Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulv skutt i Hurdal

Miriam

Recommended Posts

Vel reven følger bare innstinktet sitt, akkurat som ulven. Man kan ikke stoppe ville dyr fra å bruke instinktet. Da må man utrydde alle rovdyr i Norge slik at sauen ikke står i fare, og det er jo ihvertfall en tåpelig "løsning" på problemet.. Så enten må sauene sikres bedre med rovdyrgjerde eller så må man nesten ta med i beregningen at noen dyr blir drept og spist... Så lenge man ikke blir sjokkert over at noen dyr blir tatt av rovdyr så får man gjøre som man vil. Men å kreve at man skal fjerne rovdyr fra norsk fauna er for meg latterlig teit.. Blir sauene sett til hver dag når de er på utmarksbeite også?

Det at ulver tar bikkjer er ganske sjeldent og skjer omtrent ALDRI med en hund som er i bånd med eier 1 meter bak.. Den saken med den barnemoren som gikk tur med unge og hunden sin, somble angrepet av ulv ble vel avslørt som usannhet? De fleste tilfeller er jakthunder som løper laaangt unna eier, hvor eier ikke får til å gripe inn før hunden er halvspist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt ikke så veldig synd på bønder når de blir OVERRASKET over at de mister sau til rovdyr. Hvordan kan man tro noe annet da når man sender sauen ut i dype skoger osv?? Hva med alle sauene som ikke får nok tilsyn og som dør på grunn av skade, sykdommer osv? DET er visst ikke så ille som at den blir tatt av rovdyr som handler på instinkter.

At ulven gjerne tar mange dyr på en gang er ikke så rart når alle dyrene rusler sammen. De er ikke akkurat vanskelig å felle disse sauene, så da er det ikke rart ulven tar mange dyr? Greit å slå til mens dyra løper rundt en, slik at man har mat en stund fremover vel..

Jeg kommer aldri til å bli klok på saueholdet i Norge jeg..! Ja noen sauebønder gjør nok det de skal, men jeg ser for meg at det er mange som sender sauene ut på beite i håp om at de kommer tilbake etter beitetid.... (satt på spissen!) Og er det slik at man virkelig bryr seg om sauene sine så sørger man for at dyrene har det bra også på beitet, og at de er sikret mot rovdyr, men det blir jo vanskelig når sauene får for lite tilsyn, vandrer alene osv..

Det er vel heller få som blir overrasket over det. Men man håper jo såklart at man slipper det. Sjefen min mista ingen sau i fjor, annet enn den som ble oppspist av mark etter bikkjejag. Nå har vi dog heller nesten ikke rovdyr oppi skogen her, da. Annet enn rev, den var faktisk inne blant lamungene på innmarksbeitet vårt her(som er ca 100-150 meter fra tunet), men tok ingen, heldigvis og takk og lov. Hvordan mener du vi skal holde reven ute av beitet når den bare klemmer seg gjennom nettinggjerdet?

Sauer vandrer stort sett sjelden i store flokker når de er i skogen. De samler seg enkelte steder, men står da ikke tett i tett, ikke sånn som på fjellet. Våre sauer holder seg som regel i grupper på omtrent fem, men disse gruppene er jo i nærheten av hverandre. Dalasauen sprer seg mer, men holder seg i samme område.

Og joda, såklart ulven tar så mange den kan. Men det er ikke akkurat så veldig heldig, det da. Hadde de tatt en og annen, slik ørna gjør, så hadde det jo ikke vært et så stort problem. Men når de plutselig tar ut 40 stykk i et område, er det et hardt slag for en enkelt sauebonde, om det er en som mister 40 sau. Hadde det vært oss(jobben min altså) i år, så hadde vi ikke hatt sau igjen, omtrent. Vi har 21 søyer på utmarksbeite, med 41 lam.

Alle sauebønder i Norge sender sauene sine ut på beite, og håper at de ikke blir tatt av rovdyr. Det er ikke sjans til å følge opp alle på de store områdene de vandrer på. Vi har fått sau fra Nannestad som er fanget inn her hos oss, samme med sau fra Harestua. Det er ganske lange avstander det er snakk om da. Og på skogsbeite er det umulig å følge med på alle. På fjellet har en iallefall mulighet til å se dem med kikkert på litt avstand, men der er det jo igjen kjempedigre områder de kan gå på. Etterhvert lærer man seg jo hvor de holder til, slik som at vi vet at sauene her holder seg på oversiden oppi åsen, ikke på nedsiden(iallefall sjelden), så vi vet hvor vi skal se etter dem.

Her i Gran er det daglig tilsyn innover på skogen, der man kjører "sauerunder"/dyrevakt, på skogsveiene oppi allmenningen, kjører sakte, med vinduene åpne, og hører etter lam som breker, sjekker "fellene", om det har vært sau der på saltsteinene, ser litt i området rundt, og prøver så godt man kan å fange det opp dersom det er noe galt med noen. (noe som igjen såklart er vanskelig med skogsområder, man får bare ikke dekket alt.)

Når vi har sauene på innmarksbeite, har vi daglig tilsyn med dem, gjerne flere ganger daglig også.

Her i Gran har de startet med ettersøk med hund, at man går i skogen med hund og søker etter kadavere. Først og fremst for å fastslå dødsårsak på sauen, og for å da igjen kunne forebygge bedre. Jeg har selv vært med på et slikt kurs nå i går, og skal på et møte på onsdag kveld for å få mer info, samt å melde meg opp til å gå ettersøk i sommer. Da går man i skogen i opptil 8 timer daglig med hund, og søker etter kadaver. Da får man jo såklart også et bedre ettersyn av sau generelt også.

Man kan si så mye man vil om at sauer har det fælt på utmarksbeite og at de ikke får tilsyn og det ene med det andre, men vet du hva? Jeg tror faktisk de har det bedre enn om de skulle stå i et fjøs eller på et lite jorde hele sommeren. Jeg synes det er tragisk med sauer som setter seg fast, eller brekker bein, eller detter ned på fjellhyller(jeg har selv vært med på å redde et lam som datt ned på en fjellhylle, og ikke hadde kommet seg derfra, vi måtte heise det ned med tau til skråningen nedenfor). Samtidig så har de det så mye bedre på utmarksbeite der de koser seg med å gå dit de vil, slappe av i skogen, spise masse forskjellig, osv.

Om man hadde satt all sau på innmarksbeite, har jeg faktisk tro på at rovdyra ville blitt veldig mye mer innpåtrengende. For ja, de tar de enkleste byttene. Og sau som er stengt inne på et jorde er iallefall enkelt. Rovdyrgjerde er heller ingen løsning, annet enn at man iallefall får bra erstatning dersom et rovdyr kommer seg innenfor gjerdet og slakter ned for fote, da. I tillegg er rovdyrgjerde veldig kostbart, og gir liten nytteeffekt i forhold til prisen. Har da sett flere saker i fjor der bjørn(var det vel?) hadde kommet seg innenfor rovdyrgjerdet.

Vel reven følger bare innstinktet sitt, akkurat som ulven. Man kan ikke stoppe ville dyr fra å bruke instinktet. Da må man utrydde alle rovdyr i Norge slik at sauen ikke står i fare, og det er jo ihvertfall en tåpelig "løsning" på problemet.. Så enten må sauene sikres bedre med rovdyrgjerde eller så må man nesten ta med i beregningen at noen dyr blir drept og spist... Så lenge man ikke blir sjokkert over at noen dyr blir tatt av rovdyr så får man gjøre som man vil. Men å kreve at man skal fjerne rovdyr fra norsk fauna er for meg latterlig teit.. Blir sauene sett til hver dag når de er på utmarksbeite også?

Det at ulver tar bikkjer er ganske sjeldent og skjer omtrent ALDRI med en hund som er i bånd med eier 1 meter bak.. Den saken med den barnemoren som gikk tur med unge og hunden sin, somble angrepet av ulv ble vel avslørt som usannhet? De fleste tilfeller er jakthunder som løper laaangt unna eier, hvor eier ikke får til å gripe inn før hunden er halvspist.

Så klart man alltid vil miste noen dyr til rovdyr. Men til en viss grad. At en rev tar et lam, eller at en gaupe tar et lam, det vil alltid skje. At gaupe(nå vet ikke jeg hvor mange gauper som holder til i området der) tar minst 20% av lammene til en bonde i løpet av en sommer, er ikke holdbart. Vi har som sagt hatt rev i saueflokken vår her vi, sikkert den samme reven som var inne på jordet vårt i fjor(som vi vurderte å slippe bikkjene på bare for å jage den ut av jordet igjen), den er altfor tam, ikke særlig redd oss, har vært 20 meter fra den. Jeg synes rever er flotte dyr, men jeg synes også at de kan være redde for folk. De behøver ikke å holde seg rundt låveveggene. Da blir jeg like bekymra for kattene mine som for lammene. Så akkurat den reven hadde vi ikke trengt å ha her, egentlig, selv om jeg synes den er et flott dyr å se på.

Og det har da vært tilfeller i Trysil(og de områdene der) der hund har blitt angrepet og drept av ulv mens den har stått i bånd i hus/låvevegg? Iallefall kjenner jeg minst en som har mista hund på det viset, kjenner ham via sjefen. Tragiske greier. Og en god del ulv er nok altfor tam, slik som den reven vi har her.

Om det i tillegg har forekommet utsetting av ulv og ulvehybrider, så er det jo ikke rart om de blir for tamme.

Nei, gjør som noen jeg kjenner foreslo, lag ulvereservat i Nordmarka, så får vi se hvor mange Oslofolk som har lyst til å gå tur med bikkjer og unger i ulveområder. :whistle: (sånn for å sette ting på spissen her også..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ hva mener du man bør gjøre med ulv og rev? Utrydde de? Drepe alle som er litt nærgående?

Dette er fortsatt ville dyr som lever på instinktene sine. Klart de vil finne frem til lam og sau når disse er så lett tilgjengelig for rovdyr. For i skogen ER de lett tilgjengelig. At reven er og blir nærgående er ikke den største trusselen. En rev gjør ikke alt for stor skade.

Fortsatt så er det vi mennesker som presser oss innpå ville rovdyr. Og det er VI som sender middagen ut i skogen. Da bør vi ikke klage på dyr som gjør det de må for å overleve, og som såklart tar lettere bytte enn å jakte på hjort osv.

Hunder som står uten tilsyn ute alene har en viss fare for å bli utsatt for angrep, så lenge man ikke følger med, eller så lenge man bor i områder hvor det er vanlig med større rovdyr. Da er det alltid en risiko der.. Trist for de pårørende såklart!

Jeg for min del, synes det hadde vært bedre for mindre grupper med sau, og heller hatt noen inngjerdete områder hvor sauen får nok tilsyn slik at man faktisk kan hjelpe/redde de som har skadet seg osv. Samt sikret området grundig, istedet for å slippe de ut i utmark hvor de kan skade seg uten å få NOK tilsyn osv. Jeg tror dette er bedre for sauen, enn at den får rusle hvor den enn vil. Jeg tror ikke den tar skade av å få ett litt mer begrenset område, med bedre tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags priser ser dere for dere at er ok på sauekjøtt da, de må jo naturligvis stige ettersom bonden må mekke gjerder rundt hele skogen eller leie inn 24/7 gjetere.

Jeg spiser ikke sau jeg, så for min del kan det koste så mye det bare vil. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg som er et dyremenneske får vondt inne meg uansett hvilke dyr som må dø. Jeg måtte felle noen tårer i går da mannen måtte ut og ta livet av et stakker piggsvin som hadde blitt påkjørt som jeg og hunden fant på kveldsturen. Stakkeren lå der å levde enda.

Vi har sauer og jeg kan ikke telle hvor mange tårer jeg har grått de siste månedene når jeg har vært uten både sent på natten og mitt på dagen og holdt de små lammene i armene som ikke har vært friske. Svigerfar som enda driver gården har fortalt meg mange ganger dette året at diverse kam ikke vil overleve for de er svake, feiler noe el. Det er så fryktelig trist. Du går med de dødnet rundt hele året og du blir glad i de. Det er så vont å se disse små lammene og svake sauene etter en hard fødsel der de ikke har det bra, jeg har mange ganger sittet å strøket på de, funnet varmeteppe, flaske, kraftfor og ventet på dyrlege, våket de etter dyrlegebesøk og hver gang det ikke går godt så er det vont, tårer renne og hjertet sier klart i fra at dette var ikke ok. Hadde en ulv, en hund eller hva annet det måtte være kommet og tatt lam eller sau her så hadde jeg blitt like lei meg og ikke minst rasende! Jeg passer på sauene her så godt jeg kan, hver eneste en som er syk eller ikke har det bra blir gjort alt for og hadde noe tatt livet av en av de så hadde jeg blir sint. Så mye som vi gjøre for at alle lam som blir født skal leve opp, for at hver eneste sau skal ha det bra så kommer det er dyr og tar livet av en eller flere av de, ja da hadde ikke jeg synes at det var helt greit. Nå bor jeg en plass der vi egentlig ikke har ulv men det har vært en ulv her for mange år siden. Den ble skutt og drept av bønder som gikk sammen for å finne den. Den dag i dag har det enda ikke kommer ut hvem som gjorde det, men det er helt greit i mine øyne når den beveger seg utenfor området den har fått tildelt. Den skal få ha sin plass akkurat som mine sauer skal få ha sin plass og kommer de inn på hverandre sitt område så får den som trår over grensen bøte med livet.

Jeg synes ikke det er kjekt når ulven må dø heller akkurat som om jeg ikke synes det er kjekt hvis jeg må se lammene eller sauene bøte med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...