Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta betalt for ekstra dager?


TollerValp

Recommended Posts

Jeg fikk en uggen klump i magen når jeg leste dette, og jeg støtter de andre her fullt ut som anbefaler deg å finne en annen oppdretter.

Jeg antar at du da sikkert tenker at det er DU som er den gnukke fordi du liksom ikke gidder å betale 1100 ekstra for valpen, og du kvier deg for det, men det er faktisk ikke det dette dreier seg om. Det er hele går på fleksibilitet og seriøsitet hos oppdretter etter min mening, hvor fokus burde være å finne best mulige valpekjøpere og ikke minst legge til rette sånn at valpen får best mulig start, ikke at man skal melke prosessen for hva den er verdt. Hvordan skal du kunne føle deg komfortabel med å ta kontakt med henne seinere for hjelp og veiledning når forholdet starter så betent?

Til sammenligning beholdt en oppdretter her på sonen en hannhund til han var rundt 4 mnd, fordi ny eier ikke kunne ta seg fri for å være sammen med han hver dag idet valpene var leveringsklare. Han kom på helgebesøk til sin nye familie underveis, men det viktigste var å gi valpen en god start på det nye livet sitt, ikke å få han ut av valpekassa fortest mulig eller å melke ny eier for "husleiepenger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

Til sammenligning beholdt en oppdretter her på sonen en hannhund til han var rundt 4 mnd, fordi ny eier ikke kunne ta seg fri for å være sammen med han hver dag idet valpene var leveringsklare. Han kom på helgebesøk til sin nye familie underveis, men det viktigste var å gi valpen en god start på det nye livet sitt, ikke å få han ut av valpekassa fortest mulig eller å melke ny eier for "husleiepenger".

Samme dealen hadde jo jeg med Hermine, selv om jeg ikke har kjøpt henne så er jeg rimelig sikker på at de hadde gjort akkurat det samme vederlagsfritt om jeg hadde kjøpt henne liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min, hentet meg på flyplassen, vertet meg opp en hel dag og kjørte meg tilbake da jeg reiste for å hilse på kullet og plukke ut en valp. Deretter hadde hun han en uke lenger (men det gjaldt flere også) og i tillegg kjørte hun fra Haugesund til Oslo for å levere ham!

Uten noe som helst ekstra i prisen!

Jeg vet at jeg har en fantastisk oppdretter, men det faktisk noe i den retningen man bør søke. Ikke en som ser etter alle muligheter til å få penger. Også komme med det i etterkant da! (sleipt tenker nå jeg, for nå vet h*n at du er sannsynligvis blitt glad i valpen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt merkelig.. En ting er om hun passet hunden ETTER du hadde kjøpt, men å ta betalt for ekstra dager har jeg aldri hørt om. Har selv henta valper noen dager på "overtid", det har ikke vært oppe til vurdering engang å skulle betale/ta betalt for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hampus ble hos oppdrettern sin i drøye 3 uker etter at han var leveringsklar.

Dette pga at vi skulle hente han på tur hjem fra ferie.

Det var avklart hele veien, og selv om oppdretter brukte mye tid på han, så var det aldri snakk om ekstra betaling.

Da Gåttfred skulle komme tok oppdrettern fly tur / retur Stavanger / Oslo for å levere han til meg der.

Jeg betalte selvfølgelig billettene hennes, men ikke noe ekstra i forhold til at det gikk en hel dag bort i reise osv.

Jeg synes det høres rimelig grådig ut det trådstarter beskriver.

Det er jo lett for oss å sitte å si at du bør finne en annen oppdretter, men jeg skjønner at det er vanskelig når du er innstilt på akkurat denne valpen.

Så da har du litt tenking og vruderin.

Personlig ville jeg nok gitt beskjed om at jeg syntes prisen va urimelig og sagt meg villig til å dekke faktiske utgifter, som for.

Men jeg skjønner at dette er en kjipen situasjon å komme i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var pappa som sa dette til meg i går... Det var han som hadde snakket med oppdretteren, da jeg selv bare er ungdom .. Men synes det var merkelig så jeg tenkte å spørre her. Det var visst bare ikke meg som synes det er merkelig .

Vi skal til oppdretteren idag på besøk så skal vi nok finne ut av det... Håper egentlig at det er en missforstålese.:) Selv om det virket som om hun hadde sagt det tydelig. Men vet virkelig ikke jeg :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig. Jeg har måttet betale for transport til og fra flyplass og sånn, men om valpen leveres ved 8 eller 10 uker burde ikke virke inn på prisen! Er ikke 12 000 veldig høy pris på en toller i utgangspunktet? Oppdrettere tjener faktisk ganske mye penger når de får 8-9 valper i et kull. Valpeprisene har steget mye uten at avgifter for registrering o.l. har steget noe særlig. Ser ikke grunnen til at en toller skal koste 12 000 og en border collie 7000 når foreldrene har samme helseundersøkelser o.l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdretterne til nala kjørte henne ens ærend over fra porsgrunn til bergen for å levere henne til meg 10 uker gammel.... Og hun er blandingsvalp!

Seriøst, finn en annen plass å kjøpe hund fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg siterer berre det eg ser på som dei viktigaste punkta å merke seg...

Synes det ble ekstra spesielt å komme med krav om ekstra betaling så sent som nå, når dere har avtalt senere henting for flere uker siden.

Også komme med det i etterkant da! (sleipt tenker nå jeg, for nå vet h*n at du er sannsynligvis blitt glad i valpen)

Det viktigaste å hengje seg opp i, er vel det Gråtass og SEC er inne på:

Da tror jeg faktisk jeg hadde bakket ut av hele kjøpet jeg. Da antar jeg at den oppdretteren setter på takstameteret hver gang man trenger hjelp eller veiledning.

Jeg fikk en uggen klump i magen når jeg leste dette, og jeg støtter de andre her fullt ut som anbefaler deg å finne en annen oppdretter.

Jeg antar at du da sikkert tenker at det er DU som er den gnukke fordi du liksom ikke gidder å betale 1100 ekstra for valpen, og du kvier deg for det, men det er faktisk ikke det dette dreier seg om. Det er hele går på fleksibilitet og seriøsitet hos oppdretter etter min mening, hvor fokus burde være å finne best mulige valpekjøpere og ikke minst legge til rette sånn at valpen får best mulig start, ikke at man skal melke prosessen for hva den er verdt. Hvordan skal du kunne føle deg komfortabel med å ta kontakt med henne seinere for hjelp og veiledning når forholdet starter så betent?

Oppdrettaren skal jo vere den første ein ringjer om det er noko som helst ein lurar på, uansett. Optimalt sett kjøper ein ikkje berre ein kvalp, men det følgjer òg med ein familievenn i oppdrettaren. Som Gråtass ser nok eg òg for meg at dette er ein oppdrettar som vil synast at det å få telefonar frå innpåslitne kvalpekjøparar som lurar på både det eine og det andre, vil vere eit ork. Og om det ikkje er tilfelle, sjå vidare på avslutninga av SEC sitt sitat: Vil det å kontakte oppdrettaren om noko skjer vere noko positivt med ein slik start?

Får avslutte med det same som Siri Eveline seier: Det er usselt å vente til de er sitrande klare til å ta imot det nye familiemedlemmet, som de alt er vorte kjend med og glade i, og førebudd både dykk sjølve og huset til å ta imot :getlost: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig likt oppdretteren veldig hele tiden. Vet om flere som har hund derfra som virker fornøyde. Så alt er vell kanskje en liten missforståelse.

Gi oppdatering her i tråden da? (når dere har vært der og kanskje fått forklaring på den høye tilleggsprisen...)

Ja, jeg kan oppdatere etter på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som synes det blir litt drøyt å ikke kjøpe valpen pga. dette? Jeg mener, ok så får man kanskje ikke en raus oppdretter, men det er jo hunden man skal leve med, ikke oppdretteren, og hvis hunden er bra, og alt er i skjønneste orden på alle andre områder, så synes ikke jeg dette er grunn nok til å finne valp et annet sted? Men jeg synes jo godt oppdretteren kan få høre at dette er smålig, og ikke veldig vanlig å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som synes det blir litt drøyt å ikke kjøpe valpen pga. dette? Jeg mener, ok så får man kanskje ikke en raus oppdretter, men det er jo hunden man skal leve med, ikke oppdretteren, og hvis hunden er bra, og alt er i skjønneste orden på alle andre områder, så synes ikke jeg dette er grunn nok til å finne valp et annet sted? Men jeg synes jo godt oppdretteren kan få høre at dette er smålig, og ikke veldig vanlig å gjøre.

Vi vet ikke hvem oppdretter er, men vi vet det er en Toller-oppdretter. Det er mye rar Toller-oppdrett i Norge, og når man hører om oppdrettere som åpenlyst benytter seg av hver mulighet de får til å tjene mer penger på produktet de selger - da får man en uggen følelse. Jeg tenker umiddelbart på useriøst oppdrett med fokus på penger, ikke kvalitet. Det er selvsagt opp til trådstarter å vurdere dette selv, men når trådstarter heller ikke har nevnt noe om sin egen bakgrunn og vurderingsgrunnlag av denne oppdretteren kan man ikke la være å hoppe på slike konklusjoner.

Det er jo rart at trådstarter ikke har luktet lunta før nå, eller om man har valgt å se bort fra lunta helt til den ble trødd opp i trynet på en, men her ville jeg funnet meg en annen oppdretter. Som tidligere nevnt: her bryr man seg ikke om valpens beste, men om sin egen pengboks beste. Slike mennesker vil ikke jeg støtte med penger, gudene må vite hva slags andre nedprioriteringer hundene blir utsatt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også dette høres helt merkelig ut. Jeg venter selv på en liten tollervalp, og oppdretter skal ha valpisen litt lenger pga eksamenstid. Men hun tar ikke noe ekstra betalt for det, og hadde hun gjort det ville jeg nok tenkt at hun kanskje ikke var så seriøs likevel - ihvertfall hvis prisen skulle vært så drøy.

Jeg tenker, hvis oppdretter er fornøyde med dere og tror på at valpen kommer til å få et flott hjem hos dere, så hadde vel ikke det vært så ille å beholdt valpen en uke lenger?

Jeg ville ha tatt en god prat med oppdretter om hvorfor h*n ikke har sagt noe om dette før, og hvorfor h*n forlanger så mye som det h*n gjør. Litt penger for fôr osv, kunne jeg selvfølgelig gått med på, men en valp spiser vel ikke mat for 100,- pr dag!

Spent på oppdatering om hvordan det gikk hos oppdretter i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke hvem oppdretter er, men vi vet det er en Toller-oppdretter. Det er mye rar Toller-oppdrett i Norge, og når man hører om oppdrettere som åpenlyst benytter seg av hver mulighet de får til å tjene mer penger på produktet de selger - da får man en uggen følelse. Jeg tenker umiddelbart på useriøst oppdrett med fokus på penger, ikke kvalitet. Det er selvsagt opp til trådstarter å vurdere dette selv, men når trådstarter heller ikke har nevnt noe om sin egen bakgrunn og vurderingsgrunnlag av denne oppdretteren kan man ikke la være å hoppe på slike konklusjoner.

Det er jo rart at trådstarter ikke har luktet lunta før nå, eller om man har valgt å se bort fra lunta helt til den ble trødd opp i trynet på en, men her ville jeg funnet meg en annen oppdretter. Som tidligere nevnt: her bryr man seg ikke om valpens beste, men om sin egen pengboks beste. Slike mennesker vil ikke jeg støtte med penger, gudene må vite hva slags andre nedprioriteringer hundene blir utsatt for.

Nei men trådstarter har jo sagt at hn vet om flere som har gode erfaringer med oppdrettet, så helt på jordet kan det jo ikke være.

Men jeg er totalt enig altså, er ikke det, det er en uting å melke penger ut av folk på den måten. Det er bare lett å sitte her å mene at man skal gi fra seg en valp "bare" pga. dette, dette er jo ett planlagt kjøp virker det som, og om alt annet er i orden, foreldrenes helse, gemytt osv. så får man kanskje vurdere om dette er nok til å avskrive seg denne valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her beholdt oppdretter valpen vår 1 og en halv uke ekstra, og reiste også 5 + 5 timer (10 timer til sammen, pluss hotellovernatting) med bil for å levere han til oss på flyplassen i Praha. Vi betalte ingenting ekstra for det. Så å betalte 1100,- for å beholde en valp hjemme hos seg selv i 11 ekstra dager syntes jeg høres litt voldsomt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo rart at trådstarter ikke har luktet lunta før nå, eller om man har valgt å se bort fra lunta helt til den ble trødd opp i trynet på en, men her ville jeg funnet meg en annen oppdretter. Som tidligere nevnt: her bryr man seg ikke om valpens beste, men om sin egen pengboks beste. Slike mennesker vil ikke jeg støtte med penger, gudene må vite hva slags andre nedprioriteringer hundene blir utsatt for.

Dette forklarer kanskje litt :) :

Det var pappa som sa dette til meg i går... Det var han som hadde snakket med oppdretteren, da jeg selv bare er ungdom ..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk egentlig aldri helt vite hvorfor vi måtte betale så mye ekstra, men oppdretter ringte før vi kom oss dit og sa at de ikke ville selge oss valp. Jeg vet ikke hvorfor, men det er dems valg. Kanskje det ble litt ekstra stress for dem. Nå er ihvertfall saken ute av verden og vi har begynt letingen på ny valp :innocent: Tror det var best slik, istende for at vi skulle hatt en oppdretter vi var usikre på :rolleyes2: Takk for alle svar og meninger :D

Red: ble litt feil det jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk egentlig aldri helt vite hvorfor vi måtte betale så mye ekstra, men oppdretter ringte før vi kom oss dit og sa at de ikke ville selge oss valp. Jeg tror kanskje de ville bli kvitt alle valpene, så ikke bare en ble igjen en ekstra uke. Nå er ihvertfall saken ute av verden og vi har begynt letingen på ny valp :innocent: Tror det var best slik, istende for at vi skulle hatt en oppdretter vi var usikre på :rolleyes2: Takk for alle svar og meninger :D

Whaat? :blink: Ringte de bare å sa dere ikke fikk valp alikevell? Jaja da er det vel like greit å ikke få valp fra den oppdretteren, virker ikke så seriøs.. Lykke til med leting av ny valp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy ****... høres ut som det var like greit... jeg vet om noen som har tollervalper nå, jeg tror ikke alle er solgt. Var bare hannhunder igjen sist jeg sjekket. Det er de som er øverst på valpeformidlingen inne på tollerklubben sine sider. Veldig hyggelige folk, og en trivelig hundemamma :-)

Hvis dere kunne være interessert kan jeg spørre i morgen om alle er solgt.

En av gutta

ronjas-valper-10-dager-053.jpg

(friste friste :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...