Gå til innhold
Hundesonen.no

Skinnsofa eller stoffsofa

Poter

Recommended Posts

Skal kjøpe ny sofa og vurderer mellom skinn eller stoff. Hadde i utgangspunktet tenkt skinn, men ble på butikken faktisk anebfalt stoff siden vi har dyr. Ekspeditøren mente det var mest holdbart. Hun viste oss et tettvevd og ganske glatt stoff jeg faktisk tror kan være rimelig holdtbart også mot katteklor. Men det kjedelige med stoff er jo at man må støvsuge det ofte, hår fester seg. Stoffet virket som sagt glatt, så jeg tror ikke det vil feste seg så godt som det kan gjøre på andre typer stoff og jeg tror det kan være enklere å børste det av, men likevel, stoff er stoff.

Skinn må vedlikeholdes en del, pleies hver 2.-3. måned + behandles 2-3 ganger i året. Den typen skinn vi ble anbefalt er solid og ser ut til å tåle en del. Eine er ikke typen som skraper i sofaen og vår IKEA skinnsofa har tålt ham og katten veldig fint. Vedlikehold og behandling av skinnsofa tenker jeg ikke er så farlig, hvis man har stoff må man vel uansett støvsuge det nesten daglig, så en eller annen form for behandling vil det bli uansett og egentlig synes jeg det er uaktuelt å måtte støvsuge sofaen hver dag eller flere ganger i uken. Men hvis stoff skulle vise seg å være det som er mest holdbart, så kan jeg vurdere det. Synes også at stoff er mer lunt og koselig og ikke minst er det rimeligere.

Så, hvilken type sofa har dere og hvilke erfaringer har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har skinn sofa, og jeg vil veldig gjerne ha stoff sofa! den er ubehagelig å sitte i på sommeren, henger jo fast i sofaen :blink:

en fordel med skinn sofa er at dyre hår o.l. bare kan børstes vekk med hånden, ingen ting som setter seg dønn fast som jeg ser det gjør på sofaen til min mor som er i stoff, den er dog i litt grovt stoff.

og hvis man søler noe vått i sofaen er det også bare å tørke opp, det trekker jo ikke inn i noe :aww:

vi har heller ikke behandlet vår på noen som helst måte, og den ser mer eller mindre like fin ut som da vi kjøpte den for 3 år siden. kattens klør har ikke lagd noe merker på den, eneste som har satt merker på den er krokodillen vi har i hus nå..men han tror jeg hadde lagd merker i en stoff sofa også :whistle:

ja,hmm, så da min konklusjon..vet ikke...men delte hvertfall min erfaring med skinn sofa da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til skinn.. Har vært mer enn holdbart nokk her i gården og stort pluss for at det er så lett og holde rent og at hår o.l. ikke fester seg, og det er pent med skinn.. Eneste minus for min del er som nevnt over at det ikke er så behagelig og sitte i på sommeren om man har shorts på. Det er helt sikkert forskjell på kvalitet, men har man dyr så må man vell bare regne med en viss slitasje.. Tror ikke det finnes den soffaen som er immun mot katteklør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinn, skinn og skinn... Kunne ikke engang VURDERT noe annet tror jeg :). Enkelt og praktisk å holde rent i motsetning til stoff. Kommer aldri noe annet inn i dette huset iallefall :).

Uten tvil! Vi har midlertidig stoffsofa nå, som skal egentlig være bra kvalitet med tanke på dyrehår... Jeg holder på å mentalt klikke. Skinn kan man bare lett tørke av om det blir griset på, eller om hunde/kattelabber er litt sølete og kommer i sofaen, er bare å støvsuge om det er noe pels og hvis det er skinnsofa med litt kvalitet så er den god å sitte i, uansett når på året det er, og det blir ikke så lett riper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stoff, en stoffsofa som var rimelig god å sitte i og faktisk, men jeg byttet den inn i en skinnsofa med stooor glede, selvom sittekomforten i min skinnsofa er langt ifra like godt som stoffsofaen var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo skinn jeg bestandig har hørt at alle dyrefolk sverger til og jeg ble overrasket da ekspeditøren anbefalte oss stoff. Den dyreste skinnvarianten skulle være slik at man ikke satte seg fast i den på sommeren, da den skulle puste mer. Hun anbefalte oss likevel ikke den dyreste varianten av skinn, men det midterste. Tror vi får ta å prate med flere ekspeditører også, men ikke minst taler det jo sin sak her inne også da :)

Vi hadde stoffsofa en lengre periode da vi hadde aussiene og jeg holdt på å bli sprø! Det ble så hårete og flekkete! Men dette var en billigere variant og stoffet var ikke av samme kvalitet som det vi er blitt anbefalt nå, så det kan jo hende en annen stoffkvalitet vil gi en annen opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde stoffsofa en lengre periode da vi hadde aussiene og jeg holdt på å bli sprø! Det ble så hårete og flekkete! Men dette var en billigere variant og stoffet var ikke av samme kvalitet som det vi er blitt anbefalt nå, så det kan jo hende en annen stoffkvalitet vil gi en annen opplevelse.

Tror ikke du vil merke så stor forskjell på den billige varianten og den dere har blitt anbefalt nå. Helt ærlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser hvor ofte vi må vaske vår skinnsofa, tør jeg ikke tenke på hvor mye møkk det blir i en stoffsofa. Hatt stoff en gang og aldri mer. Umulig å få vekk hår, iallefall de korte hårene og de regner jeg det er mest av hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg får bli den ene som fortrekker stoffsofa jeg da :whistle:

Jeg synes stoffsofa ser best ut og er så mye mer komfortabel å sitte i. Skinnsofa er klamt og fester seg om sommeren, og er kalde om vinteren.. Ikke mye pent med skinnsofaer som begynner og bli slitte heller. Med noen stoffsofaer kan du snu putene for å holde på formen, og noen kan vaskes. Det er det som er så bra med stoffsofa, med så mange varianter, så man finner den som passer best til seg selv.

Det kommer jo helt an på hvilken type rase og hvilket type stoff på sofaen.. Men synes det høres overdrevent mye ut å skulle støvsuge den hver eneste dag :icon_confused: Man kan jo la hunden bruke bare en del av sofaen hvor man har et pledd, og f.eks. ta pleddet bort når man får gjester. Ikke alle hunder får være oppe i sofaen heller :P

Begge typer sofaer må vedlikeholdes, så hva synes du ser best ut og er mest komfortabel ut for ditt bruk..? For meg virker det som du har bestemt deg allerede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg får bli den ene som fortrekker stoffsofa jeg da :whistle:

Jeg synes stoffsofa ser best ut og er så mye mer komfortabel å sitte i. Skinnsofa er klamt og fester seg om sommeren, og er kalde om vinteren.. Ikke mye pent med skinnsofaer som begynner og bli slitte heller. Med noen stoffsofaer kan du snu putene for å holde på formen, og noen kan vaskes. Det er det som er så bra med stoffsofa, med så mange varianter, så man finner den som passer best til seg selv.

Det kommer jo helt an på hvilken type rase og hvilket type stoff på sofaen.. Men synes det høres overdrevent mye ut å skulle støvsuge den hver eneste dag :icon_confused: Man kan jo la hunden bruke bare en del av sofaen hvor man har et pledd, og f.eks. ta pleddet bort når man får gjester. Ikke alle hunder får være oppe i sofaen heller :P

Begge typer sofaer må vedlikeholdes, så hva synes du ser best ut og er mest komfortabel ut for ditt bruk..? For meg virker det som du har bestemt deg allerede ;)

:blink:

Å jo! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en dalmatiner i hus som får lov til å ligge i sofaen, så er det ikke diskutabelt med noe annet enn skinn!

Da er det bare og fukte ei fille og dra over sofaen, og den ser ut som ny. Ville IKKE tenkt tanken på å fjerne all den grusen og de små hvite stikkehårene fra en stoffsofa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå jeg bare MÅ få erte litt og si at jeg har en hund som ikke røyter jeg for tenk! Og det er helt himmelsk å aldri ha hundehår hverken her eller der. Jeg røyter mer enn bikkja, liksom :whistle:

Forøvrig er jeg enig med Karina i at jeg synes stoffsofa er penest. Men det er vel og merke hvis det er en relativt ordentlig sofa som er fast i fisken. Slappe, kjipe stoffsofaer synes jeg ikke er noe pent. Men at det er lettere å holde skinn rent og fritt for hår kan jeg skrive under på fra da vi hadde ilder og kanin. Skinnsofaen så alltid fin ut, mens stoffsofaen sugde til seg hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå jeg bare MÅ få erte litt og si at jeg har en hund som ikke røyter jeg for tenk! Og det er helt himmelsk å aldri ha hundehår hverken her eller der. Jeg røyter mer enn bikkja, liksom :whistle:

Forøvrig er jeg enig med Karina i at jeg synes stoffsofa er penest. Men det er vel og merke hvis det er en relativt ordentlig sofa som er fast i fisken. Slappe, kjipe stoffsofaer synes jeg ikke er noe pent. Men at det er lettere å holde skinn rent og fritt for hår kan jeg skrive under på fra da vi hadde ilder og kanin. Skinnsofaen så alltid fin ut, mens stoffsofaen sugde til seg hår.

Høh, røyte? Hva er det? :icon_confused:

Åååååhhhhhja, det er det bikkjene som jeg hadde før 1993 gjorde det. :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal straks kjøpe ny sofa selv, og denne gangen blir det faktisk stoffsofa (med avtagbart trekk). Jeg syns stoffsofa ER mye mer behagelig å sitte og ligge i. Og dessuten slipper jeg sjeldent møkkete hunder rett inn (så sofaene her er sjeldent møkkete). Men ja, håret vil feste seg, men jeg klarer fint å støvsuge. Og det går an å legge teppe der bikkjene ligger når det er virkelig ille.

Har stoffsofa på hytta, og den har relativt glatt stoff, og hår går lett vekk når den støvsuges.

Men nå får vi se, er lenge siden vi har hatt stoffsofa i huset, så kanskje jeg angrer meg etter en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Har hatt stoffsofa hvor alt kunne vaskes av både puter og trekk, men alikavel fikk den sofaen navnet "Stinky" etter noen år.

Og jeg har ganske renslige hunder som lukter lite hund.

Aldri mer stoffsofa, og om jeg "må" pga pris så blir det det billigste jeg finner som kan kastes med god samvittighet etter 3-4 års bruk.

Nå har jeg kjøpt meg en billig (for jeg liker å bytte møbler) kunstskinn sofa og har noen fine saueskinn oppi sofaen, ikke noen problemer med å sitte fast eller noe verken når jeg sitter på de eller ikke.

Men jeg sitter skjelden "ikke påkledd" og hud mot sofa egentlig, kan ha noe med det å gjøre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, må skinnsofaer vedlikeholdes? :whistle:

Etter et par år med katt og stoffsofa ble det skinnsofa når vi kjøpte nytt hus. Aldri mer stoff! Tørkes over med pusseskinn når vi får gjester, og støvsuges sammen med resten av stua når det gjøres. That's it.

For de som synes at skinnsofaer er klissete og ekkelt, så har det en del å si hva slags kvalitet man velger. ;) (vi har ikke noen spesielt dyr sofa, det er Karlstad fra IKEA tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stoffsofa(flere, men bare en hundene har lov til å ligge i da). Er ikke noe særlig plaget med hundehår, men har valgt å ha trekk på den som kan tas av og vaskes, for det er en gammel fin sofa, og når hundene ligger i den så blir det jo litt skitt og slitasje etter hvert da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...