Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta betalt for ekstra dager?


TollerValp

Recommended Posts

Vi får snart valp og den er ca. 8 uker nå. Det er sånn at det ikke passer at vi får den nå. Så vi har snakket med oppdretteren og hun sa at det var helt greit at hun beholdt hunden i flere dager (altså til den 18. juni, om 11 dager). Det eneste var at hun kanskje ikke var hjemme, men at noen andre var det.(Det sa hun da vi snakket med hun da valpene var rundt 4 uker)

Vi ringte hun idag og får vite at hun skal ta betalt for de dagene hun skal beholde valpen.. 100 kr natten.. Altså valpen som kostet 12 000 koster nå 13 100,- ..

Det jeg lurer på er om dette er normalt? :hmm:

Red: Selfølgelig kan vi jo betale litt ekstra, pga. mat og div. men alt det koster vell ikke 1100 ? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Oj...

Oppdretteren til min hadde ham nesten en måned ekstra, uten ekstra kostnad. Hun er kjempesnill, og uten at hun hadde gjort det hadde det ikke gått. Jeg burde ha kjøpt blomster til henne eller noe, men jeg var visst litt i valperus :icon_redface: . Jeg synes det er litt merkelig å ta så mye betalt for det, regner med at hun synes dere er et godt og verdig hjem for valpen, så da ville jeg iallefall som oppdretter vært glad for at valpen kom til et godt sted, selv om det innebar at den måtte bli litt ekstra.

Kan strekke meg til at det utgifter for fôring er greit nok å ta betalt for, men ja... synes dette hørtes litt merkelig ut jeg da.

edit: men igjen så ville det jo kostet mer å ha den på en kennel (som igjen ikke akkurat er ideelt for en liten valp), så jeg vil jo si at det er verdt det (men det synes helt sikkert du og :P ). Folk er forskjellige. Som sagt ville ikke jeg tatt ekstra betalt for det, men om det er slik at alle valpene faktisk er solgt, og hun sånn sett skulle vært valpefri på den tiden, så kan det jo være en ubeleilighet om hun må sørge for at noen er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om noe lignende, og synes at det virker litt rart? De fleste oppdretterne jeg kjenner til pleier å være fleksible med leveringstid og slikt uten å kreve noe mer penger.

Det er altså ikke oppdretter, men noen andre, som skal passe valpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg beholdt en valp fra dette kullet og det samme fra forrige kullet mitt i tre uker etter "normal" leveringstid pga lamming hos ny kjøper. Kunne ikke ramle meg inn i halvsøvne å ta noe ekstra betalt for dette, da det ble avtalt ved kjøp. Jeg ville bli ganske forferdet om en oppdretter jeg planla å kjøpe av hadde presetert meg for regning. Da tror jeg faktisk jeg hadde bakket ut av hele kjøpet jeg. Da antar jeg at den oppdretteren setter på takstameteret hver gang man trenger hjelp eller veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det hørtes helt latterlig ut.

Det burde jo være viktigere å få en skikkelig valpekjøper, enn å få hunden ut fortest mulig (evt. ta betaling for å ha den en liten stund lenger). Jeg sendte en valp til USA fra første kullet mitt, og kunne ikke sende den før den var 10 uker (regler fra flyselskapet), og har hatt andre som spør om de kan hente valpen litt senere. Det kunne ikke ramlet meg inn å tatt ekstra betaling for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholdt en valp fra dette kullet og det samme fra forrige kullet mitt i tre uker etter "normal" leveringstid pga lamming hos ny kjøper. Kunne ikke ramle meg inn i halvsøvne å ta noe ekstra betalt for dette, da det ble avtalt ved kjøp. Jeg ville bli ganske forferdet om en oppdretter jeg planla å kjøpe av hadde presetert meg for regning. Da tror jeg faktisk jeg hadde bakket ut av hele kjøpet jeg. Da antar jeg at den oppdretteren setter på takstameteret hver gang man trenger hjelp eller veiledning.

Den støtter jeg fullt ut. Tror jeg hadde fått skikkelig dårlig magefølelse og den hadde jeg fulgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt valper lengre enn 8 uker - men og ta penger for det? nei vettu hva, det hadde ikke falt meg inn en gang.

Jeg fikk en blomstergruppe da de hentet valpen - som takk ( dumme meg syntes at det var for mye også.) Men selvfølgelig så var det koselig at de satte pris på at vi hadde valpen lengre da :)

Jeg hadde nok ikke villet kjøpt om jeg hadde blitt presentert for en sånn type avtale gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om oppdrettere som har tatt litt ekstra for valper som de må ha en måned eller mer ekstra - på grunn av eksport. Da skal det gjerne dekke fôr, men også ekstraarbeid med nødvendige vaksiner og ormekurer, papirarbeid og andre praktiske forberedelser, flyburtilvenning, ta seg fri fra jobben for å kunne utføre praktiske ting i kontortid, ha valpekjøper boende en stund hos seg i forbindelse med henting, transport, osv - en del merutgifter en ikke får om valpen selges i Norge.

Dog synes jeg det er en annen sak enn å hente en valp en uke senere på grunn av ferie/sykdom/jobb/etc, så lenge det er avtalt på forhånd. Jeg ser i hvert fall ikke for meg å skulle sette på taksameteret om noen vil hente valpen helga etter, og jeg har ikke lagt store planer for den dagen valpene er åtte uker og en dag gamle fordi jeg liksom skal forvente å være "valpefri" da. Men jeg vet ikke hva jeg gjør, om jeg må ha en valp fire-fem-seks uker ekstra som i eksempelet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om oppdrettere som har tatt litt ekstra for valper som de må ha en måned eller mer ekstra - på grunn av eksport. Da skal det gjerne dekke fôr, men også ekstraarbeid med nødvendige vaksiner og ormekurer, papirarbeid og andre praktiske forberedelser, flyburtilvenning, ta seg fri fra jobben for å kunne utføre praktiske ting i kontortid, ha valpekjøper boende en stund hos seg i forbindelse med henting, transport, osv - en del merutgifter en ikke får om valpen selges i Norge.

Mye av dette syns jeg høres rart ut. F.eks at man skal ta betalt for flyburtilvenning eller å ha valpekjøper på overnatting. Aldri kunne jeg ha tatt betalt for å ha noen overnattende hos meg, valpekjøper eller ikke. Og jeg hadde hvertfall ikke tatt takst på tid jeg bruker til å trene valpen, det syns jeg virker helt absurd. Da kan man like gjerne ta penger for antall timer man bruker på å venne valpen til bilkjøring og miljøtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det låt helt rart ut. Min oppdretter kjørte over fjellet til Oslo for å levere valper liksom og hentet meg på flyplass og ga meg middag og kjørte meg rundt og til flyplassen igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om noe lignende, og synes at det virker litt rart? De fleste oppdretterne jeg kjenner til pleier å være fleksible med leveringstid og slikt uten å kreve noe mer penger.

Det er altså ikke oppdretter, men noen andre, som skal passe valpen?

Hun måtte kanskje bort en helg tror jeg, men det vil jo være mennesker hjemme hos dem. Valpen vil være med moren og de to andre hundene dems itilegg. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste hunden vi kjøpte var forøvrig hos oppdretter til den var 9 uker pga. at SAS Cargo ikke ville sende valpen med fly tidligere. Oppdretteren tok ikke ekstra betalt for det, ei heller for timene og bensinen hun brukte til å kjøre frem og tilbake til flyplassen for å levere valp, men vi betalte selvsagt for ekstra flyburet, selv om oppdretteren faktisk ikke ba om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var da rart og smålig. Man tar jo betalt for valpen og for en pris på 12 000 kroner, skulle man tro at det var plass til litt ekstraservice i tillegg til det som måtte være inkludert i prisen. Det er jo nettopp fordi det koster litt å ta seg fri fra jobben for å være jordmor, vaksinere (som også koster), beholde en valp eller to noen uker ekstra, etc at det er såpass dyrt med valp. Er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det hørtes sleipt ut, og hadde fått en temmelig uggen følelse overfor hele greia med akkurat den oppdretteren...Lurer på om jeg faktisk hadde funnet en annen oppdretter, rett og slett! Jeg hadde iallefall vurdert det. Men jeg vet jo at det ikke ville vært lett, nei, etter at man kanskje har fulgt med på kullet i ukesvis og fått blinket ut en valp som "sin" allerede...

Jeg syns at oppdretter kunne få lov å ta seg litt betalt for ekstra fôr valpen må ha i denne perioden, men det er vel ikke store greiene? Ikke 1100,- spenn for 11 dager iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Kunne aldri ha falt meg inn å ta ekstra betalt for en valp som blir hentet etter leveringstid. Både i a-kullet og b-kullet har vi hatt valper her inntil 2 uker ekstra. Grunnen til at de har blitt hentet senere er at det har passet best i forhold til når valpekjøperne har gått ut i ferie/fått fri fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grådigheten lenge leve, sier nå jeg. Som oppdretter så har jeg faktisk hatt valp i oppstalling på alle mine kull, det er bare hyggelig det. Jeg tar ikke ekstra betalt om valpen er her 1 uke, eller 4 uker. Så lenge jeg har egne hunder som trenger stell. så ser jeg ingen grunn til å ta betalt for noe som ikke stjeler mye av min tid. Og det koster ikke meg mange kronene å fore en hund ekstra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er dønn enig i at det er en uting å ta betalt for at valpen skal leveres en uke senere enn "normalt". OM man selv er hjemme og man ellers ikke har noen planer.

Hun måtte kanskje bort en helg tror jeg, men det vil jo være mennesker hjemme hos dem. Valpen vil være med moren og de to andre hundene dems itilegg. :rolleyes2:

Om hun skal bort en helg så må hun antagelig betale for hundepass, men neppe 1100,- kroner. Og i og med at dere har avklart dette på ett svært tidlig tidspunkt så synes jeg hele greia virker søkt.

Jeg ville sett meg om etter en annen oppdretter jeg - alternativt, hentet valpen når den var 8 uker og fått noen jeg kjente til å passe den de 11 dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av dette syns jeg høres rart ut. F.eks at man skal ta betalt for flyburtilvenning eller å ha valpekjøper på overnatting. Aldri kunne jeg ha tatt betalt for å ha noen overnattende hos meg, valpekjøper eller ikke. Og jeg hadde hvertfall ikke tatt takst på tid jeg bruker til å trene valpen, det syns jeg virker helt absurd. Da kan man like gjerne ta penger for antall timer man bruker på å venne valpen til bilkjøring og miljøtrening.

Hey, ikke skyt meg!

Jeg har bare hørt enkelte oppdrettere - på ulike raser - si at de tar ekstra når det er snakk om arbeid utover det de normalt legger ned i en valp. Men jeg har da forstått det som at de har tatt seg fri fra jobb (for de som jobber) de dagene valpekjøperen er på besøk for å hente valpen, slik at de har tid til å snakke, besøke andre oppdrettere, se Norge, whatever, jeg kjenner ikke detaljene og har ikke lagt meg opp i det. Jeg ville bare si at det kan neppe være helt unormalt å ta ekstra betalt når jeg har hørt andre gjøre det - men at jeg da har hørt det bli praktisert i forbindelse med eksport, ikke enstakede dager for en "norsk" valp. Og når jeg skrev burtilvenning, så mente jeg også innkjøp av flyburet, det skrev jeg rimelig klønete, hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde styrt unna.

Det er naturligvis greit å betale for oppdretters reelle utgifter ved denne forsinkelsen, men jeg mener at å betale noe utover dette bør være uaktuelt.

Selv kjøpte jeg i fjor valp fra Wales.

Jeg kom på besøk og overnattet hos oppdretter da valpene var 4 og en halv uke.. Oppdretter spanderte middag på puben, og ordnet opp med skikkelig engelsk frokost dagen etter.

De hadde valpen til hun var 10 uker, kjøpte inn flybur for meg og sørget for vaksinasjoner osv.

De fikk selvsagt kompensert for alle direkte utgifter, men de la ikke på valpeprisen utover dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt bak mål ut! Jeg har aldri levert alle valpene ved 8 uker av diverse årsaker, men det har ikke falt meg inn å ta mer betalt av den grunn! Jeg har også importert to hunder fra Danmark som da ikke kunne hentes før de var 11 og 12 uker gamle pga. søknad til Mattilsynet, men min oppdretter har heller aldri tatt noe ekstra for å ha valpene. Heller ha valpene en uke og to ekstra for det rette hjemmet enn å bli kvitt dem fortest mulig. Synes det ble ekstra spesielt å komme med krav om ekstra betaling så sent som nå, når dere har avtalt senere henting for flere uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...