Gå til innhold
Hundesonen.no

Skummel Nabohund


Kaja

Recommended Posts

Okei, litt satt på spissen i overskriften, men mine og andre nabohunder syns dn er veldig skummel.

Noen hus nedenfor oss bor det en liten terriersak (trenger å gå mer innpå det en det).

Den står ofte bundet foran huset (som mange andre her, inkl mine gjør innimellom).

Problemet er at denne lille hunden klikker i vinkel om folk går forbi. Den knurrer, bjeffer og det virker som om den skal ta mine hunder. Den står riktignok i bånd, så farlig er det ikke sånnsett. Men det har skremt livet av Tesh, og Cosmo er også veldig usikker på den.

Jeg har ingen mulighet til å ikke gå forbi dette huset.

Jeg fant derfor ut endag at jeg skulle trene Tesh på å passere denne hunden uten å lage oppstyr (hun trekker, bjeffer og skal gjemme seg under meg).

Og gikk derfor fram og tibake. Selvsakt gjor det den lille terriern sit, og eier sto i vindu å ba meg gå et annet sted.

Jeg fortalte hvorfor jeg trente der, og det hadde vært fint om de enten kunne trene deres hund på at andre kan passere uten at den skal angripe, eller rett å slett ikke la den stå ute så ofte alene da den skremmer alle andre hunder. Da fikk jeg bare et hrmf til svar.

Så, hva kan man gjøre med slikt?

Vil legge til at dette er et meget hundevennelig nabolag, og vi godtar veldig mye av hundene til andre (litt bjeffing her og der osv er det ingen som klager på, hverken vi som har hund, eller de som ikke har det). Men alle reagerer på den lille terriersaken som lager mye kvalme for oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt delt jeg, for kjenner at jeg hadde blitt rimelig pissed om noen gikk frem og tilbake foran hundene mine med vilje. Men samtidig så ville det ikke ramle meg inn å la bjeffende hunder stå ute slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt vær å gå fram og tilbake jeg iallfall, ikke på grunn av naboen men av hensyn til hunden. Det kan ikke være noe ålreit for den.

Om det er enighet i nabolaget om at hunden er plagsom, så er vel det mest voksne å gå sammen og stikke bort for å ta en prat med fyren. Om han får vite på en ordentlig måte at hunden sjenerer hele nabolaget, så tar han det forhåpentligvis til seg og gjør noe med det. Hvis ikke så får dere bare ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lignende tilfelle her i nabolaget, en border collie som neppe får særlig gåtrim eller hjernetrim. Den klikker i vinkel om vi passerer hagen, og sist jeg gikk der gikk den i løpestreng og suste mot meg og Hermes - den ble stoppet av løpestrengen en meter unna oss (vi gikk på fortauet på motsatt side av veien til denne hagen, og jeg hadde Hermes på min andre side). Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om den hadde nådd Hermes og tatt tak i han, trolig hadde jeg sparket til bikkjen... samtidig syns jeg litt synd på den, og lurer alvorlig hva eierne tenker om dette. Normalt står den bundet sikrere, men det blir mye bjeffing og oppstyr (som Hermes pleier å svare på, han er fortsatt noe usikker på slike situasjoner). Eierne virker helt tafatte, som om de ikke bryr seg, kanskje gidder de å hysje litt på hunden (uten nytte). Hermes har etter hvert blitt flinkere til å ignorere denne hunden, men det er også sjeldnere vi går her på grunn av hunden. Tror ikke jeg tør gå opp der for å trene, i tilfelle den er i løpestreng igjen (og da har mulighet til å løpe langt ut av hagen sin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt vær å gå fram og tilbake jeg iallfall, ikke på grunn av naboen men av hensyn til hunden. Det kan ikke være noe ålreit for den.

Om det er enighet i nabolaget om at hunden er plagsom, så er vel det mest voksne å gå sammen og stikke bort for å ta en prat med fyren. Om han får vite på en ordentlig måte at hunden sjenerer hele nabolaget, så tar han det forhåpentligvis til seg og gjør noe med det. Hvis ikke så får dere bare ta det derfra.

Jeg er veldig enig i denne. Men likevel forstår jeg godt at du ønsker å trene på å gå forbi dette huset.

Selv kjenner jeg ei som har en terriersak som ikke tåler andre hunder, og som klikker i vinkel når andre hunder går forbi. Møte med andre hunder på tur er enda verre. Jeg vet ikke hvor mye hun har trent, eller hvordan hun har trent for å få bot denne atferden, men hun har ihvertfall fått hunden til å godta enkelte hunder til et visst nivå.

Det beste dere kunne gjort er jo å prate med eieren av denne hunden på en ordentlig måte, enten om det bare blir deg og eieren, eller flere fra nabolaget som også plages.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet jeg. Hunder er bundet og kan ikke komme bort til dere når dere passerer!? I så fall stiller det seg litt annerledes. Plages dere veldig av bjeffingen, så snakk med eieren.

Du kan jo benytte deg til å trene hver gang du må forbi.

Har jeg hundene i hagen her og det kommer en hund forbi, så blir det et h******* leven her også. Men de er ikke ute etter å ta den bikkja som går forbi av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hiv noen skikkelig gode godbiter til terriersaken hver gang du passerer, så skal du se at han endrer holdning til dere. Om eieren klager på at pelsen blir feit, får han trene sin egen hund selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem her. Er en hannhund som står bundet utenfor støtt, og når vi skal forbi kommer den brasende mot porten, mens den knurrer og bjeffer. Før dempet Casper seg, han var ung og sånn, og det gikk fint å gå forbi, men nå spenner han seg 10 meter før vi kommer dit, reiser litt bust og gjør seg klar til å ta imot den uvennlige hunden. Jeg synes det er ubehagelig, og dårlig gjort å la den hunden stå ute mot fortauet sånn, når den oppfører seg slik mot andre hunder, og jeg gruer meg til å gå forbi der, kan ikke unngå å måtte gjøre det heller ganske ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet jeg. Hunder er bundet og kan ikke komme bort til dere når dere passerer!?

Enig. Hadde ikke brydd meg. Bare gått videre.

Hiv noen skikkelig gode godbiter til terriersaken hver gang du passerer, så skal du se at han endrer holdning til dere.

God plan! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utbredt med gneldrebikjer i nabolaget visst. Vi har en sånn vi og, en stor samojed hanne. Han pleier å ligge på verandaen sin, og brøler på alle hunder som går forbi. Han ligger slik at man ikke ser ham og kan forberede seg på at han skal bråke. Jeg sketter som bare f, hundene og forsåvidt, men har aldri tenkt på å gjøre noe med det.. Han når oss ikke, og hundene mine skvetter på plass i fot og går videre som noen lys de :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...