sine chihuahuaer, i tillegg til gode utstillingsresultater :)

Det er vel ingen som har sagt at chihuahuen ikke skal oppdras som andre hunder? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahuaklubbens anbefaling av valpepris er 15-20000, de fleste seriøse selger lovende valper for 15-18000.

Eldre hunder/valper med utstfeil ligger gjerne på rundt 10000.

Er uenig i at det fleste har chi som veskehund idag, men ganske mange sern ok kun på størrelsen og søthetsfaktoren og tenker ikke over at de trenger mosjon ja, de er rimelig spreke og tåler glatt etpar-tre timer i skogen og på fjellet.

Ja chi bør irettesettes, det er ikke uvanlig at dem som duller med dem får små stabeister som er sjalu og dominerende. Men dette er relativt lett å unngå, ved å bare oppdra dem som alle andre hunder :)

Og med dominerende mener jeg hunder som ligger på fanget og ser på eieren som ressurs og dermed prøver å beskytte ressursen sin. Totalt uakseptabelt, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Chihuahua = ulv

*latterkrampe*

Hva fanden gjør det da om ei rotte på halvannen kilo tar av og leker sint?

*lersåjeggriner*

Hunder som hopper er dominante? For noe sprøyt - og igjen - hva i all verden er trusselen om en dominant chihuahua? Den veier halvannen kilo liksom, det er jo bare å knipse den vekk. *ler enda mer*

Vakthund? Jupp, den lager nok støy - men jeg tviler vel på at noen gidder å bli redd for halvannenkilo hund liksom. Forhåpentligvis vekker den eier om uhellet er ute liksom - noe mer kan man neppe forvente.

For all del, jeg er mer enn for at alle hunder skal behandles som hunder - og oppdras deretter, de skal ha mosjon og stell osv. Men her høres det jo ut som om en rotte på halvannen kilo kan utvikle seg til å bli hunden fra ******* og ta over hele planeten - seriøst liksom. Realitycheck - det er jo bare å vippe den vekk med beinet så er problemet løst. Har du bukse og sko på så får den jo ikke gjort noe skade heller liksom...

*fniser enda mer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..okei, noen har vært raus med dinitrogenoksidet eller tatt seg en konjakk for mye i morgentimene tydeligvis :rolleyes2:

Hvor vanskelig er det å finne en "normal" chihuahua i dag? Hvordan finner man fram i jungelen av oppdrettere? Er det noen store kjente oppdrettere som har holdt oppdrett i Norge siden 70-80-90tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner seriøse og dyktige oppdrettere ved å sette deg inn i miljøet, dra på utstilling, finne hvilke hunder man syntes virker stabile og ordentlig og finne ut hvor de kommer fra, både linje og oppdrettere.

Venninnen min bl.a. avler frem sunne og stabile individer. Hun går også mye tur med hundene sine, og ordentlige turer i skog og mark. De blir ikke brukt som veskehunder, og hun trener også aktivt med dem, i hovedsak utstilling og stå på bordet (men det krever endel trening) samt triks osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahua = ulv

*latterkrampe*

Hva fanden gjør det da om ei rotte på halvannen kilo tar av og leker sint?

*lersåjeggriner*

Hunder som hopper er dominante? For noe sprøyt - og igjen - hva i all verden er trusselen om en dominant chihuahua? Den veier halvannen kilo liksom, det er jo bare å knipse den vekk. *ler enda mer*

Vakthund? Jupp, den lager nok støy - men jeg tviler vel på at noen gidder å bli redd for halvannenkilo hund liksom. Forhåpentligvis vekker den eier om uhellet er ute liksom - noe mer kan man neppe forvente.

For all del, jeg er mer enn for at alle hunder skal behandles som hunder - og oppdras deretter, de skal ha mosjon og stell osv. Men her høres det jo ut som om en rotte på halvannen kilo kan utvikle seg til å bli hunden fra ******* og ta over hele planeten - seriøst liksom. Realitycheck - det er jo bare å vippe den vekk med beinet så er problemet løst. Har du bukse og sko på så får den jo ikke gjort noe skade heller liksom...

*fniser enda mer*

Bikja er kanskje liten, men den har tenner, og selvom et bitt ikke skader eller skremmer voksne, hundevante mennesker, kan en aggressiv hund skremme mindre hundevante folk, uansett størrelse, og om bikja skulle finne på å bite et barn vil det fort kunne resultere i avliving. I mine øyne er det en litt stor pris å betale for å ha en eier som ikke brydde seg stort om å dressere bikja si fordi "den bare er en liten klump på halvannen kilo"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som ikke har blitt bitt av chihuahua eller? Det gjør vondt, det begynner å blø, og det kan gå infeksjoner i det også..

Ikke vet jeg, men om det er halvannet kilo eller 50 kilo, bitt har jeg ikke lyst til å bli uansett :rolleyes2:

Reality check på hvem? Hmmmm :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Noen som ikke har blitt bitt av chihuahua eller? Det gjør vondt, det begynner å blø, og det kan gå infeksjoner i det også..

Ikke vet jeg, men om det er halvannet kilo eller 50 kilo, bitt har jeg ikke lyst til å bli uansett :rolleyes2:

Reality check på hvem? Hmmmm :aww:

Altså - når man i en tråd fremstiller chihuahua som en risikorase om man ikke er pinlig nøye med å holde den nede osv. - så høres det jo ut som dere beskriver hunden fra h.... - og det er den ikke.

Jeg skriver også at jeg er helt for at hund får være hund og at en hund uansett skal ha oppdragelse - men det er bare ikke noen katastrofe om ei rotte på halvanna kilo slår seg vrang.

Og jo.... jeg har blitt bitt av både pomme og chihuahua - og det ble hull, men vondt var det ikke.... det var ikke engang ubehagelig, men jeg skvatt da den kom som en huggorm og den traff og jeg trakk til meg hånda og da laget den en flenge....

Oppe i her fremstilles jo chihuahua nesten som en hardbarka brukshund som ikke bør komme til noen som vil ha "pyntehund" og da må jeg jo bare le. De er laga for å være pyntehunder liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppe i her fremstilles jo chihuahua nesten som en hardbarka brukshund som ikke bør komme til noen som vil ha "pyntehund" og da må jeg jo bare le. De er laga for å være pyntehunder liksom.

Hvor står det at chihuahua er laga for å være pyntehunder? En chihuahua fortjener vel å gjøre LITT mer i sin hverdag den og enn å bare bæres rundt omkring, eller?

edit; la til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at chihuahua er laga for å være pyntehunder? En chihuahua fortjener vel å gjøre LITT mer i sin hverdag den og enn å bare bæres rundt omkring, eller?

edit; la til noe

Det menes vel at den er en selskapshund, altså rett og slett et familiemedlem kan man si, som ofte konkurrer endel på utstilling. Det er ihvertfall mitt syn på rasen.

Og jeg tror man kommer langt med å bare behandle den akkurat som man ville gjort med en golden retriever f.eks.

Jeg har jo en phalene som jeg oppdro på lik linje som jakthundene i huset, og det har resultert i en ekstremt enkel og grei hund. Og det samme har min venninne gjort.

Det er riktignok litt lyd i dem, men det ryktes også at de fungerte som minivakthunder. Men dette er noe jeg kun har sett ute på tur eller lignende. Venninnen min bor med 4 stk i leilighet, og har ikke noe problem med lyd innendørs, heller ikke når det kommer besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det menes vel at den er en selskapshund, altså rett og slett et familiemedlem kan man si, som ofte konkurrer endel på utstilling. Det er ihvertfall mitt syn på rasen.

Denne er jeg enig i, men det blir noe annet enn en pyntehund - mitt syn ihvertfall :whistle:

Men uansett så er chihuahuaer kjempehunder - om man da bare lar de få være HUNDER ;) Har ei venninde som har to stk, som er med på alt fra lange fjellturer, i skog og mark, lydighetskurs og agility :) Kjempemorsomt å se hvordan man kan utnytte potensialer i de små rasene også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - når man i en tråd fremstiller chihuahua som en risikorase om man ikke er pinlig nøye med å holde den nede osv. - så høres det jo ut som dere beskriver hunden fra h.... - og det er den ikke.

Jeg skriver også at jeg er helt for at hund får være hund og at en hund uansett skal ha oppdragelse - men det er bare ikke noen katastrofe om ei rotte på halvanna kilo slår seg vrang.

Og jo.... jeg har blitt bitt av både pomme og chihuahua - og det ble hull, men vondt var det ikke.... det var ikke engang ubehagelig, men jeg skvatt da den kom som en huggorm og den traff og jeg trakk til meg hånda og da laget den en flenge....

Oppe i her fremstilles jo chihuahua nesten som en hardbarka brukshund som ikke bør komme til noen som vil ha "pyntehund" og da må jeg jo bare le. De er laga for å være pyntehunder liksom.

Framstilte vel strengt talt ikke chihuahuaen som en som må "holdes nede for å ikke bli 'hunden fra *******'", men påpekte enkle fakta: chihuahua er en vakthund, den bjeffer, og den kommer, som alle andre hunder, til å utvikle dominans og evt. videre aggresjon om man ikke forebygger dette. Påpeker også at de fleste tror (som du tydeligvis også gjør) at chihuahuaen er "laga for å være pyntehund". Det er den så absolutt ikke, den er faktisk laga for å være vakthund. Små hunder blir ofte brukt til store oppgaver, skjønner du, akkurat som at Corgien(e) er gjeterhunder og har 'gjeteregenskaper' de viser i adferd, er chihuahua er vakthund med 'vaktegenskaper' som vises i adferd.

Når det gjelder dette med biting er faktisk ikke hovedpoenget hvor lite vondt eller skremt mennesker som 'tåler' det får&blir, men hvordan det påvirker folk som ikke 'tåler' det. Si denne søte lille 'pyntehunden' blir tatt med på besøk og skal hilse på en liten baby, et spedbarn. Eier tenker ikke over at hunden er dominant eller aggressiv, fordi den ikke påvirkes av disse 'småtingene' chihuahuaen gjør i hverdagen. Bikja biter ungen. Ungen blir skada, foreldra sjokkert. Sjansen er stor for at bikja må avlives, rett og slett fordi den har bevist seg 'farlig'. Hadde det vært jeg som eide hunden og den må avlives fordi den ikke har fått nok oppdragelse hjemme, hadde jeg aldri tilgitt megselv. Og faktisk, selvom dyret ikke må avlives er bare tanken på at ens egen hund har skadet et lite barn, helt forferdelig.. :S

Nettopp fordi mange tror at chihuahuaen er en 'pyntehund', ender mange opp med en søt, liten hund som biter alt og alle, ikke lar noen komme i nærheten (enten av seg selv eller 'mamma' eller begge). Svært lite koselig hund å leve med (samme hvor vondt det gjør/ikke gjør når den biter).

Uansett, tilbake hovedspørsmålet i tråden: Chihuahuaer er herlige små vesener, så lenge de ikke behandles som leketøy eller kosebamser, men som hunder :) Da blir de også et flott familiemedlem som kommer til å gi masse tilbake :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - når man i en tråd fremstiller chihuahua som en risikorase om man ikke er pinlig nøye med å holde den nede osv. - så høres det jo ut som dere beskriver hunden fra h.... - og det er den ikke.

Jeg skriver også at jeg er helt for at hund får være hund og at en hund uansett skal ha oppdragelse - men det er bare ikke noen katastrofe om ei rotte på halvanna kilo slår seg vrang.

Og jo.... jeg har blitt bitt av både pomme og chihuahua - og det ble hull, men vondt var det ikke.... det var ikke engang ubehagelig, men jeg skvatt da den kom som en huggorm og den traff og jeg trakk til meg hånda og da laget den en flenge....

Oppe i her fremstilles jo chihuahua nesten som en hardbarka brukshund som ikke bør komme til noen som vil ha "pyntehund" og da må jeg jo bare le. De er laga for å være pyntehunder liksom.

Dersom jeg hadde endt opp med en chi som jeg risikerte at beit meg hele tiden som konsekvens av at jeg ikke hadde giddet oppdra den og hele tiden være bekymret for om den beit eller ikke, da hadde jeg avlivet den, på lik linje jeg hadde avlivet en golden.

Sorry assa, men biting er ikke gøy uansett om de er 2 kilo eller 30.

Jeg sitter vel og småflirer litt av svarene dine også, det lyser jo litt ignoranse ut av det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...