Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodsporkonkurranse i Nederland


jaktlykke

Recommended Posts

Jeg og Amigo har vært i Nederland og deltatt på "The Hell of Leuvenum" som er en blodsporkonkurranse. Den regnes som meget vanskelig da det er stor tetthet med vilt i området.

Det er 6 hunder med og 3 dommere som dømmer èn og èn ekvipasje.

Sporet er 1000 m langt, det er brukt 2,5 dl viltblod og det er 6 markører underveis i sporet som hunden skal markere. I tillegg er det 3 sårleier og 3 vinkler som også skal markeres. Sporet er ca. 24 timer gammelt.

Den siste måneden har det vært enormt tørt i Nederland og det er jo ikke særlig bra for vitringsforholdene. I dag var det nesten 26 varmegrader da vi startet på sporet vårt.

De ser etter generell arbeidsmåte, sporsikkerhet og sporvilje. Dette ganges opp med en faktor som kan gi CACT som er championatpoeng i forhold til en sportittel.

Vi startet og kort fortalt så gikk Amigo som en prest og vi fant alle tre sårleiene og 5 av 6 markører og kom til sporslutt etter ca. 30 minutter. Da dro den ene dommeren fra et kjempedigert horn og blåste en lang fanfare til ære for oss :)

Jeg måtte vente hele dagen på å få vite hvordan vi hadde gjort det; at han hadde gjort en bra jobb visste jeg.

Av de 6 hundene var det kun 3 som gjennomførte. Så jeg visste at vi i alle fall ville få en premiering!

Først leste de opp de som ikke hadde klart det - de sleit med varmen og klarte ikke å fokusere på å spore.

Så var det oss tre da. Først ble en weimaraner lest opp - den måtte få hjelp to ganger av dommer for å komme tilbake på sporet og dermed ble det en tredjepremie.

Den neste som ble lest opp var en vizla. Den hadde jobbet tidvis bra, men også den måtte få hjelp 2 ganger av dommeren.

Så da var det kun oss igjen da :blink: Dommerne var meget imponert over oss - vi jobbet så stille og rolig og var samstemte. Både Amigo og jeg visste tydelig hva jobben gikk ut på.

Amigo skåret 4 4 4 på de tre momentene, og det er det høyeste skåren de kan få. Han fikk 100 poeng etter deres faktorutregning og har fått CACT som teller i championatpoengsammenheng.

I tillegg til diplomet så tildelte de oss en gullmedalje for fremragende sporarbeid - det var egentlig noe de aldri gav til deltakere utenom den nederlandskle dachshundklubben. Men de var så imponert at de bestemte seg for at vi skulle få den hederbevisningen :banana: :banana: :banana:

Jeg er lettere sjokkert for å si det mildt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...